A hatalmi pozíció automatikus kiutalása az elismert, adott esetben zsenikultuszt is élvező művészeknek jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a színházi szférán belül számos munkakör, elsősorban a háttérdolgozóké leértékelődjön, hovatovább láthatatlanná váljék. A Trafó és a TÁP Színház konfliktusa ezt is példázza. DÉZSI FRUZSINA ÍRÁSA.
Színház
Hirdetés
KINEK A MÉLTÓSÁGA?
VARJÚNAK VARJÚ A FIA Szabó Réka–Szünet Együttes: Kár / Jurányi Ház
Szabó Réka, a T/Szünet Együttes rendezője ismerteti a közönséggel, hogy ez a közösségi előadás párhuzamosan készült négy másik, az Európai Unióban működő társulatéval – kivetítőn látjuk is a közös kezdést. Hozzávetőleg tíz perc varjúmozgást követhetünk a résztvevő városok közterein. PROICS LILLA KRITIKÁJA.
A Z GENERÁCIÓ A HÁRMAS ÚTNÁL Romankovics Edit: Cs & T / Harlekin Bábszínház
Miért kell Csongornak Tündét végigkergetnie a fél világon, mire sikerül összejönniük, ha egyszer már a mű elején is szeretik egymást? A Harlekin Bábszínház Cs & T című tantermi előadása erre a kérdésre ad egy gimisek számára is átélhető, logikus magyarázatot. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
Hirdetés
EMLŐSÖK ÉS CSALÁNOZÓK Martin Rauhaus: De kié lesz a kutya? / Orlai Produkció, Belvárosi Színház
Csalódik az az állatbarát, aki cukiságfaktort orrontva a cím mögött, kutyaművész színrelépésével számol. Igaz, az Orlai Produkció friss bemutatójának címszereplője úgy is hatással van a cselekményre, hogy személyesen nem jelenik meg a színen – ám ez elmondható egy másik, legtöbbünk számára jóval kevésbé vonzó állatról, a medúzáról is. URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA.
„HOZTAM NEKED ALGAMASZKOT” Kincses Réka: Karácsonyozzatok velünk vagy ússzatok haza / Örkény Színház
Ropog és pattog ez a darab, mint a gépfegyver vagy a vadászfegyver, amit annyiszor emlegetnek benne. Lőnek is, igen, ráadásul egymásra; családi lövöldözés a színházban, na jó, nem golyókkal, hanem szavakkal, de ezek a szavak nem vaktöltények, hanem nagyon is élesek. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: URBANOVITS KRISZTINA ÉS SZÁGER ZSUZSA
Az egykori kaposvári társulatból kivált két színésznővel, Urbanovits Krisztinával és Száger Zsuzsával beszélgetünk, akik valóra váltották a vágyaikat. Ahhoz, hogy elkezdjék a saját színházukat csinálni, megteremtették a formát. Azóta is folyamatosan dolgoznak azon, hogy fenntartsák maguknak és meghívott kollégáiknak a lehetőséget, hogy azzal foglalkozzanak, ami érdekli őket. Ez színésznőktől manapság is merész elképzelés, akkoriban pedig egyenesen kivételes volt. A beszélgetésből kiderül, hogyan működik máig, hogy az általuk meghívott rendezők az ő elképzeléseikből és szándékaikból kiindulva, velük kooperálva dolgoznak. És megtudtuk, mit takar a rövidítés a társulat nevében: KV.
ROKONOK RELOAD Móricz Zsigmond-TÁP Színház: Rókonok / Trafó
Kevés aktuálisabb szöveg van a magyar irodalomban Móricz Zsigmond Rokonok című regényénél. A magyar polip természetrajzát írja le, mely az eltelt időben sem változott sokat. DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA.
A LÉNYEGET NEM ÉRINTŐ PÉNISZNAGYOBBÍTÁS Peer Krisztián–Hegymegi Máté: K – mint kontroll / Stúdió K
A művészetről, az alkotásról, és főképp a független színházról az esetek többségében a szabadság terepeként gondolkodunk. De mi van, ha nincs teljesen igazunk? – teszi fel a kérdést a K – mint Kontroll című előadás a Stúdió K Színházban, Hegymegi Máté rendezésében. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
EGY KICSIT MÉG ÉRTELMETLENEBB HALÁL Arthur Miller: Az ügynök halála / Centrál Színház
Míg Arthur Miller eredetijében a múlt számtalan szellemképe kínozza Willy Lomant, addig a Centrál Színházban látható, Alföldi Róbert által rendezett Az ügynök halála elsősorban a jelenre koncentrál, bezárva a távlatokat egy nyomasztó nappaliba, ami az ügynök halála után csak szebb lesz, mint életében volt. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
JÁTSSZUNK OTT, AHOL NEM SZOKTUNK Gimesi Dóra: Rózsa és Ibolya / Vaskakas Bábszínház
Tündérországot és az emberek földjét távoli helyeknek gondolnánk, pedig átjárható a határ, még ha veszélyes is. Csak oda kell nézni, ahova ritkán szoktunk. A győri Vaskakas Bábszínház bemutatta Gimesi Dóra Rózsa és Ibolya című népmese-adaptációját Tengely Gábor rendezésében. NAGY MIHÁLY KRITIKÁJA.
PACEKBA Dömötör András – Laboda Kornél – Benedek Albert: Mefisztóland / Katona József Színház
Navégre! Nincsen kód és dekód, rejtett utalás, áttételes célozgatás. A Katona József Színház nagyszínpadán a játszók nem kacsintanak össze a közönséggel. Hanem elmondják és megmutatják, mi történik, ha a hatalom mocskos és jobbára tehetségtelen keze lenyúlja a színházat. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
INDOKOL A KURATÓRIUM A minősítéssel nem rendelkező Budapest fővárosi színházi- és táncművészeti előadó-művészeti szervezetek Emtv. szerinti, 2024. évi szakmai program megvalósítási és működési támogatása
Az alábbiakban a budapesti székhelyű szervezetek pályázatát bíráló szakmai kuratórium – Imely Zoltán, Jászay Tamás, Kricsfalusi Beatrix, Lukács Levente és Herboly Domonkos – részletes értékelése olvasható.
Hirdetés
A KAKTUSZFEJŰ EMBER Ivanov / Miskolci Nemzeti Színház
Ivanovunk legvigasztalóbb pillanata az, amikor kienné a maradék savanyúságot egy nagy befőttesüvegből. Mivel a keze nem ér le az aljáig, ezért a pisztolyával halászik ki magának egy uborkát. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
CSÁKI JUDIT MÁJUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Először is van Budapesti Tavaszi Fesztivál; aztán van még sok minden más is – a május még a nyaralások előtti kulturális főszezon. A Revizor egyik fontos célja, hogy az ajánlóval a mennyiségileg túlhabzó, minőségileg vegyes kulturális kínálatban segítsen eligazodni. CSÁKI JUDIT AJÁNLÓJA.
VÉRESEN KOMOLY JÁTÉKOK Martin McDonagh: Hóhérok; Edward Albee: Nem félünk a farkastól / Jászai Mari Színház, Tatabánya
Valóság és fantázia találkozásánál bomlik ki a tragédia a tatabányai Jászai Mari Színház két előadásában is: a Szikszai Rémusz által rendezett Hóhérokban és a Guelmino Sándor által rendezett Nem félünk a farkastól című produkcióban. Mindkettő figyelemre méltó, átgondolt alkotás, amely remek ziccereket tartogat a társulat színészei számára. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
ISKOLÁBA MEGY A SZÍNHÁZ 6. Tantermi Színházi Szemle / Jurányi Ház
Gáspár Máté a 2017-es Tantermi Színházi Szemléről írt cikkében az alábbi témákat és motívumokat emelte ki: zaklatás, hatalommal való visszaélés, lelki és fizikai erőszak, valamint az önérdekből történő másik lealacsonyításának jelenségét. Idén, a 6. Tantermi Színházi Szemlén hasonló problémák kerültek terítékre. BOGYA TÍMEA ÉVA ÍRÁSA.
MENNYI? MI MENNYI? MIÉRT ANNYI? A színház ára
Tizenkilencezerért az Átriumba, tízezerért a Vígbe, az Örkénybe, a Katonába és Pintér Béla-előadásra, kilencezerért Orlaira, ötezerért a Jurányiba, négyezerért a Miskolci Nemzeti Színházba. Mennyibe kerül ma Magyarországon színházba járni, és minek az árát fizeti meg a néző? ORBÁN KRISZTINA RIPORTJA.
A VÁGYAK DICSTELEN GYŐZELME AZ IGAZSÁG FÖLÖTT William Shakespeare: h.ml.t / Budaörsi Latinovits Színház
Mi van akkor, ha Hamlet apjának szelleme valójában nem jár vissza a sírjából? És akkor, ha Claudius nem is ölte meg őt? Alföldi Róbert Hamletjében erősen áthelyeződnek a hangsúlyok, és Shakespeare tragédiája, ha lehet ilyet mondani, még kegyetlenebb lesz. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
OIDIPUSZ ÉS A SEMMIVÉ FOSZLÓ VALÓSÁG Robert Icke: Oidipusz / Radnóti Színház
Szikszai Rémusz megrázó, emlékezetes, valószínűleg még hosszú időn át bennünk élő rendezést hozott létre a Radnóti Színházban. Az Oidipusz főhőse Robert Icke átiratában nem mitológiai alak, hanem korunk politikusa, aki a múlt titkait kutatja népszerűsége megerősítése céljából. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
PRUDENCIA HART KÉTEZER ÉVRE A POKOLBA MEGY David Greig: Prudencia Hart különös kivetkezése / Stúdió K Színház
Milyen a pokol topográfiája? A kérdésre több száz évvel ezelőtt Dante kimerítő választ adott. A pályakezdő folklorista, Prudencia Hart kutatásai a kortárs skót drámaíró, David Greig darabjában máshonnan közelítik meg a poklot. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
A HALÁL ÉS A LÁNYKA Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
Nem jár erre sem a Kalmár, sem a Fejedelem, sem a Tudós. Amit Csongor tőlük megtudhatna, azt már tudja. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.