SZELLEMI ÉS FIZIKAI UNIFORMISBAN
Ödön von Horváth: Istentelen ifjúság / Radnóti Színház

„… azt mégsem lenne szabad írnod, hogy a négereket nem kell számításba venni, mármint, hogy meg tudnak-e majd élni, vagy sem. Utóvégre a négerek is emberek” – reagál a Tanár egyik diákja, N. dolgozatára Ödön von Horváth 1937-ben megjelent, a náci Németországban játszódó regényében, az Istentelen ifjúságban. A négerek emberségéről szóló, botrányt kavaró megjegyzés erős pillanata, egyben egyik első látványos konfliktusa a nálunk Kerényi Grácia fordításában megjelent, a magyar közönséget hosszú időn át elkerülő műnek. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

Hirdetés

kolibri urbanlegendak revizor
budaors 20240118
szepmu kapuk
orlai lavina 20240110

Hirdetés

kockasfulu nyul banner
bfz jarvi
szfvar 20240118
6szin kizarolag revizor
maimano munoz revizor
bun es bunhodes

A LAPPANGÓ TITOK LYUKAKAT ÜT
Beszélgetés Lugosi Viktóriával

Alig van olyan család, ahol a történelmi traumák ne tabusítottak volna számos családi történetet. Maradt a hallgatás. Meg a ma generációjának a trauma-feldolgozás, a titkok felfedése. De meg lehet-e, meg tudunk-e bocsátani, akár magunknak, akár a másiknak? Az Akit itt felejtettek aparegény, családregény, kordokumentum. Lugosi Viktóriával beszélgettünk. MARTON ÉVA INTERJÚJA.

Tovább a cikkhez

LÉTEZIK-E SZÍNHÁZI DIKTATÚRA?
Kapuőrök a kultúrában 3.

A magyar színházi szakma rendszeresen visszatérő vádja, hogy megjelennek bizonyos, politikailag beágyazott csoportok vagy személyek, akik maguknak vindikálják a legfőbb kapuőr szerepét. Cikksorozatunk harmadik, befejező részében ezeknek járunk utána. Megvizsgáljuk Vidnyánszky Attila szerepét és a „kaposvári nemzedéket” övező mítoszokat, valamint megnézzük, kik is határozzák meg egy fiatal tehetség lehetőségeit a színházi térben. A végén kitérünk az állam szerepére is, végkövetkeztetésünk pedig az, hogy a színházi életet végső nem a szakma egyes nagyhatalmú szereplői, hanem a nagypolitika „kapuőrzi”. MERKER IVÁN ÍRÁSA 3. RÉSZ.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

SORSDRÁMA, VÉRSZEGÉNYEN
Mozart: Idomeneo / Berlini Állami Operaház

Jó évet tudhat magáénak az Idomeneo: Mozart első érett operáját kilenc operaház viszi idén színre, négyen új rendezésben. A Berlini Állami Operában David McVicar rendezését 2023 márciusában mutatták be, a Metropolitan és a londoni Királyi Operaház üdvöskéjének legelső berlini munkájaként. GYÁRFÁS ORSOLYA KRITIKÁJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

Hirdetés

magveto krasznahorkai 20240117
btm kozepkor 20240115
szepmu 20240224 revizor
orlai mikor hazudtam 20240110
babszinhaz krabat kicsi revizor

R-BESZÉLGETÉS: BUDAPEST, TE CSODÁS!
Podcast Török Andrással a Budapest Könyvről

Megújult Török András legendás Budapest Könyve. A Revizor podcastjában a szerzővel együtt hasonlítottuk össze az első kiadást az átdolgozott verzióval. Alternatív útikönyv-e a Budapest Könyv? Mit keresnek benne a Fortepan fotói? Mit őrzött meg és mit szüntetett meg a korábbi kiadásokból? MERÉNYI ÁGNES INTERJÚJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

POKOLI SZÍNHÁZI PARADICSOM
Beszélgetés Matei Vișniec-kel és Alain Timarral

Egy ünnepelt író, Matei Vișniec, vall kettős identitásáról, a kulturális ellenállás fontosságáról, és az irodalomról, ami egy totalitárius rendszerben az egyetlen eszköz az agymosás ellen. Alain Timar a lehúzott redőnyök mögött megélt zsidó identitásról, és egy társadalmi, emberi, művészi, politikai sokkról beszél, ami miatt muszáj volt magánszínházat csinálnia. A 77. Avignoni Színházi Fesztiválon beszélgettünk a két művésszel. HORVÁTH PATRÍCIA INTERJÚJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

NEHÉZ TINÉDZSERNEK LENNI
Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió

Nehéz átverni a tinédzsereket. Azt mondani, hogy értjük a problémáikat úgy, hogy közben nem látjuk a szorongásuk okait. A felnőttek számára megnyugtató lenne, hogy nem ők (mi), hanem az okostelefonok vagy az internet tehet mindenről. A Budapest Bábszínház Kísérleti Stúdiójának az előadása szerencsére nem fog megnyugtatni senkit ezzel kapcsolatban. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

A NAGY REIGL-CSÖRTE
Műcsarnok kontra Kiscelli Múzeum

A Revizor kritikai portálon véleménykülönbségek is helyet kapnak. A BTM Kiscelli Múzeum–Fővárosi Képtárban Reigl Judit születésének 100. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás kapcsán összecsaptak az indulatok. Megszólaltak a kurátorok és a kritikus is. És a Műcsarnok?

Tovább a cikkhez