Valóság és fantázia találkozásánál bomlik ki a tragédia a tatabányai Jászai Mari Színház két előadásában is: a Szikszai Rémusz által rendezett Hóhérokban és a Guelmino Sándor által rendezett Nem félünk a farkastól című produkcióban. Mindkettő figyelemre méltó, átgondolt alkotás, amely remek ziccereket tartogat a társulat színészei számára. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
Színház
Hirdetés
VÉRESEN KOMOLY JÁTÉKOK
ISKOLÁBA MEGY A SZÍNHÁZ 6. Tantermi Színházi Szemle / Jurányi Ház
Gáspár Máté a 2017-es Tantermi Színházi Szemléről írt cikkében az alábbi témákat és motívumokat emelte ki: zaklatás, hatalommal való visszaélés, lelki és fizikai erőszak, valamint az önérdekből történő másik lealacsonyításának jelenségét. Idén, a 6. Tantermi Színházi Szemlén hasonló problémák kerültek terítékre. BOGYA TÍMEA ÉVA ÍRÁSA.
MENNYI? MI MENNYI? MIÉRT ANNYI? A színház ára
Tizenkilencezerért az Átriumba, tízezerért a Vígbe, az Örkénybe, a Katonába és Pintér Béla-előadásra, kilencezerért Orlaira, ötezerért a Jurányiba, négyezerért a Miskolci Nemzeti Színházba. Mennyibe kerül ma Magyarországon színházba járni, és minek az árát fizeti meg a néző? ORBÁN KRISZTINA RIPORTJA.
Hirdetés
A VÁGYAK DICSTELEN GYŐZELME AZ IGAZSÁG FÖLÖTT William Shakespeare: h.ml.t / Budaörsi Latinovits Színház
Mi van akkor, ha Hamlet apjának szelleme valójában nem jár vissza a sírjából? És akkor, ha Claudius nem is ölte meg őt? Alföldi Róbert Hamletjében erősen áthelyeződnek a hangsúlyok, és Shakespeare tragédiája, ha lehet ilyet mondani, még kegyetlenebb lesz. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
OIDIPUSZ ÉS A SEMMIVÉ FOSZLÓ VALÓSÁG Robert Icke: Oidipusz / Radnóti Színház
Szikszai Rémusz megrázó, emlékezetes, valószínűleg még hosszú időn át bennünk élő rendezést hozott létre a Radnóti Színházban. Az Oidipusz főhőse Robert Icke átiratában nem mitológiai alak, hanem korunk politikusa, aki a múlt titkait kutatja népszerűsége megerősítése céljából. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
PRUDENCIA HART KÉTEZER ÉVRE A POKOLBA MEGY David Greig: Prudencia Hart különös kivetkezése / Stúdió K Színház
Milyen a pokol topográfiája? A kérdésre több száz évvel ezelőtt Dante kimerítő választ adott. A pályakezdő folklorista, Prudencia Hart kutatásai a kortárs skót drámaíró, David Greig darabjában máshonnan közelítik meg a poklot. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
A HALÁL ÉS A LÁNYKA Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
Nem jár erre sem a Kalmár, sem a Fejedelem, sem a Tudós. Amit Csongor tőlük megtudhatna, azt már tudja. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
HŐS SZÜLETIK Marék Veronika-Szabó Attila: A kockásfülű nyúl / Harlekin Bábszínház, Eger
Az előadás szövegkönyvét az eredeti rajzfilmsorozatból és Marék Veronika a társulat számára elmesélt történetéből írta a Harlekin Bábszínház házi szerzője, Szabó Attila. Amit a színpadon látunk, az tulajdonképpen a kockásfülű nyúl szuperhős-eredettörténete. BOGYA TÍMEA ÉVA KRITIKÁJA.
RASZKOLNYIKOV BECSÖNGET ÖNMAGÁHOZ Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés / Örkény Színház
Oratorikus social fantasy fut a fekete színpadon. Határozott elképzelés szerint született játék ez, önmagára figyelő, rátarti rendezésben. Van pár emlékezetes színpadkép benne, de kérdéses, hogy miért épp ezt a művet választották az alkotók, ha ennyire eltartják maguktól a regény világát. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
A BOSSZÚ BÖRTÖNÉBENFriedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása / Móricz Zsigmond Színház
Szabó Márta Claire Zachanassianja a Móricz Zsigmond Színház nagyszínpadán kezdettől fogva rendíthetetlen. Első pillantásában, amit a rég nem látott Illre vet, ott van minden: a sértettség és az elszántság. Öl a szemével azonnal. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
A CSILLÁROK IS LÓGTAK Kálmán Imre: Csárdáskirálynő / Szigligeti Színház, Nagyvárad
Akkor most megpróbálom elmesélni azoknak, akik nem értik a nagyszüleik vagy a szomszéd néni túlcsorduló operettrajongását, hogy egy jól megcsinált Csárdáskirálynő ma is rettentően vidám, társadalomkritikus közéleti komédiaként tud működni, ekként pedig pont olyan totális színház, mint, mondjuk, egy igazán jó Hamlet. Csak kevésbé lesz tőle gyomorbajos az ember. PROICS LILLA KRITIKÁJA.
BÁRMI LEHETSÉGES Üvöltő szelek / Benoit Produkció, Szentendrei Teátrum; Bármi lehetséges… / Loupe Színházi Társulás
És akkor a legrosszabb időkben megjelennek új csapatok, keresnek új utakat, és nekünk csak annyi a dolgunk, hogy nézzük őket, mert érdemes, és nem mellesleg segítsük a megmaradásukat. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
Hirdetés
STAND UP ENSEMBLEFábián Péter: Gazdálkodj okosan! / Szegedi Nemzeti Színház
Fábián Péter legújabb darabja a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában könnyed és mulatságos, a közönség remekül szórakozik, a végén seperc alatt vastapssá rendeződik a tetszésnyilvánítás. „Elkenődött a sminkem, annyit röhögtem, nincs monoklim?” – kérdezi egy nő a férjét mögöttem. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
CSAK MÁSBAN MOSHATOD MEG ARCODAT Tasnádi István: Mikor hazudtam? / Orlai Produkció, 6SZÍN Teátrum
Az Orlai Produkció 6SZÍNben látható ősbemutatója, Tasnádi István Mikor hazudtam? című előadása izgalmas, közélet és magánélet határán egyensúlyozó alaphelyzetből indul, és bár a hatalmi viszonyok váltakozása végig fenntartja az érdeklődést, a magánéleti vonal a remek színészi játék ellenére kissé erőtlen marad. KISS LÓRÁNT ÍRÁSA.
BEFEJEZI RÖPTÉT A DENEVÉRKlaus Mann: Mefisztó / Komáromi Jókai Színház
A Béres Attila rendezte komáromi Mefisztó érdekes vonása, hogy rafinált, sőt talán zavarba ejtő módon igyekszik kicsit összemosni szerepet és valóságot, történelmi példázatot és jelenidejűséget. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
CSÁK, DEMETER, VIDNYÁNSZKY & CO. A kulturális törvényről
Lett egy új kulturális törvény. Készítette hét osztályvezető, látta öt helyettes államtitkár és egy sajtófőnök, jóváhagyta Závogyán Magdolna, Dr. Gáva Krisztián, és persze Csák János. Ez már akkora grémium, hogy mondhatni: vajúdtak a hegyek, és akár elefánt is lehetett volna belőle. A SZERK.
ÚJ EURÓPA SZÜLETIK? Pintér Béla–Darvas Benedek: Gyévuska / Weöres Sándor Színház, Szombathely
2003-as ősbemutatója után reneszánszát éli Pintér Béla és Darvas Benedek groteszk, a második világháború egyik legmegrázóbb eseménysorát színre vivő Gyévuskája. Az elmúlt évben színpadra állította Hegymegi Máté Sepsiszentgyörgyön, Ascher Tamás Miskolcon, és a szerző is felújította 20 éves zenedrámáját. Nagy Péter István Szombathelyen mutatta be, február 23-án. NAGY MIHÁLY KRITIKÁJA.
ARIANE MNOUCHKINE SZTANYISZLAVSZKIJT JÁTSZIK Richard Nelson: Életünk a művészetben – A Művész Színház amerikai turnéja / Cartoucherie, Párizs
A Cartoucherie-ban Ariane Mnouchkine társulatából tizenegy színész franciául játszik egy drámát, amely az orosz-szovjet Művész Színház 1923-as chicagói turnéjáról szól és egy amerikai rendező írta. A párizsi őszi fesztiválon bemutatott előadás ígéretes lehetőségekkel indít: Mnouchkine soknemzetiségű, a keleti színházi formákban járatos társulata most Sztanyiszlavszkij technikáját próbálja elsajátítani. JÁKFALVI MAGDOLNA ÍRÁSA.
VAN ÉRTELME AZ ÁRRAL SZEMBEN ÚSZNI?Borbély Szilárd: Nincstelenek / Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen
A Nincstelenek nem ígér szórakozást, a kőkemény valóságot mutatja meg. Küzdés, tenni akarás, tehetetlenség. Nem simogatja a lelkünket, inkább felpofoz a debreceni Csokonai Nemzeti Színház előadása. HRESKÓ ANITA ÍRÁSA.
MUTASD, KIT KELL MA GYŰLÖLNI! Benkó Bence – Horváth Szabolcs: A nagy erdő, mely tele van homálylyal / Apertúra
Mert régen minden egyszerű volt. Pedig se tik-tok, se facebook, mégis pillanatok alatt tudta egész Tiszaeszlár, de még Tiszadada is, hogy ki ölte meg Solymosi Esztert. Az Apertúra előadása a konkrét történetben megmutatja az általánost és az örökérvényűt. De rendületlenül hiszi, hogy van jó vég. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
SZOLID DEFICIT Kemény Zsigmond: A rajongók / Udvari Kamaraszínház
Nem állítom, hogy jól van ez így, de – noha régóta kerülgetem a naptáramban – most először mentem el megnézni egy előadást az Udvari Kamaraszínházba (amely régebben még valamiért a nevében hordta a Magyar meg a Kanizsai előnevet is, de az már lekopott), és ennek is oka volt. Lett tapasztalat. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.