Hirdetés

szfvar 20240118
budaors 20240118
szepmu 20240224 revizor
magveto krasznahorkai 20240117

KÖNYVET A BORÍTÓJÁRÓL?

Nagy Katalin – A kezdetek 3. évad
2023. jún. 26.
Katalin útja a „Nagy” jelző eléréséig tovább folytatódik az orosz udvarban. A sorozatot könnyű alábecsülni, s habár a 3. szezonja nem tökéletes, mégis módfelett közel áll hozzá. FÁTRAI KATA ÍRÁSA.

Az új szezon kezdetén a cári udvar a szakadék szélén áll. Katalin (Elle Fanning) beront Péter lakosztályába, majd ötször leszúrja férjét (Nicholas Hoult) – pontosabban annak hasonmását, Pugacsovot (szintén Hoult). Katalin nem képes megbocsátani férjének, hogy az lefeküdt anyjával – majd az aktus közben véletlenül kilökve az ablakon meg is ölte. A sikertelen gyilkossági kísérletet követően a feleknek szembe kell nézniük őszinte érzelmeikkel, és újra elnyerni egymás bizalmát, miközben Katalin uralkodásának egyik legnehezebb időszakát éli: egyre többször adódik olyan helyzet, amely arra kényszeríti, hogy a diplomácia vagy a kivégzés között mérlegeljen. A dramaturgia mozgatórugója tehát továbbra is a magánélet és birodalom irányítása közötti egyensúly megtalálása, amely feszültség Katalin legmarkánsabb belső konfliktusává is válik.

katalinegy
Elle Fanning és Nicholas Hoult

A harmadik szezon a Nagy Katalin – A kezdetek eddigi legerősebb és legemberibb oldalát mutatja: felhagy a cári házaspár – szó szerinti – csatározásaival, és habár Péter véleménynyilvánításai miatt heves, sokszor már-már kegyetlen vitákat még láthatunk, fő karaktereink szerelmesek és végre egy oldalon állnak, motivációjukat már nem egymás meggyilkolása képezi. A történelem szakemberei sajnos máig nem nyilatkozhatnak teljes bizonyossággal III. Péter halálának összes körülményéről: a The Great pedig pontosan erre keresi a választ. Hogyan? És miért?

A házaspár kapcsolata még mindig fő táptalaja a széria humorának és konfliktusainak, ugyanakkor Katalin felhagyva az ideál kergetésével megtanulja a maga valójában látni és szeretni férjét. Péter pedig szívszorító jellemfejlődésen megy át őszinte szeretete bizonyítékául, ám továbbra is támogatja az afféle konfliktuskezelési „megoldásokat”, mint amelynek során legjobb barátainak meg kellene harcolnia egy medvével. Így a 3. évad érzelmileg elődjeinél nemcsak sokkal mélyebb és gazdagabb, de Fanning és Hoult párosa is az egyik legkiválóbb lesz, amit csak képernyőn láthatunk.

Annak ellenére, hogy az orosz udvarban a túlzás eleve alapkövetelmény, a 3. évad mégis képes mértéktelenségéről tanúbizonyságot tenni: jóval sötétebb és merészebb, mint az előzmények, a szatírát és az abszurd humort is jelentősen nagyobb adagokban méri. A The Great akkor a legjobb, amikor igazán nagyot mer kockáztatni, és az alkotók 19-re még lapot húznak. Katalint nem szeretik sem a nemesek, sem a parasztok, Pugacsov országszerte lázadást szít ellene, így a cárnőnek újra fel kell térképeznie az udvart és szövetségeseket kell keresnie. Ezzel pedig egészen szövevényes intrikák, valamint lenyűgöző hatalomváltások sora veszi kezdetét, az interperszonális és a politikai kapcsolatok szinte szétválaszthatatlanná válnak. A mellékszereplők jelentősége nő, legalább annyira érdekesek és szórakoztatók, mint a fő karakterek: Katalin mellé áll az újonnan meg- és felvilágosult Georgina (Charity Wakefield), Marial (Phoebe Fox) a divatra igen érzékeny, a show-t folyamatosan ellopó (gyermek)férjével, Maximmal (Henry Meredith), míg a fő tanácsadók tisztségét Erzsébet (Belinda Bromilow) és az érsek (Adam Godley) tölti be. A merészebb, egyúttal sötétebb történetvezetés mindannyiuknak lehetőséget ad tehetségük és sokoldalúságuk megcsillantására, amellyel a színészek olyannyira élnek is, hogy kimondhatjuk: a The Great 3. évadja nélkülük nem lehetne ilyen nívójú. Az évad felénél bekövetkező narratívaváltás, és egy váratlan halál az egész udvart megrázza, így az érzelmi magasságokat és mélységeket nem csupán a fő karakterek, hanem az egész szereplőgárda megéli, s ez minden síkon tökéletes harmóniát teremt.

Katalin naiv, végtelenül optimista reformerből a 2. szezonra erőskezű diplomatává, a jelen évadban pedig egyre inkább megfáradt, sokat látott vezetővé válik, aki személyisége legsötétebb oldalát is képes felszínre engedni. Ugyanakkor látva, hogy az orosz társadalom egyik rétegében sem talál olyan alattvalót, aki kedveli, többször kénytelen céljait, és önmagát is megkérdőjelezni. A szezon első felében látott magabiztosság már sokkal inkább páncél csupán, ami a kudarcok nyomán kezd megrepedezni, majd a hatalmas veszteség csak tovább töri. Elle Fanning hibátlanul képes átadni Katalin belső küzdelmeit és kudarcait, a szezon felénél történő narratívaváltást követően pedig élete legjobb, egyszersmind legárnyaltabb szerepformálását nyújtja a gyásztól megtört cárnőként. Fanning 25 éves kora ellenére epizódról-epizódra építve alakítását az évad végére valóban a rettegett, hatalmas – egy-egy szcénában valóban vérfagyasztó – Nagy Katalinná válik, és teszi ezt meghökkentően magas kvalitással. Hoult mindkét fronton kifogástalan alakítást nyújt: az érzelmileg egyre bonyolultabb Péter bőrében sosem volt még ennyire szerethető, míg Pugacsovként lenyűgöző ellenfélnek és antagonistának bizonyul. A két színész játéka tökéletes összhangban van, alakításuk a hangulatok igen széles skáláját öleli fel, de akár mániákus, akár játékos az előadásmódjuk, minden körülmények között fergeteges.

A lezáráshoz közeledve az alkotók olyan kockázatos, mindenre kiterjedő és azt megváltoztató döntéseket hoztak, amelyek egyszerre szolgálhatnak méltó befejezésként, ugyanakkor egy teljes új irány első lépéseként is helyt állhatnak. Ezt a kettősséget pedig csak tovább erősíti a fináléban sötét ruhában, rövid hajjal, sikereit AC/DC-re táncolva ünneplő Katalin. A Nagy Katalin – A kezdeteket könnyű alábecsülni sokszor infantilis poénjai, illetve trágár szavakkal bőven teletűzdelt dialógusai miatt, ugyanakkor akárcsak maga Nagy Katalin, a The Great is sokkal-sokkal több, mint amennyit a látszat alapján sejteni vélünk róla: egyszeri és megismételhetetlen, amely műfajának egyik legjobbjaként fog a tévétörténelem lapjaira vonulni.

A sorozat adatlapja a Mafab.hu oldalán itt található.

Címkék

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Még nem vagy előfizetőnk? Csatlakozz!

Előfizetek