„EZ NEM ÜZEM, EZ MANUFAKTÚRA” Markó Róbert, a Kabóca Bábszínház igazgatója
Mert nagyot álmodni már a pályázatában is Markó Róbert: a világ legjobb bábszínházát fogja megcsinálni Veszprémben. A Kabóca Bábszínház vadonatúj épülete, a városvezetés bizalma, némi pénz már megvan, a stáb nagyjából felállt – jövőre az előadásoknak kell bizonyítani. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
BATMAN A MÁTRIXBAN Francis Ford Coppola: Megalopolis / 77. Cannes-i filmfesztivál
Az idei cannes-i fesztivál leggrandiózusabb mentális és kinematografikus kompozíciója a legnagyobb bukás is lehet egyben. Coppola önmagát is felemésztően ambiciózus, filmtörténetet és történelmet félelmetes vízióban egybeolvasztó opusza észbontó filmélmény. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BELŐLED ÉLEK Hörcher Gábor: Emma és Eddie: A képen kívül
Webkamera előtt színlelt orgazmusok, díszcsomagolásban postára adott használt bugyik, nemi betegség és végtelen exhibicionizmus: Hörcher Gábor dokumentumfilmje első blikkre egy OnlyFans modellpár munkájába ad kendőzetlen betekintést, ám hamar világossá válik, hogy a kamera valójában egy velejéig toxikus kapcsolat mindennapjait rögzíti. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
IGYUNK, AMÍG LEHET! Móricz Zsigmond – Tóth Réka Ágnes: Kivilágos kivirradtig / Weöres Sándor Színház-Forte Társulat
Egy családi összejövetel kellékei száz évvel ezelőtt: koleszterinben gazdag ételek, alkohol és egy csoport, amit lehet gyűlölni. Az anyagválasztás szerencséje, hogy a világunk ennyi idő alatt vagy nem változott semmit, vagy ugyanoda jutott, ahol akkor tartott. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
AKI SOKAT MOSAKSZIK, HAMAR ELKOPIK. TÉNYLEG? Piotr Socha – Monika Utnik-Strugała: Kosz – A tisztálkodás színes-szagos története
A Covid alatt készült Piotr Socha és Monika Utnik-Strugała gyerekkönyve a tisztálkodás történetéről. Hogyan kerülnek a nyelvünkbe a tisztasággal és a kosszal kapcsolatos kifejezések? És miért nem fürödtek az aszkéta keresztények? A szerzőpáros vicces történetei és rajzai emlékezetes válaszokat adnak. MERÉNYI ÁGNES RECENZIÓJA.
Hirdetés
BOHÓZATTAL ÖTVÖZÖTT TÁRSADALOMKRITIKUS ŰROPERETT John Scalzi pályája
Jóllehet John Scalzi már 1990 óra hivatásos író, első regényét, az Agent to the Starst csak 1999-ben publikálta, mégpedig az interneten, afféle befektetésként szépírói jövőjébe. SOHÁR ANIKÓ ÍRÁSA.
„A FIGYELMET ÉS A SZERETETET A GYEREKNEK NEM KELL KIÉRDEMELNIE” Beszélgetés Tatai Zsolttal
Znajkay Zsófia Péntek úr csodálatos barátai című darabját mutatja be a Budapest Bábszínház Varsányi Péter rendezésében. A főszerepet játszó Tatai Zsoltot kérdeztük kihívásokról, technikákról és arról, hogy csábító-e a nyitott színpadi színészi lét. STUBER ANDREA INTERJÚJA.
ZENE ÉS UNIVERZALITÁS A Concerto Budapest a Zeneakadémián
Szeptember 23-án a Zeneakadémián tartotta évadnyitó hangversenyét a Concerto Budapest, Keller András vezényletével, Várjon Dénes társaságában. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
MI MINDENRE JÓ A KÉPREGÉNY? Beszélgetés Zerocalcaréval
Budapesten járt Zerocalcare a kortárs olasz képregény sztárja, aki szerint a képregény univerzális műfaj és nyelv, mindent el lehet mondani vele. Erre saját munkássága a legjobb példa: történetek mellett riportkötetet és útirajzot is adott már ki. Ezen kívül a Netflixen is tarolnak animációs sorozatai. VÁRNAI DÓRA INTERJÚJA.
HÓKRISTÁLYOK OLVADÁSA Elise Wilk: Eltűntek / Szkéné Színház, Színműhely Alapítvány
Ritkán, de előfordul, hogy jóval a tapsrend elhalkulása után érti meg az ember, mit is kellett volna látnia. Érzi, hogy valami fontos dologgal kellett volna találkoznia, de az egész mégsem körvonalazódik. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
LEHANGOLÓ RÉMVARIETÉ The Tiger Lillies-Julian Crouch-Phelim McDermott-Martyn Jacques: Jógyerekek képeskönyve / Jászai Mari Színház, Városmajori Szabadtéri Színpad
A Jógyerekek képeskönyvét a tatabányai Jászai Mari Színház előadásában és Szikszai Rémusz rendezésében láthatta a közönség a Városmajori Szabadtéri Színpad Szemléjén. Ám hiába a látványos rendezői ötletek, a produkciónak nem sikerült javítania a darab alapvetően monoton jellegén. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
A SZEMBEFORDULÁS JOGA Kiss Judit Ágnes: Egy nőalak szürke kontúrja
Remek kézikönyv lehetne Kiss Judit Ágnes Egy nőalak szürke kontúrja című regénye a családi bántalmazást elszenvedők számára. Regényesítetten, de pontosan rögzíti egy „eset” lefolyását, előzményeit és következményeit. S jelzi a kiutat is, bár nem mutatja egyszerűnek. DOMJÁN EDIT KRITIKÁJA.
BARANGOLÁS FRUSZTRÁCIÓERDŐBEN Beszélgetés Kárász Emesével, Juhász Majával és Zentaj Bentével
A beilleszkedés nehézségeit és a frusztrációkat járja körbe egy társulat példáján a Freeszfe első színházcsináló osztályának Csak az ég című előadása, amit szeptember 25-én játszanak a Trafóban. A produkcióról Kárász Emese rendező, Juhász Maja dramaturg és a társzeneszerző, Zentaj Bente beszélt. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
KORSZAKOS ZSENIK TITKOS ÉLETE VELENCÉBŐL 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál
A régi motoros Michael Mann, illetve a színészből rendezővé avanzsált Bradley Cooper egyaránt életrajzi filmmel érkezett a 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválra. Mindkét alkotás olyan férfiakat helyez a középpontba, akik kettős életet éltek. KISS DALMA ÍRÁSA.
Hirdetés
FESZTIVÁLOPERA ÉS KIZÖKKENT IDŐ Cecilia Bartoli, Schiff András, Benjamin Bernheim a Salzburgi Ünnepi Játékokon
„Kizökkent az idő” – ez a Hamlet-idézet volt az idei Salzburgi Ünnepi Játékok vezérgondolata és több kerekasztal-beszélgetés témája. Macbeth, Görög passió, Orfeo ed Euridice, Le grand macabre – a fenti mottóra a fesztivál számos előadása rímelt, nehéz is lenne mindet felsorolni. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
ELTÉVELYEDŐK Claude Debussy: Pelléas és Mélisande / Fischer Iván Operatársulat, Budapesti Fesztiválzenekar, Müpa Budapest
Nem lehet minden sikerélmény. Keserű pirula ez persze, ha az ember olyan elvárásokkal ül be egy előadásra, amelyekkel Fischer Iván és a Fesztiválzenekar az utóbbi évtized során nyújtott operai kalandozásai alapján már méltán bírhat – ettől még persze a kudarc nem lesz felemelőbb. Sőt. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
gyárf
A SZÁZADIK Béres Márta – Urbán András: One-girl show / MASZK Egyesület, Kosztolányi Dezső Színház
Nem, kedves Márta, egyáltalán nem unatkoztam, és nem, kedves Márta, egyáltalán nem vágtam közönyös pofát, sőt: megtisztelve éreztem magam, hogy megszólítottál. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
A NŐI TEST FELSZABADÍTÁSA VALIE EXPORT retrospektív kiállítása / Albertina, Bécs
VALIE EXPORT provokatív feminista performanszaival hívta fel magára a figyelmet. A művész első radikális gesztusa, hogy Waltraud Lehnerről Valie Exportra változtatta a nevét, maga mögött hagyva nemcsak férje és apja nevét, de mindazt a konzervatív, patriarchális társadalmat, amely meghatározta a világ nőkről alkotott képét. MARTINCSÁK KATA ÍRÁSA.
A BAJUSZ VELENCÉBEN NYOMOZ Kenneth Branagh: Szeánsz Velencében
Elhagyatott palazzo, éjsötét kanálisok, meggyötört, holt lelkek és egy rafinált médium. Kenneth Branagh a Poirot-szériájának eddigi legjobb darabját hozta tető alá Szeánsz Velencében címmel. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
MI A CSODA? Szikora Róbert – Lezsák Sándor: Az Ég tartja a Földet / Margitszigeti Színház
A Szent Erzsébet-musical iránt paradox módon akkor tanúsíthatjuk a legnagyobb lovagiasságot, ha nem az emelkedett szerzői célkitűzések (és pláne nem a fellengzős kísérőszövegek), hanem inkább a földközeli realitások felől próbáljuk értelmezni a produkciót. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
HIRTELEN MINDENKI FÜGGŐNEK ÉREZTE MAGÁT
Bodó Viktor a 6SZÍNben rendezett előadást a függőségről és felépülésről A csoport címmel, amelyet júliusban mutattak be. Az előadás dramaturgja, Bíró Bence beszélt az alkotás folyamatáról. GERGICS ENIKŐ INTERJÚJA.
A NAGYSZÍNPAD MEGESZI A LELKET? Katona József: Bánk bán / Nemzeti Színház
Vidnyánszky Attila saját #sohavégetnemérős projektje a Bánk bán színrevitele. A kör egyelőre bezárult: huszonegy évvel azután, hogy a Nemzeti Színház nagyszínpadán először megrendezte Katona József drámáját, az elkövető diadalmasan tér vissza a tett helyszínére. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
FIGARO VENDETTÁJA Mozart: Figaro házassága / Salzburgi Ünnepi Játékok
Olyan nagy elvárás, hogy a Figaro Beaumarchais-féle mondanivalójának egy morzsája, csírája, bárhogyan aktualizálva, hétköznapi jelmezekbe öltöztetve, de megjelenjen a rendezésben? Vagy, hogy a rendezés folyamatának eleje és vége valamely egységes koncepció részeként viselkedve egymással koherens képet alkosson? GYENGE ENIKŐ KRITIKÁJA.