Mert régen minden egyszerű volt. Pedig se tik-tok, se facebook, mégis pillanatok alatt tudta egész Tiszaeszlár, de még Tiszadada is, hogy ki ölte meg Solymosi Esztert. Az Apertúra előadása a konkrét történetben megmutatja az általánost és az örökérvényűt. De rendületlenül hiszi, hogy van jó vég. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
Színház
Hirdetés
MUTASD, KIT KELL MA GYŰLÖLNI!
SZOLID DEFICIT Kemény Zsigmond: A rajongók / Udvari Kamaraszínház
Nem állítom, hogy jól van ez így, de – noha régóta kerülgetem a naptáramban – most először mentem el megnézni egy előadást az Udvari Kamaraszínházba (amely régebben még valamiért a nevében hordta a Magyar meg a Kanizsai előnevet is, de az már lekopott), és ennek is oka volt. Lett tapasztalat. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
MERÉNYI ÁGNES ÁPRILISI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Áprilisi ajánlóm fókuszába jórészt történelmi és társadalomtörténeti művek kerültek. Egy kétes eredetű bécsi gyűjtemény, lakhatás- és menzatörténet, a rendszerváltozás korszakának vonatjegyhamisítási sztorija, G.W. Pabst filmrendező viszonyulása a hitleri hatalmi gépezethez. Talán a zenei események lógnak csak ki a sorból. De nem kell mindent kényszeresen egy dobozba szuszakolni. MERÉNYI ÁGNES AJÁNLÓJA.
Hirdetés
EGY ZENGEMÉNYRŐL Horváth Balázs-Petőfi Sándor: A helység kalapácsa / Forte Társulat
A Horváth Csaba–Horváth Balázs alkotópáros Petőfi-adaptációja, A helység kalapácsa valóságos kulturális tett, ha szabad ezt a kifejezést használnom. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
TIZENEGY DÜHÖS EMBER Marina Abramović Intézet: No Intermission / Amszterdam
2022 nyarán a világ legismertebb performanszművésze majd' egy tucat kollégáját engedte rá az amszterdami Carré Színház összes terére. Milyen meglepetéseket tartogatott az épület, a performerek és a nézők találkozása? KERÉNYI ÁDÁM ÍRÁSA.
SÁNDORUNK – VAGY AMIT AKARTOK szabadakarat – koncertszínházi előadás Petőfi Sándor emlékére az Erkel Színházban
Nem kételkedem az alkotók jószándékában. De állítom, hogy ezt a monstre méretű, Petőfi Sándorra emlékező produkciót egy jóindulattól áthatott, szorongás alapú, s ezáltal tévútra terelő megfelelési kényszer hozta létre. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
MATEMATIKUS ZSENI A BÍRÓSÁG ELŐTT Benoit Solès: A kódfejtő / 6SZÍN Teátrum
Különös férfi különös rablási esetet jelent be a brit rendőrségen valamikor a hidegháború kezdetén, az ötvenes évek elején. Dadogva beszél, az első pillanatoktól magán hordja a „furaság” jegyeit; a furaságét, amelynek egyik lényegi vonása a körülöttünk lévő világnak a többség percepciójától alapvetően eltérő érzékelése, összefüggések keresése és felfedezése ott, ahol azok józan ésszel nem érzékelhetők. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
ERDŐDI KATALIN PÁLYÁZATA A TRAFÓ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Októberben pályázatot írtak ki a Trafó Kortárs Művészetek Háza igazgatói posztjára, az új vezetés megbízása 2025 januárjától indul. Az alábbiakban Erdődi Katalin pályázatát közöljük.
BOROSS MARTIN PÁLYÁZATA A TRAFÓ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Októberben pályázatot írtak ki a Trafó Kortárs Művészetek Háza igazgatói posztjára, az új vezetés megbízása 2025 januárjától indul. Az alábbiakban közöljük Boross Martin és Tóth Péter pályázatát.
A SKORPIÓ PRÓBÁJA Kerékgyártó István: Skorpió / Próbanapló, 2. rész
Főpróbahét. Már a Belvárosi Színházban zajlanak a próbák, nem a Jurányiban. Felépült a díszlet, elkészültek a jelmezek és a hanganyagok. A zene, a fények és a színészi játék meg-meg töri a realista stílust, ettől néha olyan az előadás, mintha álomban vagy párhuzamos univerzumban mozognánk. Egy ilyen összpróba után találkoztunk Máté Gáborral és Kerékgyártó Istvánnal. BOGYA TÍMEA ÉVA PÁROS INTERJÚJA.
BERGMAN ÉS AZ INTIMITÁS HIÁNYA – INTIM JELENETEKBEN ELMESÉLVE Ingmar Bergman: Suttogások és sikolyok Örkény Színház, Dollár Papa Gyermekei
Mindenek előtt fontosnak tartom leszögezni: Ördög Tamásnak, Kiss-Végh Emőkének és az Örkény társulatának nagyon jól áll Ingmar Bergman. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
JÁSZAY TAMÁS DECEMBERI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Sűrű hónap elé néznek a kultúrakedvelők decemberben is: lapunk főszerkesztőjének szubjektív ajánlójában (majdnem) tíz színház, film, opera, könyv, nem csak Budapesten, hanem a szomszédos Bécsben is.
Hirdetés
TE MIT TENNÉL MEG A SZERELMEDÉRT? Gimesi Dóra: A kis hableány / Vaskakas Bábszínház
A kis hableány a feltétel nélküli szerelem története. A kis hableány a teljes önfeladás története. Azért szép, mert mindkét kijelentés igaz rá. Gimesi Dóra átirata és a Vaskakas Bábszínház előadása is ezt a két olvasatot erősíti, de végül megtalálja benne az egyensúlyt. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
KI BIRTOKOLJA AZ IGAZSÁGOT? Ars Electronica Fesztivál 2023
Míg az utóbbi évben a digitális humanizmusról, disztópiákról, addig idén az AI által dominált társadalmi színterekről és a szerzőiség, a kulturális kisajátítás problematikájáról indított diskurzust az Ars Electronica Fesztivál. MARTINCSÁK KATA ÍRÁSA.
A KIÉGÉS MŰVÉSZETE A burnout jelensége a kortárs művészetben
Négy művésszel, négy művészeti ág képviselőjével beszélgettünk a kiégés általános jelenségéről. Talán nem meglepő, hogy Simon Márton költő, Fábián Gábor színész-rendező, Grosan Cristina filmrendező és Szeri Viktor táncművész nagyon hasonló problémákat vázoltak fel a téma kapcsán. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
A KÓRUS MINDIG ODA MEGY, AHOVÁ FÉL ELMENNI Beszélgetés Marta Górnickával
Marta Górnicka ma a legizgalmasabb európai színházi alkotók egyike. Előadásaiban a markáns politikai tartalom (szavaló)kórusok által ölt formát, aztán mindez súlyos tehervonatként, mennydörögve zakatol át a nézőn. NÉDER PANNI INTERJÚJA.
A SKORPIÓ SZÜLETÉSE Kerékgyártó István: Skorpió / Próbanapló, 1. rész
Amikor a Skorpió olvasópróbáján megláttam Mészáros Mátét, beugrott, hogy Kerékgyártó István írta a Bagossy László által rendezett, 2019-ben bemutatott Hurok című drámát is. Amire akkoriban hetekig nem lehetett jegyet kapni, jómagam is a szerencsének – meg egy meg nem jelent nézőnek – köszönhettem, hogy beülhettem az előadásra. BOGYA TÍMEA ÉVA PRÓBANAPLÓJA.
CSALÁDEGYESÍTÉS Markó Róbert: Családfa mesék / Ciróka Bábszínház, Kecskemét
Három testvér civódik családi örökségén, egy mesekönyvön. De miért olyan fontos egy mesekönyv, és főleg: hogyan lehet egy könyvet elosztani? Erről szól Markó Róbert Családfa mesék című előadása a Ciróka Bábszínházban. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
LENGYEL PROBLÉMA = MAGYAR PROBLÉMA? Perform[ing] Poland fesztivál / Artus Stúdió
Menekülésről, családon belüli erőszakról, bizonytalanságról alig egy órában. A Perform[ing] Polandon látott performanszok olykor rendkívül sűrű megfogalmazásmóddal voltak képesek összetett társadalmi problémákról beszélni. Van azonban, hogy ezt a beszédet nehéz meghallani. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
VAN EGY VÁROS Avignoni Fesztivál 2023
Van egy város Dél-Franciaországban, amelyik minden évben lakosságot cserél egy hónapra. A helyiek hosszú kocsisorokban hagyják el a település ősi falait július első hétvégéjén. Ám házaik, lakásaik nem maradnak üresen. Tulajdonosaik helyét átveszik a színház polgárai, hogy együtt éltessék közel négy héten keresztül a földgolyó legnagyobb színházi eseményét: az Avignoni Fesztivált. HORVÁTH PATRÍCIA BESZÁMOLÓJA.
BÉLA BÁ’ BEKOPOG Operabeavató / Magyar Zene Háza
Dinyés Dániel és Göttinger Pál Operabeavatóján oly felhőtlenül szórakozunk, hogy jószerint eszünkbe sem jut a kérdés: vajon tényleg rászorulunk bárminő beavatásra a Bohémélet kapcsán? LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.