AMIKOR A PARA AZ ÚR A FEJBEN Kelsey Mann: Agymanók 2
Minden idők egyik legjobb animációjának folytatása nem lett minden idők másik legjobb animációja, de az Agymanók 2 így is visszaad valamit a Pixarba vetett, az elmúlt években megtépázódott hitünkből. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: VÁRADI GERGELY
Váradi Gergelyt A besúgóban ismerte meg az ország: Jászay Tamással folytatott beszélgetéséből kiderül, kapott-e szebb felsálat az első epizód bemutatójának másnapján a hentesnél, hogy mit tanult az SZFE elfoglalásakor, meg azt, hogy öt év múlva milyen nyelven tervez színházat csinálni.
MOZART ÉS SOSZTAKOVICS Magyar Valentin és a Korossy Vonósnégyes koncertsorozata, 3. rész / Zeneakadémia
Kell-e feltétlenül összefüggést keresni egy hangverseny műsorszámai között? A kontraszt, az „éles váltás” élménye sokszor legalább olyan fontos és üdítő, mint a párhuzam, amelyet a kompozíciók között felfedezhetünk. A kapcsolat olykor nem is a darabok között mutatkozik meg, néha inkább abban, hogy ez is, az is kivételes előadásban szólalt meg.
A SORS-TERV August Strindberg: A pelikán / Radnóti Színház
Az ember egy ponton ráébredhet, hogy gyerekkori sérelmei és a szülői minták mennyire meghatározzák a jelenét és jövőjét. A pelikán szereplőinek ez a pont a történetben következik be. A kérdés már csak az, mihez kezdenek ezzel a felismeréssel. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
VILÁGHÓDÍTÓ FEKETE-FEHÉR Kertész, Moholy-Nagy, Capa… Magyar fotóművészek Amerikában (1914–1989) / Szépművészeti Múzeum
Moholy-Nagy László, André Kertész, Robert Capa – sorolják a fotó iránt érdeklődők szerte a világon, ha a magyar fotósokról kérdezik őket. A Szépművészeti Múzeum kiállítóterében azonban a húzóneveken túl ott van a többi zseniális érzékkel megáldott magyar fotográfus is, akiknek lencséjén keresztül feltárul a 20. század Amerikája. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA ISMERTETŐJE.
SZUBATOMI LÉLEGZET Beszélgetés Koronczi Endrével
Koronczi Endre több évtizede vizsgálja a különböző légmozgásokat és a legkülönfélébb médiumokon keresztül meg is osztja tapasztalait. A Godot Intézetben rendezett Kérem, sóhajtson, Széchenyi Úr! című kiállítása nem összefoglalás, inkább az őt foglalkoztató kérdések aktuális lenyomata. Vagy talán mégis valami több? SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA INTERJÚJA.
Hirdetés
SZUBATOMI LÉLEGZET Beszélgetés Koronczi Endrével
Koronczi Endre több évtizede vizsgálja a különböző légmozgásokat és a legkülönfélébb médiumokon keresztül meg is osztja tapasztalait. A Godot Intézetben rendezett Kérem, sóhajtson, Széchenyi Úr! című kiállítása nem összefoglalás, inkább az őt foglalkoztató kérdések aktuális lenyomata. Vagy talán mégis valami több? SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA INTERJÚJA.
AZT KÉPZELD EL, AMIKOR… A nagy Himnusz sztori – Bősze Ádám és Nyáry Krisztián estje / Óbudai Társaskör
Színházban olykor megesik, hogy buzgó nézők elnevetnek előlünk egy előadást. Birtokló vágyú honfitársaink pedig időnként megpróbálják elénekelni egymás elöl a Himnuszt. Ami persze, szerencsére, nem sikerül – hisz nem addig van az! GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
ÚJDONSÁGOKRA ÉHESEN Kelemen Kristóf: Figyelem megzavarására alkalmas / Trafó
A nem egyértelmű cím felkelti az érdeklődést, kíváncsivá teszi a nézőt. Ez az előadás lényege, hiszen épp erről, a figyelemkeltés és megtartás módozatairól akar szólni Kelemen Kristóf. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.
RÜHATKÁK VAGYUNK ISTEN BŐRÉBEN Mircea Cărtărescu: Szolenoid
Cărtărescu közel hatvanéves korában megjelent kötetében, a Szolenoidban nem csupán visszatérnek az életmű ismerős elemei, a gyermekkori emlékek, a test, a nők, az intertextualitás, a látszólagos elfordulás a közönségtől és a burjánzó stílus, de előbbieket a természettudományokba és a transzcendentálisba ötletszerűen merítve olyan sűrű szitává szövi a szerző, melyen végül a legigazibb aranyrög, a szeretet marad fenn. ORBÁN KRISZTINA RECENZIÓJA.
KÖTELEZŐK RÖVIDEN Jókai Mór–Selmeczi Bea–Szikora János: A kőszívű ember fiai / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
Egy jól ismert szöveg színházi adaptációjának a ráismerés örömén túl arra is lehetőséget kellene adnia, hogy friss szemmel, új, aktuális nézőpontból tekinthessünk az adott műre. A Vörösmarty Színház előadása ugyan tesz erre kísérletet, de a látványos díszlet és jelmezek ellenére is csupán a kötelező tananyag felmondásáig jut. IVÁNYI-SZABÓ RITA KRITIKÁJA.
„AZ EGYENSÚLYBAN ÉS AZ ÖNURALOMBAN HISZEK” Beszélgetés Csákvári Krisztiánnal
A legígéretesebb pályakezdő színészek elismerésére alapított Soós Imre-díjjal nemrég kitüntetett Csákvári Krisztián írta és rendezi a felnőtté válás dilemmáit körüljáró Kontraszt című produkciót, amit június 22-én mutatnak be a 6SZÍN Teátrumban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
MINDENKI MINDENKIVEL Mary és George / SkyShowtime
Azon túl, hogy újra meg újra rácsodálkozhatunk Julianne Moore színészi kiválóságára és Nicholas Galitzine rendkívüli jóképűségére, a Mary és George láttán jobbára csak némi zavart érezhetünk. Hol bosszús, hol pedig merengésre késztető zavart. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
EZEKET A SZÖVEGEKET ÉPP OLYAN KOMOLYAN VETTEM, MINT BÁRMELYIK KORÁBBI ÍRÁSOMAT Beszélgetés Szvoren Edinával
Pastiche, stílusgyakorlat, imitáció. Új kötetének írásaiban Szvoren Edina pályatársai bőrébe bújik, az ő stílusukban ír. Hogyan ragadta meg a kiválasztott szerzők írásainak lényegét? A nyelv, a stílus, a történet, vagy az atmoszférateremtés volt-e a fogódzója? És vajon mi volt a kísérletének célja? MARTON ÉVA INTERJÚJA.
A NŐI SZÜRKE EMINENCIÁS? Majtényi György: Kádárné és Kádár – Házasságban a hatalommal
A Kádár-kor az 1956-os forradalom leverésétől 1988-ig tartott. A korszak névadója, de főként felesége adja Majtényi György Kádárné és Kádár című kötetének témáját. Nőtörténet? Politikatörténet? Oknyomozás? Vajon tényleg jelentős befolyást gyakorolt Tamáska Mária a férje döntéseire? LŐRINC LÁSZLÓ RECENZIÓJA.
Hirdetés
EZT AKARTAM MONDANI Szókratész védőbeszéde / Janus Egyetemi Színház, Pécs
„Az ember halála a véletlen műve, az élete meg a vakszerencse játékszere.” Nem, ezt nem egy kínai szerencsesütiben olvastuk, hanem állítólag egy Szókratész nevű ókori görög influenszer mondta. OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.
PAMELA ÚJABB ÁLMA / Sugar, Apple TV+
Az Apple TV+ sorozata, a Sugar úgy tesz, mintha a hardboild krimik és az ezekből készült film noirok szerelmeseinek akarna a kedvében járni, de végül csak a modoros és lusta forgatókönyvírásra lesz példa. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: DÖMÖTÖR ANDRÁS
Az a Zalaegerszeg, ahol ő született, közelebb fekszik a német kultúrához, mint Budapest, éppen ezért fölöslegesnek tartja a vidék-főváros ellentét sulykolását. Berlinből kicsit másképp látszik Magyarország, hogy ennek megfogalmazása bátorság vagy sem, az is kiderül a Dömötör Andrással készült R-beszélgetésből, ahol a rendezőt Jászay Tamás kérdezte.
HABSBURG MÁRIA RUHÁJA TEHET MINDENRŐL Beszélgetés Simonovics Ildikóval a Magyar Menyasszony című kiállításról
Simonovics Ildikó mindig hasonló szellemiséggel hozza létre kiállításait – a tárgyakon, a privát történeteken keresztül egy nagyobb korszakot vázol fel, hogy megmutassa a benne élőket, kultúrájukat. A Magyar Nemzeti Múzeum Magyar Menyasszony kiállítása ötszáz éven, ötven kiemelt portrén keresztül mutatja be e félévezred házassági szokásait, tárgyi emlékeit, ismert és ismeretlen asszonyokat. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
AZ EMLÉKEZET SZÍNEVÁLTOZÁSAI A holokauszt nemzedékei. Traumatizált generációk az interperszonális, szociális és kulturális térben.
A holokauszt okozta társadalmi traumák továbbéléséről és átörökítéséről szervezett konferenciát a a Virág Teréz Traumakutató Csoport. Szakmai vezetőjük, Erős Ferenc hirtelen halála és a világjárvány miatt a konferencia anyagából emlékezésképpen is készített kötet most látott napvilágot. SZARKA JUDIT RECENZIÓJA.
ALULFINANSZÍROZOTT GYÖNYÖRŰSÉG Szántusz Noémi: Zsúr / MU Színház
Mik a kiégett ember igényei? Tudunk-e neki segíteni? Ha megpróbáljuk, hogyan csináljuk? Vagy inkább mégse úgy? Szántusz Noémi Zsúr című előadása a MU Színházban e kérdésekben bizonytalanít el minket. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
NEM SZÜLETETT FELESÉGNEK Palm Royale/Apple TV+
Azt hinné az ember, nem nehéz jó sorozatot készíteni. Kell egy érdekes alapötlet, néhány megfelelően kiválasztott színész, magával ragadó atmoszféra, és fejben már lehet is írni a díjátadókra szánt beszédeket. A Palm Royale-ben mindez megvan, mégsem működik igazán. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.
„A SOKFÉLESÉG SOKFÉLESÉGET SZÜL” Kreatív kórusélet a mai Magyarországon
A magyar kórusélet az elmúlt években új lendületet vett, és a populáris kultúra részévé vált. Az egyik legismertebb közösséget, a Soharózát hallhatjuk és láthatjuk például Jónás Vera, Harcsa Veronika és Presser Gábor oldalán. A kórusoknak már nem csak nyári, de téli éjszakája is van, a XII. Kórusok Éjszakája júniusban kerül sor. De mi a kórus, hogyan definiálható a kortárs kóruskultúra, jelen vannak-e még a kóruskultusz szocialista gyökerei, és mitől is egyedi egy kórus? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Remes Zsófiával, a Soharóza egyik tagjával. WAGNER SÁRA ÖSSZEÁLLÍTÁSA.
JUST A PERFECT DAY: BARANGOLÁSOK BUDAPESTEN AZ ÁRNYAS ÚTTÓL A VÍZTORONYHÁZIG Budapest100 – ’70-es évek
A Budapest100 programjai nagy lépést tesznek azért a szemléletváltásért, amiért az építészet kommunikálásával foglalkozó intézmények is dolgoznak: tudatosítják, hogy az építészet közügy, és a kultúránk elválaszthatatlan része. ŐRY JÚLIA KRITIKÁJA.