Ruben Östlund vehette át a 75. Cannes-i Filmfesztivál Arany Pálmáját. A szomorúság háromszögét látva a zsűri döntése kérdéseket vet fel. NAGY TIBOR KRITIKÁJA.
Fesztivál
Hirdetés
FELÜLETESZTÉTIKA
GYILKOSSÁGBAN FOGANT SZERELEM Park Chan-wook: Decision to Leave – A titokzatos nő / 75. Cannes-i Filmfesztivál
A női titokzatosság utáni múlhatatlan, ám kissé régivágású vágyakozás ellenére húsz év után először közelíti meg a feledhetetlen Oldboy színvonalát a dél-koreai kultuszrendező. A cannes-i versenyprogram egyik legkiemelkedőbb darabja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A KÖZVÉCÉ ARANYAT ÉR Saeed Roustayi: Lejla és fivérei / 75. Cannes-i Filmfesztivál
Önsorsrontó figurák vergődnek saját és környezetük menthetetlenül lefelé tartó spiráljában a cannes-i versenyprogram talán legintenzívebb filmjében. Az iráni filmművészet újabb nagy formátumú szerzővel gazdagodott. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Hirdetés
HOSSZÚ SNITTEK ÉJSZAKÁJA Directions és Marița / Let’s CEE Fesztivál, Bécs
Hol nyúzott éjszakai taxisok keringenek Szófia utcáin, hol egy román család néhány tagja kerekedik fel egy sok évtizedes Daciával – két egybecsengő film a bécsi Let’s CEE Fesztiválról. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
EGY PILLANATBA SŰRÍTVE Leonard Bernstein: A Quiet Place / BTF 2018
Bernstein A Quiet Place című operája annyira nyomasztó és antikatartikus, hogy az egyenes út a katarzishoz. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
HÖLGY ZONGORÁVAL Martha Argerich és a Kremerata Baltica / BTF 2018
Martha Argerich fokozott érdeklődéssel várt hangversenye a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik fénypontjának ígérkezett. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
HOMOGÉN ÉS SOKSZÍNŰ 14 Berlini Fuvolista a Vigadóban / BTF 2018
Nyilván ismerik a zenészviccet: „Mi lehet hamisabb egy fuvolánál? Két fuvola.” És ha tizennégyen fújják ugyanazt a hangszert? CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
BÉCSI BARBARO Yefim Bronfman és a Bécsi Filharmonikusok / BTF 2018
A Bécsi Filharmonikusok leszóltak a Parnasszusról, Yefim Bronfman, a modernség prófétája Bartók hazájába jött Bartókkal, a karmester Sztravinszkijra táncolt. Persze, mert mi mást tehetett volna? CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
KORAI EKSZTÁZIS James “Blood” Ulmer Odyssey Trio, Heavy Weather / Get Closer Jazz Fest 2018
A közönség valószínűleg nem volt felkészülve James “Blood” Ulmer zenéjének tömény gerjedelmére, a Heavy Weather mégsem érdemtelenül lopta el showt a fő fellépő elől. RÁTOSI MILÁN ÍRÁSA.
RÁERŐSÍTETTEK Maxim Vengerov és az Ulucan testvérek / BTF 2018
Első pillantásra csöppet esetlegesnek, határozatlan arculatúnak hatott az a műsor, amit a Maxim Vengerov és tanítványai a Liszt Ferenc Kamarazenekar közreműködésével a fesztivál április 3-i hangversenyén eljátszottak. Ám mindennek megvolt a maga oka, és a közönség végül is mind a tíz ujját megnyalhatta a koncert hallatán. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
RÁK, MAGÁNY, HÁBORÚ – IMÁDJUK! 6. Friss Hús Rövidfilmfesztivál
Úgy alakult, hogy az idei Friss Hús rövidfilmfesztivál erős és változatos felhozatalából a legnagyobb kedvenceink mind súlyos témákkal foglalkoznak. De nem kell megijedni, ettől még öröm nézni őket, egyébként pedig vetítenek szuper, vidám filmeket is a fesztiválon. BUJDOSÓ BORI AJÁNLÓJA.
MEGRENDÜLÉSTŐL A SZERELMI BOLDOGSÁGIG Beszélgetés Emmanuelle Haïmmal
Emmanuelle Haïm francia csembaló- és zongoraművész, karmester és művészeti vezető évtizedek óta foglal el előkelő helyet a barokk és 18. századi zene előadói között. A művésznő és együttese, a 2000-ben alapított Le Concert d’Astrée most egy olasz barokk kantátákat bemutató, Írországtól Bahreinig ívelő turné részeként látogat el a Budapesti Tavaszi Fesztiválra. MALINA JÁNOS INTERJÚJA.
Hirdetés
A NEGYEDIK MOST FESZT 2018 / Jászai Mari Színház, Tatabánya
Utoljára futott neki a tél meg a mínuszok a tavasz első napján odakint, de a tatabányai Jászai Mari Színházban már első este valami olyan elementárisan fojtogató mediterrán történetbe cseppentem, amely minden fagyoskodást feledtetett. A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház Carmen-átiratával startolt el az idei, sorrendben negyedik MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivál. KÓNYA RITA VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
A HÁZAK A HELYÜKÖN MARADNAK 10. Budapesti Építészeti Filmnapok
Tizedik évéhez érkezett a Budapesti Építészeti Filmnapok. A Szervita térről azóta eltűnt irodaházból indult underground programként útjára, hogy mára nemzetközi hírű rendezvénnyé váljon. Egyre bővülő tömeget vonz a szlogen: „Ha épületben laksz, és szereted a filmeket, itt a helyed.” ZÖLDI ANNA BESZÁMOLÓJA.
EGY BOLDOG VISSZATÉRŐ Beszélgetés Albert Pesendorferrel
A Budapesti Tavaszi Fesztivál március 30-i nyitóhangversenyén Liszt ritkán hallható Szent Erzsébet-legendája fog felcsendülni Hamar Zsolt vezényletével. A hangverseny egyik szólistája Albert Pesendorfer, napjaink egyik legkeresettebb Wagner-énekese lesz. MALINA JÁNOS INTERJÚJA.
TEST ÉS LÉLEK KÖZÉ HATOL BE A KAMERA Adina Pintilie: Ne érints meg! / Berlinale 2018
Pornográfia határát súroló képekben valósul meg teljes önfeltárulkozás az idei Berlinale versenyének legeredetibb alkotásában. Az intimitás testi és érzelmi kutatása lenyűgöző képeken keresztül saját bensőnk mélyébe is elvezet. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A RUBIK KOCKA ŰRODÜSSZEIÁJA Bucsi Réka: Solar Walk / Berlinale 2018
Bugyborékoló formák, csikorgó alakok – mozivászonra varázsolt szinesztézia. Újra az univerzum csomagoltatik be és ki Bucsi Réka Berlinben bemutatott rövidfilmjében. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
FAKE NEWS A FÜLÖP-SZIGETEKI ŐSERDŐBEN Láv Diaz: Ördögök évadja / Berlinale 2018
A „slow cinema” kultikus alakja zavarbaejtő rockoperája révén hazája erőszakos múltján keresztül mesél halálról, érzelemről, mítoszról – vagyis a propaganda hatalmáról. Az eddig levetített berlini verseny legkiemelkedőbb darabja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A BELSŐ KÁOSZ HŐSIES ÖRÖMENada Kadic kaotikus élete / Berlinálé 2018
Az enyhén autista kislányával nehéz, de teljes életet élő anya „kalandjai” a mindennapok rengetegében az idei Berlinálé első felfedezésének bizonyultak: új filmművészt találtunk. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
KÖZÖS NEVEZŐ FACT Fesztivál 2018 / Színház- és Filmművészeti Egyetem
Öt előadással, öt megszólásmóddal, öt nagyon különböző látásmóddal találkoztam a Színház- és Filmművészeti Egyetem FACT Fesztiválján. Megfigyelhető volt a fiatal művészek lelkesedése, és az, hogy a verbalitás már nem a színházi nyelv elsődleges kifejezési formája. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
BAJBAJÓ Kabóca Showcase 2018
Itt tartunk most – mondják. Láttunk marionettet, maszkos játékot, babaszínházi előadást, tantermi színházi előadást és foglalkozást, megidéztek ősi hagyományokat, rítusokat, népmeséket, Arany János versszövege keveredett mai prózával, Grimmék klasszikusában rappelt a béka. Volt hiteles, igazi téttel bíró, magával ragadó előadás, és volt kevésbé telített helyzet is, volt kockázat és volt távolságtartás; volt elegánsan húzott ív és sutaság is. SZEMERÉDI FANNI ÍRÁSA.