Soha ennyit nem költött a kormány a kultúrára, mint mostanság. Sőt: a GDP-arányt tekintve Európában a legtöbbet költi rá. A kormányoldal gyakran büszkélkedik ezzel; a számok szintjén még tán igazat is mondanak, de az elosztás módja nem is lehetne rosszabb. A kulturális források döntő mértékben a csókosokat támogatják – evidens jeléül annak, hogy a színvonal, a minőség a kormányt kicsit sem érdekli. A Petőfi Kulturális Ügynökség folyóirat pályázatának nyerteseit nézve ugyanezt látjuk. ÜZEN A SZERK.
Tánc
Hirdetés
NULLA
A FRINGE TITKOS BÁJAEdinburgh Nemzetközi Fringe Fesztivál 2023
Több ezer előadás, több száz helyszín, mindenütt hömpölygő tömeg. Vonzza vagy inkább elriasztja a nézőt az Edinburghi Nemzetközi Fringe Fesztivál? LEVKO ESZTELLA ÍRÁSA.
A TÁNC SENKIÉ ÉS MINDENKIÉ Interjú Piti Viviennel, az AHA Kollektíva tagjával
Hat fiatal a salzburgi táncművészeti egyetem elvégzése után úgy döntött, visszatér Budapestre és kollektívát alapít. Bátor tett ez a 2020-as évek Magyarországán, de köszönik, jól vannak, és hosszú távra terveznek. Új előadásukat, a Senkiföldjét január 17-én mutatják be a Trafóban. A kollektíva egyik tagjával, Piti Viviennel beszélgettünk. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
Hirdetés
VESZÉLYBEN A MŰKRITIKA, VESZÉLYBEN A REVIZOR
Összesen hárommillió forintnyi állami támogatást kapott az idei évre a Revizor – a kritikai portál. Ez az összeg töredéke annak, amelyből az évente 6-700 műkritikát és interjút publikáló lap létezni tud. A portál most arra kéri olvasóit, fizessenek elő a Revizorra.
ÚJ UTAKON A REVIZOR
Nincs más lehetőségünk: lépnünk kell. Amikor 2008-ban megalapítottuk a Revizort, az még egy egészen más világ volt, az államot mintha érdekelte volna a kultúra meg a kritika. Most viszont új fejezetet nyitunk: elindul a Revizor Plusz. Na, erre befizetek! És te, bírod a kritikát? JÁSZAY TAMÁS FŐSZERKESZTŐI JEGYZETE.
KEDV S ÖRÖM Tánc és más / Sziget Fesztivál 2023
A költőtől tudjuk, ahol ezek jelen vannak, ott lesz halálhörgés, siralom is: az idei koncertmentes, kortárstánc-központú Sziget-túrám e két szélsőség között ingázott. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
TÁNCOSOK A JÁTSZÓTÉREN Beszélgetés Hód Adrienn-nel és Manuel Rondával
Két alkotó, két mű, egy este: a SUB.LAB.PRO The Ensemble Program koreográfusaival a pályakezdők tegnapi és mai lehetőségei mellett arról is beszélgettünk, hol helyezik el a Titán című közös estet a saját csapataikkal végzett munkához képest. JÁSZAY TAMÁS PÁROS INTERJÚJA.
„SOKSZOR CSAK A HUMOR TUD MEGOLDANI DOLGOKAT” Beszélgetés Simkó Beatrixszal
Miért alakul ki feszültség egyén és csoport között – erre a kérdésre is keresi a választ Simkó Beatrix táncprodukciója, az It Contains Hard Parts, melynek magyarországi bemutatóját november 30-án tartják a Trafóban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
TŰZ, VÍZ, LEVEGŐ Beszélgetés Rácz Rékával és Lukács Leventével
Három duettből áll a Pataky Klári Társulat Kivonatok című produkciója, melynek bemutatóját június 13-án tartják a Nemzeti Táncszínházban. Az egyik duettet előadó Rácz Réka és Lukács Levente évfolyamtársak voltak a Táncművészeti Egyetemen, azóta is gyakran dolgoznak együtt. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
FÉRFIASSÁGRÓL ÉS ŐRÜLTSÉGEKRŐL A TRAFÓBAN Beszélgetés Tóth Laurával és Lukács Leventével
Imre Zoltán szellemiségéhez kapcsolódik az a két fiatal koreográfus, aki a róla elnevezett program támogatásával április 6-án mutatkozik be a Trafóban: Lukács Levente darabja, A hosszútávfutó magányossága a férfiassághoz, szerelemhez fűződő viszonyáról, Tóth Laura koreográfiája, a Follia a hétköznapi őrültségekről szól. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
TÁNCMONOLÓGOKBÓL SZERELEMDUETT Beszélgetés Góbi Ritával
Góbi Rita táncművész-koreográfus szerelemduettnek nevezi a Trafóban december 14-én látható Sziget – Táncmonológok fényfürdőben című új produkcióját, melyben először dolgozik együtt Maurer Milánnal. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
FANTÁZIA ÉS VALÓSÁGKortárs tánc Lengyelországban a 2010-es évtizedben
André Lepecki: Koncepció és jelenlét. A kortárs európai táncszcéna (Concept and presence. The Contemporary European Dance Scene) című esszéjében a kortárs tánc ingatag alapjáról tesz említést. Ez az érzékletes metafora nemcsak, hogy jól meghatározza a lengyel tánc állapotát, de tökéletesen diagnosztizálja is azt. ANNA KRÓLICA TANULMÁNYA.
Hirdetés
KÉSZ REGÉNY Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor-kiállítás / Bajor Gizi Színészmúzeum
Nem, nem kell megszállott balett-rajongónak lenni ahhoz, hogy fölhabzó kíváncsisággal böngésszük a falakon és a tárlókban elhelyezett szövegeket, alaposan szemügyre vegyük a fotókat – elég, ha érdekel bennünket egy huszadik századi magyar művészsors. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
GIRL, YOU’LL BE A WOMAN SOON Roy Assaf: Csajok / Trafó
A Magyarországon már korábban bemutatott Csajok és Pasik című előadás után a koreográfus ezúttal csak a női nemre koncentrál. Mai, érvényes állításokat próbál tenni a nőkről, nőiségről és ezen fogalmak helyéről a Trafó nagytermében. MOSOLYGÓ MIKLÓS ÍRÁSA.
„BÁRKIBŐL JOBB TÁNCOST FARAGOK” Interjú Anton Lachky koreográfussal
Anton Lachky a Közép-Európa Táncszínház meghívására először készít előadást magyar társulattal. A Trafóban bemutatásra kerülő Special Society második próbanapján sebességről, koncepcióról, és arról a kihívásról beszélgettük, melyet egy ismeretlen társulattal való munka tartogat. DOHY ANNA INTERJÚJA.
„KIKAPARNI A KORTÁRS TÁNC HELYÉT A TÁRSADALOMBAN” MAAT Kicks Off / Chair
Karima Mansour egyiptomi koreográfust a helyi kulturális média „Egyiptom kortárstánc-gurujaként”, „a kairói kortárstánc-szcéna mögött álló lángelmeként”, „a kortárs táncra nyíló ablakként” emlegeti – és nem ok nélkül, hiszen a koreográfus valóban óriási szerepet játszott (és játszik) abban, hogy a kortárs tánc elkezdjen gyökeret ereszteni Egyiptomban. NÁNAY FANNI ÍRÁSA.
HONNAN JÖTTÜNK, KIK VAGYUNK, HOVÁ MEGYÜNK? Company Wayne McGregor: Autobiography / Trafó, BTF 2018
Önmaga megismerésére azóta próbál módszereket kidolgozni az ember, amióta öntudatra ébredt. Elmélyülés, meditáció, transzállapot, a szélsőségek megtapasztalása, közösségi és egyéni megoldások mind szerepelnek a palettán. Akár a test felnyitásáról és egyre apróbb részecskékre darabolásáról, akár spirituális útkeresésről van szó, a kérdések mindig ugyanazok: kik vagyunk, miért történtek velünk dolgok a múltban, és mit tartogat a jövő? Wayne McGregor saját genetikai állományának feltérképezésével és színpadra állításával keresi a választ. DOHY ANNA KRITIKÁJA.
EGYEDÜL, A VILÁG PEREMÉN Akram Khan Company: Xenos
Akram Khan azt írja az előadáshoz kiadott ismertetőben, hogy munkái közül a Xenos áll legközelebb személyes művészi útkereséséhez. NÁNAY FANNI ÍRÁSA.
SZERELMES TÖRTÉNET A NEGYEDIK DIMENZIÓ HATÁRÁN Arno Schuitemaker: I will wait for you / Trafó
Kezdj el figyelni egy árnyékot! Mozdulatlannak tűnik, noha tudjuk, hogy a Nap járásával együtt vándorol. Vajon képesek lennénk-e elég ideig és elég koncentráltsággal figyelni ahhoz, hogy az idő összezsugorodjon, és az árnyék a szemünk láttára vándoroljon át a szobán? DOHY ANNA KRITIKÁJA.
AZ ELLENTMONDÁSOK TERÉBEN DOLGOZUNK Interjú Mészáros Mátéval
A Hinoki után ismét a Trafó színpadára készít koreográfiát Mészáros Máté. A United Space of Ambivalence főpróbahetéhez közeledve eredetiségről, színházi terekről és inspirációkról beszélgettünk, na meg arról, milyen hónapokon keresztül hat férfi táncművésszel dolgozni. DOHY ANNA INTERJÚJA.
ÚRI PASSZIÓK Ultima Vez: In Spite of Wishing and Wanting / Trafó
Hatodik alkalommal vendégszerepelt Magyarországon a flamand Wim Vandekeybus világhírű táncszínháza, az Ultima Vez. Az önnön műveit sorozatban újragondoló nagymester társulata ismét egy felfrissített klasszikussal, a zárt férfiközösséget megmutató In Spite of Wishing and Wanting című darabbal tért vissza Budapestre. HALÁSZ TAMÁS KRITIKÁJA.