Júniusban ismét megrendezte közkedvelt filmhetét a Japán Alapítvány. Az idei filmkínálat a 2021-es rendezvény alkotásainak szellemiségét folytatta: a tradíciók, a hagyományos értékek, és mindenekelőtt a közösség kérdése került a középpontba. SÜLL KRISTÓF BESZÁMOLÓJA.
Fesztivál
Hirdetés
TÁRSAS LÉNYEK
NŐI SORSOK A DÓM TÉREN Beszélgetés Barnák Lászlóval
A Petőfi 200 emlékév része is lehetne a Szegedi Szabadtéri Játékok július 1-i nyitó produkciója, a Szabadság, szerelem! – bár kormányzati támogatást erre sem kaptak eddig. A női sorsok évada az idei – mondja Barnák László, a tavalyi összevonással létrejött színházi mamutintézmény főigazgatója. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
„A NYITOTTSÁGBAN HISZEK” Beszélgetés Lőrinczy Györggyel
A Szentendrei Teátrum műsora nem is lehetne szélesebb: zenés, táncos, próza, kőszínház, független, saját és koprodukció, Nyílt Fórum, kortárs táncfesztivál, barokk zene. Lőrinczy György előadóművészeti ügyvezetővel beszélgettünk. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
Hirdetés
A KRITIKUSOK ELESTEK A SZÍNPADON TESZT 2018 / Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár
A Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozón idén a Revizor kritikusai vezették az esti szakmai beszélgetéseket. Csáki Judit, Proics Lilla és Puskás Panni Temesváron is A mi asztalunkat ülték körbe. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
AZ EMBER NYOMÁBAN 26. Várnai Nemzetközi Színházi Fesztivál
Helyzeti hátrányból indul a várnai fesztivál: a bolgár tengerparton, a naptári nyár elején ugyan kinek volna kedve sötét színháztermekben üldögélve múlatni az időt? JÁSZAY TAMÁS BESZÁMOLÓJA.
GYŐZELEM A CINIZMUS FELETT Defiant Requiem / Zsidó Művészeti Napok
Verdi Requiemjének terezini előadásai a nyugati kultúra megismételhetetlen pillanatai közé tartoznak. Rögtön felmerül a kérdés: megismételhetők-e mégis ezek a pillanatok? CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
VALAMI, AMIT NEM LEHET MEGMAGYARÁZNI Reflex 4 Nemzetközi Színházi Fesztivál, Sepsiszentgyörgy
Van a sepsiszentgyörgyi Reflex fesztiválnak valami határozott, szikár, stílusos eleganciája. Nemcsak a vizuális arculatában fejeződik ki, de abban is. STUBER ANDREA BESZÁMOLÓJA.
NEKIK, RÓLUK, VELÜK Mi a kortárs? / Stereo 5 Fesztivál, Trafó
A Stereo Akt által szervezett négypaneles konferencia két középső blokkjáról tudósítok: a részvétel és a dokumentarizmus amúgy se esik olyan messze egymástól. JÁSZAY TAMÁS BESZÁMOLÓJA.
MINDENKI ÜTI A SIMOGATÁSÉRT SZŰKÖLŐ KUTYÁT? Matteo Garrone: Dogman / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
Elismerésért könyörgő kutyaként viselkedő kisember megrázó drámája az ipari társadalom perifériájának lepukkant díszletei között. Kilátástalan kiszolgáltatottság és egy felejthetetlen színészi alakítás a cannes-i versenyprogram egyik legerősebb filmjében. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A HALÁLIG ÉS VISSZA 2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, Szeged
Láttunk már élesebb versenyt is. Ennél szebben nem fogalmazhatjuk meg, hogy a 2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál nagyjátékfilmes szekciójában mindössze három induló mérte össze művészi erejét PAPP SÁNDOR ZSIGMOND BESZÁMOLÓJA.
LARS VÉRES POKLÁNAK MÉLYÉN Lars von Trier: A ház, amit Jack épített / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
Elevenen felboncolva tárja önmagát bírálói elé Lars von Trier végtelenül sötét, kegyetlen és kilátástalan új filmjében. Zsigerek, brutalitás és halál a témát és kifejezőeszközöket egyetlen nagyformátumú koncepcióban egyesítő remekműben. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
NEGYVEN KISBOLYGÓ 2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, Szeged
Amit szabad a rövidfilmesnek, nem biztos, hogy megengedheti magának nagyobb produkció rendezője. Ráadásul a kicsi nagyít: jobban kitetszik a sutaság, a dramaturgiai zökkenő, a jelentéktelen szürkeség, mint ahogy jóval intenzívebben szikrázik fel a tehetség, az ötlet, a kreativitás, a váratlan húzás. A szegedi Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál kisjátékfilmes blokkjának alkotói/diákjai között már ott voltak a leendő nagy rendezők is. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
AZ ELTŰNT KIAROSZTAMI NYOMÁBAN Jafar Panahi: 3 arc / Cannes-i Nemzetközi Filfmesztivál 2018
Elkeseredett kamaszlány kétségbeesett gesztusából az iráni társadalom komplex problémái bomlanak ki a hazájában páriaként forgató Panahi varázslatos filmjében. Az Arany Pálma egyik első komoly esélyese. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
NYAKUNKBA ÖMLIK A DONYECKI SZAR Szergej Loznyica: Donyeci történetek / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
Egyetlen puskalövés nélkül sokkol a háború észbontó őrülete Szergej Loznyica új, témájában és megközelítésében merész, abszurdba hajló remekében. Katonák, képviselők, menekültek és statiszták valahol a kelet-ukrajnai front környékén. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
AJÁNDÉK EZ A NAP? Szilágyi Zsófia: Egy nap / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
Sivító gyerekek, túlterhelt szülők és a körülöttük lüktető Budapest – egy háromgyerekes család zaklatott hétköznapjának felkavaró története. A cannes-i fesztivál évek óta kárhoztatott férficentrikusságát rendezője és fókusza révén idén egy remek magyar film oldja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
„EZZEL ÚJNAK ÉRZED MAGAD?” Mi a kortárs? / Stereo 5 Fesztivál, Trafó
A címben szereplő provokatív kérdést Szabó Székely Ármin tette fel a Stereo 5 Fesztivál Mi a kortárs? címre hallgató konferenciáján. Hogy mitől és hogyan lesz új valaki a kortárs színházban, azt rendkívül nehéz megmondani, a kerekasztal-beszélgetésekből legalábbis ez derült ki. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
MI A SZÍNPAD? Hasse: Artaserse / BTF 2018
Kovalik Balázst nem érdekli Hasse operája, mint tudatosan felépített, saját dramaturgiával bíró műalkotás – az a valami, ami több, mint a részek összessége. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
CSAK JÓ MŰVEKET JÁTSZUNK Beszélgetés Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással
Idén harmadik esztendejéhez érkezik Kokas Katalin és Kelemen Barnabás Fesztiválakadémiája. Az alapítókat nemcsak a július 23-án induló fesztivál programjáról, de a kamarazene határairól és a hegedűtanároknak kijáró háláról is beszéltettük. LÁSZLÓ FERENC INTERJÚJA.
AZ EGYÉNI SZABADSÁG ALAKZATAI 24. Lengyel Filmtavasz / Művész Mozi
A 24. Lengyel Filmtavasz megmutatta az ország filmművészetének rendkívüli sokszínűségét. ZALÁN MÁRK ÖSSZEFOGLALÓJA.
HÁTTAL AZ OPERÁNAK? Natalie Dessay a Zeneakadémián / BTF 2018
Ha egy énekes több évtizedes, diadalmas operai pályafutás után visszavonul a zenés színháztól, joggal feltételezhetjük: életében a színpad után most a pódium következik. A világhírű francia koloratúrszoprán esetében nem ilyen egyszerű a képlet. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
MÁR A KUTYÁKAT IS IRTJA A GYŰLÖLETPOLITIKA Kutyák szigete / Titanic Filmfesztivál Nemzetközi Filmfesztivál 2018
Wes Anderson új animációja, a Kutyák szigete egy szerethetően rongyos mesefilm kutyabarátságról és gyűlöletkeltésről, és arról, hogy csak szavak nélkül értjük igazán egymást. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.