Áprilisi ajánlóm fókuszába jórészt történelmi és társadalomtörténeti művek kerültek. Egy kétes eredetű bécsi gyűjtemény, lakhatás- és menzatörténet, a rendszerváltozás korszakának vonatjegyhamisítási sztorija, G.W. Pabst filmrendező viszonyulása a hitleri hatalmi gépezethez. Talán a zenei események lógnak csak ki a sorból. De nem kell mindent kényszeresen egy dobozba szuszakolni. MERÉNYI ÁGNES AJÁNLÓJA.
Film
Hirdetés
A FESZTIVÁL NAGYOBB, MINT ÉN Interjú Carlo Chatriannal, a Berlinálé művészeti igazgatójával
Öt év és egy lenyűgöző érzékenységű kurátori szemlélet kikristályosodása után menesztették a Berlinálé igazgatói tandemjét. Interjúnkban Carlo Chatrian művészeti igazgató értékeli az elmúlt éveket, és az is kiderül a beszélgetésből, hogy követett-e el hibát a német kultuszminiszter... GYENGE ZSOLT INTERJÚJA.
ERRE VANNAK A TESTVÉREKSean Durkin: Vaskarom
A pankráció megjátszott világa mögött zajló valós sorstragédiának és a Von Erich családnak állít emléket Sean Durkin rendezése, mely egyszerre sportfilm, szellős biopic, felemelkedés- és bukástörténet, de leginkább lélektani dráma hordozott traumákról, testvériségről és egy megdöbbentő családi átokról. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
Hirdetés
PÁLCÁK KIRÁLYAIA karmestermítosz a moziban
Az elmúlt években a popzene ikonikus alakjairól szóló dokumentum- és játékfilmek mellett a klasszikus zenei világ szereplőiről szóló alkotások is megjelentek a populáris kultúra látómezején. A filmgyártás a könyviparhoz hasonlóan mitikus alakok magánélete után kutat, és tekintetét a magával és a világgal küzdő karmester ambivalens személyiségére irányítja. WAGNER SÁRA ÍRÁSA.
JODOROWSKY A TELJES IDEGÖSSZEOMLÁS SZÉLÉN A Dűne kétszer
Frank Herbert Dűne című regényét vallásos mítosz övezi. A tudományos-fantasztikus irodalom egyik legkomplexebb mesterműveként számontartott könyv megfilmesítésébe több nagy rendező bicskája is beletört, Hollywood mégsem adja fel, hogy egyszer igazságot szolgáltasson az enigmatikus irodalmi műnek. A regény első filmes adaptációja, közel negyven évvel bemutatása után újra a mozikban. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
FÜST, FÉNY, VEREJTÉKAnna Hints: Smoke Sauna Sisterhood
A füstszaunázás ősi észt szokás. Az erdő mélyén összegyűlnek a nők, meztelenre vetkőznek és 70-80 fokban izzadják ki a fájdalmas, gyötrelmes, félelmetes emlékeket. A Smoke Sauna Sisterhood csodálatos bravúrral fényképezett dokumentumfilm megtisztulásról, túlélésről, az elpusztíthatatlan lélekről, a női közösség erejéről és arról, hogyan füstöljük ki a gonoszt a múltunkból egymásnak dőlve, egymásra figyelve egy szűk, forró vízcseppektől sistergő kunyhóban. MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
STREAMING, MOZI, DILEMMA És a független filmekkel mi lesz?
Nagyjából a Covid-járvánnyal egyidőben jött létre számos magyar streaming platform – és úgy tűnik, nem múltak ki a járvánnyal. De azért a mozik sem adták meg magukat. ORBÁN KRISZTINA RIPORTJA.
NULLA Nyilvános a Petőfi Kulturális Ügynökség folyóirat pályázata nyerteseinek névsora
Soha ennyit nem költött a kormány a kultúrára, mint mostanság. Sőt: a GDP-arányt tekintve Európában a legtöbbet költi rá. A kormányoldal gyakran büszkélkedik ezzel; a számok szintjén még tán igazat is mondanak, de az elosztás módja nem is lehetne rosszabb. A kulturális források döntő mértékben a csókosokat támogatják – evidens jeléül annak, hogy a színvonal, a minőség a kormányt kicsit sem érdekli. A Petőfi Kulturális Ügynökség folyóirat pályázatának nyerteseit nézve ugyanezt látjuk. ÜZEN A SZERK.
A SOKOLDALÚSÁG SZINTÉZISE 19. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
Keresve sem találnánk két annyira különböző filmet, mint Wim Wenders sztoikus nyugalommal csordogáló Tökéletes napokját és Yorgos Lanthimos öles léptekkel haladó Szegény párákját, melyeket az idei CineFest programján túl a nagybetűs moziélmény címkéje köt össze. CSOMÁN SÁNDOR BESZÁMOLÓJA.
PRISCILLA ÉS A FARKASSofia Coppola: Priscilla
Ha Baz Luhrmann 2022-es, tomboló, harsány Elvise a XX. századi nyugati világ egyik legnagyobb ikonjáról szól, Sofia Coppola most a Priscillában megmutatja, milyen volt annak a kislánynak az élete, akit ez az ikon a memphisi otthonába repített, felnevelt, a maga képére formált és asszonyává tett. MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
BÚCSÚ A KIRÁLYNŐTŐL A korona 6. évad / Netflix
Peter Morgan sokszoros díjnyertes sorozata, A korona a végéhez érkezett. A búcsú azonban keserédes: a ’90-es évek végét, a 21. század elejét bemutató szezon egyszerre csúcspont és zuhanás a mélybe. FÁTRAI KATA KRITIKÁJA.
LÁSZLÓ FERENC FEBRUÁRI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Szökőévben járunk, így a szokottnál hosszabb lesz az esztendő legrövidebb hónapja: 29 nap telis-tele értékes, izgalmas, hökkentő és kihagyhatatlan kulturális programokkal és produktumokkal.
Hirdetés
SZEXJÁTÉK A KASTÉLYBANEmerald Fennell: Saltburn
Emerald Fennell második nagyjátékfilmje, a Saltburn nem éri el az Ígéretes, fiatal nő színvonalát, de elődjénél trendibb, szexisebb darab, és mindenképpen valamilyen nyomot hagy abban, aki megnézi. Fekete komédiába ágyazott vámpírtörténet görög mitológiai áthallásokkal, avagy a középosztály diadala a brit arisztokrácia felett. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
JUNG, CAGE ÉS AZ ELMÉMESEDÉS TRAGIKOMÉDIÁJAKristoffer Borgli: Álmaid hőse
Megrendítően vicces Kristoffer Borgli jungiánus álomfilmje, amely arra is emlékeztet, mekkora színész Nicolas Cage, aki itt az elmémesedésének traumáját is kijátssza végre magából. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
A BENNÜNK ÉLŐ HÁBORÚYamazaki Takashi: Godzilla Minus One
A Godzilla név mindenki számára ismerős lehet, hiszen így vagy úgy, de mindenki találkozott már a Tokió belvárosát romba döntő, esetenként King Konggal és más hatalmas szörnyekkel (úgynevezett kaijukkal) verekedő nukleáris őshüllő képével. Yamazaki Takashi rendezésében 2023-ban mutatták be a legendás japán Tōhō Filmstúdió szuperszörnyének harmincnyolcadik filmjét, hogy általa visszatérjenek a széria gyökereihez. CSEH DÁVID KRITIKÁJA.
ELVESZTETT ÉLETEKCeline Song: Előző életek
Celine Song kanadai-koreai színdarabíró első filmjében, az Előző életekben megírta saját történetét arról, milyen az, ha gyerekként kiszakítanak a világodból és napról napra együtt kell élni a halk, belső sóvárgással a régi éned iránt. Új élet, új szerelem, új nyelv, új név, valami mégis hiányzik. Aztán egyszer csak bekopogtat az ajtódon… Greta Lee játéka csodálatos ebben a finoman egyszerű, fájdalmas szerelmesfilmben, amelyben talán a szerelem a legkevésbé fontos részlet. MESTERHÁZY LILI KRITIKÁJA.
MILYEN FESZTIVÁL? MILYEN DÍJ? A Semmelweis fesztiválsikerek háttere
A Semmelweis hazai premierje előtt pár nappal Los Angelesből, december elején Torontóból érkeztek jobbnál jobb hírek: Koltai Lajos filmje több külföldi fesztiválsikerrel büszkélkedhet. Csakhogy a díjakat közelebbről vizsgálva a sajtóvisszhangtól némileg eltérő valóság rajzolódik ki. CSOMÁN SÁNDOR ÍRÁSA.
ÉS TI HOGYAN ÉLTEK? Mijazaki Hajao: A fiú és a szürke gém
A 2013-as Szél támad című filmjét szánta utolsó művének az akkor hetvenkét éves Mijazaki Hajao. Tíz évvel később újabb alkotással jelentkezik a nyugdíjból visszatérő mester, és A fiú és a szürke gém című munkája tűnik az életmű valódi összegzésének. CSEH DÁVID KRITIKÁJA.
A KAMERA AZ „ITT ÉS MOST”-OT RÖGZÍTI Beszélgetés Dér Asiával
Dér Asia Nem halok meg című filmje néhány hazai és nemzetközi fesztivál után január elejétől a magyar mozikba is megérkezik. A rendezőt aktuális projektje mellett korábbi munkáiról és a dokumentumfilmes etika határairól is kérdeztük. VIGH MARTIN INTERJÚJA.
HOVA TŰNT A KRITIKA? És mi van helyette?
Kell-e egyáltalán kritika? Kik „fogyasztják”? Mi a baj az önjelölt, amatőr „kritikusokkal”, például az influenszerekkel? MERKER IVÁN ÍRÁSA.
CSÓTÁNYBURGERJames Wan: Aquaman és az elveszett királyság
Jó, hogy véget ér a DC-univerzum, és jó az is, hogy Aquamannel – és még jobb, hogy a szuper humorú James Gunn teremt majd egy új szuperhősvilágot helyette. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.