CSÁKI JUDIT MÁJUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Először is van Budapesti Tavaszi Fesztivál; aztán van még sok minden más is – a május még a nyaralások előtti kulturális főszezon. A Revizor egyik fontos célja, hogy az ajánlóval a mennyiségileg túlhabzó, minőségileg vegyes kulturális kínálatban segítsen eligazodni. CSÁKI JUDIT AJÁNLÓJA.
A MESÉKET VÉGIG KELL MESÉLNI Leo Vardiashvili: Sűrű erdő szélén
Sűrű erdő szélén című regényével – melyet az Athenaeum Kiadó idén jelentetett meg – Leo Vardiashvili berobbant az angolszász irodalomba: nem csupán felkerült az első tíz legfontosabb regény listájára, de a mértékadó lapok – így például a The Guardian, az Observer vagy a Financial Times – is dicséreteket zengenek róla.
MENNYI? MI MENNYI? MIÉRT ANNYI? A színház ára
Tizenkilencezerért az Átriumba, tízezerért a Vígbe, az Örkénybe, a Katonába és Pintér Béla-előadásra, kilencezerért Orlaira, ötezerért a Jurányiba, négyezerért a Miskolci Nemzeti Színházba. Mennyibe kerül ma Magyarországon színházba járni, és minek az árát fizeti meg a néző? ORBÁN KRISZTINA RIPORTJA.
A BOSSZÚ BÖRTÖNÉBENFriedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása / Móricz Zsigmond Színház
Szabó Márta Claire Zachanassianja a Móricz Zsigmond Színház nagyszínpadán kezdettől fogva rendíthetetlen. Első pillantásában, amit a rég nem látott Illre vet, ott van minden: a sértettség és az elszántság. Öl a szemével azonnal. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
A CSILLÁROK IS LÓGTAK Kálmán Imre: Csárdáskirálynő / Szigligeti Színház, Nagyvárad
Akkor most megpróbálom elmesélni azoknak, akik nem értik a nagyszüleik vagy a szomszéd néni túlcsorduló operettrajongását, hogy egy jól megcsinált Csárdáskirálynő ma is rettentően vidám, társadalomkritikus közéleti komédiaként tud működni, ekként pedig pont olyan totális színház, mint, mondjuk, egy igazán jó Hamlet. Csak kevésbé lesz tőle gyomorbajos az ember. PROICS LILLA KRITIKÁJA.
BÁRMI LEHETSÉGES Üvöltő szelek / Benoit Produkció, Szentendrei Teátrum; Bármi lehetséges… / Loupe Színházi Társulás
És akkor a legrosszabb időkben megjelennek új csapatok, keresnek új utakat, és nekünk csak annyi a dolgunk, hogy nézzük őket, mert érdemes, és nem mellesleg segítsük a megmaradásukat. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
Hirdetés
A MASZKKÁ VÁLT ARC Horváth M. Judit: Apu kabátja / Artphoto Galéria
Horváth M. Judit fotókiállítása az Artphoto Galériában látható 2024. március 12-től április 11-ig. A fotográfus mindig kéznél lévő témából, saját testéből, arcából és mindennapi tárgyakból merít. Romlandó, esendő testét mobiltelefonnal dokumentálja. Hogyan változik az arc a képalkotás révén? DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA.
POPFILOZÓFIA A LEGJOBBAKTÓL A 3-test-probléma / Netflix
Ha az a kérdés, hogy David Benioff és D.B Weiss minden tekintetben hűen adaptálta-e Cixin Liu kultregényét, minden bizonnyal nem a válasz. A 3-test-probléma viszont így is remek sorozat. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.
BARTÓK MEGSZELÍDÍTÉSE Sárik Péter Trió: X2 Bartók / Óbudai Társaskör
Bartók Béla születésnapján mutatta be új lemezét a Sárik Péter Trió, amelyen az eddigi hagyományaik mentén folytatják a Bartók életműve és a szélesebb közönség közt feszülő távolság felszámolását. Ugyanezt csinálják a jazzel is, azt pedig a koncert is megmutatta, mennyire könnyen áthidalhatók ezek az elsőre beláthatatlannak tűnő távolságok. RÁTOSI MILÁN KRITIKÁJA.
MÍTOSZOK HELYETT Ifjú Szívek Táncszínház: Martin György utolsó szavai / Müpa Budapest
A pozsonyi Ifjú Szívek Táncszínház legújabb előadása egy óriási geg. Nagyszabású görbe tükör egy szakmának, duplafenekű iróniával és intelligens szarkazmussal. PÁL SÁNDOR ATTILA KRITIKÁJA.
MUTASD, KIT KELL MA GYŰLÖLNI! Benkó Bence – Horváth Szabolcs: A nagy erdő, mely tele van homálylyal / Apertúra
Mert régen minden egyszerű volt. Pedig se tik-tok, se facebook, mégis pillanatok alatt tudta egész Tiszaeszlár, de még Tiszadada is, hogy ki ölte meg Solymosi Esztert. Az Apertúra előadása a konkrét történetben megmutatja az általánost és az örökérvényűt. De rendületlenül hiszi, hogy van jó vég. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
SZENVEDÉS ÉS SZENVEDÉLY Kompasszió – J.S. Bach Máté-passiója és más szenvedéstörténetek / Budapesti Fesztiválzenekar, Müpa Budapest
A kompasszió – azaz részvét, együttérzés – volt a Budapesti Fesztiválzenekar idei nagyheti hangversenyének, vagy ha tetszik, zenei szertartásának címe és hívószava. Egyben mélyértelmű szójáték is, amely a program gerincéül szolgáló bachi Máté-passióra való utalással formailag is megteremtette a kapcsolatot a műsor és a tartalom – az est „üzenete” – között. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: GAZDAG GYULA
A sípoló macskakő, Elveszett illúziók, Bástyasétány '74 - és még sorolhatnánk a játékfilmeket. Társasutazás, A határozat, A bankett - és még sorolhatnánk a dokumentumfilmeket. És akkor az oktatásról, amely már behálózza a világ filmművészetét, még nem is beszéltünk. Csak egy kicsikét. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
HA NINCS ATOMBOMBÁD, JÓ LESZ A ZÚZÁS IS Adam Wingard: Godzilla x Kong: Az új birodalom
Miután a japán atomszörnyet Oscarhoz juttató Godzilla Minus One megmutatta, milyen mélységek rejlenek az óriáshüllő páncélja alatt, az amerikai Godzilla King Konggal együtt érvel amellett, hogy néha az is elég, ha böhömnagy szörnyek gyepálják egymást az ősvilági gyepen. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
MI, IDEGENEK Andrew Haigh: All of Us Strangers
Az All of Us Strangers finom, legtöbbször csendes, szomorú film a magányról, kapcsolódásról, vágyakozásról és a szeretet transzcendens erejéről. Generációkat és idősíkokat összekötő meleg love story. Andrew Haigh angol író-rendező megmutatja, mivel küzdenek azok, akár 1987-ben, akár 2024-ben, akiknek nem adatott meg a normalitás, a többség kényelme. A meséje nem didaktikus, nem érzelgős, csak mély érzelmekkel szeretni tanít. MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
Hirdetés
SZOLID DEFICIT Kemény Zsigmond: A rajongók / Udvari Kamaraszínház
Nem állítom, hogy jól van ez így, de – noha régóta kerülgetem a naptáramban – most először mentem el megnézni egy előadást az Udvari Kamaraszínházba (amely régebben még valamiért a nevében hordta a Magyar meg a Kanizsai előnevet is, de az már lekopott), és ennek is oka volt. Lett tapasztalat. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
MERÉNYI ÁGNES ÁPRILISI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Áprilisi ajánlóm fókuszába jórészt történelmi és társadalomtörténeti művek kerültek. Egy kétes eredetű bécsi gyűjtemény, lakhatás- és menzatörténet, a rendszerváltozás korszakának vonatjegyhamisítási sztorija, G.W. Pabst filmrendező viszonyulása a hitleri hatalmi gépezethez. Talán a zenei események lógnak csak ki a sorból. De nem kell mindent kényszeresen egy dobozba szuszakolni. MERÉNYI ÁGNES AJÁNLÓJA.
TÖBB MINT HASZNOS Kertész Imre: Sorstalanság / Katona József Színház, Sufni
Kertész Imre regényéből tantermi előadást készíteni érthető döntés, ugyanis számos ponton tudja megtámogatni a középiskolában tanultakat. Lehet adalék a történelemórához, de érettségi tétel is készíthető belőle. Lehet-e azonban több, mint „hasznos” egy ilyen vállalás? KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
„MIKÉPPEN MI IS MEGBOCSÁTUNK AZ ELLENÜNK VÉTKEZŐKNEK” Expats/Máshon – Amazon Prime
Az Expats sűrű szövésű, dús és túláradó: két vállra fekteti nézőjét, a gyomrába térdel, majd a mennyekbe emeli, hogy úgy érezze, az HBO Csernobilja óta nem volt ilyen kvalitású tévés mutatvány. SUGÁR BERTALAN KRITIKÁJA.
A MÁGIKUS NÉGYZET ÉS A KIHAGYOTT LEHETŐSÉG À la recherche de Vera Molnar – Vera Molnar művei és kortárs reflexiók / Ludwig Múzeum
2023 decemberében hunyt el Vera Molnar magyar származású francia művész, aki az elsők között foglalkozott computer arttal és generatív művészettel: már 1976-ban beemelte sorozataiba a Fortran programozási rendszert. A Ludwig Múzeum április közepéig látogatható kiállítása az 1924-ben született magyar születésű művész életművét kíséreli meg bemutatni kortárs reflexiókkal karöltve. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.
A FESZTIVÁL NAGYOBB, MINT ÉN Interjú Carlo Chatriannal, a Berlinálé művészeti igazgatójával
Öt év és egy lenyűgöző érzékenységű kurátori szemlélet kikristályosodása után menesztették a Berlinálé igazgatói tandemjét. Interjúnkban Carlo Chatrian művészeti igazgató értékeli az elmúlt éveket, és az is kiderül a beszélgetésből, hogy követett-e el hibát a német kultuszminiszter... GYENGE ZSOLT INTERJÚJA.
KONCEPT, AKTIVIZMUS, RÉSZVÉTEL Yoko Ono: Music of the Mind / Tate Modern, London
A londoni Tate Modernben rendezett retrospektív kiállításával végérvényesen beigazolódott, hogy Yoko Onónak semmi szüksége nem volt John Lennonra a világhír megszerzéséhez. Saját jogán is érvényes, öntörvényű képzőművész, performansz és filmes alkotó. R. HAHN VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
MEGÉRDEMELTEUrbán András: Történt egyszer Újvidéken / Újvidéki Színház
Játékosan összegző, ugyanakkor lépték- és programadó munka a Történt egyszer Újvidéken című előadás az Újvidéki Színház esztrádja az új igazgató, Urbán András rendezésében. PROICS LILLA KRITIKÁJA.
ERRE VANNAK A TESTVÉREKSean Durkin: Vaskarom
A pankráció megjátszott világa mögött zajló valós sorstragédiának és a Von Erich családnak állít emléket Sean Durkin rendezése, mely egyszerre sportfilm, szellős biopic, felemelkedés- és bukástörténet, de leginkább lélektani dráma hordozott traumákról, testvériségről és egy megdöbbentő családi átokról. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.