Zene

Hirdetés

concerto mozart revizor
R-BESZÉLGETÉS: RAJNA MARTIN

R-BESZÉLGETÉS: RAJNA MARTIN

Rajna Martin, a Győri Filharmonikus Zenekar zeneigazgatója és az Opera első karmestere még csupán 28 esztendős, ám máris több mint a magyar zenei élet egyik nagy reménysége. A fiatal muzsikust többek közt a karmesteri szerepről és az operai működés előre sohasem kalkulálható meglepetéseiről kérdezte László Ferenc, s a beszélgetés során a komolyzenei élet újonti ifjúságmániája és annak kockázatai is szóba kerültek. LÁSZLÓ FERENC INTERJÚJA.

Tovább a cikkhez
CSÁK, DEMETER, VIDNYÁNSZKY & CO. A kulturális törvényről

CSÁK, DEMETER, VIDNYÁNSZKY & CO.
A kulturális törvényről

Lett egy új kulturális törvény. Készítette hét osztályvezető, látta öt helyettes államtitkár és egy sajtófőnök, jóváhagyta Závogyán Magdolna, Dr. Gáva Krisztián, és persze Csák János. Ez már akkora grémium, hogy mondhatni: vajúdtak a hegyek, és akár elefánt is lehetett volna belőle. A SZERK.

Tovább a cikkhez

BARTÓK MEGSZELÍDÍTÉSE Sárik Péter Trió: X2 Bartók / Óbudai Társaskör

BARTÓK MEGSZELÍDÍTÉSE
Sárik Péter Trió: X2 Bartók / Óbudai Társaskör

Bartók Béla születésnapján mutatta be új lemezét a Sárik Péter Trió, amelyen az eddigi hagyományaik mentén folytatják a Bartók életműve és a szélesebb közönség közt feszülő távolság felszámolását. Ugyanezt csinálják a jazzel is, azt pedig a koncert is megmutatta, mennyire könnyen áthidalhatók ezek az elsőre beláthatatlannak tűnő távolságok. RÁTOSI MILÁN KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

Hirdetés

bfz jarvi
szfvar 20240118
6szin kizarolag revizor
maimano munoz revizor
bun es bunhodes

KETTŐS KUDARC?
Beszélgetés a magyarországi kultúrafinanszírozásról Filippov Gáborral, az Egyensúly Intézet kutatójával

Égető kérdés, hogy az elmúlt évek kultúrpolitikai viharában mit kezdünk a kultúrafinanszírozás kérdésével.  Az Egyensúly Intézet független agytröszt 2024 tavaszán megjelenő szakpolitikai javaslatában ezzel foglalkozik, döntéshozók, szakértők és művészek bevonásával. A készülő szakpolitikai anyagról Filippov Gáborral, az agytröszt kutatási igazgatójával beszélgettünk. LEVKO ESZTELLA INTERJÚJA.  

Tovább a cikkhez

„BAGEL VAGYOK EGY TÁL VAJAS ZSEMLE KÖZT!”
Barbra Streisand: My name is Barbra

Az idén nyolcvankét éves szupersztár a kilencvenes évek végén ígérte meg először, hogy megírja autobiográfiáját, de állítása szerint mindig akadt más dolga. A tavaly novemberben megjelent, közel ezeroldalas kötetet a New York Times egyik kritikusa – szerényen – a memoárok anyjaként emlegette, más nagyágyúk az év legjobb nem-fikciós könyveként. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

AMIKOR MINDEN EGYÜTT VAN
Kevin Spagnolo, Aurélien Pascal és Théo Fouchenneret koncertje / Zenakadémia

Egy koncert, amelyen egyszerre három kivételes hangszeres előadó lép pódiumra. Egy este, amelynek során egy mellőzött műfaj remekei szólalnak meg. Egy műsor, amelynek három száma közül kettő méltán nevezhető felfedezésnek. Két óra, amelyet a jelenlévők a fiatalság és az elhivatottság ünnepeként élnek át. Kevin Spagnolo, Aurélien Pascal és Théo Fouchenneret nevét érdemes megtanulni. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

A MELEG ZSIDÓ KENGURU TOLLAT RAGAD
Barrie Kosky önéletrajzi kötetéről

Az Európában dolgozó ausztrál operarendező, Barrie Kosky nevével sok magyar operarajongó a pandémia időszaka alatt ismerkedett meg: ha volt az időszaknak pozitív hozadéka, az a tőle is hozzáférhető operafelvételek számának megugrása. De kicsoda Kosky valójában? NOVOTNY ANNA ÍRÁSA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

PÁLCÁK KIRÁLYAI
A karmestermítosz a moziban

Az elmúlt években a popzene ikonikus alakjairól szóló dokumentum- és játékfilmek mellett a klasszikus zenei világ szereplőiről szóló alkotások is megjelentek a populáris kultúra látómezején. A filmgyártás a könyviparhoz hasonlóan mitikus alakok magánélete után kutat, és tekintetét a magával és a világgal küzdő karmester ambivalens személyiségére irányítja. WAGNER SÁRA ÍRÁSA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

NULLA
Nyilvános a Petőfi Kulturális Ügynökség folyóirat pályázata nyerteseinek névsora

Soha ennyit nem költött a kormány a kultúrára, mint mostanság. Sőt: a GDP-arányt tekintve Európában a legtöbbet költi rá. A kormányoldal gyakran büszkélkedik ezzel; a számok szintjén még tán igazat is mondanak, de az elosztás módja nem is lehetne rosszabb. A kulturális források döntő mértékben a csókosokat támogatják – evidens jeléül annak, hogy a színvonal, a minőség a kormányt kicsit sem érdekli. A Petőfi Kulturális Ügynökség folyóirat pályázatának nyerteseit nézve ugyanezt látjuk. ÜZEN A SZERK.

Tovább a cikkhez

GYÉMÁNTLAKODALOM
Riccardo Muti és a Chicagói Szimfonikus Zenekar / Müpa Budapest

Riccardo Muti és a Chicagói Szimfonikus Zenekar fantasztikus budapesti fellépésén az is kiderült, hogy hiába a sokszínű olasz tematikájú program, a maestro igazi otthona talán nem is feltétlenül a térképen keresendő. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ KRITIKÁJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

Hirdetés

magveto krasznahorkai 20240117
btm kozepkor 20240115
szepmu 20240224 revizor
orlai mikor hazudtam 20240110
babszinhaz krabat kicsi revizor

A FÉLIG TELI POHÁR
Édouard Lalo: Ys királya / Nemzeti Filharmonikusok

Az állandó újrafelfedezések korát éljük: legyen szó barokk, bel canto, francia nagyoperai, vagy modern műről, nincs évad anélkül, hogy ne kerülne egy évtizedek (évszázadok) óta nem játszott opera újra színpadra. S nem egyszer derül ki, hogy elfogultság, kishitűség volt ezen művek hiányát annyival letudni, hogy nyilván joggal merültek a feledés homályába. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

SENKI SEM ALHAT
Puccini: Turandot / Wiener Staatsoper

Odalépett hozzám a Bécsi Operaház bejáratánál egy jegyüzér és azt mondta: „Ezt a darabot mindenképpen látnia kell, mert a Johannes (!) Kaufmann énekel benne, aki az operajátszásban olyan, mint Tom Cruise.” És mindebben rejlett némi igazság. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

OROSZ TÉL
Baráti Kristóf és a Concerto Budapest

A Concerto Budapest karácsonyi hangversenyét csupa Csajkovszkij-műből állította össze – gyújtópontban a Diótörő-szvittel, e köré szerveződött a másik népszerű mesebalett, a Hattyúk tava és a műsor virtuóz vonulataként Baráti Kristóf hegedűjátékával a D-dúr hegedűverseny és a Méditation. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.

Tovább a cikkhez