Pár perc után már bele is merülök a lendület, az izomerő és a fizika kecses összhangjának csodálatába, ami mindig magával ragad, ha Cuhorka Emese lép színpadra. Tiszta tánc, tiszta látvány – egy darabig. Aztán hirtelen minden megváltozik, minden megkérdőjeleződik, a néző pozíciója legalább annyira, mint a táncosé. DOHY ANNA KRITIKÁJA.
Tánc
Hirdetés
NÉZŐPONT-BONTOGATÁS
SOKKAL INKÁBB SZERELEM Lander Patrick: Tojáshéj / OPEN 2015 Nemzetközi Közösségi Színházi Fesztivál – SÍN Kulturális Központ, MU Színház
Bekötött szemű pár dülöngél andalító dallamra egy kifújt tojásokból rakott szív alakú forma közepén. Elhal a zene, a két táncos tapogatózva, toporogva rálép az első tojásra. Majd a következőre. Reccs. DOHY ANNA KRITIKÁJA.
TEST-TÉR-KÉP Sasha Waltz & Guests: Körper / Tanzquartier, Bécs
Amit tudni akarsz a testről, de sosem merted megkérdezni. Kicsit viccesen így vezethetném fel a kortárs német táncművészet egyik korszakos művét, amelytől a komolytalanság és a karót nyelt (ál)tudományoskodás egyaránt távol áll. KRÁLL CSABA CIKKE.
Hirdetés
CSÍK ÉS SZARV Compagnie Marie Chouinard: 24 prelűd, Tavaszi áldozat / Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó, EKF 2010; Trafó
Egy ember előtti, vagy ha úgy tetszik, az emberré válást megelőző animalitás állapotából látszik meríteni, erőt nyerni magának a mozdulat, a test, a kefehaj, a medvefülnyi konty, a messze csapódó hajfonat-kígyó. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA KRITIKÁJA.
KÖZÖSSÉGI ÖTLETGENERÁTOR Fehér Ferenc: B.A.H.A.P.Á. / MU Terminál
A Fejes Ádám által irányított „táncos-keltető”, a MU Terminál évek óta nagyon jól funkcionál, Fehér Ferenc meghívása pedig úgy tűnik, egyet jelent a felszabadult, játékos, örömteli, könnyed, közösségi kísérletezéssel. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
RÍTUS ÉS LÉLEK Terített asztal / Zsidó Nyári Fesztivál 2010
Nagykorúvá válás és belépés a házaséletbe; örömteli, érzelmileg nagy megpróbáltatást jelentő események. Ünneplésük szigorú tradíciók szerint folyik. A Terített asztal című est két kortárs balett előadása a szertartás szigorú rendjében kiszámíthatatlanul csapongó lélekről szólt. MAUL ÁGNES KRITIKÁJA.
ÉSZAK DÉL MELLETT Mikisz Theodorakisz: Zorba, a görög / Miskolci Nemzetközi Operafesztivál 2010
Lorca Massine sokfelé sikert arató koreográfiája révén a balettszínpadon is messzemenő természetességgel hat a könyv és film formájában világhírűvé lett Zorba-történet, s ez az eredeti Kazantzakisz-mű balladai tömörségét, a megfogalmazás klasszikus biztonságát dicséri. MALINA JÁNOS CIKKE.
TEST, POP, SATÖBBI Les Ballets C de la B: Out of context – for Pina / Wiener Festwochen 2010
Az Alain Platel vezette Les Ballets C de la B tőle szokatlan módon vegytiszta táncelőadással lépett fel az idei Wiener Festwochenen. A műfajhatárokat rendre átlépő, a társművészetekkel bátran kacérkodó belga társulat ismét szembement a várakozással. KRÁLL CSABA ÍRÁSA.
ESZKI MÓTO BORZÓ Kovács Gerzson Péter: Triptichon Magenta V., Városi eszkimók / POSZT 2010
Van egy oldal a neten, ahol szőrös kapucni alatt ismeretlen ismerős arcok gyülekeznek, szájukban hallal (te választhatod meg a színét!). A KGP-hez fűződő projekt után nyomozva annyi derült ki, hogy némelyikük olykor táncra is kap. A POSZT-on például a Széchenyi téren. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA ÍRÁSA.
KŐVENDÉGSÉGBEN Budapest Tánciskola: A jövőre emlékezve / POSZT 2010
És az egyikük elragadta „Igor” rollerjét! A kisfiú szaladt a félmeztelen faun után, akit egyébként nem sokáig kötött le a görgős szerkezet… A tízéves POSZT ismét meghívta kedvenc előadásait, köztük a Budapest Tánciskola A jövőre emlékezve című performanszát. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA ÍRÁSA.
NA, MOZGÁS! A Pesti Magyar Színiakadémia mozgásbemutatója / POSZT 2010
A POSZT-on hagyomány a színiiskolák bemutatkozója. A beszéd-, ének- és mozgásórákon olykor az egyszeri látogató is részt vehet, de többnyire „csak” nézünk: mit tanulnak a jövendőbeli színészek. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA ÍRÁSA.
ÚTKERESZTEZŐDÉS MU Terminál V. évfolyam, C-est / MU Színház
A MU Színház fiatal táncosokat útnak indító stúdiójának V. évfolyama elérkezett a C ponthoz, vagyis a képzés befejezéséhez. HALÁSZ GLÓRIA ÍRÁSA.
Hirdetés
BOSZORKÁNYOS ESTE A Budapest Tánciskola estje / Trafó
Otthonosan kaotikus táncpróba, feszes tempójú koreográfia, mulattató kísérletezés valamint musicalt idéző össztánc és közepesen feszélyezett ismerkedős buli a közönséggel együtt. Ez mind helyet kapott a Budapest Tánciskola estjén. MAUL ÁGNES KRITIKÁJA.
A BŐRÜKÖN ÉRZIK Membros Company: Láz (Febre) / Trafó
A Brazíliából érkező hip-hop csapat, a Membros Company valójában nem társadalmi elkötelezettsége miatt fontos társulat, hanem azért, mert a Febre pontos látleletet ad arról, hogyan függ össze tárgyiasítás és erőszak. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
CHE GUEVARA ELFÁRADT A koreográfia vége? / Trafó
„A koreográfia halála?” – vetette fel eredetileg a kérdést a közép- és kelet-európai kortárstánc-régió mozgósítását célzó egynapos konferencia a W-Est_Where program keretében. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA ÖSSZEFOGLALÓJA.
KAPCSOLATI MINTÁK Fodor Zoltán és Grecsó Zoltán estje / Nemzeti Táncszínház, Táncfórum 2010
Az évad vége felé közeledve a Nemzeti Táncszínház által rendezett Táncfórum minden évben tartogat hazai premiereket. Idén többek között Grecsó Zoltán két rövidke darabja és Fodor Zoltán háromrészes alkotói estje kerül terítékre, melyből az egyik opus szintén újdonság. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
GÁLAES(E)TEK A Magyar Táncművészeti Főiskola rendezvénye és a Tánc Világnapja gálaest / MűPa, Táncfórum 2010
Bizonyára nem én vagyok az egyedüli, aki viszolyog a gálaestek szmájli hivataloskodásától, akit zavarnak a közhelybe fúló ünnepi mondatok, a kiragadott előadásrészletek kavalkádja. Őszinte, hiteles, emberarcú pillanatokra vágyom. KRÁLL CSABA ÖSSZEFOGLALÓJA.
AZÉRT A VÍZ AZ ÚR Duda Éva Társulat: Faun / Nemzeti Táncszínház, Táncfórum 2010
Duda Évát új darabjában, a Faunban mintha a Tavaszi áldozat problémaköre érdekelné a leginkább. A medenceszerű színpadon artisztikusan érzéki birkózás zajlik az áldozat és tettesek között. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
EZ NEM MESE Répa, retek, mogyoró; Péter és a farkas / Táncfórum 2010
Nemrég a kormány a gender ideológia jegyében arra intette az óvodák dolgozóit, hogy kerüljék a nemi sztereotípiák kialakítását a gyerekekben. A lányoknak ne nyomjanak babát, a fiúknak kisautót a kezébe. És ne játsszanak papás-mamást. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA KRITIKÁJA.
SPICC-TECHNIKA ÉS VICC-TECHNIKA Les Ballets Trockadero de Monte Carlo / MűPa, Táncfórum 2010
Meglepő lehet a következő kijelentés, ha megvizsgáljuk, a jelen írás tárgya mivel is varázsol már közel négy évtizede. A Les Ballets Trockadero de Monte Carlo budapesti vendégjátékával a magyar fővárost felvette-besorolta egy exkluzív, komoly respektussal bíró klubba. HALÁSZ TAMÁS ÍRÁSA.
KÜLÖNÖS HÁZASSÁG Duna Művészegyüttes: Barocco Rustico – A négy évszak / Táncfórum 2010
Juhász Zsolt és Orza Calin a Duna Művészegyüttes számára készített új koreográfiájában az olasz barokkot az erdélyi folklórral házasította. MAUL ÁGNES KRITIKÁJA.