JÁSZAY TAMÁS JÚNIUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
A kultúra biztosan nem pihen a nyáron sem, így aztán a kultúrafogyasztó állampolgárnak sem lesz nyugta: júniusban feszt olvasunk, nézünk, hallgatunk, figyelünk. Szigorúan korosztály- és országhatárfüggetlen ajánló a nyár első igazi hónapjára lapunk főszerkesztőjétől.
IRÁN: BELÁTHATATLAN IDEIG ZÁRVA Mohammad Rassoulof: A vadfüge magjai / 77. Cannes-i Filmfesztivál
A családi otthon levegőjét is fojtogatóvá teszi a rendszer bűze az üldözött iráni rendező nagy léptékűnek szánt, a végén szinte Kubrickba váltó opuszában, a cannes-i versenyprogram egyik leginkább várt darabjában. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
SAIGONI ROBOGÓK ŰRBÉLI KERINGŐJE Miguel Gomes: Grand Tour / 77. Cannes-i Filmfesztivál
Egy nagy ázsiai körutazásról szól a versenyprogram első remekműve, egy olyan komplexitású narratív és audiovizuális varázslat, ami egyszerre bódítja el nézőinek érzéseit, gondolatait és érzékeit. Nincs idén olyan film, ahol jobb helyen lenne az Arany Pálma. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
AMIRŐL NEM LEHET, ARRÓL NEM IS KELL Olivier Py: Apropó, Hamlet / Városmajori Szabadtéri Színpad
A Hamlet apropóján Olivier Py létről, embermivoltról, a színház erejéről, lehetőségeiről és kötelességéről gondolkodik, és ez a gondolkodás a színház keretrendszerében csupa érzelem, zaj, feszültség és humor. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
A MANEATER TALÁLKOZÁSA A SZŰZZEL Barátnőt felveszünk
A Barátnőt felveszünk érzelmes szexkomédia, amely nem fél kitárgyalni és kritikával illetni a társadalmi kérdéseket és a generációk közti világnézeti különbségeket sem. Jennifer Lawrence szülési szabadsága után a nagyvászonra is visszatért, és ismét bebizonyította, hogy komikának sem utolsó. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
MÁSKÉPP LÁTLAK Látom, amit látsz
Mindenki eljátszott már a gondolattal, hogy milyen lenne más emberek szemén keresztül fürkészni a valóságot. Szabó Mátyás első nagyjátékfilmje egy alternatív, nyolcvanas évekbeli Magyarország közegében formálódó, elvont szerelmi viszony apropóján képzeli el a jelenséget. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
RAGYOGÓ ÉGI SZERELEM Gimesi Dóra: Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi / Vaskakas Bábszínház, Győr
Ha azt kérdeznék tőlem, melyik volt a 2022/23-as évad leginkább szemet gyönyörködtető előadása, egyértelműen a Vaskakas Tündérszép Ilona és Árgyélusát mondanám, amelyben tisztaság, funkcionalitás és varázslat tökéletes összhangját láthatta a győri közönség. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
LÉCCI. LÉCCI. Hajdu Szabolcs: Legközelebbi ember / Radnóti Színház
Elöljáróban talán csak annyit: szégyellje magát hetediziglen mindenki, aki oka/felelőse/kerékkötője annak, hogy Hajdu Szabolcs nem rendez filmet Magyarországon. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
HANG A FEJEDBEN Laurie Anderson / Magyar Zene Háza
Megkerülhetetlen, emblematikus, legendás művész járt június 13-án este a Magyar Zene Házában. Laurie Anderson koncertje egy zavaros, kétségbeesetten kavargó világ közepén mesélt mindenről, ami fontos és elpusztíthatatlan. MESTERHÁZY LILI ÍRÁSA.
AZ ELTŰNT IDŐNK NYOMÁBAN Annie Ernaux: Évek
Regény, élettörténet, önéletírás? Amikor a francia kritikusok arról kérdezték Ernaux-t, hogy tulajdonképpen milyen műfajba sorolható a 2008-ban megjelent Évek, az írónő kénytelen-kelletlen egy addig ismeretlen fogalommal válaszolt, amelyet társadalmi önéletírásnak fordíthatnánk. MATUZ BENCE KRITIKÁJA.
SZÁZÖTVEN PILLANTÁS Civilization: The Way We Live Now, Saatchi Gallery, London
A világ minden tájáról összeverbuvált százötven fotós villantja fel a kortárs művészet King’s Road-i fellegvárában az emberiség állandóan változó életének különböző metszeteit. R.HAHN VERONIKA ISMERTETŐJE.
A KORONA TISZTÁZATLAN ÜGYEI Ménes Attila: A bolt
Egy tisztes angol úr, Benjamin Britten zeneműveinek és a sakkjátszmáknak kedvelője, rossz házassága és tönkremenetele után hajójogásznak áll, rejtélyes körülmények között hajószerencsétlenséget szenved, s megmenekülvén a bajból bejárja az eddig megközelíthetetlennek tűnő magyarok földjét, majd úti kalandjairól beszámolót juttat el a Koronának…. GYÖRE GABRIELLA RECENZIÓJA.
Hirdetés
FEJNEHÉZ Janni Younge Productions: Hamlet / Budapest Bábszínház, I. Abstract Fesztivál
Hamletet rendezni vagy nem rendezni? Sok színházcsináló kötelezően elér a beugratós kérdéshez a pályáján. Janni Younge új előadásában kitartóan birkózik a szellemmel, és többször ő marad felül a küzdelemben. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
SZERZETESEK ELEDELE Nagy Ferenc Károlyné – Toókos János OSB: Monostorkosságok 1. Bakonybélszín; Monostorkosságok 2. Bakonybéles
A magyar olvasó nemigen ismeri a szerzetesrendek étrendjét. Most egyenesen a bakonybéli Szent Mauríciusz monostor szerzetesei számára főző szakácsoktól tudhatja meg böjti és ünnepi ételeik receptjét, és azon kívül a bencés rend 1500 éves hagyományain alapuló vallási és közösségi szokásait is. VÁNDOR JUDIT ISMERTETŐJE.
NEM SZENDEREG A ROBOGÁS Kovács Tamás György–Szinvai Dániel: A villamos –A remíztől a hurokvágányig
A villamost József Attilától Csukás Istvánon át Erdős Virágig sokan megénekelték már (ki ne felejtsük a szófordulat miatt a Fonográf együttest sem), most azonban rajzokon is megelevenedik, nemcsak a története, a működése is. VÁNDOR JUDIT ISMERTETŐJE.
OUTSIDER ÉS REALISTA A NA’CONXYPANI ESZKÉPISTA? GULÁCSY – Na’Conxypan hercege
Álomvilág főművekkel, izgalmas felvetések és néhol billegő érvek egy megrendítő tárlaton. A Magyar Nemzeti Galéria GULÁCSY. Na’Conxypan hercege című kiállítását nem érdemes kihagyni. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
A BIRODALMAK VÉRES HATÁRAIN Hetényi Zsuzsa: Nyugati, Keleti – Ogyesszától Odesszáig, 1973–2023
Hetényi Zsuzsa könyve fél évszázadot fog át, de nem memoár, nem is regény. Esszéi és tárcái a Szovjetunió abszurd világbirodalmának határvidékéről tudósítanak élményszerűen, majd a birodalom romjai és az újjáépítés kísérletéből kirobbant háború szörnyűségei közül menekülőkkel való találkozásokat villantják fel. HUSZÁR ÁGNES ISMERTETŐJE.
HÁNY SZÓ FÉR EL EGY NŐI TENYÉREN? A Bécsi Filharmonikusok Schönbrunnban
„À la française” címmel csupa francia darabot hallhattunk a Bécsi Filharmonikusok június 8-i Schönbrunni Nyáresti Koncertjén. A nagy nevek sem hiányoztak: Elīna Garanča, Yannick Nézet-Séguin. GYENGE ENIKŐ KRITIKÁJA.
HÁT AZ ÖRDÖG VESZI MEG XI. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
Diktátor módjára kegyetlenkedő mesterséf, sátánnak öltözött falusi szélhámos és a túlfőtt frankfurti leves felett vadászbaleset eltussolásáról vitatkozó méltóságos nagyurak: a Puskinban új otthonra találó Friss Hús még mindig a legjobb magyar és nemzetközi rövidfilmek mustrája. CSOMÁN SÁNDOR BESZÁMOLÓJA.
EGYENRANGÚ BOLYGÓK ArtMenők – HODWORKS: Idol / Trafó
Hét ágra süt a nap – elgondolom, hogyan történne mindez, ha épp szakadna az eső. A Trafó akadálymentesített oldalbejáratánál állunk az utcán; mindenki mosolyog, örül a másiknak, s annak, ami miatt eljött. Hód Adrienn az ArtMenők csoportnak rendezett. LŐRINC KATALIN ÍRÁSA.
KORSZERŰTLEN ZÁRKASZTORIK Cella – letöltendő élet / Duna
Az 1848-49-es szabadságharctól a posztapokaliptikus 2050-ig ível a Dunán bemutatkozó Megafilm produkció, mely közelebb áll a kereskedelmi csatornákon sugárzott teleregényekhez, mint a streamingen fellelhető minőségi sorozatokhoz. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.