„EZ NEM ÜZEM, EZ MANUFAKTÚRA” Beszélgetés Markó Róberttel, a veszprémi Kabóca Bábszínház igazgatójával
Mert nagyot álmodni már a pályázatában is Markó Róbert: a világ legjobb bábszínházát fogja megcsinálni Veszprémben. A Kabóca Bábszínház vadonatúj épülete, a városvezetés bizalma, némi pénz már megvan, a stáb nagyjából felállt – jövőre az előadásoknak kell bizonyítani. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
BATMAN A MÁTRIXBAN Francis Ford Coppola: Megalopolis / 77. Cannes-i filmfesztivál
Az idei cannes-i fesztivál leggrandiózusabb mentális és kinematografikus kompozíciója a legnagyobb bukás is lehet egyben. Coppola önmagát is felemésztően ambiciózus, filmtörténetet és történelmet félelmetes vízióban egybeolvasztó opusza észbontó filmélmény. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BELŐLED ÉLEK Hörcher Gábor: Emma és Eddie: A képen kívül
Webkamera előtt színlelt orgazmusok, díszcsomagolásban postára adott használt bugyik, nemi betegség és végtelen exhibicionizmus: Hörcher Gábor dokumentumfilmje első blikkre egy OnlyFans modellpár munkájába ad kendőzetlen betekintést, ám hamar világossá válik, hogy a kamera valójában egy velejéig toxikus kapcsolat mindennapjait rögzíti. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
OVIS ABSZURD Szabó Borbála: Kalandok a Ló csoportban
A gyerekvilágba időnként felnőtt problémák tolakszanak, rájuk pedig talpraesetten és viccesen reagálnak a gyerekek. Ez akár Erich Kästner könyveinek összefoglalója is lehetne, de ezúttal Szabó Borbála Kalandok a Ló csoportban című kötetét jellemzi. VÁNDOR JUDIT RECENZIÓJA.
KAPITALISTA BŰNTÖRTÉNET A kör bezárul / HBO Max
Részleteiben néha kaotikus, de tartalmas történetet kínál nézőinek A kör bezárul című, HBO Maxon futó sorozat, amely a bűnügyi és magánéleti szálakat tapasztalt filmesként vegyítő Steven Soderbergh újabb remekműve. BOZÓ ANTAL CIKKE.
IDŐTÁLLÓ IDÉZETEK Hagen Quartet / Zeneakadémia
Nem kétséges: korunk kamarazenei kultúrájának egyik legnagyszerűbb képviselőjével találkozott a magyar közönség a Zeneakadémia Nagytermében január 24-én, a Hagen Quartet koncertjén. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
Hirdetés
A MISKOLCI TERÁPIA Kisfaludy Károly: A tatárok Magyarországban / Miskolci Nemzeti Színház
Ez a beteg annyi sebből vérzett már a születésekor, hogy kirurgus legyen a talpán, aki bármiféle beavatkozásra vállalkozik vele kapcsolatban. A Szőcs Artur és Cser Ádám által vezényelt népes medikussereg jóvoltából azonban a műtét nem csupán sikerült, de a beteg azonnal táncra perdült, sőt dalra is fakadt. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
A POKOL ÉS A MENNY ZENESZERZŐJE Penderecki 90
Idén lett volna kilencven éves a nagy lengyel zeneszerző, Krzysztof Penderecki, aki kitalált a modernitás börtönéből, de sosem bontotta el teljesen a rácsokat. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
EGY ZENGEMÉNYRŐL Horváth Balázs-Petőfi Sándor: A helység kalapácsa / Forte Társulat
A Horváth Csaba–Horváth Balázs alkotópáros Petőfi-adaptációja, A helység kalapácsa valóságos kulturális tett, ha szabad ezt a kifejezést használnom. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
A VISSZAVÁGYÓDÁS HULLÁMAIN TechnoCool / Magyar Nemzeti Galéria
Mára eltelt annyi idő, hogy a korszak alkalmassá és érdemessé váljék a vizsgálatra. Az akkori gyerekek végérvényesen felnőttek, a kilencvenes évek fiataljai immár középkorúak lettek. Számos veszteséget és irtózatos gyorsulást hozott az új évezred: a TechnoCool jó időzítéssel talál szíven egy generációt, amelynek tagjai örömmel lebegnek a visszavágyódás hullámain. VERESS GYÖNGYI KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: A NAGY BUDAPEST-PUZZLEPodcast Péczely Dórával és Tasnádi Istvánnal a Budapest Nagyregényről
A főváros 150. születésnapját köszönti a Budapest Nagyregény. Személyes történetekből és helytörténeti kutatásokból épült fel a mű, amelyben a 23 kerület mindegyike egy-egy fejezetet kapott egy jól ismert, neves kortárs szerző megformálásában. A szövegek – ahogy Budapest kerületei – önálló életet élnek, de bizonyos pontokon össze is kapcsolódnak. A Budapest Brand gondozásában megjelent regény dramaturgjával, Tasnádi Istvánnal és szerkesztőjével, Péczely Dórával Merényi Ágnes beszélgetett.
ANYATEHER Marcin Wicha: Amit nem dobtam ki
Marcin Wicha regényében a gyászmunka útját családtörténeti mankókkal járja végig (?). A szűkebb közösség történetében pedig ott a lengyel társadalom 20. századi múltja és ez így egyben ott kísér(t)i az elbeszélőt is. NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF KRITIKÁJA.
TIZENEGY DÜHÖS EMBER Marina Abramović Intézet: No Intermission / Amszterdam
2022 nyarán a világ legismertebb performanszművésze majd' egy tucat kollégáját engedte rá az amszterdami Carré Színház összes terére. Milyen meglepetéseket tartogatott az épület, a performerek és a nézők találkozása? KERÉNYI ÁDÁM ÍRÁSA.
A NETFLIX MOSSA KEZEIT Wes Anderson Dahl-rövidfilmjei a Netflixen
Wes Anderson nem először adaptálja Roald Dahlt. A fantasztikus Róka úr után a sokak által rajongott, mások szerint erősen túlértékelt rendező most négy rövidfilmmel állít emlékművet a termékeny szerzőnek, akinek specialitása az antihősök piedesztálra emelése, és a boldogtalan felnőttben lakozó sértett gyermek bizarr történetekkel való kárpótlása. SUGÁR BERTALAN KÜLÖNVÉLEMÉNYE.
SÁNDORUNK – VAGY AMIT AKARTOK szabadakarat – koncertszínházi előadás Petőfi Sándor emlékére az Erkel Színházban
Nem kételkedem az alkotók jószándékában. De állítom, hogy ezt a monstre méretű, Petőfi Sándorra emlékező produkciót egy jóindulattól áthatott, szorongás alapú, s ezáltal tévútra terelő megfelelési kényszer hozta létre. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
Hirdetés
TOVÁBBRA IS AZT ÍROM, AMIT ÍRNI SZERETNÉK Beszélgetés Tóth Krisztinával
Hétköznapi emberek hétköznapi történetei, de mindegyikben ott feszül a dráma. Magányról, kitaszítottságról, halálról, nehezen élhető életekről. Az elmúlt öt év írásainak gyűjteménye – róluk, rólunk. Tükör. Az Ahonnan látni az eget című kötet apropóján beszélgettünk Tóth Krisztinával. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
MATEMATIKUS ZSENI A BÍRÓSÁG ELŐTT Benoit Solès: A kódfejtő / 6SZÍN Teátrum
Különös férfi különös rablási esetet jelent be a brit rendőrségen valamikor a hidegháború kezdetén, az ötvenes évek elején. Dadogva beszél, az első pillanatoktól magán hordja a „furaság” jegyeit; a furaságét, amelynek egyik lényegi vonása a körülöttünk lévő világnak a többség percepciójától alapvetően eltérő érzékelése, összefüggések keresése és felfedezése ott, ahol azok józan ésszel nem érzékelhetők. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
ERDŐDI KATALIN PÁLYÁZATA A TRAFÓ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Októberben pályázatot írtak ki a Trafó Kortárs Művészetek Háza igazgatói posztjára, az új vezetés megbízása 2025 januárjától indul. Az alábbiakban Erdődi Katalin pályázatát közöljük.
BOROSS MARTIN PÁLYÁZATA A TRAFÓ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Októberben pályázatot írtak ki a Trafó Kortárs Művészetek Háza igazgatói posztjára, az új vezetés megbízása 2025 januárjától indul. Az alábbiakban közöljük Boross Martin és Tóth Péter pályázatát.
A SKORPIÓ PRÓBÁJA Kerékgyártó István: Skorpió / Próbanapló, 2. rész
Főpróbahét. Már a Belvárosi Színházban zajlanak a próbák, nem a Jurányiban. Felépült a díszlet, elkészültek a jelmezek és a hanganyagok. A zene, a fények és a színészi játék meg-meg töri a realista stílust, ettől néha olyan az előadás, mintha álomban vagy párhuzamos univerzumban mozognánk. Egy ilyen összpróba után találkoztunk Máté Gáborral és Kerékgyártó Istvánnal. BOGYA TÍMEA ÉVA PÁROS INTERJÚJA.
JUTALOMJÁTÉK Concerto csellóünnep / Zeneakadémia
A Concerto Budapest kétnapos Concerto csellóünnepének első napját lezáró hangversenyt november 25-én rendezték meg a Zeneakadémia nagytermében, Fenyő László, Somodari Péter és Perényi Miklós részvételével. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
GYERE HAZA, FIATAL! Koltai Lajos: Semmelweis
A valamivel több mint kétórás Semmelweis az ígéretesebb kezdés után hozza a kötelezőt, vagyis mindent, amit egy kurzusfilmtől elvárhatunk. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
EGY SZABADESÉS ANATÓMIÁJA Justine Triet: Egy zuhanás anatómiája
Micsoda különleges film! Egyenetlen, hol direkt, hol vicces, elnyújtott, fájdalmasan éles és finom, a közepén egy lenyűgöző, ritkán látott karakterrel. Justine Triet filmje, az Egy zuhanás anatómiája egy halálesettel indul, nyomozással folytatódik, amiből bírósági tárgyalás lesz, hosszúra nyújtott, részletes courtroom drama, majd az ítélet. Megölte a sikeres írónő az egyetemi tanár férjét és gyermeke apját vagy sem? MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
BERGMAN ÉS AZ INTIMITÁS HIÁNYA – INTIM JELENETEKBEN ELMESÉLVE Ingmar Bergman: Suttogások és sikolyok Örkény Színház, Dollár Papa Gyermekei
Mindenek előtt fontosnak tartom leszögezni: Ördög Tamásnak, Kiss-Végh Emőkének és az Örkény társulatának nagyon jól áll Ingmar Bergman. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.