A Nemzeti Galéria szürrealista kiállításán több stratégiát követve is végighaladhatunk. Lépten-nyomon meglepetésekbe ütközünk, majd sejtésünk beigazolódik: a szürrealizmus nem pár bohém festőművész játékos kalandja volt a tudatalatti világában, hatása az irodalomtól a filmművészetig behálózza a korabeli művészvilágot.SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA ISMERTETŐJE.
Képző
Hirdetés
ÁLMOK HÁLÓJÁBAN
POSZTMODERN NYOMULÁS ÉS DÚLÁS Budapest, József nádor tér, 2019
A felmagasodó József nádor-szobor előtt és mögött elhelyezett két kútszobor – a teret zűrzavaros látványossággá avatva – a szakmai (tervezői, beruházói és kivitelezői) korlátoltság, illetve tudatlanság agresszív iskolapéldájaként minősíthető. WEHNER TIBOR KRITIKÁJA.
SZERELEM A FALK MIKSA UTCÁBAN Nagy István: Tisztaság Tömörség Transzcendencia / Kieselbach Galéria
Beszéljünk magyarul: Nagy István művészeténél erősebb érzelmi nyomatékot nem lehet adni a Trianon-évfordulónak. P. SZŰCS JULIANNA KRITIKÁJA.
Hirdetés
EGY ELFELEDETT REFORMER Orlai Petrics Soma – Egy XIX. századi alkotóműhely / Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba
Ha nem lett volna barátja Petőfinek és nem festett volna róla képeket, akkor vajon mennyire lenne ismert Orlai Petrics Soma a közönség előtt? Valószínűleg semennyire, pedig úttörőbb volt a maga korában, mint jobban számon tartott követői. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
TEREPASZTAL FELNŐTTEKNEK Kis Varsó: Lélekben tomboló háború / Trafó Galéria
Gálik András és Havas Bálint nem csak a hazai, de a kortárs képzőművészeti élet jegyzett és meghatározó figurái. Ezt elsősorban olyan egyedi projekteknek köszönhetik, ahol kiemelt szerepe van az általuk összegyűjtött tárgyak új kontextusba helyezésének. SZABÓ TAMÁS KRITIKÁJA.
MEDDIG FOKOZHATÓ AZ ÉLVEZET? Élményváros, unalom: Budapest jövője és a turisták / KÉK a Vízraktérben
Ha pikáns részletekre vágyik, ne is olvasson tovább, kattintson és meneküljön – itt és most ugyanis egy szabadegyetemi előadásról olvashat. Hogy abban hol az élvezet? Kiábrándítóan hangzik: gondolatmenetként van jelen. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
TIZENÖT SZÍN, 24 BIT Madách Imre: Az ember tragédiája – Jankovics Marcell animációs filmváltozatának képeivel
Jó eséllyel az animációs filmváltozatot népszerűsítő kampány részének, de legalábbis kiadói marketingfogásnak tűnhet a legújabb Tragédia-kötet, pedig az album elkészülte alighanem a legjobb, ami Jankovics Marcell képeivel és Madách Imre szövegével történhetett. LÉNÁRT ÁDÁM ÍRÁSA.
HIBRIDITÁS A KÁRPÁTOK KÖZÖTT Az Irokéz Gyűjtemény és a rendszerváltás / Modern és Kortárs Művészeti Központ
Az Irokéz Gyűjtemény debreceni kiállítása nemcsak színvonalas, gondolatgazdag, hanem változatos és szórakoztató is. RADNÓTI SÁNDOR ÍRÁSA.
A MAGYAR GULÁG Kitelepítések 1950–1953 között a baranyai határsávból / Mohács Térségi ÁMK
„A zárt tehervagonba zsúfolt, ismeretlen cél felé hurcolt emberek képét egyébként könyvekből, leírásból, ismerőseim elbeszéléséből olyan pontosan ismertem, hogy szinte otthonosan éreztem magam. Ez az élmény, mindenkinek, aki magyarnak született: kijár ebben a században.” BOGDANOV EDIT ÍRÁSA.
DÉLBEN, PESTEN Belvárosi Bóklászó / Séta a Beyond Budapest szervezésében
Ahogy vannak hajnali, esti és éjszakai nők, nappali és éjszakai szemránckrém, úgy minden bizonnyal vannak hajnali, délelőtti és éjszakai városok is. A Beyond Budapest sétáin kiderül, hogy Pest nem csak egy estet, de egy délelőttöt is megér. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
ANTI-APOKALIPTIKUS JÁTSZÓHÁZ Yona Friedman: A nemépítés gyakorlata / Ludwig Múzeum
Egy építész, aki semmit sem épített, csak elmélkedett – arról, hogy a világ a vesztébe rohan. Mindezt már az ötvenes évektől fogva, amikor ez még egyáltalán nem volt nyilvánvaló. A magyar származású Yona Friedman rendhagyó életmű-kiállítása a jövő év elejéig látható a Ludwig múzeumban. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
A RAKODÓPART FELSŐ KÖVÉN „Dunánk partjai Budapesten” / FUGA – Budapesti Építészeti Központ
Sokan a kivándorlást fontolgatják, s az utóbbi hetek gazdasági eseményei alapján a legvonzóbb célpontnak egyelőre a szibériai sztyeppék tűnnek. Aki viszont marad, és valami érthetetlen oknál fogva továbbra is városban lakna, annak készül a szebb Budapest. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
Hirdetés
DÍNÓORSZÁG MÍTOSZAI Szolnoki József: Homeopatikus valóság / Ernst Múzeum
Történelmi tudatunk vakfoltjait, csökönyösen megőrzött mítoszainkat és egymásra halmozódó identitásainkat tárja elénk Szolnoki József kiállítása. Teszi mindezt hihetetlenül pontosan célba találó iróniával és kifinomult humorral. FÜRTH ESZTER ÍRÁSA.
KÉPKAPOCS Jakatics-Szabó Veronika: Urbánus poémák / KOGART Galéria
A képregényben az a jó, hogy nem kell sokat izgulni, mert már az oldal tetején látjuk, mi fog történni a lap alján. Az izgalmakat fokozza, ha az olvasás iránya felborul, és egy szabad bóklászás résztvevői lehetünk. Jakatics-Szabó Veronika versképei efféle kalandozásra csábítanak. FÜRTH ESZTER ÍRÁSA.
A HETVENES ÉVEK SZŰK LEVEGŐJE Korszerű lakás 1960; Szoc-Deco Metalica / Kiscelli Múzeum, Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
A design héten nyílt két kiállítás a ma retrónak becézett korszak lakáskultúráját, illetve építészet mutatja be. Aki viszont lát, és nem csak néz, a tárgyak nyomán egy nehezen megközelíthető korszak szociális és ideológiai működését tanulmányozhatja. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
ROKONOK Finn építészet 0809; Az építészet emléke; KilincsPár – PárKilincs / FUGA
Vannak rokonok, akik elől bujkálunk, és vannak, akikkel büszkélkedünk. A FUGA novemberben még látogatható kiállításai más tájak építészetére nyitnak kaput, és a kezünkbe adott kilincs sem akármilyen – egyedi tervezés, mindjárt párban. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
A LÉTEZÉS KERTJEI Nagy Márta: Történetek / Museion No. 1 Galéria
Amikor ezeket az építményeket nézem, az egyedüllét, a szorongás, a magába feledkező gyönyörködés, a csendes, szuggesztív szemlélődés, az éppen megengedhető remény egyedi történéseit látom megjelenni. MOHÁCSI ANDRÁS KRITIKÁJA.
ERŐTLEN, ÓVATOS …és a zsidók? / Magyar Zsidó Múzeum
A Zsidó Múzeum kiállításának koncepciója egyszerre merész és bátortalan, így nem csoda, ha a két tényező kioltja egymást, és legfeljebb attól a hallatlan bátorságtól remegünk, hogy valakik le merték írni a „zsidó” szót művészeti vonatkozásban. Miért is? KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
HOMEO-APÁTIÁVAL A MAGYAROSZAURUSZ DACUS ELLEN Szolnoki József: Homeopatikus valóság / Ernst Múzeum
Gyógyítható-e a skizofrénia homeopátiával? Ezt feszegeti Szolnoki József kuriózum-kabinetje. A kronológiai sorrendben sorakozó emlékezeti állomások a magyar történelem sodrának kelet-nyugati irányváltásait jelzik. A padlón a nyilak mutatják, merre haladjunk: iránytévesztés kizárva. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
HA MÁR ELPUSZTUL A VILÁG A KÉK – Kortárs Építészeti Központ Lecsós Kert projektje
Az apokalipszist közös gyomlálással megakadályozni bajosan lehet, a KÉK Közösségi Kertek projektje mégis erre buzdít. A Fenntarthatósági Nap alkalmából a Millenárison bemutatkozó Lecsós Kert sikere azt mutatja, van érdeklődés a világmegváltó veteményezés iránt. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
VILÁGUTAZÓ HELYBEN Budapest – Milorad Krstić fotókiállítása / Puskin Kávéház, Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál 2011
Ha az ember a Semmelweis utcából (így, október elején, egy napfényes-szeles napon) betéved a Puskin mozi kávézójába, és szerencséjére éppen hétfő délután van, tangózene üti meg a fülét, és valóban, az oszlopok mögötti, székekkel elkerített térben két pár is tangózik. FORGÁCH ANDRÁS ÍRÁSA.