INDOKOL A KURATÓRIUM A minősítéssel nem rendelkező Budapest fővárosi színházi- és táncművészeti előadó-művészeti szervezetek Emtv. szerinti, 2024. évi szakmai program megvalósítási és működési támogatása
Az alábbiakban a budapesti székhelyű szervezetek pályázatát bíráló szakmai kuratórium - Imely Zoltán, Jászay Tamás, Kricsfalusi Beatrix, Lukács Levente és Herboly Domonkos – részletes értékelése olvasható.
HÁROMKEZES FONÁK Luca Guadagnino: Challengers
Donaldson-Zweig döntőt rendeznek egy szerény összdíjazású challenger tornán. A mérkőzés azonban úgy lelki, mint testi síkon zajló, tinédzserkorig visszanyúló dominanciaharc manifesztációja, melyet a vágy titokzatos tárgya a lelátóról figyel. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
CSÁKI JUDIT MÁJUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Először is van Budapesti Tavaszi Fesztivál; aztán van még sok minden más is – a május még a nyaralások előtti kulturális főszezon. A Revizor egyik fontos célja, hogy az ajánlóval a mennyiségileg túlhabzó, minőségileg vegyes kulturális kínálatban segítsen eligazodni. CSÁKI JUDIT AJÁNLÓJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
A STÍLUSOK IMPRESSZIONISTÁJA Vaszary János gyűjteményes kiállítása
Csaknem 320 tételt – több mint 200 festményt – látni a Magyar Nemzeti Galéria gazdagon adjusztált, profin megrendezett Vaszary-kiállításán. Nemcsak a mennyiség, a minőség is imponáló; tolonganak a látogatók: Vaszary nagyszerű festő, és jó együtt látni ennyi gyönyörűséget. De van ebben valami ijesztő is: minél imponálóbb a méret, minél tetszetősebb és hangulatosabb az egész, annál valószerűtlenebb, hogy mindez lehetséges volt a XX. századi Magyarországon. RÉNYI ANDRÁS KRITIKÁJA.
KULTUSZ FELTÖLTÉS ALATT NYUGAT-HONLAP
A Széchényi Könyvtár november 26-án, Babits Mihály születésének 125. évfordulóján rendezte meg Nyugat-ünnepét. Az emlékév nyitányául szánt rendezvényen szavalóverseny, kamara-kiállítás, fejtörő játék és koncert idézte a folyóiratot, és bemutatták a Nyugat-honlapot is. LÁSZLÓ FERENC KRITIKÁJA.
ESETLEGESEN Erdős Virág: Eurüdiké
Erdős Virág új kötete nagy részében megbízható alapanyagokból, az európai kultúra paradigmatikus eseményeiből dolgozik; Eurüdiké mitologikus sztorijához bibliai történetek társulnak: Jézus születése, a háromkirályok látogatása, Noé állatmentése, Salamon király menyasszonyszerzése. BÁN ZOLTÁN ANDRÁS KRITIKÁJA.
TE IS OTT VOLTÁL? Nánay István: Profán szentély
Tárgyilagos színháztörténetnek álcázott visszaemlékezés-kötetet nyújtott át Nánay István kritikus és az Alexandra Kiadó az Egyetemi Színpad félévszázados születésnapjára. A fikciógyártó (színház)történész örök dilemmáját Nánay bravúrosan oldja meg: látszólag levéltárban ellenőrizhető adatok hosszú sorát adja, ám a szigorú rendben megírt fejezetek olvastán kibontakozik egy korszak, és meghatározó intézményének markáns portréja. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
HÁRMASBAN Triplex Est – MU Színház
Három lány, három szóló, egy bemutató a Triplex Esten: Jónás Zsuzsa Fáradt rózsaszín című premierjét két régebbi darab vezeti be, Pataky Klári Pillangó balladája, melyet Nagy Csilla táncol, és Réti Anna sokszorosan díjnyertes Lélek pulóver nélkül című koreográfiája. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
FAUN – ÚJRATÖLTVE Bozsik Yvette Társulata: Egy faun délutánja – Nemzeti Táncszínház
Bozsik Yvette már több mint húsz éve megkerülhetetlen figurája a kortárs táncnak. Társulata (bár 1993-ban alakult) független együttesként most tíz éves, és ezt ünnepli az Egy faun délutánja, Bozsik Yvette korszakhatárt jelző koreográfiája is. 1997-ben Bozsik – amellett, hogy pimasz tiszteletkört kanyarított az eredeti Nizsinszkij-koreográfia mellé -, előre jelezte a nemi szerepek radikális megváltozását és az intimitás határainak elvékonyodását is. A Nemzeti Táncszínházban színre került, felújított előadás mintha visszafogottabb lenne, pedig csak annyi történt, hogy ami akkor radikálisnak hatott, ma már fel sem tűnik, annyira a mindennapok részévé vált. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
SZENTEK ÉS PÁSZTOROK Karácsony ünnepén, Magyar Nemzeti Múzeum
Meghitt karácsonyi kamaratárlatot szentelt a betlehem-állítás itáliai hagyományának a Nemzeti Múzeum. A “presepe” nápolyi mintadarabjait felvonultató kiállítás stílszerűen Vízkereszt napjáig látogatható. LÁSZLÓ FERENC KRITIKÁJA.
A KIRÁLYNŐT MEGÖLNI… Pataky Klári: Nagyon jól vagyok, lszi ne keress!
Lepusztult gyárcsarnok, érzékeny, rebbenékeny táncosnők, maguk ellen forduló szavak, gyászfolyamat táncban elmesélve. Pillangóröptetés tépett szárnyacskákkal, több szólamban. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
A KAKAÓMAT KÉREM! Diótörő Ferenc és a nagy szalonnaháború – Stúdió K.
Téli vasárnapok bearanyozója a Diótörő Ferenc és a nagy szalonnaháború a Stúdió K-ban: gyerekekkel és gyerekek nélkül, párban, barátokkal, vasárnapi szülőként – vagy magányosan, mintegy antidepresszánsként alkalmazva – egyaránt élményszámba megy. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
Hirdetés
EGY ZSENI IFJÚKORA Bartók Új Sorozat
Három fontos korai művel folytatódik a Bartók Új Sorozat. Két régebben készült felvétel mellé egy vadonatúj kapcsolódik, melyen az „ifjúkori” Hegedűversenyt Kelemen Barnabás játssza, a Nemzeti Filharmonikusok élén Kocsis Zoltán áll. CSONT ANDRÁS KRITIKÁJA.
KÉT POSZTROMANTIKUS A Máv Szimfonikusok koncertje, 2007. dec. 19. – Zeneakadémia
A 150 éve született Edward Elgar tiszteletére adott hangversenyt a MÁV Szimfonikus Zenekar Takács-Nagy Gábor vezényletével, az angol kismester Gordonkaversenyét Perényi Miklós játszotta. A műsor második részében Antonín Dvořák 8. szimfóniája hangzott el. CSONT ANDRÁS KRITIKÁJA.
HELYI ÉS MESSZIRŐL JÖTT HULLÁMOK Interferenciák Fesztivál, Kolozsvár
Kolozsváron az első hivatásos színi előadást 1792. december 17-én tartották a Rhédei-ház egy évre ingyen átengedett színpadán. A 215. születésnap „előestéjén”, november 30. és december 10. között nemzetközi fesztivállal ünnepeltek a Szamos partján. PAPP TÍMEA KRITIKÁJA.
KOZMIKUS TORNAÓRA A tavasz ébredése – Debreceni Csokonai Színház
A gyermeklélek mélyén kavargó vágyörvényt tornadresszbe szorítja a valóság. A gimnasztika a létért folyik. A tornatermi sterilitás és az izzadságos hajsza áthatja az előadást. Túlontúl magabiztos, mégis lenyűgöző vállalkozás Horváth Csaba költői tinédzsereposza. HALÁSZ GLÓRIA KRITIKÁJA.
JOGOS PÁNIK Spiró György: Prah – Pécsi Harmadik Színház
Spiró keserű komédiájának hősein, a lecsúszott, középkorú vidéki házaspáron semmi sem segít. A telitalálatos lottószelvény több problémát vet föl, mint amennyit megold: a szűkösségre berendezkedett lélek nem tud mit kezdeni a tágasság ígéretével. KERESZTESI JÓZSEF KRITIKÁJA.
ORÁLHIGIÉNIA Barsuglia, Lazareff, Fontaine
Először láthatók Magyarországon, a Ráday Galériában a fiatal osztrák festő, Alfredo Barsuglia hiperrealista művei az orálhigiénia tárgyköréből. Alexandra de Lazareff és Jean Fontaine állatplasztikái ugyanott. Újratanuljuk az iróniát. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
ÖSSZESZOKNAK Oláh Tzumóék műhelykoncertje
Az évek során a Nyitott Műhely a jólértesültek találkahelyéből kiemelkedő „civil” kulturális központtá vált a fővárosban. Oláh Tzumó Árpád, az egyik legtehetségesebb magyar jazz zongorista is itt mutatta be kvintettjét december 14-én. ZIPERNOVSZKY KORNÉL KRITIKÁJA.
NA BUMM… Erdős Virág: Merénylet / Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház
Robbanás. Nem az ős, hanem az, amelyet a buszon követett el egy terrorista. Egy lány. Vagyis egy nyúl. Semmi esetre sem görény, hiszen az a szeretője. A felügyelő egyébként szereti a görényeket, hacsak nem az ő feleségével… De a nyomozás nehezen halad, mert mindenki halott. A merénylő is. URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA.
TÖRTÉNELMI KÖRMAGYAR Spiró György: Árpádház – Budapesti Kamaraszínház / 7. Nemzetközi Kortárs Drámafesztivál
Bár Spiró György vitán felül a legtöbbet játszott, legsikeresebb kortárs drámaírónk, ez a darabja tizenkét évet várt, hogy színpadra kerüljön. A Budapesti Kamaraszínház vállalkozása így mindenképpen méltánylandó. BÁN ZOLTÁN ANDRÁS KRITIKÁJA.