R-BESZÉLGETÉS: DÖMÖTÖR ANDRÁS
Az a Zalaegerszeg, ahol ő született, közelebb fekszik a német kultúrához, mint Budapest, éppen ezért fölöslegesnek tartja a vidék-főváros ellentét sulykolását. Berlinből kicsit másképp látszik Magyarország, hogy ennek megfogalmazása bátorság vagy sem, az is kiderül a Dömötör Andrással készült R-beszélgetésből, ahol a rendezőt Jászay Tamás kérdezte.
HABSBURG MÁRIA RUHÁJA TEHET MINDENRŐL Beszélgetés Simonovics Ildikóval a Magyar Menyasszony című kiállításról
Simonovics Ildikó mindig hasonló szellemiséggel hozza létre kiállításait – a tárgyakon, a privát történeteken keresztül egy nagyobb korszakot vázol fel, hogy megmutassa a benne élőket, kultúrájukat. A Magyar Nemzeti Múzeum Magyar Menyasszony kiállítása ötszáz éven, ötven kiemelt portrén keresztül mutatja be e félévezred házassági szokásait, tárgyi emlékeit, ismert és ismeretlen
JÁSZAY TAMÁS JÚNIUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
A kultúra biztosan nem pihen a nyáron sem, így aztán a kultúrafogyasztó állampolgárnak sem lesz nyugta: júniusban feszt olvasunk, nézünk, hallgatunk, figyelünk. Szigorúan korosztály- és országhatárfüggetlen ajánló a nyár első igazi hónapjára lapunk főszerkesztőjétől.
MODERNIZÁLT FEUDALIZMUSBoross Martin: Nyersanyag
Rokonszenves polgármester, virágzó uborkabiznisz, művészeti foglalkozásra nyitott gyerekek: elsőre ilyennek tűnik Pusztaszomaj, ahová budapesti filmesek érkeznek nyári szakkört tartani. Azonban pár nap alatt kiderül, hogy a meseszerű fejlődés mögött adósságspirálba kényszerített, megvezetett napszámosok, korrupciós ügyektől hemzsegő hivatal és omladozó vályogházak állnak. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
ÖRDÖGI UNIVERZUMOK A CROISETTE-EN Jonathan Glazer: The Zone of Interest és Jessica Hausner: Club Zero / 76. Cannes-i Filmfesztivál
Szikár és rideg konstrukciók rejtik el és fedik fel a borzalmak univerzumait az idei Cannes-i fesztivál két szenzációs versenyfilmjében. Kísérteties visszafogottság és hátborzongató szembesítés Jonathan Glazer és Jessica Hausner legújabb munkáiban. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
HÚSLEVESBEN FŐTT SZERELEM Tran Anh Hung: La passion de Dodin Bouffant – A szenvedély íze / 76. Cannes-i Filmfesztivál
A legjobb húsleves, amit valaha enni fogsz, a mozivásznon gőzölög. A vietnámi Tran Anh Hung versenyfilmje kulináris élvezetek soha nem látott gyönyöreibe burkolja Juliette Binoche és Benoit Magimel szerelmét. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Hirdetés
LENGYEL PARASZTOK DÍSZGICCSBEN DK Welchman és Hugh Welchman: Parasztok
A paraszti lét történelmi szükségszerűségeiben vergődő szerelmi történet egy látványosnak szánt, ám ízléstelenné lett animációban próbálja áthidalni a múlttól és irodalomtól elválasztó távolságot. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
ÉN, MI, TÖRTÉNELEM Romsics Ignác: Hetven év – egotörténelem 1951–2021
Romsics Ignác ebben a kötetben is a szokott történettudósi alapossággal követi és elemzi választott témáját: önmagát. Két kötetes önéletrajza, a Hetven év, nem pusztán önéletírás és tudományos pályakép, hanem a 20. század második felének és a 21. század elejének személyes, szociografikus története is. LŐRINC LÁSZLÓ ISMERTETŐJE.
AZ ÜGYNÖK ÉS AZ INDIÁN Bereményi Géza – Kovács Kriszta: Apacsok / Vörösmarty Színház
És nem: amíg a Fidesz van hatalmon, nem lesznek nyilvánosak az ügynökakták. Hozzáteszem: amíg a szocialisták voltak hatalmon, addig sem lettek nyilvánosak. Nyilván mindkét pártnak súlyos érdeke fűződik ahhoz, hogy így legyen és így maradjon. Bereményi Géza és Kovács Kriszta Apacsok című drámája: ügynökdráma. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
TUDD, HOGY SZERETNEK Testek (Bodies) / Netflix
Számtalan idősíkot mozgató sorozat Európából? Nem, nem a Dark tért vissza a Netflixre, hanem Si Spencer képregényei elevenedtek meg a képernyőn. A Testek sokat ígérő koncepciója mélyén azonban átgondolatlanságok és túl sokszor hallott igazságok rejlenek. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.
„ELTŰNŐBEN ONNAN IS VAGYOK” Cseh Tamás–Csengey Dénes–Beck Zoltán–Szűcs Krisztián: Másnap / Magyar Zene Háza
A Másnap című produkcióban Szűcs Krisztián és Beck Zoltán arra tesz kíséretet, hogy Csengey Dénes és Cseh Tamás soha meg nem valósult, de tervezett második koncertjét hozzájuk hűen, de mégis valamelyest saját képére formálva állítsa a közönség elé. A kísérlet eredménye várakozáson felüli. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
A HALÁLNAK FOGLYA VAGY… Kácsor Zsolt: Pokoljárás Bipoláriában
Kácsor Zsolt pokoljárásának hőse saját maga. A történet mégsem önéletrajz, de nem is kórleírás, hanem egy öngyilkossági kísérlethez vezető út fiktív elemekkel vegyítve. Az út azonban más irányt vesz... SZARKA JUDIT KRITIKÁJA.
JE SUIS DOROTTYA UDVAROS Jérôme Bel – Udvaros Dorottya – Ördög Tamás: Jérôme Bel / Trafó
Jérôme Bel francia koreográfus Jérôme Bel című alkotását látjuk a Trafóban, az egyetlen szereplő Udvaros Dorottya, aki azt állítja magáról, hogy ő Jérôme Bel. Ez az állítás látszólag nem több, mint egy szerep szokványos színházi felvétele – igaz, a cím és Bel eddigi dokumentációs koreográfiáinak sorozata erős kíváncsiságot kelt az autofikciós esemény iránt. JÁKFALVI MAGDOLNA ÍRÁSA.
GABBI, NE CSINÁLD! Ibsen: Hedda Gabler / Miskolci Nemzeti Színház
Na most akkor mit gondoljon a szegény néző erről a Hedda Gablerről? Hogy egy rémes alak, akinek az okoz örömet, ha tönkreteszi mások életét, vagy hogy áldozat az istenadta, még ha saját maga áldozata is? Szóval ez dilemma, nem kicsi.. és nem is Ibsené. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
A MI LENGYELEINK Lengyel színészek a magyar filmművészetben
Ha összeállítanánk a hetvenes, nyolcvanas évek magyar mozifilmjeinek általános jellemzőit, a lengyel színészek intenzív jelenléte okvetlenül ott szerepelne a listán. Epizódok egy filmtörténeti jelentőségű kapcsolat történetéből. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
Hirdetés
ISTEN ÓVJA A KIRÁLYNŐT! Mary Gabriel: Madonna – Egy lázadó élet
Közel kilencszáz oldalnyi történet a táncosból először popsztárrá, majd kultúrtörténeti fenoménná avanzsáló ikonról, aki a New York-i underground elit darlingjából a poptörténet egyik legnagyobb mutatványát kreálta magából. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
GÁSPÁR MÁTÉ PÁLYÁZATA AZ ÖRKÉNY ISTVÁN SZÍNHÁZ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
OTTHON AZ OTTHONTALANSÁGBAN Hevér Dániel: Valami madarak
Béla és Zoé magányban fogant, valószínűtlen barátsága adja Hevér Dániel nagyjátékfilmes bemutatkozásának alapját, melyben a kilátástalanság és a szociális elszigeteltség hozza össze az idősek otthonába dugott férfit az otthonából menekülő tinédzserrel. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
KOMOLYZENE NINCS, CSAK …? A komolyzene-népszerűsítés nehéz leckéje
A 2023-as őszi koncertszezon nyitányára Komolyzene nincs, csak Zene van szlogennel kampányt indított az Óbudai Danubia Zenekar. Hámori Máté az elitizmussal és a klasszikus zenéhez kapcsolódó előítéletekkel szemben kívánja újraértelmezni a kodályi tételmondatot, miszerint „a zene mindenkié”. Írásomban e kampányból kiindulva vizsgálom a hazai komolyzene-népszerűsítés nehézségeit. BŐZSÖNY BÁLINT ELEMZÉSE.
REAGÁLNAK Ukrán és belorusz menekültek a mai lengyel kultúrában
2022 nyarán nyolc lengyelországi kulturális szervezet elindította a Reagujemy (Reagálunk) elnevezésű nyílt hálózatot, amely olyan kulturális dolgozókat tömörít, akik közösen keresik a választ arra, hogyan tudják támogatni a kultúra és művészet eszközeivel az elmúlt években rendkívül nagy számban az országba érkező (elsősorban ukrán és belorusz) menekülteket. Dorota Semenowicz segített eligazodni a kezdeményezésben. NÁNAY FANNI ÍRÁSA.
KÉT TEKNŐC MEGY A SIVATAGBAN Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján / Ciróka Bábszínház, Kecskemét
Szép, kissé abszurd, de nagyon is eredeti alkotás a Ciróka Bábszínház Tiszavirág – meg minden, ami véletlen eszembe jutott valakinek a születésnapján című előadása. Könnyesre nevetjük magunkat, amikor nézzük, de közben az élet nagy kérdésein is gondolkozhatunk. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
FAROKELOSZLÁS Kovács Dominik–Kovács Viktor: MILF / FÜGE Produkció, Jurányi Ház
Pető Kata MILF című bemutatója elsősorban arra irányul – szeretetteljes öngúnnyal –, hogy miként lehet az ilyen szerelmi sanszot először is elfogadni, majd elfogadtatni mindenki mással. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
CSAK SEMMI SZEXET, KÉREM, ANGOLOK VAGYUNK! William Shakespeare szonettjei Fazekas Sándor fordításában
Kivel csinálta Shakespeare? Jambikus verszene és költőiség ide vagy oda, a szonettek apropóján mégis csak egy dolog érdekel igazán mindenkit. OROSZLÁN ANIKÓ RECENZIÓJA.
HA TOVÁBB IS VAN, MONDJA MÉG! Márton László: Tovább is van
Márton László új, Tovább is van című novelláskötetének hőse egy ifjú szerkesztőgyakornok. M. L. kalandozik szerte az országban és az időben, az ötvenes évektől a kétezres évekig. A regény- és drámaíró, műfordító, esszéista szerző visszakanyarodik pályakezdő műfajához. BORSOVSZKY ÉVA RECENZIÓJA.