R-BESZÉLGETÉS: DÖMÖTÖR ANDRÁS
Az a Zalaegerszeg, ahol ő született, közelebb fekszik a német kultúrához, mint Budapest, éppen ezért fölöslegesnek tartja a vidék-főváros ellentét sulykolását. Berlinből kicsit másképp látszik Magyarország, hogy ennek megfogalmazása bátorság vagy sem, az is kiderül a Dömötör Andrással készült R-beszélgetésből, ahol a rendezőt Jászay Tamás kérdezte.
HABSBURG MÁRIA RUHÁJA TEHET MINDENRŐL Beszélgetés Simonovics Ildikóval a Magyar Menyasszony című kiállításról
Simonovics Ildikó mindig hasonló szellemiséggel hozza létre kiállításait – a tárgyakon, a privát történeteken keresztül egy nagyobb korszakot vázol fel, hogy megmutassa a benne élőket, kultúrájukat. A Magyar Nemzeti Múzeum Magyar Menyasszony kiállítása ötszáz éven, ötven kiemelt portrén keresztül mutatja be e félévezred házassági szokásait, tárgyi emlékeit, ismert és ismeretlen
JÁSZAY TAMÁS JÚNIUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
A kultúra biztosan nem pihen a nyáron sem, így aztán a kultúrafogyasztó állampolgárnak sem lesz nyugta: júniusban feszt olvasunk, nézünk, hallgatunk, figyelünk. Szigorúan korosztály- és országhatárfüggetlen ajánló a nyár első igazi hónapjára lapunk főszerkesztőjétől.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
A SZENVEDÉLY ÁRNYÉKA Caravaggio árnyéka
Új film készült a botrányos, erőszakos életű olasz festőzseniről, Caravaggióról. Az olasz-francia koprodukció közepén egy erőtlen, lomha színész téblábol, a párbeszédek üresen konganak, az orgiák komikusak. Ha valaki izgalmat, borzongást, élvezetet keresne, ne erre a filmre üljön be. Valahol, a kavargó, buja, iszamos éjsötétben felsír egy 18-as karika. MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
TÓNUSVÁLTÁS Fekete tükör 6. évad / Netflix
Négy év után öt résszel tért vissza Charlie Brooker kultsorozata. Az új évad a jövőt boncolgató pszichothriller helyett a kommersz horror felé tendál, nagyrészt maga mögött hagyva a szellemiséget, amely magasra repítette a sorozatot. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
„EZ A TE IDŐD” II. Freeszfe Egyesület Színház és Performansz Fesztivál / ZUG Színház, Szeged
Úgy tűnik, a második generációs performanszoknak muszáj a mindenkori néző perifériás látómezején mozogniuk: aki június elején Pesten az Örs vezér terén jóval túlra nem jutott el, az június végén a szegedi ZUG-ban és kapcsolt részeiben abszolválhatta (szinte) mindegyik idei bemutatót. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
VÁLSÁGBÓL NYERT MŰVÉSZET 16. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál
Fiatal felnőttek magánéleti, karrier- és átfogó válsága adta a kétévente rendezett Kecskeméti Animációs Filmfesztivál versenyprogram egyik legfontosabb irányvonalát, mely az abszurd és az imaginárius játékos szimbiózisával hoz új színt a műfaj évről évre szélesedő palettájára. CSOMÁN SÁNDOR BESZÁMOLÓJA.
NEM CSAK INDY ÖREGEDETT Indiana Jones és a sors tárcsája
Az ötödik Indiana Jones-mozi, az Indiana Jones és a sors tárcsája hozza az összes kötelező elemet, amelyeket az előző részek alapján elvárhatunk, de igazán csak akkor működik, amikor szembenéz azzal, hogy valójában eljárt felette az idő. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
A FEMINISTA ÁTOK Az erőszakról – Budapest Galéria
A Budapest Galéria Az erőszakról című, május elején megnyílt, és július végéig látogatható csoportos kiállítása azokat a művészeti reflexiókat tekinti át, amelyeket női és queer alkotók adnak a testük, létük, világuk elleni agresszióra. SZŰCS TERI RECENZIÓJA.
HALÁLTÁNC EGY ÉLETEN ÁT Reigl Judit: Haláltánc
Ha a Szépművészeti Múzeum Michelangelo-termének ajtaja bezáródik, csend borul ránk. De ebben a csendben lehet igazán meghallani Reigl Judit rajzainak suttogását. A ceruzarajzokban, a néhol remegő, de mégis rutinos vonalakban nemcsak Reigl élete, de több évszázad művészete rejlik, így érdemes meghallgatni halk szavukat. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA KRITIKÁJA.
KAPCSOLÓDNI A VILÁGHOZ Pléh Csaba: Árnyak
„A pszichológiában az fogott meg, hogy igen közeli a kapcsolat az emberek életét segítő hivatás és a kutatás között” – írja Pléh Csaba az Árnyak című könyvében, s e kapcsolatot azzal is erősíti, hogy szubjektív tudománytörténetet nyújt az elmúlt 60 év magyar pszichológiájáról. DOMJÁN EDIT ISMERTETŐJE.
A TÖKÉLETESSÉG ÉS A SEMMI Elisa Shua Dusapin: Tél Szokcsóban
A francia–dél-koreai származású Elisa Shua Dusapin regénye, a távoli Dél-Koreában játszódik, témái azonban minden európai olvasó számára ismerősek: magány, idegenségérzet, beilleszkedési képtelenség, kapcsolati zavarok. A lélek bajai kiütköznek a testen. VÁNDOR JUDIT RECENZIÓJA.
Hirdetés
RENDEZETLENÜL Istenek és hősök / Budapesti Wagner-napok
Fischer Ádám a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával előadott teljes Ring után a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral megmutatta, hogy Richard Wagner zenéje énekesek nélkül is színpadra termett. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
A 20. SZÁZAD BIZTOS BÉKÉSEBB LESZ Göttinger Pál: A nulladik perc / Orlai Produkciós Iroda
A nulladik perc című előadás mintha egyszerre próbálna prózai opera és annak kritikája lenni, azonban egyik irányba sem tesz egyértelmű lépést, így biztosan csak azt tudhatjuk, hogy a 19. század óta sem rendezzük jobban a problémáinkat, és még a hasis is illegális. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
LÁTVÁNY A LEGKISEBBEKNEK, FILOZÓFIA A NAGYOBBAKNAK PlayOn! Fesztivál, SENSES Nemzetközi Fesztivál / Kolibri Színház, Eötvös10
A kamaszoknál talán csak a legfiatalabb korosztály leplezi kevésbé a véleményét egy-egy színházi előadással kapcsolatban. Komoly vállalás tehát számukra előadást létrehozni. Minek nevezzük akkor azokat a fesztiválokat, amelyek ezen vállalásokat gyűjtik egy helyre a világ minden tájáról? KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
KÖNYVET A BORÍTÓJÁRÓL? Nagy Katalin – A kezdetek 3. évad
Katalin útja a „Nagy” jelző eléréséig tovább folytatódik az orosz udvarban. A sorozatot könnyű alábecsülni, s habár a 3. szezonja nem tökéletes, mégis módfelett közel áll hozzá. FÁTRAI KATA ÍRÁSA.
AMIRŐL NEM LEHET, ARRÓL NEM IS KELL Olivier Py: Apropó, Hamlet / Városmajori Szabadtéri Színpad
A Hamlet apropóján Olivier Py létről, embermivoltról, a színház erejéről, lehetőségeiről és kötelességéről gondolkodik, és ez a gondolkodás a színház keretrendszerében csupa érzelem, zaj, feszültség és humor. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
A MANEATER TALÁLKOZÁSA A SZŰZZEL Barátnőt felveszünk
A Barátnőt felveszünk érzelmes szexkomédia, amely nem fél kitárgyalni és kritikával illetni a társadalmi kérdéseket és a generációk közti világnézeti különbségeket sem. Jennifer Lawrence szülési szabadsága után a nagyvászonra is visszatért, és ismét bebizonyította, hogy komikának sem utolsó. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
MÁSKÉPP LÁTLAK Látom, amit látsz
Mindenki eljátszott már a gondolattal, hogy milyen lenne más emberek szemén keresztül fürkészni a valóságot. Szabó Mátyás első nagyjátékfilmje egy alternatív, nyolcvanas évekbeli Magyarország közegében formálódó, elvont szerelmi viszony apropóján képzeli el a jelenséget. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
RAGYOGÓ ÉGI SZERELEM Gimesi Dóra: Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi / Vaskakas Bábszínház, Győr
Ha azt kérdeznék tőlem, melyik volt a 2022/23-as évad leginkább szemet gyönyörködtető előadása, egyértelműen a Vaskakas Tündérszép Ilona és Árgyélusát mondanám, amelyben tisztaság, funkcionalitás és varázslat tökéletes összhangját láthatta a győri közönség. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
LÉCCI. LÉCCI. Hajdu Szabolcs: Legközelebbi ember / Radnóti Színház
Elöljáróban talán csak annyit: szégyellje magát hetediziglen mindenki, aki oka/felelőse/kerékkötője annak, hogy Hajdu Szabolcs nem rendez filmet Magyarországon. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.