KI TUD ENNYIT FIZETNI? ÉS MENNYIT? A színházjegy ára – a dinamikus árazástól a mecenatúráig
A színházjegyárakat nem a fizetőképesség, hanem az infláció és a kultúratámogatási anomáliák határozzák meg. Akkor tehát fizessenek a gazdagok? Tovább gondolkodunk a színház elérhetőségének lehetőségeiről ebben a nehéz helyzetben és piaci viszonyok között. ORBÁN KRISZTINA RIPORTJA, 2. RÉSZ.
A FILMKÉP VARÁZSLATA KÉT CANNES-I TÉTELBEN Alain Guiraudie: Miséricorde; Constance Tsang: Blue Sun Palace / 77. Cannes-i filmfesztivál
Vannak filmek, amelyek úgy varázsolnak el, hogy a varázslat maga szinte tettenérhetetlen: csak azt veszed észre, hogy egy fárasztó fesztivál sokadik vetítésén az utolsó pillanatig képesek fenntartani az intellektuális és érzelmi figyelmet, és nagyon ritkán tapasztalható intenzív képi jelenlétet hoznak létre. Az idei cannes-i fesztivál hatodik napjáig kellett várni, hogy
BENZINGŐZÖS RETORZIÓ George Miller: Furiosa: Történet a Mad Maxből
George Miller még mindig tudja, mitől döglik a posztapokaliptikus gitárszóló hangszórójába száguldó légy: Furiosa epikus eredettörténete az előd elemeit hasznosítja újra, ám A harag útjához társított műfaji és tartalmi reveláció elmarad. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
A MÚLTON ÁT ELŐRE, A JÖVŐBE Dávid Attila: Emma / Örkény Színház
Az Örkény Színház Emma című előadása nem tankönyvi példabeszéd, hanem lelkigyakorlat, amelynek célja, hogy a Kerekes Éva által kifejezetten érzékenyen és árnyalt odafordulással bemutatott Emma nevű szereplő folytatni tudja az életét. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
JODOROWSKY A TELJES IDEGÖSSZEOMLÁS SZÉLÉN A Dűne kétszer
Frank Herbert Dűne című regényét vallásos mítosz övezi. A tudományos-fantasztikus irodalom egyik legkomplexebb mesterműveként számontartott könyv megfilmesítésébe több nagy rendező bicskája is beletört, Hollywood mégsem adja fel, hogy egyszer igazságot szolgáltasson az enigmatikus irodalmi műnek. A regény első filmes adaptációja, közel negyven évvel bemutatása után újra a mozikban. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
KIÉ EZ, AMI A MIENK?Tena Štivičić: 3TÉL / Radnóti Miklós Színház
Birtokolhatunk-e valamit, aminek jogos tulajdonlása magunkban is kétségeket kelt? És szét tud-e esni valami, ami úgy jött létre, hogy előtte valami már szétesett, épp úgy, ahogy az ő előtte való is darabjaira hullott? S mi ez a kusza és hullámzó gubanc, amit családi életnek, esetleg nemzetnek hívunk? GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
Hirdetés
KOMOLYZENE NINCS, CSAK …? A komolyzene-népszerűsítés nehéz leckéje
A 2023-as őszi koncertszezon nyitányára Komolyzene nincs, csak Zene van szlogennel kampányt indított az Óbudai Danubia Zenekar. Hámori Máté az elitizmussal és a klasszikus zenéhez kapcsolódó előítéletekkel szemben kívánja újraértelmezni a kodályi tételmondatot, miszerint „a zene mindenkié”. Írásomban e kampányból kiindulva vizsgálom a hazai komolyzene-népszerűsítés nehézségeit. BŐZSÖNY BÁLINT ELEMZÉSE.
REAGÁLNAK Ukrán és belorusz menekültek a mai lengyel kultúrában
2022 nyarán nyolc lengyelországi kulturális szervezet elindította a Reagujemy (Reagálunk) elnevezésű nyílt hálózatot, amely olyan kulturális dolgozókat tömörít, akik közösen keresik a választ arra, hogyan tudják támogatni a kultúra és művészet eszközeivel az elmúlt években rendkívül nagy számban az országba érkező (elsősorban ukrán és belorusz) menekülteket. Dorota Semenowicz segített eligazodni a kezdeményezésben. NÁNAY FANNI ÍRÁSA.
KÉT TEKNŐC MEGY A SIVATAGBAN Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján / Ciróka Bábszínház, Kecskemét
Szép, kissé abszurd, de nagyon is eredeti alkotás a Ciróka Bábszínház Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján című előadása. Könnyesre nevetjük magunkat, amikor nézzük, de közben az élet nagy kérdésein is gondolkozhatunk. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
FAROKELOSZLÁS Kovács Dominik–Kovács Viktor: MILF / FÜGE Produkció, Jurányi Ház
Pető Kata MILF című bemutatója elsősorban arra irányul – szeretetteljes öngúnnyal –, hogy miként lehet az ilyen szerelmi sanszot először is elfogadni, majd elfogadtatni mindenki mással. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
CSAK SEMMI SZEXET, KÉREM, ANGOLOK VAGYUNK! William Shakespeare szonettjei Fazekas Sándor fordításában
Kivel csinálta Shakespeare? Jambikus verszene és költőiség ide vagy oda, a szonettek apropóján mégis csak egy dolog érdekel igazán mindenkit. OROSZLÁN ANIKÓ RECENZIÓJA.
HA TOVÁBB IS VAN, MONDJA MÉG! Márton László: Tovább is van
Márton László új, Tovább is van című novelláskötetének hőse egy ifjú szerkesztőgyakornok. M. L. kalandozik szerte az országban és az időben, az ötvenes évektől a kétezres évekig. A regény- és drámaíró, műfordító, esszéista szerző visszakanyarodik pályakezdő műfajához. BORSOVSZKY ÉVA RECENZIÓJA.
NÜANSZOK Fülei Balázs a Magyar Zene Házában
A város „belakása” során Jakobi László és az MVM zongorakoncertjei immár a Magyar Zene Házába is eljutottak; november 26-án itt adott szólóestet Fülei Balázs. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
A MISKOLCI TERÁPIA Kisfaludy Károly: A tatárok Magyarországban / Miskolci Nemzeti Színház
Ez a beteg annyi sebből vérzett már a születésekor, hogy kirurgus legyen a talpán, aki bármiféle beavatkozásra vállalkozik vele kapcsolatban. A Szőcs Artur és Cser Ádám által vezényelt népes medikussereg jóvoltából azonban a műtét nem csupán sikerült, de a beteg azonnal táncra perdült, sőt dalra is fakadt. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
A POKOL ÉS A MENNY ZENESZERZŐJE Penderecki 90
Idén lett volna kilencven éves a nagy lengyel zeneszerző, Krzysztof Penderecki, aki kitalált a modernitás börtönéből, de sosem bontotta el teljesen a rácsokat. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
Hirdetés
EGY ZENGEMÉNYRŐL Horváth Balázs-Petőfi Sándor: A helység kalapácsa / Forte Társulat
A Horváth Csaba–Horváth Balázs alkotópáros Petőfi-adaptációja, A helység kalapácsa valóságos kulturális tett, ha szabad ezt a kifejezést használnom. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
A VISSZAVÁGYÓDÁS HULLÁMAIN TechnoCool / Magyar Nemzeti Galéria
Mára eltelt annyi idő, hogy a korszak alkalmassá és érdemessé váljék a vizsgálatra. Az akkori gyerekek végérvényesen felnőttek, a kilencvenes évek fiataljai immár középkorúak lettek. Számos veszteséget és irtózatos gyorsulást hozott az új évezred: a TechnoCool jó időzítéssel talál szíven egy generációt, amelynek tagjai örömmel lebegnek a visszavágyódás hullámain. VERESS GYÖNGYI KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: A NAGY BUDAPEST-PUZZLEPodcast Péczely Dórával és Tasnádi Istvánnal a Budapest Nagyregényről
A főváros 150. születésnapját köszönti a Budapest Nagyregény. Személyes történetekből és helytörténeti kutatásokból épült fel a mű, amelyben a 23 kerület mindegyike egy-egy fejezetet kapott egy jól ismert, neves kortárs szerző megformálásában. A szövegek – ahogy Budapest kerületei – önálló életet élnek, de bizonyos pontokon össze is kapcsolódnak. A Budapest Brand gondozásában megjelent regény dramaturgjával, Tasnádi Istvánnal és szerkesztőjével, Péczely Dórával Merényi Ágnes beszélgetett.
ANYATEHER Marcin Wicha: Amit nem dobtam ki
Marcin Wicha regényében a gyászmunka útját családtörténeti mankókkal járja végig (?). A szűkebb közösség történetében pedig ott a lengyel társadalom 20. századi múltja és ez így egyben ott kísér(t)i az elbeszélőt is. NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF KRITIKÁJA.
TIZENEGY DÜHÖS EMBER Marina Abramović Intézet: No Intermission / Amszterdam
2022 nyarán a világ legismertebb performanszművésze majd' egy tucat kollégáját engedte rá az amszterdami Carré Színház összes terére. Milyen meglepetéseket tartogatott az épület, a performerek és a nézők találkozása? KERÉNYI ÁDÁM ÍRÁSA.
A NETFLIX MOSSA KEZEIT Wes Anderson Dahl-rövidfilmjei a Netflixen
Wes Anderson nem először adaptálja Roald Dahlt. A fantasztikus Róka úr után a sokak által rajongott, mások szerint erősen túlértékelt rendező most négy rövidfilmmel állít emlékművet a termékeny szerzőnek, akinek specialitása az antihősök piedesztálra emelése, és a boldogtalan felnőttben lakozó sértett gyermek bizarr történetekkel való kárpótlása. SUGÁR BERTALAN KÜLÖNVÉLEMÉNYE.
SÁNDORUNK – VAGY AMIT AKARTOK szabadakarat – koncertszínházi előadás Petőfi Sándor emlékére az Erkel Színházban
Nem kételkedem az alkotók jószándékában. De állítom, hogy ezt a monstre méretű, Petőfi Sándorra emlékező produkciót egy jóindulattól áthatott, szorongás alapú, s ezáltal tévútra terelő megfelelési kényszer hozta létre. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
TOVÁBBRA IS AZT ÍROM, AMIT ÍRNI SZERETNÉK Beszélgetés Tóth Krisztinával
Hétköznapi emberek hétköznapi történetei, de mindegyikben ott feszül a dráma. Magányról, kitaszítottságról, halálról, nehezen élhető életekről. Az elmúlt öt év írásainak gyűjteménye – róluk, rólunk. Tükör. Az Ahonnan látni az eget című kötet apropóján beszélgettünk Tóth Krisztinával. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
MATEMATIKUS ZSENI A BÍRÓSÁG ELŐTT Benoit Solès: A kódfejtő / 6SZÍN Teátrum
Különös férfi különös rablási esetet jelent be a brit rendőrségen valamikor a hidegháború kezdetén, az ötvenes évek elején. Dadogva beszél, az első pillanatoktól magán hordja a „furaság” jegyeit; a furaságét, amelynek egyik lényegi vonása a körülöttünk lévő világnak a többség percepciójától alapvetően eltérő érzékelése, összefüggések keresése és felfedezése ott, ahol azok józan ésszel nem érzékelhetők. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.