Megérkezik bátyjához és annak családjához a gyászoló özvegy – oldalán fiával és halott férjével. Igaz, ez utóbbi kartonból van, ám a nő és a fiú elmondása szerint ő vezette az autót idáig… URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA.
Színház
Hirdetés
ZSARNOK, ÖSSZERAGASZTVA
A „BERLINI BULI” Berlin, Alexanderplatz és Kabaré / Katona József Színház, Miskolci Nemzeti Színház
Berlin, a húszas évek vége, a harmincasok eleje. Weimarizálódás, szokás rá mondani finoman; fasizálódás, így durvábban. Christopher Isherwood és Alfred Döblin műveiből két, egymástól formailag élesen elütő, tartalmilag azonban egy irányba húzó mű készült: a Kabaré és a Berlin, Alexanderplatz. Miskolcon és a Katonában. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
AZ IGAZSÁG ODAÁT VAN Euripidész: Helené, Kleist: A Schroffenstein család / Színház- és Filmművészeti Egyetem
Nem minden az, aminek látszik – irgalmatlan nagy közhely, tudom, de végül is megbocsátható, ha arra gondolunk, hogy az európai drámatörténet jó része ennek a klisének szétszálazására, folytonos újragondolására épül. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
Hirdetés
AMÍG VAN ÉLET, JOBB ÖLNI Macbeth – Katona József Színház
A Katona Macbeth-előadásában a legrövidebb Shakespeare-tragédia nem kapkod levegő után a ráerőltetett koncepció szorításában. Zsámbéki Gábor „csupán” elemezte a drámát, majd visszafogottan, mégis határozott olvasattal a birtokában színpadra állította. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
MEGLÉPTÉK Első lépcső – Holland és flamand drámák, felolvasószínház
A LOW Fesztivál felolvasó-színházi sorozatának keretében három kortárs németalföldi drámát láthattunk – és nem csupán hallhattunk! – a félig szcenírozott előadásokon. A sorozatnak az Első lépcső címet adták. PAPP TÍMEA CIKKE.
EGYETÉRTÜNK MAGUNKKAL Space Színház: Holland cunami
Ha van tökéletes ellentéte a halott színháznak, a Holland cunami az. Van azonban az előadásnak egy olyan rétege is, amelyet úgy lehetne megragadni, hogy elment az értelmiségi közönség színházba, ahol látá, hogy a tolerancia jó. RÁDAI ANDREA KRITIKÁJA.
GRAPEFRUIT, KŐ Tasnádi István: Magyar a Holdon / III. Deszka Fesztivál
Minden magyar állampolgárnak jár egy telek a Holdon, hiszen a földi létet elviselhetetlenné tettük. A felparcellázás megtörtént; afrikai, ázsiai és óceániai holdbéli telekszomszédaink lettek, és maradtak a románok és a szlovákok. Egy jóságos cég állja az utazási költségeket. URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA.
KAOTIKUS UNALOM Csehov: Sirály / Bárka Színház
Amikor a Trepljovot játszó Balázs Zoltán a végső nagyjelenetben már-már egy orosz Mokány Berci szenvedélyével a fejére zúdít egy kancsó vizet, és ott áll a nagy érzeményektől csöpögő fejjel, a Recenzens azt gondolta, ennél mélyebbre már nem süllyedhet a Szász János rendezte előadás. BÁN ZOLTÁN ANDRÁS ÍRÁSA.
A KÉPZELŐERŐ TRÉNINGJE Ivana Müller: While We Were Holding It Together
Azt képzelem, hogy bármit megtehetek – mondja a csaknem háromnegyed órája mozdulatlanul fekvő színésznő a While We Were Holding It Together című előadásban. A néző ekkor már nem csak tudja, hanem el is képzeli, hogy bármit elképzelhet. RÁDAI ANDREA KRITIKÁJA.
TÁNCFUNKCIÓK Tünet Együttes: Véletlen
Kevés kortárs táncegyüttes büszkélkedhet azzal, hogy valamely darabja akár egy évadot is „túlélne”. Azt még kevesebben mondhatják el magukról, hogy előadásukat nyolcadik éve életben tudják tartani, ráadásul a közönség töretlen érdeklődése mellett. JÁSZAY TAMÁS KRITIKAI SZEMLÉJE.
NAGYKUN DEKADENCIA Móricz: Úri muri / Kaposvár
Két nap fékevesztett duhajkodás, túlhevült magyar haláltánc. Rusznyák Gábor izzó színpadra állította Móricz Zsigmond drámáját. SZÉL JÁNOS ÍRÁSA.
JÉGREVŰ Horváth Péter – LGT: Bevetés – Local Global Time
Felmerül a kérdés a Stefánia palota nézőterén, hogy micsoda is ez a Bevetés, amit nézünk és hallgatunk. De talán könnyebb onnan megközelíteni, hogy mi nem. Nem zenés játék, nem zenedráma, nem eredeti musical. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
Hirdetés
HORROR, VAKULJ! Toepler Zoltán: Korpusz – Stúdió K
A botrányos cicavíziójáról elhírhedt Toepler Zoltán ezúttal egy bölcselkedő rémblődlivel állt elő, és – alighanem sokoldalúságát bizonyítandó – a darab egyik szerepét is enmaga alakítja a Stúdió K előadásában. Hát nem egy Mel Brooks! LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
KILENC NŐVÉR Színházi évkönyv 2006/2007
Nem olvasásra termett a 2006/2007-es évad rengeteg információját összegyűjtő Színházi évkönyv. Számok, nevek, adatok állnak glédában benne: akár egy sűrű erdő. Legjobb, ha belevág az ember, és ha kitartóan bandukol, bizony, nagy összefüggéseknek jöhet a nyomára. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
ÁRIA NAGYTOTÁLBAN Bajazzók – Teatro Capriccio Sátorszínház a Sirályban
Ritkán nyúlnak az underground színházi világ képviselői operához „szabad színházi” körülmények között. Az pedig különlegességnek számít, ha valaki megszólaltatni próbálja a zeneművet, nem pedig átforgatni lila ködökből eszkábált teóriákba. SZ. DEME LÁSZLÓ KRITIKÁJA.
ADATOK ÉS SZELLEMEK Kőháti Zsolt: Osvát
Mielőtt a Petőfi Irodalmi Múzeum felolvasószínházi estje megkezdődne, Kosztolánczy Tibor irodalomtörténész tart rövidebb felolvasást, amolyan ismeretterjesztést Osvátról és a Nyugatról. Kicsit furcsa ez, hiszen nem egy neves irodalmárt látni a nézők között. URBÁN BALÁZS ÍRÁSA.
KAPSZULA Pintér Béla és Társulata: A démon gyermekei – POSZT 2008
A vőlegény apjának ültetnek be alkohol elleni kapszulát, hogy ne igya le magát, mint a disznó. Van vőlegény, menyasszony, nászszülők. Ami legbővebben akad a feszes, szórakoztató, kevéssé jelentős előadásban, az a kapszula. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA.
ALÁAKNÁZOTT TERÜLET Ágota Kristóf: fáj / SZFE, III. Bárka Nemzetközi Színházi Fesztivál
A Trilógia, Ágota Kristóf kivételes regénye a színpadon is megáll; nyelve dramatikus, szikár, helyzetei kiélezettek. És kihívás is: bizonytalan, hogy ami történik, hol megy végbe, ha egyáltalán végbemegy: a tudatban vagy odakünn, egy bármikori háborúban. TOMPA ANDREA KRITIKÁJA.
A SEMMI TÖRTÉNIK Hólyagcirkusz Társulat: Don Cristóbal pályázat
A Hólyagcirkusz Társulat 2006-os bemutatójának, a Don Cristóbal pályázatnak a sajtóvisszhangját áttekintve egy dolog azonnal feltűnik. Az ti., hogy az előadásnak gyakorlatilag nincs kritikai recepciója. JÁSZAY TAMÁS KRITIKAI SZEMLÉJE.
CSODÁLATOS VADÁLLATOK Artus: Rókatündérek
Nemigen tudok felidézni más független színházi előadást, amelyről hasonlóképp egyöntetű szeretettel emlékeztek volna meg a kritikusok. JÁSZAY TAMÁS KRITIKAI SZEMLÉJE.
EMLÉKTEREMTÉS Artus: Sztélé
Az Artus – korábbi munkáival összhangban – a Sztélé című produkcióban rejtvényt fejt és rejtvényt ad fel. Kultúrturisztikai ősperformansz és élő emlékmű-rekonstrukció egy órában, „godásan”. JÁSZAY TAMÁS KRITIKAI SZEMLÉJE.