Az idei Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon bemutatott filmek jelentős része foglalkozott a szülő-gyerek kapcsolattal és annak bonyolult természetével. Elvált szülők, árván hagyott gyerekek, megfelelési kényszer és megbocsátás. KISS DALMA BESZÁMOLÓJA.
Fesztivál
Hirdetés
APÁK, ANYÁK, GYEREKEK, AVAGY NEM KÖNNYŰ EZ SEHOGY SE
TÁRGYAKKAL SUTTOGÓ Letní Letná Fesztivál 2022, Prága
A prágai óvárosra tökéletes rálátás nyílik a Vltava túlpartján magasodó hegyen fekvő Letná Parkból. Látszólag csupán idilli zöldterület, pedig izgalmas a története is, amiben jut szerep az egykor itt álló Sztálin-szobornak épp úgy, mint Jackónak, aki innen indította 1996-os világturnéját. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
LÁTVÁNY ÉS HAL(L)VÁNY Patricia Kopacsinszkaja és Fazil Say koncertje / Salzburgi Ünnepi Játékok
A fesztivál pár éve elindított „Zeit mit…” sorozatában nagyrészt kortárs zeneszerzők kerültek fókuszba. 2021-ben meglepetésre Bach zenéjét emelték ki (még emlékszünk Schiff András remek partita-koncertjére), idén pedig, nagy örömünkre, Bartókét. GYENGE ENIKŐ BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
SZENVTELEN SZERELEM Jó estét nyár, jó estét szerelem / Budapesti Nyári Fesztivál, Városmajori Szabadtéri Színpad
A Jó estét nyár, jó estét szerelem esetében erősen félrevisz a romantikus dráma műfaji megjelölés. Fejes Endre történetében eleve nincs túl sok romantika, a Budapesti Nyári Fesztivál előadásából pedig a dráma hiányzik. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
CS.R.ÁSK…YNŐ Kálmán Imre: Csárdáskirálynő / Budapesti Nyári Fesztivál
A premier előtt órákkal megjelentetett, origós győzelmi jelentéssel meg az ugyancsak prompt, gúnyolódó mém-videóval ellentétben Vidnyánszky Attila margitszigeti Csárdáskirálynője nem készült el időre. S habár színházi életünkben (pláne szabadtéren) ez korántsem kivételes jelenség, de azért az ilyesmi ritkán válik ennyire látványossá. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
KIRAKÓS Dargay Marcell – Horváth Csaba: El valahová / Armel Opera Fesztivál és Verseny 2019
„Ezeket? Isten? A saját képére?” Horváth Csaba újra Tar Sándorhoz fordul, hogy a szeretetről, de még inkább annak hiányáról állítson és kérdezzen. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
FÉRFIAK, ÍGY NYÚLJATOK A NŐKHÖZ! 54. Karlovy Vary-i Filmfesztivál
A Karlovy Vary-i Filmfesztivál művészeti vezetője elmondta, hogy bár nem szándékosan válogattak így, mégis van egy meghatározó vonal idén a programban: erős nőkről szóló történetek, férfi rendezőktől. Amíg olyan érzékenyen és elragadóan mesélnek, mint az 54. fesztivál legjobb filmjeiben, addig nem bánom, hogy a férfiaknál (is) van a szó. BUJDOSÓ BORI ÖSSZEFOGLALÓJA.
TEAT/REÁL, AVAGY A SZÍNHÁZ MEG A ZÉLET Wiener Festwochen 2019
Amikor ezeket a jegyzeteket elkezdtem írni, nem gondoltam, hogy bármilyen kapcsolat össze tudja fűzni az előadásokat. Aztán nagyon hamar kiderült, mégis közös nevezőre lehet hozni őket. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
NÉMA JÁTÉKOK 27. Várnai Nemzetközi Színházi Fesztivál
Ha nem elég körültekintően használjuk őket, kicsúsznak a kezünkből, és apró darabokra törnek a szavak. Várnában jártam ugyan szószínházban, de izgalmasabb volt a többi, vagyis a néma csend. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
„MIVÓT, MIVÓT?” Fishing on Orfű 2019
A Bëlga Mivót? című száma – ami az előző este másnapos rekonstruálásáról szól „onnantól, hogy film szakadt, odáig, hogy most mi van” – jó név egy fesztivál egyik legnagyobb színpadjának. A Fishing on Orfűn idén is a közönség dönthetett a három nagyszínpad elnevezéséről. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
KARSAI GYÖRGY LEMOND A POSZT TANÁCSADÓ TESTÜLETBEN BETÖLTÖTT TAGSÁGÁRÓL Karsai György levele
Az alábbiakban közöljük Karsai György egyetemi tanár, színikritikus levelét, melyben lemond a Pécsi Országos Színházi Találkozó Tanácsadó Testületében vállalt tagságáról.
AZ ELSŐ NETFLIXES MAGYAR Calibre / Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Erősebb versenyprogrammal és egy meglepő netflixes kapcsolattal jelentkezett a szegedi operatőrfesztivál. SOÓS TAMÁS BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
NEM KELL FÉLNETEK TESZT 2019 / Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár
Pontosan nem lehet tudni, miért maradt el a TESZT tervezett tizenhat előadásából nyolc – és mert azt megtanultunk már, a hallgatás szinte mindig valaminek az elhallgatása, gyanakszunk. A korábban fesztiválhelyszínként használt néhai tisztikaszinó most üresen, zárva állt. A 12. TESZT ekként kétszer három fal között, a társulat játszóhelyén zajlott: a kamarában és a stúdióban. PROICS LILLA ÍRÁSA.
FÉLTESZT IS TESZT? TESZT 2019 / Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár
Lehangolóan indult az idei Temesvári Eurégiós Színházi Találkozó, ugyanis nem egész két héttel a fesztivál kezdete előtt kiderült, a város a fesztivál költségvetésének idén csak a felét tudja/kívánja finanszírozni. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
HALÁLOS MESÉK HÁLÓJÁBAN Robert Eggers: The Lighthouse / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Testet-lelket leamortizáló párharc egy rozzant világítótoronyban, Robert Pattinson és Willem Dafoe önfelszámolásig kegyetlen alakításában. Az idei Cannes meglepetés-szenzációja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BECSTELEN HOLLYWOOD Quentin Tarantino: Volt egyszer egy… Hollywood / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Tarantino leggyengébb filmje szokásos motívumainak és megoldásainak kiüresedett, rutinszerű ismétlése, valódi tét, kreativitás és szellem nélkül, a háttérben a Tate-gyilkosságok kísértetével. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
LEHETETLEN A JÓT VÁLASZTANI? Terrence Malick: A Hidden Life / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Nagy ritkán a mozgókép önmagát meghaladó, univerzális és magával ragadó világtapasztalattá, totális moziélménnyé válik. Terrence Malick új filmjével ez történik. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
MEGFOJTALAK, ÚGY SZERETLEK Kantemir Balagov: Beanpole / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Önmagukat szerelemmel és fájdalommal megtörő női életek Leningrád romjai között, testi-lelki gyötrődés az egyént meghaladó erők szorításában – nagy formátumú szerzőre leltünk Cannes-ban. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
FEHÉR ÖZVEGY Hlynur Pálmason: A White, White Day / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2019
Gyászból, bosszúszomjból és az emberi lelkiállapotokba beszivárgó természetből kever magával ragadó moziélményt ennek a komplex izlandi filmnek a rendezője. Az idei első felfedezés Cannes-ban. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
TÚL A MAINSTREAMEN RS9 OFF Fesztivál 2019
Az RS9 OFF Fesztivál azért jó, mert seregszemléjén minden évben látható sok, a mainstreamből kimaradó független színházi produkció. Így volt ez idén is. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
TARTALOM ÉS FORMA: ÚJ FESZTIVÁL BÚTOROZOTT BE SZEGEDRE Rekamié Fesztivál / Szegedi Nemzeti Színház
Remélem, hogy a Rekamié, ez az évadközi fesztivál erőre kap, és idővel a régió többi színháza is csatlakozhat: a THEALTER által a város már így is a legfontosabb nemzetközi magyar színházi fesztiválhelyszín – a független vagy alternatív színházi fesztivál mellé elkél egy Rekamié is ott, a hármashatár közelében. PROICS LILLA BESZÁMOLÓJA.