Demencia, alkoholizmus, gyerek- és ifjúsági előadások, meztelen nők, robotok, egy vicces diktátor, Ujj Zsuzsi és a világ legszebb városa, Róma. Puskás Panni kulturális programötleteihez márciusban sem kell majd nyakkendőt kötni.
Színház
Hirdetés
NEM A ROBOTOKKAL VAN A BAJ, HANEM AZ EMBERREL Kazuo Ishiguro: Klara és a nap / Örkény Színház
A Klara és a nap az idei évad egyik legfelkavaróbb előadása. Habár 2082-ben játszódik a történet, egy pillanatig se higgyük, hogy arról szól, hova tartunk. Arról szól, milyenek vagyunk. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: SCHNEIDER ZOLTÁN
Szinte minden este játszik valahol: anyaszínházában, a Radnótiban, vagy a Rózsavölgyiben. Teherbíró figura, aki a színjátszáson kívül is ért még egy-két dologhoz: konyhabútort csinál, lekvárt főz. Ránézésre vidám, harmonikus, jó humorú, szavakész ember. Mi pedig ránéztünk: Schneider Zoltánnal, a Radnóti színészével Csáki Judit beszélget.
Hirdetés
ELTÉVELYEDŐK Claude Debussy: Pelléas és Mélisande / Fischer Iván Operatársulat, Budapesti Fesztiválzenekar, Müpa Budapest
Nem lehet minden sikerélmény. Keserű pirula ez persze, ha az ember olyan elvárásokkal ül be egy előadásra, amelyekkel Fischer Iván és a Fesztiválzenekar az utóbbi évtized során nyújtott operai kalandozásai alapján már méltán bírhat – ettől még persze a kudarc nem lesz felemelőbb. Sőt. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
gyárf
A SZÁZADIK Béres Márta – Urbán András: One-girl show / MASZK Egyesület, Kosztolányi Dezső Színház
Nem, kedves Márta, egyáltalán nem unatkoztam, és nem, kedves Márta, egyáltalán nem vágtam közönyös pofát, sőt: megtisztelve éreztem magam, hogy megszólítottál. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
MI A CSODA? Szikora Róbert – Lezsák Sándor: Az Ég tartja a Földet / Margitszigeti Színház
A Szent Erzsébet-musical iránt paradox módon akkor tanúsíthatjuk a legnagyobb lovagiasságot, ha nem az emelkedett szerzői célkitűzések (és pláne nem a fellengzős kísérőszövegek), hanem inkább a földközeli realitások felől próbáljuk értelmezni a produkciót. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
HIRTELEN MINDENKI FÜGGŐNEK ÉREZTE MAGÁT
Bodó Viktor a 6SZÍNben rendezett előadást a függőségről és felépülésről A csoport címmel, amelyet júliusban mutattak be. Az előadás dramaturgja, Bíró Bence beszélt az alkotás folyamatáról. GERGICS ENIKŐ INTERJÚJA.
A NAGYSZÍNPAD MEGESZI A LELKET? Katona József: Bánk bán / Nemzeti Színház
Vidnyánszky Attila saját #sohavégetnemérős projektje a Bánk bán színrevitele. A kör egyelőre bezárult: huszonegy évvel azután, hogy a Nemzeti Színház nagyszínpadán először megrendezte Katona József drámáját, az elkövető diadalmasan tér vissza a tett helyszínére. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
FIGARO VENDETTÁJA Mozart: Figaro házassága / Salzburgi Ünnepi Játékok
Olyan nagy elvárás, hogy a Figaro Beaumarchais-féle mondanivalójának egy morzsája, csírája, bárhogyan aktualizálva, hétköznapi jelmezekbe öltöztetve, de megjelenjen a rendezésben? Vagy, hogy a rendezés folyamatának eleje és vége valamely egységes koncepció részeként viselkedve egymással koherens képet alkosson? GYENGE ENIKŐ KRITIKÁJA.
NAGYÍTÓ ALATT Wiener Festwochen 2023
Két előadás, melyben kettőnél sokkal, de sokkal több kis- és nagyvilág tükröződik: a Wiener Festwochen megszokottan tömény összművészeti kínálatából ezúttal brazil és orosz helyzetjelentésekről számolunk be. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
„NEM VAGY EGYEDÜL A VILÁGON A SAJÁT ÉRZÉSEIDDEL” Interjú Sodró Elizával és Martinkovics Mátéval
A 6SZÍN Teátrum júniusban mutatta be a Kizárólag az utókor számára című, Janikovszky Éva naplójából készült előadást Keresztes Tamás rendezésében. Az előadás szereplőivel, Sodró Elizával és Martinkovics Mátéval a napló aktualitásáról beszélgettünk. KESZTE BÁLINT INTERJÚJA.
OSTOR ÉS PÁLCA Verdi: Attila / Margitszigeti Színház
Az Attila című korai Verdi-opera értelmezésében több lehetett volna annál, mint ami a Margitszigeten színpadra került. A zenekar ugyanakkor dominált az énekesek felett és feledtette a rendezést (illetve annak hiányát) is. Ennek pedig örülnünk kell. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
Hirdetés
„MOSTANRA A VILÁG BELEFULLADT A SAJÁT ABSZURDITÁSÁBA” Interjú Geszti Péterrel
Még alig mutatták be az Ezeregy éjszaka című musicalt Szegeden, már Best of Geszti című koncertjére készül a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, illetve új tévéműsorára, az augusztus végén induló Adom a napomra. Geszti Péter kétszázzal pörög, miközben saját bevallása szerint elmúltak már a munkamániában töltött hosszú évek, így szabadidejében például ráér megnézni a Barbie-filmet és az Oppenheimert, hallgatni Azahriah számait. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
MINDENKI MINDENKIVEL Cirque du Sziget / Sziget Fesztivál 2023
Lehet ezt ragozni és szépíteni, de hosszú évek óta a Sziget cirkuszsátrában fellépő külföldi csapatokért érdemes kilátogatni a nem koncertrajongóknak Óbudára. Idén cseh és ukrán, kanadai és ausztrál truppok lépnek fel, és a cikk végén az is kiderül, kit muszáj közülük látni. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
A BOLDOGÍTÓ NEM Händel: Semele / Bajor Állami Operaház
Néha tényleg összejön minden: szereposztás, rendezés, vezénylet. A Bajor Állami Operaház parádés, Claus Guth által rendezett Semele-előadása nemcsak igazi Sternstunde, de tán annak is ígérete, hogy a Nikolaus Bachler másfél évtizedes regnálása alatt elsorvadt Händel-játszás új lendületet kaphat a müncheni opera színpadán. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
KI TUDJA, HOLNAP MIRE ÉBREDÜNK Pintér Béla–Darvas Benedek: Gyévuska / Miskolci Nemzeti Színház
Hosszú idő után az egyik legkimunkáltabb előadás, ami úgy szól a magyar történelemről, hogy el is tartja magától a tárgyat, és alá is merül benne. Ez így elég szerencsés kombó. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA.
NÉGYSZEREPLŐS VÁLTOZAT Thomas Vinterberg – Tobias Lindholm: Még egy kört mindenkinek / Városmajori Szabadtéri Színpad, Orlai Produkció
Az alkohol vagy bármely bódítószer mint munkaeszköz (és / vagy munkaártalom) nem újkeletű témája az irodalomnak; Szádeq Hedájat A vak bagoly című kisregényének tolltartófestőjétől az azt a Perzsiában idéző Hajnóczy Péterig számtalan példát sorolhatnánk. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
GYORSÉTKEZDE Lehár Ferenc: Luxemburg grófja / Kecskeméti Katona József Színház, Margitszigeti Színház
A Luxemburg grófja margitszigeti előadásán a címszereplőnek jutott az a ki tudja, mennyire hálás feladat, hogy egy refrén erejéig táncszerű hadonászásra és ritmusos tapsolásra bírja a közönséget. STUBER ANDREA ÍRÁSA.
GYÓGYÍTHATATLAN Robert Icke: Az orvos / Átrium
Ennél többet nemigen tehettek volna az alkotók a darabbal, amely sajnos gyógyíthatatlan. Miként a benne ábrázolt társadalmi betegségek is gyógyíthatatlannak tűnnek. Ebben élünk. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA.
A 20. SZÁZAD BIZTOS BÉKÉSEBB LESZ Göttinger Pál: A nulladik perc / Orlai Produkciós Iroda
A nulladik perc című előadás mintha egyszerre próbálna prózai opera és annak kritikája lenni, azonban egyik irányba sem tesz egyértelmű lépést, így biztosan csak azt tudhatjuk, hogy a 19. század óta sem rendezzük jobban a problémáinkat, és még a hasis is illegális. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
AMIRŐL NEM LEHET, ARRÓL NEM IS KELL Olivier Py: Apropó, Hamlet / Városmajori Szabadtéri Színpad
A Hamlet apropóján Olivier Py létről, embermivoltról, a színház erejéről, lehetőségeiről és kötelességéről gondolkodik, és ez a gondolkodás a színház keretrendszerében csupa érzelem, zaj, feszültség és humor. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.