KI TUD ENNYIT FIZETNI? ÉS MENNYIT? A színházjegy ára – a dinamikus árazástól a mecenatúráig
A színházjegyárakat nem a fizetőképesség, hanem az infláció és a kultúratámogatási anomáliák határozzák meg. Akkor tehát fizessenek a gazdagok? Tovább gondolkodunk a színház elérhetőségének lehetőségeiről ebben a nehéz helyzetben és piaci viszonyok között. ORBÁN KRISZTINA RIPORTJA, 2. RÉSZ.
A FILMKÉP VARÁZSLATA KÉT CANNES-I TÉTELBEN Alain Guiraudie: Miséricorde; Constance Tsang: Blue Sun Palace / 77. Cannes-i filmfesztivál
Vannak filmek, amelyek úgy varázsolnak el, hogy a varázslat maga szinte tettenérhetetlen: csak azt veszed észre, hogy egy fárasztó fesztivál sokadik vetítésén az utolsó pillanatig képesek fenntartani az intellektuális és érzelmi figyelmet, és nagyon ritkán tapasztalható intenzív képi jelenlétet hoznak létre. Az idei cannes-i fesztivál hatodik napjáig kellett várni, hogy
BENZINGŐZÖS RETORZIÓ George Miller: Furiosa: Történet a Mad Maxből
George Miller még mindig tudja, mitől döglik a posztapokaliptikus gitárszóló hangszórójába száguldó légy: Furiosa epikus eredettörténete az előd elemeit hasznosítja újra, ám A harag útjához társított műfaji és tartalmi reveláció elmarad. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
CSENDES ÖSSZEOMLÁS Krusovszky Dénes: Levelek nélkül
Fojtogatóan szűk világban játszódik Krusovszky Dénes második regénye, a Levelek nélkül. A kelet-magyarországi kisváros magyartanárát családjának, lakóhelyének dinamikája és saját döntésképtelensége is béklyózza. Vagy éppen a kevéssé látványos mindennapi aprómunka ad egyéniségének tartást? SZARKA JUDIT KRITIKÁJA.
SZŰKRE SZABOTT JELENLÉT Michel Houellebecq: Megsemmisülni
Michel Houellebecq, a kortárs francia regényirodalom nagy provokátora. Új regénye, a Megsemmisülni, a korábbiakhoz hasonlóan a pusztulás és a vég témája körül forog. A vég közelít a civilizációban, a köz- és a magánéletben, de itt mintha a megbékélés hangjai is megszólalnának. MATUZ BENCE RECENZIÓJA.
ÖRÖK MIZANTRÓPOK, ÖRVENDJETEK!Alexander Payne: Téli szünet/Holdovers
A karácsonyi giccsként félrereklámozott Téli szünet nem véletlenül lett az idei Oscar-szezon egyik titkos favoritja. A humanista mozi amerikai kismestere, Alexander Payne felemelő melankóliával forgatta le az örök mogorvák feel-good filmjét. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
Hirdetés
A SZÁLEMI LEJÁRATÓKAMPÁNY Arthur Miller: A szálemiek / Miskolci Nemzeti Színház
Előfordul, hogy egy darab már kissé porosnak tűnő világát a kortárs politikai események új színekkel, aktualitással ruháznak fel. Úgy tűnik, ez most megtörténik Arthur Miller A salemi boszorkányok című művével is. Egyik szemünk sír. És a másik is. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
„NÉGY NEMZEDÉK NŐIRŐL ÍRTAM” Beszélgetés Tena Štivičić-csel a 3télről
A Radnóti Színházban bemutatott 3tél című darab szerzője, Tena Štivičić Londonban élő horvát drámaíró. A mű egy zágrábi villában játszódik, amelynek egyik lakásában négy nemzedék asszonyainak-lányainak életét követhetjük három kimerevített idősíkban: 1945-ben, 1990-ben és 2011-ben. Az előadást Alföldi Róbert rendezte, a szerzővel pedig a január 27-i előadás után találkozhat a közönség. Vele beszélgettünk. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
A MESÉK EREJE Otto English: Hamisított történelem
Egy jó cím aranyat ér. Legalábbis csörgő kasszát. Igaz ez Andrew Scott író, újságíró, írói álnevén Otto English Hamisított történelem – hogyan formálták a világot a múlt hazugságai című könyvére is, ami akár a cancel culture egyik alapműve is lehetne. JUHÁSZ TAMÁS KRITIKÁJA.
TÚL AZ ÉRETTSÉGIN Devich Gergely, Ránki Fülöp és Stark János Mátyás / BMC
Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp a múlt évben négy hangversenyből álló sorozatot hirdetett meg a BMC-ben, a zongoratrió-irodalom hét gyöngyszemét műsorára tűzve. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
A FÉLIG TELI POHÁR Édouard Lalo: Ys királya / Nemzeti Filharmonikusok
Az állandó újrafelfedezések korát éljük: legyen szó barokk, bel canto, francia nagyoperai, vagy modern műről, nincs évad anélkül, hogy ne kerülne egy évtizedek (évszázadok) óta nem játszott opera újra színpadra. S nem egyszer derül ki, hogy elfogultság, kishitűség volt ezen művek hiányát annyival letudni, hogy nyilván joggal merültek a feledés homályába. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
MIÉRT NEVETTEK? MIÉRT NEM NEVETTEK? Roma Hősök – VI. Nemzetközi Roma Színházi Fesztivál / Eötvös10
A Roma Hősök indulásakor, 2017-ben storytelling fesztiválként határozta meg magát, 2019-től viszont már Színházi Fesztiválként – ezzel párhuzamosan a monodrámáktól egyre inkább a csoportos előadások felé tolódott a programválogatás hangsúlya. Ami viszont a kezdetektől változatlan, hogy a bemutatott darabok személyes sorsokat és vallomásokat visznek színre, ugyanakkor mind a roma közösségek, mind a szélesebb társadalom számára égető, globális kérdéseket és problémákat feszegetnek. NÁNAY FANNI BESZÁMOLÓJA.
A FRINGE TITKOS BÁJAEdinburgh Nemzetközi Fringe Fesztivál 2023
Több ezer előadás, több száz helyszín, mindenütt hömpölygő tömeg. Vonzza vagy inkább elriasztja a nézőt az Edinburghi Nemzetközi Fringe Fesztivál? LEVKO ESZTELLA ÍRÁSA.
JUNG, CAGE ÉS AZ ELMÉMESEDÉS TRAGIKOMÉDIÁJAKristoffer Borgli: Álmaid hőse
Megrendítően vicces Kristoffer Borgli jungiánus álomfilmje, amely arra is emlékeztet, mekkora színész Nicolas Cage, aki itt az elmémesedésének traumáját is kijátssza végre magából. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
KISOKOS A FÜGGŐSÉGEKRŐL Bíró Bence-Bodó Viktor: A csoport / 6SZÍN Teátrum
Bodó Viktor A csoport című rendezése a 6SZÍN Teátrumban elsősorban ismeretterjesztő előadás, amely rengeteg függőséggel kapcsolatos fontos tudnivalót lajstromoz, és közben kikacsint a nézőre is, mintha csak azt kérdezné: ugye, veletek sincs minden rendben ezen a téren? PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
Hirdetés
KÍVÜL-BELÜL BULI Tarnóczi Jakab – Varga Zsófia: Extázis / Katona József Színház
Civil a pályán – vagy legalábbis a színpadon. A nézőket már az előadás kezdete előtt a színpadra invitálják az alkotók, hogy bejárhassák a teret, amelyet majd némiképp más szemszögből láthatnak a következő órákban. Tarnóczi Jakab új rendezésének egyes fejezetei között nemcsak járkálni, hanem táncolni is lehet a színen, a levezető jellegű epilógus során pedig még az időközben készülő levesből is kaphatnak azok, akiket az illata nem riasztott el. URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA.
SZELLEMI ÉS FIZIKAI UNIFORMISBAN Ödön von Horváth: Istentelen ifjúság / Radnóti Színház
„… azt mégsem lenne szabad írnod, hogy a négereket nem kell számításba venni, mármint, hogy meg tudnak-e majd élni, vagy sem. Utóvégre a négerek is emberek” – reagál a Tanár egyik diákja, N. dolgozatára Ödön von Horváth 1937-ben megjelent, a náci Németországban játszódó regényében, az Istentelen ifjúságban. A négerek emberségéről szóló, botrányt kavaró megjegyzés erős pillanata, egyben egyik első látványos konfliktusa a nálunk Kerényi Grácia fordításában megjelent, a magyar közönséget hosszú időn át elkerülő műnek. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
AZ INDIÁN NYÁRBAN A FÉNY KIBÉKÜL AZ ÁRNYÉKKAL Esztrád – nyugdíj revü / MU Színház
A MU Színházban legközelebb tavasszal látható Esztrád – nyugdíj revü egy jó hangulatú, valóban zenés-táncos előadás, ami a nyugdíjas korról alkotott sztereotípiáink újradefiniálására ösztönöz. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
TANULSÁGOK EGY TANÚSÁGTEVŐTŐL Jonathan Freedland: A szabadulóművész – Az ember, aki megszökött Auschwitzból, és beszélt róla a világnak
Jonathan Freedland A szabadulóművész című könyvét 2023-ban adta ki az Athenaeum. A szerző szerint Rudolf Vrba nevének Anne Franké, Oskar Schindleré és Primo Levié mellett a helye, a soá krónikáinak első sorában. Innen az alcíme: Az ember, aki megszökött Auschwitzból, és beszélt róla a világnak. BORSOVSZKY ÉVA RECENZIÓJA.
A BENNÜNK ÉLŐ HÁBORÚYamazaki Takashi: Godzilla Minus One
A Godzilla név mindenki számára ismerős lehet, hiszen így vagy úgy, de mindenki találkozott már a Tokió belvárosát romba döntő, esetenként King Konggal és más hatalmas szörnyekkel (úgynevezett kaijukkal) verekedő nukleáris őshüllő képével. Yamazaki Takashi rendezésében 2023-ban mutatták be a legendás japán Tōhō Filmstúdió szuperszörnyének harmincnyolcadik filmjét, hogy általa visszatérjenek a széria gyökereihez. CSEH DÁVID KRITIKÁJA.
A TÁNC SENKIÉ ÉS MINDENKIÉ Interjú Piti Viviennel, az AHA Kollektíva tagjával
Hat fiatal a salzburgi táncművészeti egyetem elvégzése után úgy döntött, visszatér Budapestre és kollektívát alapít. Bátor tett ez a 2020-as évek Magyarországán, de köszönik, jól vannak, és hosszú távra terveznek. Új előadásukat, a Senkiföldjét január 17-én mutatják be a Trafóban. A kollektíva egyik tagjával, Piti Viviennel beszélgettünk. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
TEMPÓVÁLTÁSOKElőadások a bécsi Burgtheaterben
Gyors, lassú, lassú, gyors – ez a szuperrövid kivonata annak a négy, majdnem egymást követő estének, amit karácsony előtt az osztrák Nemzetiben, vagyis a Burgtheaterben töltöttem. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
A TÜNDÉRCSELÉD Molnár Ferenc: Az üvegcipő / Miskolci Nemzeti Színház
„Én tündércseléd vagyok!” – lihegi a bútorrajzolóba szerelmes Irma. Ám szöveghű előadások esetén is elsikkad olykor ez a felkiáltás, lévén a főszereplő színésznő más alkatú. Az üvegcipő miskolci előadásában azonban süvít ez a mondat. Rudolf Szonja igazat szól. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
CSATÓ KATA PÁLYÁZATA A MESEBOLT BÁBSZÍNHÁZ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Szombathely város önkormányzata pályázatot írt ki a Mesebolt Bábszínház igazgatói pozíciójára a 2024-2029 közötti időszakban. A következőkben közöljük Csató Kata bábművész, bábrendező pályázatát.