A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE Kovács Dominik és Kovács Viktor: Lesz majd minden
Vakulástól sötétedésig gürcölő parasztok, életre kelő, sőt életben maradó, az élőkkel beszélgető, tivornyázó holtak szerepelnek Kovács Dominik és Kovács Viktor családregényében, ahol a helységnevek fiktívek, mégis rájuk ismerünk. Mágikus realizmus vagy ironikus álfolklór? Az olvasó örül, a kritikus a műfaji besorolással próbálkozik. MATUZ BENCE RECENZIÓJA.
„…SOHASEM TÉVED, MERT ANYANYELVEKÉNT BESZÉLI” A cselló mestere: Perényi Miklóst köszöntjük / MÁV Szimfonikus Zenekar, Zeneakadémia
Perényi Miklós tökéletesen csellózik: játéka a biztonságos hangszeres rutin és a megkérdőjelezhetetlen ízlés pillanatait nyújtja. Nincs kétségünk, ezeket a darabokat pontosan így kell lejátszani, nem érdemes itt hangideálról, intonációs tökélyről, kiérlelt koncepciókról hadoválni, Perényi annál sokkal magasabb osztályba jár. GYENGE ENIKŐ KRITIKÁJA.
PICASSO TEKINTETE Látogatóban Picassónál. Juan Gyenes / Mai Manó Ház
Ha bárkit megállítanánk az utcán azzal a kérdéssel, hogy nevezzen meg egy világhírű huszadik századi festőművészt, nagy valószínűséggel Picasso nevét mondaná. Ha az illetőt arra is megkérnénk, hogy pár szóval írja le, hogyan nézett ki a spanyol zseni, akit egész életében a világ kitüntetett figyelme kísért („Néha kedvem volna plasztikai
„MIKÉPPEN MI IS MEGBOCSÁTUNK AZ ELLENÜNK VÉTKEZŐKNEK” Expats/Máshon – Amazon Prime
Az Expats sűrű szövésű, dús és túláradó: két vállra fekteti nézőjét, a gyomrába térdel, majd a mennyekbe emeli, hogy úgy érezze, az HBO Csernobilja óta nem volt ilyen kvalitású tévés mutatvány. SUGÁR BERTALAN KRITIKÁJA.
A MÁGIKUS NÉGYZET ÉS A KIHAGYOTT LEHETŐSÉG À la recherche de Vera Molnar – Vera Molnar művei és kortárs reflexiók / Ludwig Múzeum
2023 decemberében hunyt el Vera Molnar magyar származású francia művész, aki az elsők között foglalkozott computer arttal és generatív művészettel: már 1976-ban beemelte sorozataiba a Fortran programozási rendszert. A Ludwig Múzeum április közepéig látogatható kiállítása az 1924-ben született magyar születésű művész életművét kíséreli meg bemutatni kortárs reflexiókkal karöltve. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.
KONCEPT, AKTIVIZMUS, RÉSZVÉTEL Yoko Ono: Music of the Mind / Tate Modern, London
A londoni Tate Modernben rendezett retrospektív kiállításával végérvényesen beigazolódott, hogy Yoko Onónak semmi szüksége nem volt John Lennonra a világhír megszerzéséhez. Saját jogán is érvényes, öntörvényű képzőművész, performansz és filmes alkotó. R. HAHN VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
MODERNIZÁLT FEUDALIZMUSBoross Martin: Nyersanyag
Rokonszenves polgármester, virágzó uborkabiznisz, művészeti foglalkozásra nyitott gyerekek: elsőre ilyennek tűnik Pusztaszomaj, ahová budapesti filmesek érkeznek nyári szakkört tartani. Azonban pár nap alatt kiderül, hogy a meseszerű fejlődés mögött adósságspirálba kényszerített, megvezetett napszámosok, korrupciós ügyektől hemzsegő hivatal és omladozó vályogházak állnak. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
ÖRDÖGI UNIVERZUMOK A CROISETTE-EN Jonathan Glazer: The Zone of Interest és Jessica Hausner: Club Zero / 76. Cannes-i Filmfesztivál
Szikár és rideg konstrukciók rejtik el és fedik fel a borzalmak univerzumait az idei Cannes-i fesztivál két szenzációs versenyfilmjében. Kísérteties visszafogottság és hátborzongató szembesítés Jonathan Glazer és Jessica Hausner legújabb munkáiban. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
AMIKOR MINDEN EGYÜTT VANKevin Spagnolo, Aurélien Pascal és Théo Fouchenneret koncertje / Zenakadémia
Egy koncert, amelyen egyszerre három kivételes hangszeres előadó lép pódiumra. Egy este, amelynek során egy mellőzött műfaj remekei szólalnak meg. Egy műsor, amelynek három száma közül kettő méltán nevezhető felfedezésnek. Két óra, amelyet a jelenlévők a fiatalság és az elhivatottság ünnepeként élnek át. Kevin Spagnolo, Aurélien Pascal és Théo Fouchenneret nevét érdemes megtanulni. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
HÚSLEVESBEN FŐTT SZERELEM Tran Anh Hung: La passion de Dodin Bouffant – A szenvedély íze / 76. Cannes-i Filmfesztivál
A legjobb húsleves, amit valaha enni fogsz, a mozivásznon gőzölög. A vietnámi Tran Anh Hung versenyfilmje kulináris élvezetek soha nem látott gyönyöreibe burkolja Juliette Binoche és Benoit Magimel szerelmét. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A SZÜRKE SZATÍRA ÁLLATI HÉTKÖZNAPJAI Szécsi Noémi: Rohadt állatok
Szécsi Noémi ezúttal állatmeséket ígér felnőtt közönségnek. A Rohadt állatok kortárs tematikája szervesebben kapcsolódik legutóbbi fikciós könyvéhez, az Egyformák vagytokhoz, mint korábbi szövegeihez. Milyenek a hétköznapok a Biokertben magas pozícióban lévő élőlények számára? Erre ad feleletet a kötet. FEKETE I. ALFONZ RECENZIÓJA.
A MELEG ZSIDÓ KENGURU TOLLAT RAGAD Barrie Kosky önéletrajzi kötetéről
Az Európában dolgozó ausztrál operarendező, Barrie Kosky nevével sok magyar operarajongó a pandémia időszaka alatt ismerkedett meg: ha volt az időszaknak pozitív hozadéka, az a tőle is hozzáférhető operafelvételek számának megugrása. De kicsoda Kosky valójában? NOVOTNY ANNA ÍRÁSA.
SZÖVEGGYŰJTEMÉNY ELSZALADT ÉLETEKHEZLine Knutzon: Közeleg az idő / Nézőművészeti Kft. a Szkéné Színházban
A kusza történéseivel, távolított alakításaival helyenként legalább vicces előadásban Kovács Lehel rendezése a langyosan telő évek szürreális időélményét, üres foltjait sokkal inkább bosszantóan hozza létre, mintsem azt művészi értelemben lenne képes megmutatni. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
ILYENEK VOLTUNK/VAGYUNK? Útitársak – Fellow Travelers / SkyShowtime
A kritikusok által agyonajnározott és halálba hájpolt, önmagát többek között politikai thrillerként definiáló Útitársak inkább softpornóba hajló, középszerű melodráma, melynek hőseivel kimondottan nehéz empatizálni, főleg nyolc részen keresztül. SUGÁR BERTALAN KRITIKÁJA.
PÁLCÁK KIRÁLYAIA karmestermítosz a moziban
Az elmúlt években a popzene ikonikus alakjairól szóló dokumentum- és játékfilmek mellett a klasszikus zenei világ szereplőiről szóló alkotások is megjelentek a populáris kultúra látómezején. A filmgyártás a könyviparhoz hasonlóan mitikus alakok magánélete után kutat, és tekintetét a magával és a világgal küzdő karmester ambivalens személyiségére irányítja. WAGNER SÁRA ÍRÁSA.
Hirdetés
HETVENNÉGYBEN ELREPEDT MINDEN POHÁR Simona Semenič – Tomi Janežič: 1978 / Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház
Amikor felnőttként magunkról és a világról gondolkodunk, valami módon mindig a múlttal is foglalkozunk. Az 1978 című előadással Tomi Janežič és a temesvári Csiky Gergely Színház társulata azt teszik ránk, hogy a jövőnkkel is. A Temesvári Műszaki Egyetem egykori Hidrotechnikai karának elhagyott épületében jártunk, az előadás bemutatóján. PROICS LILLA KRITIKÁJA.
NEM TETTETJÜK MAGUNKAT MÁSNAK Interjú Pass Andreával és Kenéz Ágostonnal a DanteCasinóról
A nemrég indult DanteCasino tagjai: Pass Andrea, Ács Petra, Bartha Bendegúz, Georgita Máté Dezső, Hrisztov Toma, Kenéz Ágoston, Podlovics Laura, Vilmányi Benett, Tóth Kata és Vajdai Vera. A formáció működéséről, elképzeléseiről, szándékairól beszélgettünk Pass Andreával és Kenéz Ágostonnal. PROICS LILLA INTERJÚJA.
A MÚLTON ÁT ELŐRE, A JÖVŐBE Dávid Attila: Emma / Örkény Színház
Az Örkény Színház Emma című előadása nem tankönyvi példabeszéd, hanem lelkigyakorlat, amelynek célja, hogy a Kerekes Éva által kifejezetten érzékenyen és árnyalt odafordulással bemutatott Emma nevű szereplő folytatni tudja az életét. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
JODOROWSKY A TELJES IDEGÖSSZEOMLÁS SZÉLÉN A Dűne kétszer
Frank Herbert Dűne című regényét vallásos mítosz övezi. A tudományos-fantasztikus irodalom egyik legkomplexebb mesterműveként számontartott könyv megfilmesítésébe több nagy rendező bicskája is beletört, Hollywood mégsem adja fel, hogy egyszer igazságot szolgáltasson az enigmatikus irodalmi műnek. A regény első filmes adaptációja, közel negyven évvel bemutatása után újra a mozikban. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
MÉG EGY MADELAINE Marcel Proust: A hetvenöt kéziratlap
A hetvenöt kéziratlap afféle előtanulmány és motívumgyűjtemény Marcel Proust gigantikus regényfolyamához. De megfejthetjük-e általa Az eltűnt idő nyomábant? MATUZ BENCE RECENZIÓJA.
FÜST, FÉNY, VEREJTÉKAnna Hints: Smoke Sauna Sisterhood
A füstszaunázás ősi észt szokás. Az erdő mélyén összegyűlnek a nők, meztelenre vetkőznek és 70-80 fokban izzadják ki a fájdalmas, gyötrelmes, félelmetes emlékeket. A Smoke Sauna Sisterhood csodálatos bravúrral fényképezett dokumentumfilm megtisztulásról, túlélésről, az elpusztíthatatlan lélekről, a női közösség erejéről és arról, hogyan füstöljük ki a gonoszt a múltunkból egymásnak dőlve, egymásra figyelve egy szűk, forró vízcseppektől sistergő kunyhóban. MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
KIÉ EZ, AMI A MIENK?Tena Štivičić: 3TÉL / Radnóti Miklós Színház
Birtokolhatunk-e valamit, aminek jogos tulajdonlása magunkban is kétségeket kelt? És szét tud-e esni valami, ami úgy jött létre, hogy előtte valami már szétesett, épp úgy, ahogy az ő előtte való is darabjaira hullott? S mi ez a kusza és hullámzó gubanc, amit családi életnek, esetleg nemzetnek hívunk? GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
A TESTEM AZ ÉN ORSZÁGOMTheater is a Must 2023, Alexandria és D-CAF 2023, Kairó
A kairói D-CAF fesztivál Arab Art Focus programjának felütéseként rendezett Festivals and Audiences in the Arab World című kerekasztalbeszélgetésen a meghívott szakemberek igyekeztek az arab világban zajló kulturális fesztiválokat térképre helyezni, és közel száz (!) fontosabb művészeti eseményt soroltak fel - olyan országokból is, ahol a kemény önkényuralmi rendszer vagy a háborús helyzet miatt a kulturális fesztiválok hiányát feltételeztük volna. NÁNAY FANNI BESZÁMOLÓJA.
OVIS ABSZURD Szabó Borbála: Kalandok a Ló csoportban
A gyerekvilágba időnként felnőtt problémák tolakszanak, rájuk pedig talpraesetten és viccesen reagálnak a gyerekek. Ez akár Erich Kästner könyveinek összefoglalója is lehetne, de ezúttal Szabó Borbála Kalandok a Ló csoportban című kötetét jellemzi. VÁNDOR JUDIT RECENZIÓJA.