JÁSZAY TAMÁS JÚNIUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
A kultúra biztosan nem pihen a nyáron sem, így aztán a kultúrafogyasztó állampolgárnak sem lesz nyugta: júniusban feszt olvasunk, nézünk, hallgatunk, figyelünk. Szigorúan korosztály- és országhatárfüggetlen ajánló a nyár első igazi hónapjára lapunk főszerkesztőjétől.
IRÁN: BELÁTHATATLAN IDEIG ZÁRVA Mohammad Rassoulof: A vadfüge magjai / 77. Cannes-i Filmfesztivál
A családi otthon levegőjét is fojtogatóvá teszi a rendszer bűze az üldözött iráni rendező nagy léptékűnek szánt, a végén szinte Kubrickba váltó opuszában, a cannes-i versenyprogram egyik leginkább várt darabjában. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
SAIGONI ROBOGÓK ŰRBÉLI KERINGŐJE Miguel Gomes: Grand Tour / 77. Cannes-i Filmfesztivál
Egy nagy ázsiai körutazásról szól a versenyprogram első remekműve, egy olyan komplexitású narratív és audiovizuális varázslat, ami egyszerre bódítja el nézőinek érzéseit, gondolatait és érzékeit. Nincs idén olyan film, ahol jobb helyen lenne az Arany Pálma. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A SZÜRKE SZATÍRA ÁLLATI HÉTKÖZNAPJAI Szécsi Noémi: Rohadt állatok
Szécsi Noémi ezúttal állatmeséket ígér felnőtt közönségnek. A Rohadt állatok kortárs tematikája szervesebben kapcsolódik legutóbbi fikciós könyvéhez, az Egyformák vagytokhoz, mint korábbi szövegeihez. Milyenek a hétköznapok a Biokertben magas pozícióban lévő élőlények számára? Erre ad feleletet a kötet. FEKETE I. ALFONZ RECENZIÓJA.
SZÖVEGGYŰJTEMÉNY ELSZALADT ÉLETEKHEZLine Knutzon: Közeleg az idő / Nézőművészeti Kft. a Szkéné Színházban
A kusza történéseivel, távolított alakításaival helyenként legalább vicces előadásban Kovács Lehel rendezése a langyosan telő évek szürreális időélményét, üres foltjait sokkal inkább bosszantóan hozza létre, mintsem azt művészi értelemben lenne képes megmutatni. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
ILYENEK VOLTUNK/VAGYUNK? Útitársak – Fellow Travelers / SkyShowtime
A kritikusok által agyonajnározott és halálba hájpolt, önmagát többek között politikai thrillerként definiáló Útitársak inkább softpornóba hajló, középszerű melodráma, melynek hőseivel kimondottan nehéz empatizálni, főleg nyolc részen keresztül. SUGÁR BERTALAN KRITIKÁJA.
Hirdetés
A VAK GYŰLÖLET ELLENSZERE Frakk, a macskák réme / Vaskakas Bábszínház, Győr
A szülők és nagyszülők természetes módon magabiztosabban viszik az általuk is jól ismert történeteket bemutató előadásokra a gyerekeket. Az azonban közel sem ennyire egyértelmű, hogy a színpadon valóban megteremtődik-e újra a gyerekkori varázs. A Vaskakas Bábszínház időről időre megpróbálkozik ezzel a feladattal. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
LENGYEL PARASZTOK DÍSZGICCSBEN DK Welchman és Hugh Welchman: Parasztok
A paraszti lét történelmi szükségszerűségeiben vergődő szerelmi történet egy látványosnak szánt, ám ízléstelenné lett animációban próbálja áthidalni a múlttól és irodalomtól elválasztó távolságot. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
ÉN, MI, TÖRTÉNELEM Romsics Ignác: Hetven év – egotörténelem 1951–2021
Romsics Ignác ebben a kötetben is a szokott történettudósi alapossággal követi és elemzi választott témáját: önmagát. Két kötetes önéletrajza, a Hetven év, nem pusztán önéletírás és tudományos pályakép, hanem a 20. század második felének és a 21. század elejének személyes, szociografikus története is. LŐRINC LÁSZLÓ ISMERTETŐJE.
AZ ÜGYNÖK ÉS AZ INDIÁN Bereményi Géza – Kovács Kriszta: Apacsok / Vörösmarty Színház
És nem: amíg a Fidesz van hatalmon, nem lesznek nyilvánosak az ügynökakták. Hozzáteszem: amíg a szocialisták voltak hatalmon, addig sem lettek nyilvánosak. Nyilván mindkét pártnak súlyos érdeke fűződik ahhoz, hogy így legyen és így maradjon. Bereményi Géza és Kovács Kriszta Apacsok című drámája: ügynökdráma. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
TUDD, HOGY SZERETNEK Testek (Bodies) / Netflix
Számtalan idősíkot mozgató sorozat Európából? Nem, nem a Dark tért vissza a Netflixre, hanem Si Spencer képregényei elevenedtek meg a képernyőn. A Testek sokat ígérő koncepciója mélyén azonban átgondolatlanságok és túl sokszor hallott igazságok rejlenek. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.
„ELTŰNŐBEN ONNAN IS VAGYOK” Cseh Tamás–Csengey Dénes–Beck Zoltán–Szűcs Krisztián: Másnap / Magyar Zene Háza
A Másnap című produkcióban Szűcs Krisztián és Beck Zoltán arra tesz kíséretet, hogy Csengey Dénes és Cseh Tamás soha meg nem valósult, de tervezett második koncertjét hozzájuk hűen, de mégis valamelyest saját képére formálva állítsa a közönség elé. A kísérlet eredménye várakozáson felüli. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
A HALÁLNAK FOGLYA VAGY… Kácsor Zsolt: Pokoljárás Bipoláriában
Kácsor Zsolt pokoljárásának hőse saját maga. A történet mégsem önéletrajz, de nem is kórleírás, hanem egy öngyilkossági kísérlethez vezető út fiktív elemekkel vegyítve. Az út azonban más irányt vesz... SZARKA JUDIT KRITIKÁJA.
JE SUIS DOROTTYA UDVAROS Jérôme Bel – Udvaros Dorottya – Ördög Tamás: Jérôme Bel / Trafó
Jérôme Bel francia koreográfus Jérôme Bel című alkotását látjuk a Trafóban, az egyetlen szereplő Udvaros Dorottya, aki azt állítja magáról, hogy ő Jérôme Bel. Ez az állítás látszólag nem több, mint egy szerep szokványos színházi felvétele – igaz, a cím és Bel eddigi dokumentációs koreográfiáinak sorozata erős kíváncsiságot kelt az autofikciós esemény iránt. JÁKFALVI MAGDOLNA ÍRÁSA.
GABBI, NE CSINÁLD! Ibsen: Hedda Gabler / Miskolci Nemzeti Színház
Na most akkor mit gondoljon a szegény néző erről a Hedda Gablerről? Hogy egy rémes alak, akinek az okoz örömet, ha tönkreteszi mások életét, vagy hogy áldozat az istenadta, még ha saját maga áldozata is? Szóval ez dilemma, nem kicsi.. és nem is Ibsené. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
Hirdetés
A MI LENGYELEINK Lengyel színészek a magyar filmművészetben
Ha összeállítanánk a hetvenes, nyolcvanas évek magyar mozifilmjeinek általános jellemzőit, a lengyel színészek intenzív jelenléte okvetlenül ott szerepelne a listán. Epizódok egy filmtörténeti jelentőségű kapcsolat történetéből. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
ISTEN ÓVJA A KIRÁLYNŐT! Mary Gabriel: Madonna – Egy lázadó élet
Közel kilencszáz oldalnyi történet a táncosból először popsztárrá, majd kultúrtörténeti fenoménná avanzsáló ikonról, aki a New York-i underground elit darlingjából a poptörténet egyik legnagyobb mutatványát kreálta magából. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
GÁSPÁR MÁTÉ PÁLYÁZATA AZ ÖRKÉNY ISTVÁN SZÍNHÁZ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
OTTHON AZ OTTHONTALANSÁGBAN Hevér Dániel: Valami madarak
Béla és Zoé magányban fogant, valószínűtlen barátsága adja Hevér Dániel nagyjátékfilmes bemutatkozásának alapját, melyben a kilátástalanság és a szociális elszigeteltség hozza össze az idősek otthonába dugott férfit az otthonából menekülő tinédzserrel. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
KOMOLYZENE NINCS, CSAK …? A komolyzene-népszerűsítés nehéz leckéje
A 2023-as őszi koncertszezon nyitányára Komolyzene nincs, csak Zene van szlogennel kampányt indított az Óbudai Danubia Zenekar. Hámori Máté az elitizmussal és a klasszikus zenéhez kapcsolódó előítéletekkel szemben kívánja újraértelmezni a kodályi tételmondatot, miszerint „a zene mindenkié”. Írásomban e kampányból kiindulva vizsgálom a hazai komolyzene-népszerűsítés nehézségeit. BŐZSÖNY BÁLINT ELEMZÉSE.
REAGÁLNAK Ukrán és belorusz menekültek a mai lengyel kultúrában
2022 nyarán nyolc lengyelországi kulturális szervezet elindította a Reagujemy (Reagálunk) elnevezésű nyílt hálózatot, amely olyan kulturális dolgozókat tömörít, akik közösen keresik a választ arra, hogyan tudják támogatni a kultúra és művészet eszközeivel az elmúlt években rendkívül nagy számban az országba érkező (elsősorban ukrán és belorusz) menekülteket. Dorota Semenowicz segített eligazodni a kezdeményezésben. NÁNAY FANNI ÍRÁSA.
KÉT TEKNŐC MEGY A SIVATAGBAN Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján / Ciróka Bábszínház, Kecskemét
Szép, kissé abszurd, de nagyon is eredeti alkotás a Ciróka Bábszínház Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján című előadása. Könnyesre nevetjük magunkat, amikor nézzük, de közben az élet nagy kérdésein is gondolkozhatunk. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
FAROKELOSZLÁS Kovács Dominik–Kovács Viktor: MILF / FÜGE Produkció, Jurányi Ház
Pető Kata MILF című bemutatója elsősorban arra irányul – szeretetteljes öngúnnyal –, hogy miként lehet az ilyen szerelmi sanszot először is elfogadni, majd elfogadtatni mindenki mással. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
CSAK SEMMI SZEXET, KÉREM, ANGOLOK VAGYUNK! William Shakespeare szonettjei Fazekas Sándor fordításában
Kivel csinálta Shakespeare? Jambikus verszene és költőiség ide vagy oda, a szonettek apropóján mégis csak egy dolog érdekel igazán mindenkit. OROSZLÁN ANIKÓ RECENZIÓJA.