Rengeteg operából készítettek filmet, de olyan klasszikus operát, amelyet egy (sereg) filmötletből vezettek le, keveset láttunk. Rolando Villazón pedig pontosan ezt tette Rossini oly népszerű vígoperájával. GYENGE ENIKŐ ÍRÁSA.
Fesztivál
Hirdetés
A BORBÉLY, A KERESZTAPA ÉS A TÖBBIEK
EMBER AZ EMBERTELENSÉGBEN Dér András: Mindenkinek mindene – Gyulai Várszínház, Győri Nemzeti Színház
A Győri Nemzeti Színház és a Gyulai Várszínház közös produkciójának előbemutatója a győri Káptalandombon volt, százharminc méterre attól a helytől, ahol Aport meggyilkolták. Maga az együttműködés is szimbolikus jelentéssel bír, hiszen Apor Vilmos életének és papi tevékenységének két legfontosabb helyszínéről van szó. SÁNDOR PANKA KRITIKÁJA.
KOLLEKTÍV ENERGIÁK FELSZABADULÁSA Színház az Ördögkatlan Fesztiválon
Ez jellemzi már évek óta az augusztusok első hetét, amikor különböző zenei és kulturális fesztiválok triászát rendezik egyszerre, más-más helyen. Mégis, az idén 15 éves Ördögkatlan Fesztiválon újfent találkozhattunk ozorásokkal és thealteresekkel is. Ami közös: a színház. KERTVÉLLESY ANDRÁS ÍRÁSA.
Hirdetés
FÉLTESZT IS TESZT? TESZT 2019 / Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár
Lehangolóan indult az idei Temesvári Eurégiós Színházi Találkozó, ugyanis nem egész két héttel a fesztivál kezdete előtt kiderült, a város a fesztivál költségvetésének idén csak a felét tudja/kívánja finanszírozni. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
HALÁLOS MESÉK HÁLÓJÁBAN Robert Eggers: The Lighthouse / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Testet-lelket leamortizáló párharc egy rozzant világítótoronyban, Robert Pattinson és Willem Dafoe önfelszámolásig kegyetlen alakításában. Az idei Cannes meglepetés-szenzációja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BECSTELEN HOLLYWOOD Quentin Tarantino: Volt egyszer egy… Hollywood / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Tarantino leggyengébb filmje szokásos motívumainak és megoldásainak kiüresedett, rutinszerű ismétlése, valódi tét, kreativitás és szellem nélkül, a háttérben a Tate-gyilkosságok kísértetével. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
LEHETETLEN A JÓT VÁLASZTANI? Terrence Malick: A Hidden Life / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Nagy ritkán a mozgókép önmagát meghaladó, univerzális és magával ragadó világtapasztalattá, totális moziélménnyé válik. Terrence Malick új filmjével ez történik. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
MEGFOJTALAK, ÚGY SZERETLEK Kantemir Balagov: Beanpole / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Önmagukat szerelemmel és fájdalommal megtörő női életek Leningrád romjai között, testi-lelki gyötrődés az egyént meghaladó erők szorításában – nagy formátumú szerzőre leltünk Cannes-ban. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
FEHÉR ÖZVEGY Hlynur Pálmason: A White, White Day / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Gyászból, bosszúszomjból és az emberi lelkiállapotokba beszivárgó természetből kever magával ragadó moziélményt ennek a komplex izlandi filmnek a rendezője. Az idei első felfedezés Cannes-ban. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
TÚL A MAINSTREAMEN RS9 OFF Fesztivál 2019
Az RS9 OFF Fesztivál azért jó, mert seregszemléjén minden évben látható sok, a mainstreamből kimaradó független színházi produkció. Így volt ez idén is. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
TARTALOM ÉS FORMA: ÚJ FESZTIVÁL BÚTOROZOTT BE SZEGEDRE Rekamié Fesztivál / Szegedi Nemzeti Színház
Remélem, hogy a Rekamié, ez az évadközi fesztivál erőre kap, és idővel a régió többi színháza is csatlakozhat: a THEALTER által a város már így is a legfontosabb nemzetközi magyar színházi fesztiválhelyszín – a független vagy alternatív színházi fesztivál mellé elkél egy Rekamié is ott, a hármashatár közelében. PROICS LILLA BESZÁMOLÓJA.
HATÁSOS BELÉPŐ Rekamié Fesztivál / Szegedi Nemzeti Színház
Nem szép dolog az általánosítás, a tapasztalat mégis azt mutatja, hogy a kőszínházak inkább biztonsági játékot játszanak, és a kockáztatásra már se kedvük, se erejük. A szegedi színház vadiúj Rekamié Fesztiválja elegánsan lép át sok sztereotípián. JÁSZAY TAMÁS BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
JORDI MELLETT NEM LEHET HIBÁZNI Jordi Savall és az Hespèrion XXI / BTF 2019
Sajnos ez azt is jelenti, hogy ezúttal nem zenélt azzal a szabadsággal az Hespèrion XXI, mint ami ezekben a muzsikákban benne rejlik. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
NAGYSZERŰ OPERA KERES EGY SZERZŐT Muszorgszkij: Hovanscsina / BTF 2019
Bojti János hangtáros és zenei rendező feleségével, a nemrég elhunyt zenetörténésszel és rádiós szerkesztővel, Papp Mártával együtt hosszú évek óta a 19. századi orosz zene, különösen a Muszorgszkij-életmű igen jelentős kutatójának számít. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
TÖBB MINT PIACI RÉS 5. MOST FESZT, 2019 / Jászai Mari Színház, Tatabánya
Ötödik alkalommal hozták el Tatabányára a vidéki, a határon túli és a független társulatok monodrámáinak és stúdióelőadásainak elmúlt másfél évi termését. Anno a hiányzó lefedettségből adódott a tematika, időközben felnőtt a fesztivál: az öt nap alatt bemutatott tíz előadást idén hetven jelölésből választották ki. GERGICS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
A LÉNYEG A DOBBANTÁS Hét produkció az idei FACT fesztivál programjából.
Harmadik alkalommal rendezték meg a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a nemzetközi FACT fesztivált, amelyen idén a prágai, a belgrádi, a giesseni, a versciói és a kaposvári színművészeti egyetem vett részt. GERGICS ENIKŐ ÍRÁSA.
A SZUDÁNI NAGYPAPÁK, AKIK CHAPLINNEL DÖNTENÉNEK DIKTATÚRÁT Talking About Trees / Berlinale 2019
A Talking About Trees a zsűritől és a közönségtől is a legjobb dokumentumfilm díját kapta Berlinben. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
ELTEVEGELNEK AZ ÉLET ÉRTELMÉIG A First Farewell; Öndög / Berlinale 2019
A KÍNAI ÁLLAM KIKAPARTATJA A GYEREKED, ÉS MÉG KI IS TÜNTET ÉRTE So Long, My Son / Berlinale 2019
Aki tartalmas moziélményre vágyott, annak ázsiai filmre kellett jegyet váltania a Berlinálén. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
AZ EMLÉKEK ŐRE Tiago Rodrigues: Burning the Flag, By Heart, Sopro / Európai Színházi Díj 2018
Sidi Larbi Cherkaoui, a Cirkus Cirkör, Julien Gosselin, Jan Klata és Milo Rau mellett Tiago Rodrigues kapta 2018-ban az Európai Színházi Díj pályaszakaszdíjnak is minősíthető Színházi valóságért nevű fokozatát. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
TÖRTÉNET EGY EMBERRŐL, AKI MÁR NINCSEN ITT Saulius Šaltenis: Sons of a Bitch (Kurafiak) / Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál 2018, Kolozsvár
„…leginkább azt az alapvető antropológiai tapasztalatot rakhatja össze magának a néző, hogy mennyi gaztett, erőszak, árulás, birtoklási vágy szövi át az emberek közti kapcsolatokat…” VARGA ANIKÓ KRITIKÁJA.