EGY KICSIT MÉG ÉRTELMETLENEBB HALÁL Arthur Miller: Az ügynök halála / Centrál Színház
Míg Arthur Miller eredetijében a múlt számtalan szellemképe kínozza Willy Lomant, addig a Centrál Színházban látható, Alföldi Róbert által rendezett Az ügynök halála elsősorban a jelenre koncentrál, bezárva a távlatokat egy nyomasztó nappaliba, ami az ügynök halála után csak szebb lesz, mint életében volt. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
„A DŰNE 2-T IGAZI MÉRFÖLDKŐNEK TARTOM A KARRIEREMBEN” Beszélgetés Janisch Verával
SZFE-s felvételijéhez Ed Harrist fotózta, a forgatókönyvíráshoz Matt Damon adott neki tanácsot, a magyarul rappelő Kate McKinnon név szerint említette az egyik legnagyobb amerikai late night show-ban. Janisch Verával a Magyarországon forgó nemzetközi filmes munkáiról, az elvarázsolt Nicolas Cage-ről, a vécére vakon, négykézláb mászó Jared Letóról, a legutolsó statisztára is
PACEKBA Dömötör András – Laboda Kornél – Benedek Albert: Mefisztóland / Katona József Színház
Navégre! Nincsen kód és dekód, rejtett utalás, áttételes célozgatás. A Katona József Színház nagyszínpadán a játszók nem kacsintanak össze a közönséggel. Hanem elmondják és megmutatják, mi történik, ha a hatalom mocskos és jobbára tehetségtelen keze lenyúlja a színházat. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
HULLÁMVASÚT Ian Kershaw: Európa globális története 1950–2017
Elképesztő hullámhegyek és -völgyek, félelmes, olykor csodálatos csavarok és fordulatok – Európa második világháború utáni történelme a neves brit történész Ian Kershaw szerint egy hatalmas hullámvasúton halad, és ki tudja, merre tart. TÓTH IVÁN KRITIKÁJA.
A VÁROS A TIÉDBudapest Nagyregény
Nagynak éppenséggel nagy, de hogy valójában regény-e a Budapest nagyregény, azon az olvasónak érdemes, sőt el is kell gondolkodnia. Szerintem inkább körkép, napló vagy panoráma, meg persze szöveges feladat, társasjáték és régészeti kutatás. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
A SZÉPSÉG NÉLKÜLI VILÁG Sasha Marianna Salzmann: Az emberben legyen szép minden
Sasha Marianna Salzmann interjúk nyomán készült regénye négy nő sorsát követi a szovjet peresztrojka időszakától a mai német mindennapokig. Széteső rendszerek, emigráció, kettős identitás Az emberben legyen szép minden sarokpontjai. HUSZÁR ÁGNES ISMERTETŐJE.
Hirdetés
TANULSÁGOK EGY TANÚSÁGTEVŐTŐL Jonathan Freedland: A szabadulóművész – Az ember, aki megszökött Auschwitzból, és beszélt róla a világnak
Jonathan Freedland A szabadulóművész című könyvét 2023-ban adta ki az Athenaeum. A szerző szerint Rudolf Vrba nevének Anne Franké, Oskar Schindleré és Primo Levié mellett a helye, a soá krónikáinak első sorában. Innen az alcíme: Az ember, aki megszökött Auschwitzból, és beszélt róla a világnak. BORSOVSZKY ÉVA RECENZIÓJA.
A BENNÜNK ÉLŐ HÁBORÚYamazaki Takashi: Godzilla Minus One
A Godzilla név mindenki számára ismerős lehet, hiszen így vagy úgy, de mindenki találkozott már a Tokió belvárosát romba döntő, esetenként King Konggal és más hatalmas szörnyekkel (úgynevezett kaijukkal) verekedő nukleáris őshüllő képével. Yamazaki Takashi rendezésében 2023-ban mutatták be a legendás japán Tōhō Filmstúdió szuperszörnyének harmincnyolcadik filmjét, hogy általa visszatérjenek a széria gyökereihez. CSEH DÁVID KRITIKÁJA.
A TÁNC SENKIÉ ÉS MINDENKIÉ Interjú Piti Viviennel, az AHA Kollektíva tagjával
Hat fiatal a salzburgi táncművészeti egyetem elvégzése után úgy döntött, visszatér Budapestre és kollektívát alapít. Bátor tett ez a 2020-as évek Magyarországán, de köszönik, jól vannak, és hosszú távra terveznek. Új előadásukat, a Senkiföldjét január 17-én mutatják be a Trafóban. A kollektíva egyik tagjával, Piti Viviennel beszélgettünk. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
TEMPÓVÁLTÁSOKElőadások a bécsi Burgtheaterben
Gyors, lassú, lassú, gyors – ez a szuperrövid kivonata annak a négy, majdnem egymást követő estének, amit karácsony előtt az osztrák Nemzetiben, vagyis a Burgtheaterben töltöttem. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
A TÜNDÉRCSELÉD Molnár Ferenc: Az üvegcipő / Miskolci Nemzeti Színház
„Én tündércseléd vagyok!” – lihegi a bútorrajzolóba szerelmes Irma. Ám szöveghű előadások esetén is elsikkad olykor ez a felkiáltás, lévén a főszereplő színésznő más alkatú. Az üvegcipő miskolci előadásában azonban süvít ez a mondat. Rudolf Szonja igazat szól. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
CSATÓ KATA PÁLYÁZATA A MESEBOLT BÁBSZÍNHÁZ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Szombathely város önkormányzata pályázatot írt ki a Mesebolt Bábszínház igazgatói pozíciójára a 2024-2029 közötti időszakban. A következőkben közöljük Csató Kata bábművész, bábrendező pályázatát.
ELVESZTETT ÉLETEKCeline Song: Előző életek
Celine Song kanadai-koreai színdarabíró első filmjében, az Előző életekben megírta saját történetét arról, milyen az, ha gyerekként kiszakítanak a világodból és napról napra együtt kell élni a halk, belső sóvárgással a régi éned iránt. Új élet, új szerelem, új nyelv, új név, valami mégis hiányzik. Aztán egyszer csak bekopogtat az ajtódon… Greta Lee játéka csodálatos ebben a finoman egyszerű, fájdalmas szerelmesfilmben, amelyben talán a szerelem a legkevésbé fontos részlet. MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
MILYEN FESZTIVÁL? MILYEN DÍJ? A Semmelweis fesztiválsikerek háttere
A Semmelweis hazai premierje előtt pár nappal Los Angelesből, december elején Torontóból érkeztek jobbnál jobb hírek: Koltai Lajos filmje több külföldi fesztiválsikerrel büszkélkedhet. Csakhogy a díjakat közelebbről vizsgálva a sajtóvisszhangtól némileg eltérő valóság rajzolódik ki. CSOMÁN SÁNDOR ÍRÁSA.
“ENGEDJÜK ÁT MAGUNKAT A KISZÁMÍTHATATLANNAK” Desiré Central Station Festival 2023, Szabadka
Kirobbanó energiák, új formák és megragadó perspektívák érkeztek november végén Szabadkára. Popcornt osztogató vámpírok, dobozolás és dobszóló, mesterséges intelligencia és techno, szívhang és művér. Hit me baby final time. A tizenötödik Desiré Central Station Festival néhány előadásáról – kísérletező formában – kölcsönösen inspiráló beszélgetést folytattunk. PROICS LILLA ÉS SZABÓ RÉKA DOROTTYA BESZÉLGETÉSE.
Hirdetés
„VALAHOGY MAJD MEGÚSZOM” Ungváry Krisztián: Kiugrás a történelemből
Kiugrás a történelemből – meg kell hagyni, frappáns cím. De mit akar jelenteni? Háborúkból ki lehet ugrani, de a történelemből hogyan? Ezen morfondíroztam, mikor Ungváry Krisztián új könyvét kezembe vettem. Gondoltam, a könyv végére érve választ kapok a kérdésemre. TÓTH IVÁN RECENZIÓJA.
TÉVEDÉSEK SORA A láthatatlan fény (All the Light We Cannot See) / Netflix
Anthony Doerr A láthatatlan fény című Pulitzer-díjas regényét a többek között a Birmingham bandáját (Peaky Blinders) is jegyző Steven Knight író és Shawn Levy (Free Guy, Az Adam-project) rendező adaptálta a Netflix platformjára. FÁTRAI KATA KRITIKÁJA.
SENKI SEM ALHAT Puccini: Turandot / Wiener Staatsoper
Odalépett hozzám a Bécsi Operaház bejáratánál egy jegyüzér és azt mondta: „Ezt a darabot mindenképpen látnia kell, mert a Johannes (!) Kaufmann énekel benne, aki az operajátszásban olyan, mint Tom Cruise.” És mindebben rejlett némi igazság. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
„ÍME EZ AZ ÉN VÁROSOM” Az Athenaeum Sétakönyv-sorozata
Remek borítókkal újult meg az Athenaeum Kiadó városi sétakönyv-sorozata. Deák Judit kötete a Városligetbe és a Margitszigetre vezeti az olvasót, Maczó Balázsé pedig A rejtelmes Népszínház utcába. VÁNDOR JUDIT RECENZIÓJA.
ELÉRHETŐ OLASZORSZÁG Napló az Oriente Occidente Táncfesztiválról
Rovereto csendes városa minden évben megtelik élettel és sok-sok emberrel az Oriente Occidente táncfesztivál idején. Tavaly szeptemberben vagy másfél tucat országból érkeztek táncosok és performerek, hogy workshopokat, performanszokat és előadásokat mutassanak be. A Springback Academy találkozóján szeptember 2-5. között mi, táncról író fiatal kritikusok is összegyűltünk, hogy táncszínházról és írásról beszélgessünk. BÁLINT ZSÓFIA NAPLÓJA.
OROSZ TÉL Baráti Kristóf és a Concerto Budapest
A Concerto Budapest karácsonyi hangversenyét csupa Csajkovszkij-műből állította össze – gyújtópontban a Diótörő-szvittel, e köré szerveződött a másik népszerű mesebalett, a Hattyúk tava és a műsor virtuóz vonulataként Baráti Kristóf hegedűjátékával a D-dúr hegedűverseny és a Méditation. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
ÉS TI HOGYAN ÉLTEK? Mijazaki Hajao: A fiú és a szürke gém
A 2013-as Szél támad című filmjét szánta utolsó művének az akkor hetvenkét éves Mijazaki Hajao. Tíz évvel később újabb alkotással jelentkezik a nyugdíjból visszatérő mester, és A fiú és a szürke gém című munkája tűnik az életmű valódi összegzésének. CSEH DÁVID KRITIKÁJA.
A KAMERA AZ „ITT ÉS MOST”-OT RÖGZÍTI Beszélgetés Dér Asiával
Dér Asia Nem halok meg című filmje néhány hazai és nemzetközi fesztivál után január elejétől a magyar mozikba is megérkezik. A rendezőt aktuális projektje mellett korábbi munkáiról és a dokumentumfilmes etika határairól is kérdeztük. VIGH MARTIN INTERJÚJA.
REMÉNY AZ ÉJNEK RÉMJÁRÓ SZAKÁN Pap Gábor Papesz: A dramatikus zene felfedezése
A magyar pedagógiai szakirodalom, szorosabban véve a művészetközvetítés fontos módszertani könyvét köszönhetjük Pap Gábornak, a zenetanári- drámatanári gyakorlatú színházi embernek, s persze, a kötet szerkesztőjének, Szűcs Mónikának és szakmai lektorainak, Eck Júliának, Körömi Gábornak és Mizsei Zoltánnak. GABNAI KATALIN ÍRÁSA.