Úgy tűnik, a második generációs performanszoknak muszáj a mindenkori néző perifériás látómezején mozogniuk: aki június elején Pesten az Örs vezér terén jóval túlra nem jutott el, az június végén a szegedi ZUG-ban és kapcsolt részeiben abszolválhatta (szinte) mindegyik idei bemutatót. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
Fesztivál
Hirdetés
„EZ A TE IDŐD”
VÁLSÁGBÓL NYERT MŰVÉSZET 16. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál
Fiatal felnőttek magánéleti, karrier- és átfogó válsága adta a kétévente rendezett Kecskeméti Animációs Filmfesztivál versenyprogram egyik legfontosabb irányvonalát, mely az abszurd és az imaginárius játékos szimbiózisával hoz új színt a műfaj évről évre szélesedő palettájára. CSOMÁN SÁNDOR BESZÁMOLÓJA.
FEJNEHÉZ Janni Younge Productions: Hamlet / Budapest Bábszínház, I. Abstract Fesztivál
Hamletet rendezni vagy nem rendezni? Sok színházcsináló kötelezően elér a beugratós kérdéshez a pályáján. Janni Younge új előadásában kitartóan birkózik a szellemmel, és többször ő marad felül a küzdelemben. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
Hirdetés
ÁBEL A RENGETEGBEN Fishing on Orfű 2021
Minden Ábelek genezise csütörtök hajnalban hangzott el a Fishing on Orfű kempingjében. Valaki nagy elánnal kereste a haverját. A bulizásban megfáradt kempingezők pedig, hogy mielőbb véget vessenek a kiabálásnak, beszálltak segíteni. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
TOPMODELL (NEM) LESZEK! Salzburgi Ünnepi Játékok 2021
Cecilia Bartoli és az Il trionfo del Tempo e del Disinganno. Egy operába oltott oratóriumról. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA, 2. RÉSZ.
AMERIKA MESSZIRE VAN West Side Story / Szegedi Szabadtéri Játékok 2021
Amit csak lehetett, egyik kezével elvett énekes színészeitől Alföldi Róbert a szegedi Dóm téren hatszor közel teltházzal játszott West Side Storyban. A másik kezével azért adott rendesen: nekik is, nekünk is. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
A VILÁG TETEJÉN Salzburgi Ünnepi Játékok 2021
Zavarba ejtő, sokszínű gazdagság. Mozart városában jártunk, a szülőház körül hömpölygő tömeg, napközben és este pazar művészeti élmények. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA, 1. RÉSZ.
ÍNYENCEK ZENÉI A Kaposfest 2. napja
Forró napokat hozott az augusztus Kaposváron is, az idei kamarafesztivál második napján egy napistennek szóló kortárs zenemű és egy érzéki Bach-balett fűtött még tovább. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
RÖGTÖNZÖTT ÖTPERC A Kaposfest nyitókoncertje
A nyárvégi Kaposfestet Bartók és Piazzolla zenéje nyitotta meg, de a show-t egy venezuelai hegedűs lopta el. Pepitás beszámoló Baráti Kristóf és Várdai István fesztiváljának első napjáról. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
AKARUNK-E MÉG DEMOKRÁCIÁBAN ÉLNI? Henrik Ibsen: A nép ellensége / Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, Gyulai Várszínház
„A kellemetlenkedő szerző kellemetlen darabja 130 év múltán még aktuálisabb, mint megírásakor volt” – írta Nánay István Ibsen darabjáról a 2013-as Katona József színházbeli bemutató kapcsán. 2021-re ez az érzésünk még tovább fokozódott. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
MEGRÁGNAK A TEREK THEALTER Fesztivál 2021, 7-9. nap
Különös dolog a nosztalgia, furcsamód működik. Összetettebb, mint ahogy valaha is gondoltam rá – előfordulhat, hogy nincs is köze az emlékezéshez, a konkrét visszajutáshoz. Inkább egy utazás, ami alatt újragondolhatunk dolgokat. FERENCZ HEDVIG BESZÁMOLÓJA.
TÖBBFÉLE MAGÁNY Beszélgetés Fabacsovics Lilivel és Szokol Judittal
Augusztus 13-án és másnap ősbemutató lesz a Szentendrei Teátrumban. Fabacsovics Lili dramaturg és Szokol Judit rendező most nem választott darabot, hanem írt egyet Csend-etűdök címmel. Szentendre ismerős helyszín számukra: a 2018-ban bemutatott Kígyóasszony librettója Fabacsovics Lili nevéhez fűződik, Szokol Judit pedig két darabot is rendezett itt 2019-ben. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA.
Hirdetés
CEAUȘESCU UTOLSÓ GYILKOSSÁGA Bódi Attila – Barabás Olga: Lázadni veletek akartam / Yorick Stúdió, Gyulai Várszínház
Két jó színész, egy jó zenész, két mikrofon, egy elektromos gitár és egy mindent megfigyelő, az arcokat közelről pásztázó, azokat időnként eltorzító kamera. A Bódi Attila regénye alapján készült előadás két órában mindent elmond arról, miért volt szükségszerű Ceaușescu diktatúrájának bukása. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
HALLGASS MEG, ÉREZD ÁT! THEALTER Fesztivál 2021, 4-6. nap
Csak azért, mert bizonyos kérdések túlságosan kényesek vagy súlyosak, még beszélnünk kell róluk. Ezt teszi maga a színház is, történeteket mesél, néha olyan dolgokról, amiket nem akarunk meghallani. BÁLINT ZSÓFIA ÖSSZEFOGLALÓJA.
VAN ÉLET A HALÁL UTÁN THEALTER Fesztivál 2021, 1-3. nap
Minél több előadást láttam a halálról, annál inkább úgy éreztem, élni akarok. Itt, ebben az országban. MOHAI ALETTA BESZÁMOLÓJA.
BÚCSÚT INTVE A Fesztivál Akadémia zárókoncertje
Utolsó estjéhez érkezett a Fesztivál Akadémia 2021-es sorozata. A szervezők és muzsikusok egy évre elbúcsúztak a közönségtől – de a koncert egy másik búcsú számára is alkalommal szolgált: az előadók ezen az estén emlékeztek meg tavaly elhunyt társukról, Alexander Buzlovról, az est valamennyi produkciójával az ő személye és művészete előtt tisztelegve. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
MESSIAEN JELENÉSEI A Fesztivál Akadémia koncertje
Olivier Messiaen ritkán hallható, gyakran hivatkozott mesterműve, a Kvartett az idők végezetére tette felejthetetlenné a Fesztivál Akadémia július 23-i koncertjét, amelynek a csend éppoly fontos eleme volt, mint a zene. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
UTAZÁS A KÉPEIM KÖRÜL Beszélgetés Gergye Krisztiánnal és Kígyós Fruzsinával
A szentendrei MűvészetMalom udvarán július 29-én, a Kőszegi Várszínházban augusztus 3-án élőben és tovább gondolva jelenik meg a Szinesztézia című előadás, amihez a Ferenczy Múzeumi Centrum nyújt szakmai támogatást. Gergye Krisztián táncművésszel és Kígyós Fruzsina művészettörténésszel beszélgettünk. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA.
HAMLEARGÉP – AVAGY MINDEN A CSALÁDBAN MARAD Győrei Zsolt–Schlachtovszky Csaba: Hamlear / Gyulai Várszínház–Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros
Néha az volt az érzésem, hogy a Hamlet és a Lear király vadul kifordított és eltorzított párhuzamaiból, valamint a Bánk bán kontraszthatásából fakadó helyzetkomikumok és szóviccek viszik csupán előre az eseményeket. Ami természetesen nem baj. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA.
SZŰZ MÁRIA A VAGINÁBAN Paul Verhoeven: Benedetta / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2021
Gyönyörű apácák szenvedélyes szerelme és misztikus látomások lázálmai fűtik ezt a csodák lehetetlen bizonyításáról szóló történetet. Paul Verhoeven a cannes-i versenyprogram első felének legambiciózusabb moziját szállította. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
SZÖRNYSZÜLÖTT AZ OPERÁBAN Leos Carax: Annette / Cannes-i Nemzetközi Filmesztivál 2021
Adam Driver és Marion Cotillard bizarr és tragikus szerelme Leos Carax újabb észbontó fantáziájában. Egy kísérteties musical a járvány miatt óvatosra csavart cannes-i fesztiválon. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.