Míg az utóbbi évben a digitális humanizmusról, disztópiákról, addig idén az AI által dominált társadalmi színterekről és a szerzőiség, a kulturális kisajátítás problematikájáról indított diskurzust az Ars Electronica Fesztivál. MARTINCSÁK KATA ÍRÁSA.
Fesztivál
Hirdetés
KI BIRTOKOLJA AZ IGAZSÁGOT?
LENGYEL PROBLÉMA = MAGYAR PROBLÉMA? Perform[ing] Poland fesztivál / Artus Stúdió
Menekülésről, családon belüli erőszakról, bizonytalanságról alig egy órában. A Perform[ing] Polandon látott performanszok olykor rendkívül sűrű megfogalmazásmóddal voltak képesek összetett társadalmi problémákról beszélni. Van azonban, hogy ezt a beszédet nehéz meghallani. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
VAN EGY VÁROS Avignoni Fesztivál 2023
Van egy város Dél-Franciaországban, amelyik minden évben lakosságot cserél egy hónapra. A helyiek hosszú kocsisorokban hagyják el a település ősi falait július első hétvégéjén. Ám házaik, lakásaik nem maradnak üresen. Tulajdonosaik helyét átveszik a színház polgárai, hogy együtt éltessék közel négy héten keresztül a földgolyó legnagyobb színházi eseményét: az Avignoni Fesztivált. HORVÁTH PATRÍCIA BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
BŐSÉGSZARU Ligeti 100 / Bartók Tavasz
Azért valami inspiráló mégiscsak kell, hogy legyen ezekben a nagy, kerek jubileumokban. A Ligeti 100 című fesztiválkoncert legalábbis ezt bizonyította. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
ÉLNI VÁGYÓ KÁBEL-KOMBINÁCIÓK ÉS FÜSTGÉP A SPOTLIGHTBAN Reflex5 / Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
A sepsiszentgyörgyi Reflex Nemzetközi Színházi Fesztivál három évente megrendezett szemle. A rendezvény megbecsültségét elismerések és díjak felsorolása nélkül is tudom érzékeltetni: a Reflexet várjuk, emlegetjük, nem felejtjük. KÓSA-SZIGETY ZSÓFIA BESZÁMOLÓJA.
A HÁROM „B” Várjon Dénes és a Concerto Budapest koncertje / Bartók Tavasz
A Concerto Budapest és Várjon Dénes két évre tervezett „Bartók-összes” sorozatának utolsó állomására érkeztek a művészek április 5-én az 1. zongoraverseny megszólaltatásával. GYENGE ENIKŐ KRITIKÁJA.
POLITIKAI SZÍNHÁZ GYEREKEKNEK Hi PerformaCZ / Prága, Brno
Eszközeiben, stílusában, humorában végtelenül közel áll a magyar és a cseh színház. Ismerős az irónia, a sorok közé rejtett üzenetek, a ki- és összekacsintás a nézőkkel. A kis művészszínházak, a garázsokban, foglalt pincékben összeverődő alkotóközösségek világát éppúgy nem kell bemutatni a magyar közönség egy részének, mint ahogy a szerény szcenikával, de hatalmas kreativitással dolgozó produkciókat. BRAUN BARNA ÍRÁSA.
ÍGY JUTUNK A CSILLAGOKIG Rameau: Castor és Pollux / Müpa Régizene Fesztivál
Március 2-án hallhatta a közönség a MÜPA, Versailles-i Barokk Zenei Központ és a Haydneum legújabb nagyszabású produkcióját: az operaszerző Rameau egyik főműve, a Castor és Pollux első, 1737-es változatát. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
KÓSZÁLÓK KORA Here és The Shadowless Tower / Berlinálé 2023
Felgyorsult és hatékonyság-hajszoló világunkban viszonylag ritkán találkozunk céltalanul sodródó emberekről szóló történetekkel, és nem csak azért, mert idegen a korszellemtől, hanem mert egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a sehova nem haladás luxusát. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
HÁNYAN VAGYUNK AZ ÁGYAMBAN? Ira Sachs: Passages / Berlinálé 2023
Párosulhat-e nárcisztikus személyiség igaz szerelemmel, avagy el tudjuk-e fogadni, hogy önmagunkban nem feltétlenül vagyunk elegek társunknak? Parádés színészi alakítások, szenzuális szexualitás és kifinomult rendezői érzékenység a Berlinálé leginkább magával ragadó filmjében. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
VAN REMÉNY (?) Lessingtage / Thalia Theater, Hamburg
Ne akarjunk túl sokat, ne akarjunk mindent! Elégedjünk meg azzal, hogy a Revizor bőségesen mazsoláz a Lessing-napok előadásaiból, és még így is majdnem reménytelen a hamburgi fesztiválról hű panorámát festeni. De hát addig jó, nem igaz? UPOR LÁSZLÓ BESZÁMOLÓJA.
FÁBÓL FARAGOTT SZERELEM Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta: Műanyag égbolt / Berlinálé 2023
Hibrid testek vergődnek jövőnk kvázi élettelen univerzumában száz év múlva, Budapesten. Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta letaglózó látványvilágú egész estés animációját a Berlinálé leginnovatívabb szekciójában mutatták be. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Hirdetés
AZ UNIFORMISOK DISZKRÉT BÁJA Lessingtage / Thalia Theater, Hamburg
A Lessingtagénak soha sincsen kiemelt témája, de a fesztivál idén a korábbi éveknél is hangsúlyosabban érvényes ars poeticáját Stefan Marx úgy fogalmazta meg, hogy a minket körülvevő világ történéseire való közvetlen reagálás köti össze a rendkívül színes program darabjait. KARSAI GYÖRGY BESZÁMOLÓJA.
FEGYVEREK KÖZT JAJGATNAK A MÚZSÁK Lessingtage / Thalia Theater, Hamburg
A világon minden – talán így lehetne a Lessingről elnevezett hamburgi fesztivál idei mottóját lefordítani. Minden benne van. Legelőször is minden, ami érinti a ma emberét. Az első két napban például a háború és a békétlenség. UPOR LÁSZLÓ ÍRÁSA.
NEM AKARNAK FÉLELEMBEN ÉLNI Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál 2023
A BIDF idei jelszava „Tiszteld az életet, Ne ölj!”. A mottót olvasva persze egyből a szomszédunkban zajló háborúra asszociálunk, ám a felszólítás – ahogy a korábbi versenyprogramokban is – ennél jóval tágabb kontextusban értelmezendő. CSOMÁN SÁNDOR BESZÁMOLÓJA.
MILYEN HAJÓ? Desiré Central Station 2022 / Szabadka
Bár regionális színházi fesztiválok programja alapján kétséges azt állítani, hogy a szlovén színház él és virul, az idei Desiré programja tovább erősítette bennem ezt az évek óta dédelgetett elképzelést. Máshol is születnek persze figyelemre méltó előadások – ezért fontos platform ez a kicsi, ügyes fesztivál. PROICS LILLA BESZÁMOLÓJA.
KIELCEI FEHÉR HOLLÓK Kielcei Nemzetközi Színházi Fesztivál
Tavaly ősszel negyedik alkalommal rendezték meg a Kielcei Nemzetközi Színházi Fesztivált, melynek tematikája az otthon fogalmának különböző perspektívákból való megközelítése volt. A lengyelországi Kielce városa a fesztivállal együtt már elkezdett felkészülni a 2029 Európa Kulturális Fővárosa címért történő megmérettetésre. Az idei év külföldi meghívottja a Kartonpapa című magyar előadás volt. SÁNDOR PANKA ÍRÁSA.
NŐVÉREK ÉS FELESÉGEK kamara.hu a Zeneakadémián
Az egyre szigorodó külvilág nem maradt hatás nélkül a kamara.hu fesztiválra sem, ami a rendezvények számát, helyszínét, a külföldi vendégművészek létszámát, a nyomtatott információ mennyiségét és az ehhez hasonlókat illeti; a fesztivál szellemét és színvonalát azonban megérinteni sem tudta. MALINA JÁNOS CIKKE.
ITT AZ ISTENNŐ, OTT A KIS MADÁRKA 19. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál
Az idei Verzión vetített magyar filmekben hangsúlyosan jelent meg az egyéni megélés és a társadalmi megítélés különbsége, illetve a ránk erőltetett és általunk felvett szerepek hamissága. VIGH MARTIN BESZÁMOLÓJA.
ÜRES KOPORSÓ, ÜRES HINTASZÉK 10. Interetnikai Színházi Fesztivál, Szatmárnémeti
Szatmárnémetiben rendezték tavaly novemberben a romániai kisebbségek – magyarok, németek, zsidók és romák – találkozási helyszínéül szolgáló 10. Interetnikai Színházi Fesztivált. Nagyváradról Az öreg hölgy látogatása, Székelyudvarhelyről a Leenane szépe került a programba. PUROSZ LEONIDASZ ÍRÁSA.
AKI NEM DOLGOZIK, NE IS…? 56. Bitef
Mielőtt valaki félreérti: itt mindenki dolgozik, ráadásul kőkeményen, kitartóan, megalkuvás nélkül. A régió legfontosabb fesztiválja ma is az 1967-ben alapított belgrádi Bitef. JÁSZAY TAMÁS BESZÁMOLÓJA.