„TUDOM, MIT ÉREZHETSZ MOST, BRAD…”Roy Lichtenstein / Albertina, Bécs
A Roy Lichtenstein születésének százéves évfordulója alkalmából nyílt bécsi kiállítás összetett képet ad a művész életéről, alkotói módszeréről, valamint a pop art irányzatára és a 20. századi művészettörténetre tett hatásáról is. Egyszerre szórakoztató és tanulságos tárlat, amelyben gondos válogatást kapunk a munkáiból, legyen szó a korai pop art kísérletekről, a
R-BESZÉLGETÉS: URBANOVITS KRISZTINA ÉS SZÁGER ZSUZSA
Az egykori kaposvári társulatból kivált két színésznővel, Urbanovits Krisztinával és Száger Zsuzsával beszélgetünk, akik valóra váltották a vágyaikat. Ahhoz, hogy elkezdjék a saját színházukat csinálni, megteremtették a formát. Azóta is folyamatosan dolgoznak azon, hogy fenntartsák maguknak és meghívott kollégáiknak a lehetőséget, hogy azzal foglalkozzanak, ami érdekli őket. Ez színésznőktől manapság
EGY SZEGÉNY KASZKADŐR PANASZAI David Leitch: A kaszkadőr
A kaszkadőrből filmrendezővé avanzsált David Leitch legújabb (romantikus) akciómozijában szeretné leróni a tiszteletét Hollywood névtelen hősei előtt, akik közé egykor maga is tartozott. A gond az csupán, hogy A kaszkadőr elnagyolt forgatókönyve csak részben teszi ezt számára lehetővé. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
TÚL AZ ÉRETTSÉGIN Devich Gergely, Ránki Fülöp és Stark János Mátyás / BMC
Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp a múlt évben négy hangversenyből álló sorozatot hirdetett meg a BMC-ben, a zongoratrió-irodalom hét gyöngyszemét műsorára tűzve. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
A FÉLIG TELI POHÁR Édouard Lalo: Ys királya / Nemzeti Filharmonikusok
Az állandó újrafelfedezések korát éljük: legyen szó barokk, bel canto, francia nagyoperai, vagy modern műről, nincs évad anélkül, hogy ne kerülne egy évtizedek (évszázadok) óta nem játszott opera újra színpadra. S nem egyszer derül ki, hogy elfogultság, kishitűség volt ezen művek hiányát annyival letudni, hogy nyilván joggal merültek a feledés homályába. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
JUNG, CAGE ÉS AZ ELMÉMESEDÉS TRAGIKOMÉDIÁJAKristoffer Borgli: Álmaid hőse
Megrendítően vicces Kristoffer Borgli jungiánus álomfilmje, amely arra is emlékeztet, mekkora színész Nicolas Cage, aki itt az elmémesedésének traumáját is kijátssza végre magából. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
Hirdetés
SZABADSÁGTÓL FULDOKOLVA Tudor Giurgiu: Libertate ’89 – Nagyszeben
Szekusok lőnek katonákra lövő rendőrökre lövő szekusokra a román film újabb csúcsteljesítményében, Tudor Giurgiu filmjében. ’89 decemberének erőszakos zűrzavara azonban sokkal többet mond mai önmagunkról, mint szeretnénk. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
PURGATÓRIUM A NYUGAT EXPRESSZEN Tóth Barnabás: Mesterjátszma
A keleti blokkot elhagyó utolsó vonaton a sakk dönt életről és halálról, bűnről és bűnhődésről, üdvről és kárhozatról, múltról és jövőről. Az igazi partit azonban nem a fekete-fehér táblán játsszák. CSOMÁN SÁNDOR KRITKÁJA.
LENGYEL PROBLÉMA = MAGYAR PROBLÉMA? Perform[ing] Poland fesztivál / Artus Stúdió
Menekülésről, családon belüli erőszakról, bizonytalanságról alig egy órában. A Perform[ing] Polandon látott performanszok olykor rendkívül sűrű megfogalmazásmóddal voltak képesek összetett társadalmi problémákról beszélni. Van azonban, hogy ezt a beszédet nehéz meghallani. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
VAN EGY VÁROS Avignoni Fesztivál 2023
Van egy város Dél-Franciaországban, amelyik minden évben lakosságot cserél egy hónapra. A helyiek hosszú kocsisorokban hagyják el a település ősi falait július első hétvégéjén. Ám házaik, lakásaik nem maradnak üresen. Tulajdonosaik helyét átveszik a színház polgárai, hogy együtt éltessék közel négy héten keresztül a földgolyó legnagyobb színházi eseményét: az Avignoni Fesztivált. HORVÁTH PATRÍCIA BESZÁMOLÓJA.
BÉLA BÁ’ BEKOPOG Operabeavató / Magyar Zene Háza
Dinyés Dániel és Göttinger Pál Operabeavatóján oly felhőtlenül szórakozunk, hogy jószerint eszünkbe sem jut a kérdés: vajon tényleg rászorulunk bárminő beavatásra a Bohémélet kapcsán? LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
A LAPPANGÓ TITOK LYUKAKAT ÜT Beszélgetés Lugosi Viktóriával
Alig van olyan család, ahol a történelmi traumák ne tabusítottak volna számos családi történetet. Maradt a hallgatás. Meg a ma generációjának a trauma-feldolgozás, a titkok felfedése. De meg lehet-e, meg tudunk-e bocsátani, akár magunknak, akár a másiknak? Az Akit itt felejtettek aparegény, családregény, kordokumentum. Lugosi Viktóriával beszélgettünk. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
HÁRMAS EGYSÉG Gyilkos a házban 3. évad / Hulu / Disney+
A szórakoztató komfortsorozatként aposztrofálható Gyilkos a házban (Only Murders in the Building) harmadik szezonja, amely többek között a szívfacsaróan éneklő Meryl Streeppel kívánja a műfajtól idegenkedőket is a képernyő elé csábítani, jelentős minőségi változást hozott. FÁTRAI KATA CIKKE.
„A RESPECT FOR THE 23.000 DÜHBŐL SZÜLETETT” Interjú Raubinek Lilivel
A Respect for the 23.000 című előadás arról a 23.000 gyerekről szól, akik jelenleg a gyermekvédelmi rendszerben töltik mindennapjaikat. Raubinek Lili rendező-koreográfussal a rendszer hibáiról, a jogos haragról és annak kieresztéséről beszélgettünk. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
CSALÁDI PÓTLÉKOK Pass Andrea: Napraforgó / Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
Radu Afrim olyan rendező, akit az alapanyag megihlet, el- és felszabadít, s akit színészcsapata látható játékkedvvel követ a vizuális és verbális kicsapongás kacskaringós útján. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
Hirdetés
MEDEA MIX Medea gyermekei / Narratíva Kollektíva, Jurányi Ház
Ítélkezésre hív fel a Hegymegi Máté által rendezett produkció bekötött szemű, pallóst és mérleget tartó Jusztíciát ábrázoló szórólapja. Nehéz ügy ez, akkor is, ha csak a főhősöket nézzük. De a cím a pusztító szülők halott utódait hívja elénk. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
LÉTEZIK-E SZÍNHÁZI DIKTATÚRA? Kapuőrök a kultúrában 3.
A magyar színházi szakma rendszeresen visszatérő vádja, hogy megjelennek bizonyos, politikailag beágyazott csoportok vagy személyek, akik maguknak vindikálják a legfőbb kapuőr szerepét. Cikksorozatunk harmadik, befejező részében ezeknek járunk utána. Megvizsgáljuk Vidnyánszky Attila szerepét és a „kaposvári nemzedéket” övező mítoszokat, valamint megnézzük, kik is határozzák meg egy fiatal tehetség lehetőségeit a színházi térben. A végén kitérünk az állam szerepére is, végkövetkeztetésünk pedig az, hogy a színházi életet végső nem a szakma egyes nagyhatalmú szereplői, hanem a nagypolitika „kapuőrzi”. MERKER IVÁN ÍRÁSA 3. RÉSZ.
SORSDRÁMA, VÉRSZEGÉNYEN Mozart: Idomeneo / Berlini Állami Operaház
Jó évet tudhat magáénak az Idomeneo: Mozart első érett operáját kilenc operaház viszi idén színre, négyen új rendezésben. A Berlini Állami Operában David McVicar rendezését 2023 márciusában mutatták be, a Metropolitan és a londoni Királyi Operaház üdvöskéjének legelső berlini munkájaként. GYÁRFÁS ORSOLYA KRITIKÁJA.
A GALÍCIAI VÉRES FARSANG Radek Rak: A kígyószív legendája
Radek Rak A kígyószív legendája című regénye az 1846-os galíciai felkelés híres parasztvezére, Jakub Szela történetét úgy meséli el, hogy a tényeket a lengyel népi hitvilág csodás és sokszor nagyon félelmetes elemeivel ötvözi. VÁNDOR JUDIT RECENZIÓJA.
R-BESZÉLGETÉS: BUDAPEST, TE CSODÁS!Podcast Török Andrással a Budapest Könyvről
Megújult Török András legendás Budapest Könyve. A Revizor podcastjában a szerzővel együtt hasonlítottuk össze az első kiadást az átdolgozott verzióval. Alternatív útikönyv-e a Budapest Könyv? Mit keresnek benne a Fortepan fotói? Mit őrzött meg és mit szüntetett meg a korábbi kiadásokból? MERÉNYI ÁGNES INTERJÚJA.
FORTÉLYOS FÉLELEM IGAZGAT Moldovai Katalin: Elfogy a levegő
A fikció valóssággá vált: Moldovai Katalin és Palóczi Zita forgatókönyve egy erdélyi, megtörtént eseményeken alapuló tanárdrámának indult, ám azóta Magyarországon törvényi rendelkezés bünteti mindazt, amit Adela Stan tett. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
GROTOWSKI HAGYATÉKA Beszélgetés Jarosław Frettel
A Grotowski Intézetet igazgató Jarosław Fret a nemzetközileg jegyzett Teatr ZAR alapító-vezetője. Egy Grotowski-színésszel készült, magyarul nemrég megjelent interjúkötet apropóján örökségről és újításról beszélgettünk vele. LEVKO ESZTELLA INTERJÚJA.
POKOLI SZÍNHÁZI PARADICSOM Beszélgetés Matei Vișniec-kel és Alain Timarral
Egy ünnepelt író, Matei Vișniec, vall kettős identitásáról, a kulturális ellenállás fontosságáról, és az irodalomról, ami egy totalitárius rendszerben az egyetlen eszköz az agymosás ellen. Alain Timar a lehúzott redőnyök mögött megélt zsidó identitásról, és egy társadalmi, emberi, művészi, politikai sokkról beszél, ami miatt muszáj volt magánszínházat csinálnia. A 77. Avignoni Színházi Fesztiválon beszélgettünk a két művésszel. HORVÁTH PATRÍCIA INTERJÚJA.
AZ ELFOGADÁS RÉTEGEI Fülig beléd zúgtam (Heartstopper) / Netflix
A Netflix tinisorozata, a Heartstopper az elmúlt hónapokban hazánkban is a közéleti viták kereszttüzébe került, hiszen a széria alapjául szolgáló képregények a fóliázás áldozatául estek. Ám ebbe a történetbe kár többet belelátni, mint ami az alkotók célja volt. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.