„EZ NEM ÜZEM, EZ MANUFAKTÚRA” Markó Róbert, a Kabóca Bábszínház igazgatója
Mert nagyot álmodni már a pályázatában is Markó Róbert: a világ legjobb bábszínházát fogja megcsinálni Veszprémben. A Kabóca Bábszínház vadonatúj épülete, a városvezetés bizalma, némi pénz már megvan, a stáb nagyjából felállt – jövőre az előadásoknak kell bizonyítani. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
BATMAN A MÁTRIXBAN Francis Ford Coppola: Megalopolis / 77. Cannes-i filmfesztivál
Az idei cannes-i fesztivál leggrandiózusabb mentális és kinematografikus kompozíciója a legnagyobb bukás is lehet egyben. Coppola önmagát is felemésztően ambiciózus, filmtörténetet és történelmet félelmetes vízióban egybeolvasztó opusza észbontó filmélmény. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BELŐLED ÉLEK Hörcher Gábor: Emma és Eddie: A képen kívül
Webkamera előtt színlelt orgazmusok, díszcsomagolásban postára adott használt bugyik, nemi betegség és végtelen exhibicionizmus: Hörcher Gábor dokumentumfilmje első blikkre egy OnlyFans modellpár munkájába ad kendőzetlen betekintést, ám hamar világossá válik, hogy a kamera valójában egy velejéig toxikus kapcsolat mindennapjait rögzíti. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
A KAUFMANN-TALÁNY Jonas Kaufmann a Müpában
Jonas Kaufmann először adott Budapesten érdemi áriaestet. Az olasz és német művekből összeállított nívós operaprogram egy pillanatra sem fordult át vásári szórakoztatásba, ám közben mégis számos kérdést felvetett a tenor és a műfaj jelenlegi állapotáról. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
SZÉGYELLJE MAGÁT, CSÁK ÚR! Komédiát csinálnak a tragédiából
A két színész – Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó – súlyos állapotban, hosszú és bonyolult műtétek után fekszik a kórházban. Hogy lépnek-e színpadra valaha, kérdés. És eközben a Nemzeti Színház igazgatója és a kultúráért is felelős miniszter hitvány komédiát csinál az esetből. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
„AZ AKTIVISTÁINKBÓL KELLENE KIÁLLÍTANI AZ ÁRNYÉKKORMÁNYT” Beszélgetés Boross Martinnal
A változás szállodájától a remény panziójáig: a STEREO AKT vezetőjével, Boross Martinnal az aktivizmus fontosságáról, a civilekkel végzett munkáról, meg persze a kiégésről is beszélgettünk. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
Hirdetés
„ARRA KELL RÁÉREZNÜNK, MI FOG KÖVETKEZNI” Beszélgetés Barda Beátával a 25 éves Trafóról
Küzdőtér, oktatási intézmény, állomás az úton, nem mellesleg pedig a kortárs előadó-művészetek európai bázisa Budapest szívében, mi az? Persze, hogy a negyedszázados Trafó – Kortárs Művészetek Háza. Barda Beátával, az intézmény ügyvezető igazgatójával sokat beszéltünk a múltról és a jelenről, de a közeljövő kihívásairól is: nagy változások kapujában sokunk kedvenc intézménye. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
ÁLDATLAN? TOXIKUS? Főigazgatóváltás a Budapesti Történeti Múzeumban – 1. rész
A Budapesti Történeti Múzeum főigazgatójának, Népessy Noéminek a megbízatása 2024. március 31-én lejár. A tulajdonos-fenntartó, a Fővárosi Önkormányzat által kiírt pályázaton ketten indultak: a jelenlegi főigazgató és Csorba László, aki sokáig a Római Magyar Akadémia igazgatója, aztán ugyancsak sokáig a Nemzeti Múzeum főigazgatója volt. A szakmai bírálóbizottság egyhangúlag Csorbát javasolta, a Fővárosi Közgyűlés pedig meg is választotta, a kinevezése 2024. április 1-jétől él. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
VÉGRE SZÍNHÁZ Tompa Andrea: Sokszor nem halunk meg
Tompa Andrea új könyvének olvasójaként nem tudom eldönteni, mivel állok szemben, leckefelmondással vagy iróniával. És ez jó. Ez a billegő kedély, ez a sarkalló bizonytalanság. Jól esik a fülnek az, ami zavarja az elmét. Bőven belefér egy színházi regény ábrázolás- és beszédmódjába. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA.
AZ ELÉG JÓ GYEREK Znajkay Zsófia: Péntek úr csodálatos barátai, Budapest Bábszínház
A jó gyerekszínház ad valamit a szülőnek is, de nem téveszti szem elől magát a gyereket. A Péntek úr friss hangon, izgalmasan és érzékenyen beszél gyerekről és gyereknek, de a nézők korosztályonként eltérő igényeinek konzekvens figyelembe vétele és a korhatár pontosítása ezúttal nem sikerült maradéktalanul. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
ÖRVÉNY ÖRVÉNYT HÍV ELŐ Annie Baker: John / Budaörsi Latinovits Színház
Keresztény és zsidó misztika találkozása a párkapcsolati traumákkal Gettysburgben. A Budaörsi Latinovits Színházban látható John erős mondatokkal jó atmoszférát teremtő, összességében azonban mégsem átütő erejű előadás. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
DÖGÖLJ MEG, HA FÁJ! A gyilkos csodaszer (Painkiller) / Netflix; Dopesick / Hulu/Disney+
A Netflix új minisorozata, A gyilkos csodaszer (Painkiller) az USA opioid-válságának feltárására tesz – finoman szólva – feledhető kísérletet, míg ugyanebben a témában a Hulu 2021-es szériája, a Dopesick csontig hatolt. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
Mazurka vagy polonéz? 2.0 – Újra lengyel hónapok a Revizoron
Két éve a Wacław Felczak Alapítvány támogatásával komoly összeállítást közöltünk a kortárs lengyel kultúra trendjeiről, aktuális vállalásairól, meg persze arról, milyen kapcsolódások léteznek magyar és lengyel művészek között. A dwa bratanki jegyében folytatódik a kaland: ezen az oldalon gyűjtjük össze a Mazurka vagy polonéz? 2.0 cikkeit, fogadják őket szeretettel.
FISCHER IVÁN ÉDES ÉLETE A római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának koncertje / Müpa
Ottorino Respighi tanára és igazgatója is volt a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának. A Müpa és a Fesztiválzenekar Európai hidak elnevezésű közös fesztiválját a zeneszerző Rómához írt triptichonja zárta, Fischer Iván vezényletével és egy kis Liszt-színezettel. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
VESZÉLYBEN A MŰKRITIKA, VESZÉLYBEN A REVIZOR
Összesen hárommillió forintnyi állami támogatást kapott az idei évre a Revizor – a kritikai portál. Ez az összeg töredéke annak, amelyből az évente 6-700 műkritikát és interjút publikáló lap létezni tud. A portál most arra kéri olvasóit, fizessenek elő a Revizorra.
Hirdetés
A ROBOTOKNAK NAGYOBB SZÍVÜK VAN Gareth Edwards: Az alkotó
A Zsivány Egyes rendezője, Gareth Edwards új sci-fije meglepően hurráoptimista MI-film, de Az alkotó a fiús apák könnyfakasztó bulijaként élvezetes igazán. Kis szerencsével nyomában az olcsó hollywoodi látványfilmgyártás forradalma jöhet. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
AMÍG VAN KIVEL Reisz Gábor: Magyarázat mindenre / 19. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
„Azt nem lehet bátorságnak nevezni, mikor az embernek nincs veszítenivalója.” Bár Reisz Gábor szerint nem bátor, a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott filmje mégis szinte egyedülálló módon emeli be a magyar aktuálpolitikát a polarizálódó társadalmunkról szóló narratívájába. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
ÚJ UTAKON A REVIZOR
Nincs más lehetőségünk: lépnünk kell. Amikor 2008-ban megalapítottuk a Revizort, az még egy egészen más világ volt, az államot mintha érdekelte volna a kultúra meg a kritika. Most viszont új fejezetet nyitunk: elindul a Revizor Plusz. Na, erre befizetek! És te, bírod a kritikát? JÁSZAY TAMÁS FŐSZERKESZTŐI JEGYZETE.
HÁNYAT ÍRUNK? HOL ÉLÜNK? A kőszínházak bemutatói a 2023/24-es évadban
Francba a részletekkel! Melyik évszázad? Melyik ország? Mióta gyerekelőadás a Tóték? Van-e Móricz Zsigmondnak Szerelem című drámája? Megnéztük, mit kínálnak a színházak az elkövetkező évadban. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
KI NYIT AJTÓT? Kapuőrök a magyar kultúrában 1.
Cenzor? Mecénás? Kurátor? Döntnök? A kasszakulcs őrzője? A kapuőr fogalma és funkciója külföldön nagyjából közismert, itthon most ismerkedünk vele. MERKER IVÁN ÍRÁSA - 1. RÉSZ.
PUSKÁS PANNI OKTÓBERI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Színház, könyv, kiállítás, film. Ez az a 10 kulturális esemény vagy termék, amit a Revizor szerkesztője jó szívvel ajánl másoknak is októberre.
TÍZ ÉV VOLT Beszélgetés Ugrai Istvánnal és Zsedényi Balázzsal az Átrium múltjáról és jövőjéről
Átvágtattunk egy évtizeden: a Kultúrbrigád csapata fokozatosan és megfontoltan egy repertoárszínházat hozott létre az Átriumban. Küzdöttek az elemekkel, amelyek kivált a magánszínházakat sújtották: a tao megszüntetésétől kezdve borult az üzleti terv, a finanszírozás igazságtalanságai és képtelenségei pedig lassanként teljesen ellehetetlenítették a működést. Hogy mindez hogy függ össze egy pusztító és silány kormányzati kultúrpolitikával, és milyen hatása van és lesz a színházakra - ezekről is beszélgetett Csáki Judit a RE:vízió sorozatunkban Ugrai Istvánnal és Zsedényi Balázzsal.
FALAKON INNEN, NÉGYZETEN TÚL Beszélgetés Szauer Lillával
Szauer Lilla sokoldalú alkotó. Szociológiát tanult, költőként is ismert, dramaturgiát hallgat, de rendezőként is sajátosan erős nyelve van. Új, a TITANium pályázat keretében a Trafóban bemutatásra kerülő előadása, a Pelléas és Mélisande kapcsán beszélgettünk vele. KISS LÓRÁNT INTERJÚJA.
BOHÓZATTAL ÖTVÖZÖTT TÁRSADALOMKRITIKUS ŰROPERETT John Scalzi pályája
Jóllehet John Scalzi már 1990 óra hivatásos író, első regényét, az Agent to the Starst csak 1999-ben publikálta, mégpedig az interneten, afféle befektetésként szépírói jövőjébe. SOHÁR ANIKÓ ÍRÁSA.