A Radnóti Színházban bemutatott 3tél című darab szerzője, Tena Štivičić Londonban élő horvát drámaíró. A mű egy zágrábi villában játszódik, amelynek egyik lakásában négy nemzedék asszonyainak-lányainak életét követhetjük három kimerevített idősíkban: 1945-ben, 1990-ben és 2011-ben. Az előadást Alföldi Róbert rendezte, a szerzővel pedig a január 27-i előadás után találkozhat a közönség. Vele beszélgettünk. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
Színház
Hirdetés
„NÉGY NEMZEDÉK NŐIRŐL ÍRTAM”
MIÉRT NEVETTEK? MIÉRT NEM NEVETTEK? Roma Hősök – VI. Nemzetközi Roma Színházi Fesztivál / Eötvös10
A Roma Hősök indulásakor, 2017-ben storytelling fesztiválként határozta meg magát, 2019-től viszont már Színházi Fesztiválként – ezzel párhuzamosan a monodrámáktól egyre inkább a csoportos előadások felé tolódott a programválogatás hangsúlya. Ami viszont a kezdetektől változatlan, hogy a bemutatott darabok személyes sorsokat és vallomásokat visznek színre, ugyanakkor mind a roma közösségek, mind a szélesebb társadalom számára égető, globális kérdéseket és problémákat feszegetnek. NÁNAY FANNI BESZÁMOLÓJA.
A FRINGE TITKOS BÁJAEdinburgh Nemzetközi Fringe Fesztivál 2023
Több ezer előadás, több száz helyszín, mindenütt hömpölygő tömeg. Vonzza vagy inkább elriasztja a nézőt az Edinburghi Nemzetközi Fringe Fesztivál? LEVKO ESZTELLA ÍRÁSA.
Hirdetés
„NEKED SOK EZ A NŐ” Euripidész: Médeia / Pinceszínház
A színházterembe belépve Karsai Györgyöt pillantjuk meg, aki a színpad szélére állított asztalnál mesél a Médeia-mítosz eredetéről és a dráma cselekményének előzményeiről. Aki hallotta már őt előadni, pontosan tudja, hogy mennyi humorral tudja bizonyítani a mitologikus történetek időszerűségét. Kockázatos így kezdeni egy előadást, hiszen a néző szívesen hallgatná őt az előadás egész ideje alatt. SÁNDOR PANKA KRITIKÁJA.
DE HOL ITT A TÜSKEVÁR? Fekete István–Olt Tamás–Szirtes Edina „Mókus”–Váradi R. Szabolcs: Tüskevár / Pesti Magyar Színház
Nem vagyok se drámaíró, se dramaturg, se rendező, se művészeti vezető. Néző vagyok. Hivatásos néző. De amikor a Pesti Magyar Színház Tüskevár című új bemutatóját készültem megnézni, amelynek műfaja zenés színmű, akkor sokat törtem a fejem. SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
„ITT MINDENKI SPORTOLÓ” – AVAGY POLITIKUSNAK LENNI MIT JELENT? Wolfram Lotz: A politikusok / Katona József Színház, Sufni
Mintha valamiféle színházi kényszermechanizmus nyomulna be az önmagában teljes és tartalmas nyelvi-dramaturgiai térbe. Kár. Annyira jó előadás lett volna. De még így, ebben a formában is kifejezetten jó előadás lett, messze a legjobb a Sufni-projekt mentorprogram idén bemutatott három előadása közül. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA.
MINDENÉRT AZ ANYA A HIBÁS Lionel Shriver: Beszélnünk kell Kevinről / Budaörsi Latinovits Színház
Lionel Shriver regényének kiindulópontja egy iskolai tömegmészárlás, amelyet egy 16 éves fiú követett el. A regény és a belőle készült előadás viszont azért jó, mert túllép az egyszerű közhelyek és a bulvár világán. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
MÁR SZAVALNI SEM LEHET POLITIKA NÉLKÜL? Fábián Péter: Jókedvvel, bőséggel / RÉV Színház
Élnek-e még a maszkhasználattal kapcsolatos poénok? Érdekes-e annyira egy online szavalóverseny témája, hogy a néző bevonódjon és hajlandó legyen elgondolkodni esztétikai kérdéseken miatta? Ezek a kérdések fogalmazódnak meg az előadás első perceiben, majd sorban a válaszokat is megkapjuk. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
A PENGE ÉLÉN Az önkívület határán – Bertók Lajos színészete
Vagyunk még páran, akik láttuk őt. De az ország alig ismeri Bertók Lajos (1966–2006), a valaha vidéken játszó színészóriás nevét. A Selinunte Könyvkiadó rá emlékező, kivételesen szép albumát Dégi János, Furka Bea és Schiller Kata szerkesztette, Szabó Ferenc Frigya tervezte. GABNAI KATALIN RECENZIÓJA.
MAGYAROK, FÉRFIAK ÉS ASSZONYOK! Tasnádi István: Tapasztalt asszony / Orlai Produkció, Jurányi Ház
A másfél órás darab ha nem is különösebben differenciáltan, de igyekszik több oldalról közelíteni meg a férfi-nő kérdést, az odaéléstől a visszaélésig, elkapástól túlkapásig, a közhelyestől az általánoson át az egyediig. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
MITŐL LESZ VALAKIBŐL HŐS? Tér12 Kulturális Egyesület: Antigoné / Stúdió K Színház
A csilivili díszletek lecsurognak a színpadról, elárasztják a bársonyszőnyeges nézőteret is, a hatalmas szereplőgárda ruhakölteményeit elnézegetnénk napestig, itt boldog a jelen (de még boldogabb a jövő!), itt otthon van a remény és a család (a hazáról már ne is beszéljünk!), hej, beh szép hely is Magyarország, bokréta az Úr kalapján! KARSAI GYÖRGY KRITIKÁJA.
KÁEURÓPÁBAN SZERETNI NAGYON NEHÉZ Sediánszky Nóra: Dühöngő / Anyaszínház és RS9 Színház
A Dühöngő, az Anyaszínház és az RS9 Színház közös előadása a szálakat ügyesen kézben tartva mutatja meg: hiába mossuk arcunkat másban, ha közben tükörbe se tudunk nézni. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
Hirdetés
„MINDANNYIAN A VALÓSÁGBÓL INSPIRÁLÓDUNK” Beszélgetés Illés Mártonnal a FüSziről
A Független Színház Magyarország decemberben nyitotta meg Budapesten, a Páva utca 30-ban új bázisát, a FüSzit. A roma kulturális térhez kapcsolódó tervekről, programokról Illés Márton operatív vezetővel beszélgettünk. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
HOL ITT A FARKAS? Edward Albee: Nem félünk a farkastól / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
Hálás, mármint színészileg hálás szerepek vannak ebben a darabban, bár a játszást nem megkönnyíti, hanem megnehezíti a gyakori, refrénszerű alkoholizálás. Hogy mi itt a tét – no, ezt már nehezebb tetten érni Edward Albee hatvanplusz éves darabjában. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
A FLAMINGÓK TITKOS ÉLETE Michelle Kholos Brooks – Kelly Younger: Kalamazoo / Orlai Produkció, próbanapló 1.
Kivételezett helyzetben van, aki közelről nézhet olyan nagy színészeket, mint Hernádi és Kern. Négy alkalommal adott lehetőség a Revizor tudósítójaként részt vennem a Kalamazoo próbáin. Az előadást április közepén mutatja be a Belvárosi Színházban az Orlai Produkció. MIKLÓS MELÁNIA PRÓBANAPLÓJA – 1. rész.
ÖT, TÍZ, TIZENÖT Vidnyánszky Attilát újabb öt évre kinevezték a Nemzeti Színház igazgatójává
A Nemzeti Színház nagyszínpadán jelenleg futó tizenöt előadásból tízet a direktor, Vidnyánszky Attila rendezett. Négyet három külföldi rendező. És van egy mesemondó est is. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
KALANDOK A HATODIKON Neil Simon: Mezítláb a parkban / Belvárosi Színház, Orlai Produkció
Kisebb, nagyobb megtorpanásokkal, nekilódulással profimód működik a komédia, rendre ülnek a poénok, hőseink nem is hagynak ki egyetlen kínálkozó ziccert sem. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA.
VÁGYAD IS NEKI SZOLGÁL Lénárd Róbert – Selmeczi Bea: A szexualitás története / TÁP SZÍNHÁZ
A TÁP Színház A szexualitás története című előadása a vágyaink visszaszerzéséért indított küzdelem reménytelen és abszurd mivoltát mutatja be. Nem szemérmeskedik, őszintén és kiváló ritmusérzékkel adagolja a feszültséget és a humort, hogy végül a kezünkbe adja a felszabadítás kulcsát. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
ORBÁN VIKTOR ÉS JÉGER ZSOMBOR A SZLOVÁK AUTÓPÁLYÁN Kárpáti Péter: Szaturnusz gyűrűje / Örkény István Színház
Furcsa cím, kis játszóhely, kevés néző, híres színészek, mitológiai utalás. Szinte kódolva van, hogy valami filozofálgatós előadás lesz. Van-e olyan együttállás azonban, ami ebből a koktélból valami egészen egyedit és ne adj’ Isten szórakoztatót tud létrehozni? Rövid válasz nincsen, csak hosszú. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
UGASSON MÉG! Mozsik Imre: Oktatás / TÁP Színház a Jurányi Házban
Nem, nem a Szentivánéjit láttam, amiben Zuboly az oroszlán szerepét is elkívánja, mondván: „Majd ordítok én, hogy még a fejedelem is azt kiáltja rá: ordítson még egyszer!” Hajduk Károlyt hallottam ugatni Ionesco Különórájának Mozsik Imre által átírt változatában. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
NÉHA JOBB NEM FELÉBREDNI Merre jársz…? / Színház- és Filmművészeti Egyetem, Padlás
Együtt jár-e törvényszerűen a talajvesztettség az álmokba meneküléssel? Meddig zárható ki büntetlenül a külvilág valósága? Az előadásban ábrázolt elbizonytalanodáshoz a közelmúltban kényszerűen átalakult Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős prózai színészosztályának összes kétségének is jó eséllyel köze van. KÓNYA RITA VERONIKA KRITIKÁJA.