A FILMKÉP VARÁZSLATA KÉT CANNES-I TÉTELBEN Alain Guiraudie: Miséricorde; Constance Tsang: Blue Sun Palace / 77. Cannes-i filmfesztivál
Vannak filmek, amelyek úgy varázsolnak el, hogy a varázslat maga szinte tettenérhetetlen: csak azt veszed észre, hogy egy fárasztó fesztivál sokadik vetítésén az utolsó pillanatig képesek fenntartani az intellektuális és érzelmi figyelmet, és nagyon ritkán tapasztalható intenzív képi jelenlétet hoznak létre. Az idei cannes-i fesztivál hatodik napjáig kellett várni, hogy
BENZINGŐZÖS RETORZIÓ George Miller: Furiosa: Történet a Mad Maxből
George Miller még mindig tudja, mitől döglik a posztapokaliptikus gitárszóló hangszórójába száguldó légy: Furiosa epikus eredettörténete az előd elemeit hasznosítja újra, ám A harag útjához társított műfaji és tartalmi reveláció elmarad. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
THÉBAI MITOLÓGIAI TÖRTÉNETE ÖT TRAGÉDIÁBAN ELMESÉLVE Roland Schimmelpfennig: Anthropolis / Deutsches Schauspielhaus, Hamburg
A hamburgi Deutsches Schauspielhaus a 2023/24-es szezonban egy egészen különleges drámasorozattal állt elő. Meglepő, de ízig-vérig színházi logikán alapuló ötlet a fennmaradt görög tragédiák alapján elmesélni az egyik legfontosabb mitológiai történethelyszín, Thébai városának történetét, az alapítástól a Dionüszosz általi elpusztításáig. KARSAI GYÖRGY ELEMZÉSE.
ILYENEK VOLTUNK/VAGYUNK? Útitársak – Fellow Travelers / SkyShowtime
A kritikusok által agyonajnározott és halálba hájpolt, önmagát többek között politikai thrillerként definiáló Útitársak inkább softpornóba hajló, középszerű melodráma, melynek hőseivel kimondottan nehéz empatizálni, főleg nyolc részen keresztül. SUGÁR BERTALAN KRITIKÁJA.
NEM TETTETJÜK MAGUNKAT MÁSNAK Interjú Pass Andreával és Kenéz Ágostonnal a DanteCasinóról
A nemrég indult DanteCasino tagjai: Pass Andrea, Ács Petra, Bartha Bendegúz, Georgita Máté Dezső, Hrisztov Toma, Kenéz Ágoston, Podlovics Laura, Vilmányi Benett, Tóth Kata és Vajdai Vera. A formáció működéséről, elképzeléseiről, szándékairól beszélgettünk Pass Andreával és Kenéz Ágostonnal. PROICS LILLA INTERJÚJA.
A MÚLTON ÁT ELŐRE, A JÖVŐBE Dávid Attila: Emma / Örkény Színház
Az Örkény Színház Emma című előadása nem tankönyvi példabeszéd, hanem lelkigyakorlat, amelynek célja, hogy a Kerekes Éva által kifejezetten érzékenyen és árnyalt odafordulással bemutatott Emma nevű szereplő folytatni tudja az életét. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
Hirdetés
A HALÁLNAK FOGLYA VAGY… Kácsor Zsolt: Pokoljárás Bipoláriában
Kácsor Zsolt pokoljárásának hőse saját maga. A történet mégsem önéletrajz, de nem is kórleírás, hanem egy öngyilkossági kísérlethez vezető út fiktív elemekkel vegyítve. Az út azonban más irányt vesz... SZARKA JUDIT KRITIKÁJA.
JE SUIS DOROTTYA UDVAROS Jérôme Bel – Udvaros Dorottya – Ördög Tamás: Jérôme Bel / Trafó
Jérôme Bel francia koreográfus Jérôme Bel című alkotását látjuk a Trafóban, az egyetlen szereplő Udvaros Dorottya, aki azt állítja magáról, hogy ő Jérôme Bel. Ez az állítás látszólag nem több, mint egy szerep szokványos színházi felvétele – igaz, a cím és Bel eddigi dokumentációs koreográfiáinak sorozata erős kíváncsiságot kelt az autofikciós esemény iránt. JÁKFALVI MAGDOLNA ÍRÁSA.
GABBI, NE CSINÁLD! Ibsen: Hedda Gabler / Miskolci Nemzeti Színház
Na most akkor mit gondoljon a szegény néző erről a Hedda Gablerről? Hogy egy rémes alak, akinek az okoz örömet, ha tönkreteszi mások életét, vagy hogy áldozat az istenadta, még ha saját maga áldozata is? Szóval ez dilemma, nem kicsi.. és nem is Ibsené. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
A MI LENGYELEINK Lengyel színészek a magyar filmművészetben
Ha összeállítanánk a hetvenes, nyolcvanas évek magyar mozifilmjeinek általános jellemzőit, a lengyel színészek intenzív jelenléte okvetlenül ott szerepelne a listán. Epizódok egy filmtörténeti jelentőségű kapcsolat történetéből. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
ISTEN ÓVJA A KIRÁLYNŐT! Mary Gabriel: Madonna – Egy lázadó élet
Közel kilencszáz oldalnyi történet a táncosból először popsztárrá, majd kultúrtörténeti fenoménná avanzsáló ikonról, aki a New York-i underground elit darlingjából a poptörténet egyik legnagyobb mutatványát kreálta magából. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
GÁSPÁR MÁTÉ PÁLYÁZATA AZ ÖRKÉNY ISTVÁN SZÍNHÁZ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
OTTHON AZ OTTHONTALANSÁGBAN Hevér Dániel: Valami madarak
Béla és Zoé magányban fogant, valószínűtlen barátsága adja Hevér Dániel nagyjátékfilmes bemutatkozásának alapját, melyben a kilátástalanság és a szociális elszigeteltség hozza össze az idősek otthonába dugott férfit az otthonából menekülő tinédzserrel. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
KOMOLYZENE NINCS, CSAK …? A komolyzene-népszerűsítés nehéz leckéje
A 2023-as őszi koncertszezon nyitányára Komolyzene nincs, csak Zene van szlogennel kampányt indított az Óbudai Danubia Zenekar. Hámori Máté az elitizmussal és a klasszikus zenéhez kapcsolódó előítéletekkel szemben kívánja újraértelmezni a kodályi tételmondatot, miszerint „a zene mindenkié”. Írásomban e kampányból kiindulva vizsgálom a hazai komolyzene-népszerűsítés nehézségeit. BŐZSÖNY BÁLINT ELEMZÉSE.
REAGÁLNAK Ukrán és belorusz menekültek a mai lengyel kultúrában
2022 nyarán nyolc lengyelországi kulturális szervezet elindította a Reagujemy (Reagálunk) elnevezésű nyílt hálózatot, amely olyan kulturális dolgozókat tömörít, akik közösen keresik a választ arra, hogyan tudják támogatni a kultúra és művészet eszközeivel az elmúlt években rendkívül nagy számban az országba érkező (elsősorban ukrán és belorusz) menekülteket. Dorota Semenowicz segített eligazodni a kezdeményezésben. NÁNAY FANNI ÍRÁSA.
Hirdetés
KÉT TEKNŐC MEGY A SIVATAGBAN Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján / Ciróka Bábszínház, Kecskemét
Szép, kissé abszurd, de nagyon is eredeti alkotás a Ciróka Bábszínház Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján című előadása. Könnyesre nevetjük magunkat, amikor nézzük, de közben az élet nagy kérdésein is gondolkozhatunk. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
FAROKELOSZLÁS Kovács Dominik–Kovács Viktor: MILF / FÜGE Produkció, Jurányi Ház
Pető Kata MILF című bemutatója elsősorban arra irányul – szeretetteljes öngúnnyal –, hogy miként lehet az ilyen szerelmi sanszot először is elfogadni, majd elfogadtatni mindenki mással. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
CSAK SEMMI SZEXET, KÉREM, ANGOLOK VAGYUNK! William Shakespeare szonettjei Fazekas Sándor fordításában
Kivel csinálta Shakespeare? Jambikus verszene és költőiség ide vagy oda, a szonettek apropóján mégis csak egy dolog érdekel igazán mindenkit. OROSZLÁN ANIKÓ RECENZIÓJA.
HA TOVÁBB IS VAN, MONDJA MÉG! Márton László: Tovább is van
Márton László új, Tovább is van című novelláskötetének hőse egy ifjú szerkesztőgyakornok. M. L. kalandozik szerte az országban és az időben, az ötvenes évektől a kétezres évekig. A regény- és drámaíró, műfordító, esszéista szerző visszakanyarodik pályakezdő műfajához. BORSOVSZKY ÉVA RECENZIÓJA.
NÜANSZOK Fülei Balázs a Magyar Zene Házában
A város „belakása” során Jakobi László és az MVM zongorakoncertjei immár a Magyar Zene Házába is eljutottak; november 26-án itt adott szólóestet Fülei Balázs. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
A MISKOLCI TERÁPIA Kisfaludy Károly: A tatárok Magyarországban / Miskolci Nemzeti Színház
Ez a beteg annyi sebből vérzett már a születésekor, hogy kirurgus legyen a talpán, aki bármiféle beavatkozásra vállalkozik vele kapcsolatban. A Szőcs Artur és Cser Ádám által vezényelt népes medikussereg jóvoltából azonban a műtét nem csupán sikerült, de a beteg azonnal táncra perdült, sőt dalra is fakadt. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
A POKOL ÉS A MENNY ZENESZERZŐJE Penderecki 90
Idén lett volna kilencven éves a nagy lengyel zeneszerző, Krzysztof Penderecki, aki kitalált a modernitás börtönéből, de sosem bontotta el teljesen a rácsokat. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
EGY ZENGEMÉNYRŐL Horváth Balázs-Petőfi Sándor: A helység kalapácsa / Forte Társulat
A Horváth Csaba–Horváth Balázs alkotópáros Petőfi-adaptációja, A helység kalapácsa valóságos kulturális tett, ha szabad ezt a kifejezést használnom. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
A VISSZAVÁGYÓDÁS HULLÁMAIN TechnoCool / Magyar Nemzeti Galéria
Mára eltelt annyi idő, hogy a korszak alkalmassá és érdemessé váljék a vizsgálatra. Az akkori gyerekek végérvényesen felnőttek, a kilencvenes évek fiataljai immár középkorúak lettek. Számos veszteséget és irtózatos gyorsulást hozott az új évezred: a TechnoCool jó időzítéssel talál szíven egy generációt, amelynek tagjai örömmel lebegnek a visszavágyódás hullámain. VERESS GYÖNGYI KRITIKÁJA.