A NÉZŐK KÉPJÁTÉKA Rényi András: A képek színjátéka
Zsigerileg átélt élménnyé tehető-e mégoly régmúlt korok művészete is? Ez minden műértelmező elsődleges kihívása, és ezt teljesíti be Rényi András a kortárs művészettörténeti-esztétikai szakirodalom egyik leginspiratívabb könyvével, A képek színjátékával, ezzel a monumentalitásában is könnyed Rembrandt-monográfiával. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BETON.HOFI ÉS A TÖBBI VAGÁNY KÖLYÖK Beton.Hofi: 0
„Neked riadalom az Orczy tér, nekem élet és irodalom” – fogalmazza meg Beton.Hofi (Schwarz Ádám) a Tükörterem című számában „költői hitvallását”. Ebben a mondatban felfedezhető népszerűségének kulcsa is. Ő azt nézi, amitől sokan elfordítjuk a fejünket. Mindenben megmerítkezik, majd belső megéléseinek és a külvilág zajainak esszenciáját adja. 28-as villamoson kihallgatott
KINEK A MÉLTÓSÁGA? A Trafó és a TÁP Színház konfliktusáról
A hatalmi pozíció automatikus kiutalása az elismert, adott esetben zsenikultuszt is élvező művészeknek jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a színházi szférán belül számos munkakör, elsősorban a háttérdolgozóké leértékelődjön, hovatovább láthatatlanná váljék. A Trafó és a TÁP Színház konfliktusa ezt is példázza. DÉZSI FRUZSINA ÍRÁSA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
KUTYA KRÉTA SZIGETÉN Mozart: Idomeneo, Kréta királya
A vírusok, a háborúk, na meg az elmagányosodás és a depresszió korát éljük. Létezésünk egy távoli szegletében azonban a modern operaértelmezésekét és azon belül Almási-Tóth Andrásét is. A Magyar Állami Operaház bő negyven év után új rendezésben játssza az Idomeneót. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
SZERVES SOKFÉLESÉG Várjon Dénes szólóestje
Május 11-én szólóestet adott a Zeneakadémián Várjon Dénes. Ritka eseménynek számít ez, különösen a művész súlyának és nemzetközi rangjának fényében, bár kamarazenészi beskatulyázásának mondhatni már hagyománya van. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
KÖTÉLTÁNC Rendszerhiba – A magyar film el nem mondott története / Partizán
Az „aranykortól” a mára jellemző kulturális privatizációig ível a Partizán dokumentumfilmje, mely kompakt körképet ad a magyar film történetét meghatározó folyamatokról és arról, hogyan jutottunk el a kurrens, diskurzust nélkülöző, szűk kör által leuralt történelmi korszakig. CSOMÁN SÁNDOR ÍRÁSA.
ANILIN ÉS TOMBOLÓ NAP Csontváry 170 / Szépművészeti Múzeum
Százhetven éve született Csontváry Kosztka Tivadar, és közel százhúsz éve nyílt első jelentős budapesti kiállítása, hatvan éve pedig átfogó tárlat műveiből itt, a Szépművészeti Múzeumban. Most két partnerintézmény, a Magyar Nemzeti Galéria és a pécsi Janus Pannonius Múzeum – Csontváry Múzeum közreműködésével nyílt retrospektív kiállítás a művész születésének kerek évfordulójára. MARTINCSÁK KATA ÍRÁSA.
EGY IGAZGATÓVÁLTÁS TÖRTÉNETE Jean-Luc Lagarce: A várományos / Örkény Színház
Nincs remény – sugallja iróniával elegyített finom tapintatossággal Ascher Tamás legújabb rendezése. Nem állítja persze, hogy az „emberfaj sárkányfog-vetemény”, mint Vörösmarty Az emberekben: remény nem azért nincs, mert az ember áldatlan küzdelmekbe bonyolódna csakúgy, mint a sárkányfogból kikelt mitologikus lények, hanem mert az embertől egyre idegenebb a nyílt küzdelem. PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
CSUPASZ TUDATALATTI EGY CENTRIFUGÁBAN Fekete Ádám: Hat medúza egy tepsiben / Örkény Stúdió
Fekete Ádám új bemutatójában az álom a maga elmaszatoltan is éles, könyörtelen humorú szürrealitásában többet mond két ember kapcsolatáról, mint maga a valóság. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
MI AZ ÁMBRA? Les Antliaclastes: Ámbra / Budapest Bábszínház, I. Abstract Fesztivál
Egy hatalmas parfümlaboratóriumban járunk a Les Antiaclastes előadásán. A régi korok automata bábszínházát idéző díszlet tetején helyet kapó orgonasípokból illatfelhő zúdul ránk, miközben a színpadon felvonul a bábművészet típusainak apraja-nagyja. BÁLINT ZSÓFIA ÍRÁSA.
HOMOKOZÓ Shakespeare: III. Richárd / Újvidéki Színház a Pécsi Nemzeti Színházban
Richárd ebben a verzióban is elhatározza, hogy gazember lesz, ám királysága és trónja labilis alapja egy megbízhatatlan homokkupac. OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.
KISVÁROSI LADY MACBETH 1-2. Szerelem és halál / HBO; Candy: Halál Texasban / Disney+
Candy Montgomery történetét legújabban két nagy streaming-szolgáltató is feldolgozta: a Hulu 2022 májusában mutatta be a Candy-t (nálunk a Disney+ kínálatában elérhető), míg az HBO néhány hete tette elérhetővé azt Szerelem és halál címmel. A gyakorta feltűnően rosszul fésült parókákat leszámítva mindkét sorozat eleget tesz a műfaji kritériumoknak, mégsem képesek igazán árnyalt képet adni Candy valódi drámájáról. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
Hirdetés
EGY DUBLINI ÉTLAP MARGÓJÁRA Spring Forward 2023 / Dublin
A Dublinban megrendezett Spring Forward Fesztivál, akár egy kiváló étterem, sokféle specialitást kínált fogásai között. Három nap alatt huszonegy előadást láthattak a táncra éhezők. A menü hosszas ismertetése helyett néhány kedvenc fogásomat emelem ki. BÁLINT ZSÓFIA BESZÁMOLÓJA.
EGY ZSEBLÁMPA TEKINTETE Kísérleti Stúdió: Ponttól pontig. / Budapest Bábszínház
A kísérleti bábszínházi előadás hallatán kevesen rohannak a jegypénztárakhoz. A vállalkozás legnagyobb kérdése talán éppen abban rejlik, hogy a szűk szakmán és az alkotókon kívül érdekes lehet-e bárkinek egy ilyen produkció. Meglephet-e még bennünket a színházban a vetítés? És hogyan kerülnek a térbe robotgolyók? KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
AZ EMPÁTIA BALFÉK SZUPERHŐSEI A galaxis őrzői: 3. rész
Tökéletlen trilógiává kerekítette James Gunn a Marvel legviccesebb szuperhőssorozatát – és ez pont így van rendjén. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
A HŐS DURUNGJA Az élet diadala / A Pannon Filharmonikusok a Müpában
Andrij Jurkevicset eddig kizárólag operakarmesterként ismertem, Eri Nakamura szopránját, úgy hiszem, még soha nem hallottam, sőt önhibámból ez idáig nem találkoztam a pécsi zenekar Mahler-produkcióival sem. A szubjektív felütést talán menti, hogy ezzel aligha csak én lehettem így május 5-e estéjén. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
A FIKCIÓ SZABADSÁGÁT A REKONSTRUKCIÓ ADJA Beszélgetés Bódis Krisztával
Hol találkoznak Bódis Kriszta szerepei, az íróé és a Van Helyed mentorprogram vezetőjéé? Talán nem meglepő, hogy éppen könyvekben. Tüdős Kláráról tervezett trilógiájáról és az Amanda Gorman fordítói mentorprojekt keretében a tanítványai által lefordított verseskötetről beszélgettünk. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
ÉLJEN (?) A KIRÁLYNŐ Bastarda II / La Monnaie, Brüsszel
Kétestés Donizetti–pastiche a Tudor-operák ciklusából: a brüsszeli La Monnaie nagyszabású projektje merész és izgalmas vállalkozás, mely akár új utat is mutathatna a bevett repertoár műveinek feldolgozására. Olivier Fredj rendező munkája azonban ígéretesebbnek bizonyul elméletben, mint a gyakorlatban. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
KÍSÉRLETI BÁBPRODUKCIÓ ROBOTGOLYÓKKAL Beszélgetés Kocsis Eszterrel
Május 7-én mutatják be a Budapest Bábszínházban a Ponttól pontig című szöveg nélküli, kísérleti bábprodukciót az Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztiválon. A különlegesnek ígérkező előadásban robotgolyókat is használnak az alkotók. Kocsis Eszter bábkészítővel beszélgettünk. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
ÉLŐ ÖSSZKIADÁS Baráti Kristóf és a Pannon Filharmonikusok
Bartók összes hegedűre és zenekarra írt kompozícióját adta elő egyetlen hangversenyen Baráti Kristóf és a Pannon Filharmonikusok együttese Bogányi Tibor vezényletével április 27-én a pécsi Kodály Központban. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
JOBBAN SZERETTEM VOLNA FIÚNAK SZÜLETNI Viola Ardone: Oliva Denaro
Amikor az áldozat kerekedik felül: szicíliai történet arról, hogyan áll talpra egy fiatal lány a nemi erőszak traumája után, hogyan fordul szembe az ellenséges falusi környezettel, s mindezek tetejébe a törvénnyel is. MERÉNYI ÁGNES RECENZIÓJA.