A fával való különleges kapcsolatát átszűri, átlényegíti Hollán, és amit elénk tár, az egy olyan szubjektív élménykép, amit senki más nem vethetett volna vászonra. „Ez egy romantikus viszony. Érezni kell, melyik fa vár engem.” – vallja a művész. Nála a fa szót kér, egyenrangú fél, nem pusztán illusztrált anyag. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
Képző
Hirdetés
A TÖLGY ESZTÉTIKÁJA
EGY REFORMKORI FOTOGRÁFUS TEKINTETE Rosti.(Szerkesztette Fisli Éva és Lengyel Beatrix)
Rosti Pál, a 19. századi utazó, fotográfus, néprajz- és természettudós 1856-1858 között végigjárta Alexander von Humboldt ötven évvel korábbi latin-amerikai útját, majd élményeiről fotóalbumot készített. Ennek egy példányát a Nemzeti Múzeumnak ajándékozta. A tanulmánykötet most Rosti és az album sorsának nyomába ered. KUTI KLÁRA RECENZIÓJA.
KÉRDŐRE VONNI A NAGYVÁROSOK HÉTKÖZNAPJAIT Vivian Maier / Musée de Luxembourg, Párizs
Szinte zavarbaejtő a posztumusz hírnév globálisan átütő ereje. Vivian Maier életében extravagáns amerikai nevelőnő, holtában a fotográfia feminista géniusza. Nem sejthető honnan, de mindent tud a fényképészet csodálatos természetéről. BÖRCSÖK DÓRA ÍRÁSA.
Hirdetés
BULVÁRKIÁLLÍTÁS ÉS KIÁLLÍTÁSBULVÁR Holttest az utazókosárban – A Mágnás Elza-rejtély / Kiscelli Múzeum
Tényleg hollywoodi sztori Mágnás Elzáé: olyan, amiből filmet szokás készíteni, könyvet írni, kiállítást rendezni. Csak jó volna, ha az is kiderülne a kiállításból, hogy miért érdekes ma ennek a nőnek a története. GERA MÁRTON KRITIKÁJA.
TÍZÉVES ELSŐ FECSKÉK Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe / Várkert Bazár
Október 10-11-én rendezték meg a Várkert Bazárban az első Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe elnevezésű kifutói szemlét, ami a kortárs divatipar és a kormányzati Kulturkampf különös elegyeként prezentálta a menőség közép-európai etalonjait. ZANIN ÉVA ÍRÁSA.
KRITIKUSOK EGYMÁS KÖZÖTT Csóka Attila Róbert – Smiló Dávid: Építészet-kritika-írás
A kritika kritikájának kritikája – nem sziporkázóan szellemes szójáték, ám annál pontosabban leírja a következő írás tartalmi és műfaji kereteit. Az Építészet-kritika-írás tíz, építészetről gondolkodó és publikáló szakember véleményét foglalja interjúkba azért, hogy felderítse az építészeti publicisztika ködös lápvidékét. ZÖLDI ANNA RECENZIÓJA.
BELSŐ MIGRÁCIÓ J. Nagy András: Senki nem látta kétszer / Knoll Galéria
„…létezésük mindig a legmélyebb közvetettség kísérteties tartományában zajlott, mert kézzelfoghatóak voltak, de elérhetetlenek, mert jelenlévők voltak, de megragadhatatlanok, mert maguk voltak a létezés, miközben a létezésből mégis ki voltak zárva…” IBOS ÉVA ÍRÁSA.
ELVÉRZETT KIRÁLYNÉ Kapoor Versailles / Párizs
„Az az ötletem támadt, hogy megzavarom az egyensúlyt és meghívom a káoszt.” Ezt tűzte ki célul Versailles kapcsán Anish Kapoor, hangsúlyozva, hogy mindez nem lesz könnyű, hiszen a helyszín történelmi integritását meg szeretné őrizni. A káosz pedig működésbe lépett, igaz, nem éppen a szobrász által eltervezett módon… VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
EGY VÁROS SZEMBENÉZ A MÚLTJÁVAL Szemtől szemben, Képek az elhurcolt szombathelyi zsidóság életéből
Színvonalas fotókiállítás mutatja meg egy város 20. századi történetének néhány évtizedét az 1920-as évektől 1944-ig, egyetlen aspektusra koncentrálva: családokra, személyekre lebontva beszél a holokauszt előtti évtizedek szombathelyi zsidóságának hétköznapjairól, örömeiről, bánatairól, munkájáról. KARSAI GYÖRGY ÍRÁSA.
A DESIGN PÁRBESZÉD TAPAS. Spanyol gasztro-design / Iparművészeti Múzeum
Abban a pillanatban, amikor megláttam a sajtóanyagban a belül füles kávéscsésze fotóját, biztos voltam benne, hogy látni akarom a spanyol design kiállítást, mert a tárgy azt sugallta, hogy Buňuel és Dalí szellemisége még a mai tárgytervezők gondolkodásában is kísért. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
TEHER ALATT NŐ AZ ÍRÓ „Maradni szégyen, veszni borzalom” – Magyar írók az első világháborúban / Petőfi Irodalmi Múzeum
Tulajdonképpen nincs meglepetés, már a kiállítás címéből tudni a konklúziót: csupa veszteség. Mondjuk, ismerjük a történelmünket, igazán hozzászokhattunk volna. GERA MÁRTON KRITIKÁJA.
HATÓ ANYAG „Őszintén szólva”: Válságban született gyűjtemény / Kieselbach Galéria
Az átfogónak szánt Műcsarnokbeli tárlatot sokakkal együtt az utolsó napon láttam, persze sokan akkor sem – dacból, vagy alapos indokkal távol tartották magukat. A Kieselbach Galéria válogatása rá két napra nyitott. A két élmény közelsége óhatatlanul összehasonlításra ingerel, akkor is, ha a műfaj és a kiállított anyag merőben különbözik. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
Hirdetés
VIKTÓRIA ÉS VICTORIA! Törékeny természet – Herend kincsei / Természettudományi Múzeum
Amióta celebesedett, vagyis hungarikummá misztifikálódott a herendi porcelán, sok kiállítást rendeznek belőle országszerte, ám ezek vagy leragadnak a gyár- és gyártástörténet lohasztó kronológiájánál, vagy minden rendszer nélkül összepakolják, ami kéznél van. A Természettudományi Múzeum viszont most előrukkolt a lehető legérdekesebb, legokosabb és leglebilincselőbb megoldással. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
A HIBA IS LEHET ALAPELV A lánglelkűek – Brückner János kiállítása / Petőfi Irodalmi Múzeum
A lánglelkűek geometrikus alakzatokra és pixelekre redukált „portréi” – vagy inkább sorozatai – a magyar irodalmi kánon Hall of fame-jét, többek között a „magyar forradalmi költészet” ikonikus triászát állítják porondra, mindezt pedig abban a térben teszik, mely e kánon fölállításának, fenntartásának vagy újraírásának egyik reprezentatív intézményét jelenti. HADI BARBARA ÍRÁSA.
SZÍNES CAPA Capa in Color / Capa Központ
„Szép mesterség a fényképészet ? Pont így kérdezte. Én erre azt mondtam: – Bandi, így nem lehet beszélni a fényképészetről!” VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
VENDÉGSÉGBEN FÜST MILÁNNÁL „A mester én vagyok”. Füst Milán és felesége, Helfer Erzsébet műgyűjteménye / Petőfi Irodalmi Múzeum
Látszólag képzőművészeti kollekció, de lényegében mégsem az Füst Milán és feleségének közszemlére tett gyűjteménye, inkább valamiféle képes napló arról, kikkel barátkozott, s milyen témák és ideák iránt érzett vonzódást a legszomorúbb magyar író. IBOS ÉVA ÍRÁSA.
MIRE VALÓ A KORTÁRS MŰVÉSZET? Beszélgetés Tijana Stepanoviccsal
Az idén először megrendezett OFF-Biennálé egyik kurátorát, Tijana Stepanovicot állami kultúrafinanszírozásról, szervezési nehézségekről és örömökről, és a rendezvény hosszú távú fenntarthatóságának zálogáról kérdeztük. PROICS LILLA INTERJÚJA.
TÚLÉLŐMŰVÉSZET Off-Biennale
A kurátorszakma pár éve ereje teljében szélnek szórt, ex-Ludwigos csapata összeigazított egy állami támogatástól és ízléstől független OFF–Biennalét. A rendezvény erről a függetlenségről, a kortárs művészet életképességéről, jelentőségéről is szól. PROICS LILLA ÍRÁSA.
NAGYOT CSOBBANT… Liget Budapest Projekt
Zoboki Gábor a Liget helyett a Várba készült múzeumi tervével követ hajított a makacsul egy irányba hömpölygő Múzeum-liget koncepció folyamába. Egy kavics nem emel gátat, de a hullámok ezúttal a Parlament frissen felújított lépcsőit nyaldossák. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
A MŰALKOTÁS HALOTT Marlene Dumas: The Image as Burden / Tate Modern, London
Roland Barthes 1968-ban azt mondta, hogy a szerző halott. A szerző halála című szövegében Marlene Dumas őt idézi meg, amikor arról ír, hogy az elkészült festményeket nem szabad a forrásul használt képek alapján megítélni. SIMON BETTINA ÍRÁSA.
EZ A MI KIS VILÁGUNK 33. Magyar Sajtófotó Kiállítás / Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
Függetlenül a tematikai sokszínűségtől, és attól, hogy a látogató hol nevet, hol szörnyülködik, azt felesleges lenne tagadni, hogy amit az idei magyar sajtófotó kiállításon látunk, az bizony látlelet a máról. GERA MÁRTON KRITIKÁJA.