EZEKET A SZÖVEGEKET ÉPP OLYAN KOMOLYAN VETTEM, MINT BÁRMELYIK KORÁBBI ÍRÁSOMAT Beszélgetés Szvoren Edinával
Pastiche, stílusgyakorlat, imitáció. Új kötetének írásaiban Szvoren Edina pályatársai bőrébe bújik, az ő stílusukban ír. Hogyan ragadta meg a kiválasztott szerzők írásainak lényegét? A nyelv, a stílus, a történet, vagy az atmoszférateremtés volt-e a fogódzója? És vajon mi volt a kísérletének célja? MARTON ÉVA INTERJÚJA.
R-BESZÉLGETÉS: DÖMÖTÖR ANDRÁS
Az a Zalaegerszeg, ahol ő született, közelebb fekszik a német kultúrához, mint Budapest, éppen ezért fölöslegesnek tartja a vidék-főváros ellentét sulykolását. Berlinből kicsit másképp látszik Magyarország, hogy ennek megfogalmazása bátorság vagy sem, az is kiderül a Dömötör Andrással készült R-beszélgetésből, ahol a rendezőt Jászay Tamás kérdezte.
HABSBURG MÁRIA RUHÁJA TEHET MINDENRŐL Beszélgetés Simonovics Ildikóval a Magyar Menyasszony című kiállításról
Simonovics Ildikó mindig hasonló szellemiséggel hozza létre kiállításait – a tárgyakon, a privát történeteken keresztül egy nagyobb korszakot vázol fel, hogy megmutassa a benne élőket, kultúrájukat. A Magyar Nemzeti Múzeum Magyar Menyasszony kiállítása ötszáz éven, ötven kiemelt portrén keresztül mutatja be e félévezred házassági szokásait, tárgyi emlékeit, ismert és ismeretlen
„ÍME EZ AZ ÉN VÁROSOM” Az Athenaeum Sétakönyv-sorozata
Remek borítókkal újult meg az Athenaeum Kiadó városi sétakönyv-sorozata. Deák Judit kötete a Városligetbe és a Margitszigetre vezeti az olvasót, Maczó Balázsé pedig A rejtelmes Népszínház utcába. VÁNDOR JUDIT RECENZIÓJA.
ELÉRHETŐ OLASZORSZÁG Napló az Oriente Occidente Táncfesztiválról
Rovereto csendes városa minden évben megtelik élettel és sok-sok emberrel az Oriente Occidente táncfesztivál idején. Tavaly szeptemberben vagy másfél tucat országból érkeztek táncosok és performerek, hogy workshopokat, performanszokat és előadásokat mutassanak be. A Springback Academy találkozóján szeptember 2-5. között mi, táncról író fiatal kritikusok is összegyűltünk, hogy táncszínházról és írásról beszélgessünk. BÁLINT ZSÓFIA NAPLÓJA.
OROSZ TÉL Baráti Kristóf és a Concerto Budapest
A Concerto Budapest karácsonyi hangversenyét csupa Csajkovszkij-műből állította össze – gyújtópontban a Diótörő-szvittel, e köré szerveződött a másik népszerű mesebalett, a Hattyúk tava és a műsor virtuóz vonulataként Baráti Kristóf hegedűjátékával a D-dúr hegedűverseny és a Méditation. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
MUNKÁLTAT A FŐVÁROS Főigazgatóváltás a Budapesti Történeti Múzeumban – 2. rész
Szóval konfliktusból tényleg van elég a Budapesti Történeti Múzeumban, és egyre kevésbé látszik a turbulens felszín alatt, hogy a főigazgatót szándékosan és szisztematikusan lehetetlen helyzetben tartja, és ezáltal hibázásra készteti a munkáltatója. Ő pedig több munkatárs szerint ugyancsak rosszul kezeli a konfliktusokat. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
„EGY EMBER ÉRTÉKE NEM A RÁAGGATOTT CÍMKÉK ALAPJÁN MÉRHETŐ” Beszélgetés Horváth Patríciával
Horváth Patrícia fordította és rendezte a francia színész, drámaíró, Benoit Solès Alan Turingról szóló darabját, A kódfejtőt, ami az amerikai sikerfilmmel szemben inkább az autista zseni különös személyiségére koncentrál. A produkciót október 29-én játsszák legközelebb a 6SZÍN Teátrumban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
ERNYEDT ABSZOLUTÓRIUM Szexoktatás (Sex Education) 4. évad / Netflix
A Sex Education népszerűségét nem csupán annak köszönhette, hogy az érzékenység és a humor lenyűgöző elegyével nyúlt máig tabunak számító témákhoz, hanem kommunikációs csatornaként is szolgált az azokat tárgyaló beszélgetésekhez. A 4. évadra viszont pont a lényeg fogyott ki: az oktatás és a hév. FÁTRAI KATA CIKKE.
EGY LÁMPÁTÓL A FORRADALOMIG Stanisław Ignacy Witkiewicz: Vízityúk / Katona József Színház, Kamra
Rendezőink nem túl gyakran nyúlnak lengyel darabokhoz, többek között ezért is örvendetes a Katona József Színház vállalkozása. Meg azért is, mert Stanisław Ignacy Witkiewicz, Zsótér Sándor és a társulat találkozásából remek „formista”, „katasztrofikus” „szürkabaré” született. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.
„ARRA KELL RÁÉREZNÜNK, MI FOG KÖVETKEZNI” Beszélgetés Barda Beátával a 25 éves Trafóról
Küzdőtér, oktatási intézmény, állomás az úton, nem mellesleg pedig a kortárs előadó-művészetek európai bázisa Budapest szívében, mi az? Persze, hogy a negyedszázados Trafó – Kortárs Művészetek Háza. Barda Beátával, az intézmény ügyvezető igazgatójával sokat beszéltünk a múltról és a jelenről, de a közeljövő kihívásairól is: nagy változások kapujában sokunk kedvenc intézménye. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
ÁLDATLAN? TOXIKUS? Főigazgatóváltás a Budapesti Történeti Múzeumban – 1. rész
A Budapesti Történeti Múzeum főigazgatójának, Népessy Noéminek a megbízatása 2024. március 31-én lejár. A tulajdonos-fenntartó, a Fővárosi Önkormányzat által kiírt pályázaton ketten indultak: a jelenlegi főigazgató és Csorba László, aki sokáig a Római Magyar Akadémia igazgatója, aztán ugyancsak sokáig a Nemzeti Múzeum főigazgatója volt. A szakmai bírálóbizottság egyhangúlag Csorbát javasolta, a Fővárosi Közgyűlés pedig meg is választotta, a kinevezése 2024. április 1-jétől él. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
VÉGRE SZÍNHÁZ Tompa Andrea: Sokszor nem halunk meg
Tompa Andrea új könyvének olvasójaként nem tudom eldönteni, mivel állok szemben, leckefelmondással vagy iróniával. És ez jó. Ez a billegő kedély, ez a sarkalló bizonytalanság. Jól esik a fülnek az, ami zavarja az elmét. Bőven belefér egy színházi regény ábrázolás- és beszédmódjába. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA.
AZ ELÉG JÓ GYEREK Znajkay Zsófia: Péntek úr csodálatos barátai, Budapest Bábszínház
A jó gyerekszínház ad valamit a szülőnek is, de nem téveszti szem elől magát a gyereket. A Péntek úr friss hangon, izgalmasan és érzékenyen beszél gyerekről és gyereknek, de a nézők korosztályonként eltérő igényeinek konzekvens figyelembe vétele és a korhatár pontosítása ezúttal nem sikerült maradéktalanul. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
ÖRVÉNY ÖRVÉNYT HÍV ELŐ Annie Baker: John / Budaörsi Latinovits Színház
Keresztény és zsidó misztika találkozása a párkapcsolati traumákkal Gettysburgben. A Budaörsi Latinovits Színházban látható John erős mondatokkal jó atmoszférát teremtő, összességében azonban mégsem átütő erejű előadás. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
Hirdetés
DÖGÖLJ MEG, HA FÁJ! A gyilkos csodaszer (Painkiller) / Netflix; Dopesick / Hulu/Disney+
A Netflix új minisorozata, A gyilkos csodaszer (Painkiller) az USA opioid-válságának feltárására tesz – finoman szólva – feledhető kísérletet, míg ugyanebben a témában a Hulu 2021-es szériája, a Dopesick csontig hatolt. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
Mazurka vagy polonéz? 2.0 – Újra lengyel hónapok a Revizoron
Két éve a Wacław Felczak Alapítvány támogatásával komoly összeállítást közöltünk a kortárs lengyel kultúra trendjeiről, aktuális vállalásairól, meg persze arról, milyen kapcsolódások léteznek magyar és lengyel művészek között. A dwa bratanki jegyében folytatódik a kaland: ezen az oldalon gyűjtjük össze a Mazurka vagy polonéz? 2.0 cikkeit, fogadják őket szeretettel.
FISCHER IVÁN ÉDES ÉLETE A római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának koncertje / Müpa
Ottorino Respighi tanára és igazgatója is volt a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának. A Müpa és a Fesztiválzenekar Európai hidak elnevezésű közös fesztiválját a zeneszerző Rómához írt triptichonja zárta, Fischer Iván vezényletével és egy kis Liszt-színezettel. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
VESZÉLYBEN A MŰKRITIKA, VESZÉLYBEN A REVIZOR
Összesen hárommillió forintnyi állami támogatást kapott az idei évre a Revizor – a kritikai portál. Ez az összeg töredéke annak, amelyből az évente 6-700 műkritikát és interjút publikáló lap létezni tud. A portál most arra kéri olvasóit, fizessenek elő a Revizorra.
A ROBOTOKNAK NAGYOBB SZÍVÜK VAN Gareth Edwards: Az alkotó
A Zsivány Egyes rendezője, Gareth Edwards új sci-fije meglepően hurráoptimista MI-film, de Az alkotó a fiús apák könnyfakasztó bulijaként élvezetes igazán. Kis szerencsével nyomában az olcsó hollywoodi látványfilmgyártás forradalma jöhet. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
AMÍG VAN KIVEL Reisz Gábor: Magyarázat mindenre / 19. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
„Azt nem lehet bátorságnak nevezni, mikor az embernek nincs veszítenivalója.” Bár Reisz Gábor szerint nem bátor, a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott filmje mégis szinte egyedülálló módon emeli be a magyar aktuálpolitikát a polarizálódó társadalmunkról szóló narratívájába. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
ÚJ UTAKON A REVIZOR
Nincs más lehetőségünk: lépnünk kell. Amikor 2008-ban megalapítottuk a Revizort, az még egy egészen más világ volt, az államot mintha érdekelte volna a kultúra meg a kritika. Most viszont új fejezetet nyitunk: elindul a Revizor Plusz. Na, erre befizetek! És te, bírod a kritikát? JÁSZAY TAMÁS FŐSZERKESZTŐI JEGYZETE.
HÁNYAT ÍRUNK? HOL ÉLÜNK? A kőszínházak bemutatói a 2023/24-es évadban
Francba a részletekkel! Melyik évszázad? Melyik ország? Mióta gyerekelőadás a Tóték? Van-e Móricz Zsigmondnak Szerelem című drámája? Megnéztük, mit kínálnak a színházak az elkövetkező évadban. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
KI NYIT AJTÓT? Kapuőrök a magyar kultúrában 1.
Cenzor? Mecénás? Kurátor? Döntnök? A kasszakulcs őrzője? A kapuőr fogalma és funkciója külföldön nagyjából közismert, itthon most ismerkedünk vele. MERKER IVÁN ÍRÁSA - 1. RÉSZ.