A 23 éves Szenes Hanna 1944-ben a brit hadsereg ejtőernyőseként tért vissza szülőhazájába, hogy zsidókat mentsen, de a fasiszták kivégezték. Widder Kristóf rendezi a Hanna – Szabadesés több szólamban című előadást, melynek ősbemutatóját Bíró Eszter főszereplésével augusztus 17-én Szentendrén tartják. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
Fesztivál
Hirdetés
„AMI MA BŰN, HOLNAP TALÁN ÉRDEM”
EGYETEMI BÁBFESZTIVÁLOK NYARA Bábfesztiválok Lengyelországban és Németországban
Białystok és Berlin. Mindkét fesztivál a diverzitás, az inspiráció és a tartalmas eszmecserék jegyében telt. Beszámoló a X. Byalistok-i Lalkanielalka Nemzetközi Bábfesztiválról és a berlini Ernst Busch Színművészeti Akadémia fesztiváljáról. FODOR ORSI ÍRÁSA.
KÜZDJ, DE NE BÍZZÁL?! 32. THEALTER Fesztivál / 4-6. nap
Az utóbbi évek, hónapok leginkább meghatározó érzése a küszködés, a küzdés, legyen szó magánéleti, gazdasági, vagy akár politikai nehézségekről. Talán nem is meglepő, hogy az aktuális társadalmi kérdésekre érzékeny színházakban folyamatosan a küzdelem és a túlélés tematizálódik. BÁLINT ZSÓFIA BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
TÖRTÉNET EGY EMBERRŐL, AKI MÁR NINCSEN ITT Saulius Šaltenis: Sons of a Bitch (Kurafiak) / Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál 2018, Kolozsvár
„…leginkább azt az alapvető antropológiai tapasztalatot rakhatja össze magának a néző, hogy mennyi gaztett, erőszak, árulás, birtoklási vágy szövi át az emberek közti kapcsolatokat…” VARGA ANIKÓ KRITIKÁJA.
HÁBORÚ MINDENÜTT Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál 2018 / Kolozsvár
„Vesztesek emlékeznek a vesztesekre.” Erős, a mindenkori háború esszenciáját megragadó felütés Tompa Gábor fesztiváligazgatótól. Ilyen volt a kolozsvári Interferenciák hatodik kiadásának első fele. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
AZ ELLENÁLLÁS SZÍNEI Nuit Blanche 2018 / Brüsszel
A Nuit Blanche (Fehér éjszaka) hagyománya 2001-re nyúlik vissza, amikor első alkalommal rendeztek nagyszabású éjszakai városi kulturális eseményt ezen a néven Párizsban. Az ötlet gyorsan elterjedt előbb Európa-, majd világszerte, jelenleg már 120 városban valósítják meg az eseményt. Általában az adott város vezetése biztosítja a fesztivál anyagi hátterét, valamint választja ki és bízza meg a rendezvény kurátorait és lebonyolítóit. NÁNAY FANNI ÍRÁSA.
ÁLDOZATI ÜNNEP A kamara.hu zárókoncertje / Zeneakadémia
Nem is számítottam másra a kamara.hu idei utolsó koncertjén, mint ragyogó zenére ragyogó zenészektől. De arra azért kíváncsi voltam, hogyan játssza Várjon Dénes és Simon Izabella az üveggyöngyjátékot. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
MAGASABB RÉGIÓKBAN kamara.hu – Simon Izabella és Várjon Dénes fesztiválja a Zeneakadémián
A zene érzéki művészet – ismerünk is sok olyan alkotást, amely megelégszik a puszta gyönyörködtetéssel. Az idén negyedszer megrendezett kamara.hu fesztivál azonban nagyobbrészt olyan művekből válogatott, amelyek a hangzás szépségét szellemi izgalmakkal társítják. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA..
MONKEY BUSINESS A befutó / BFI London Film Festival 2018
Jason Reitman arról a Gary Hartról készített filmet, aki a házasságtöréséről szóló pletykák miatt nem lehetett Amerika elnöke. Hartot Hugh Jackman alakítja, és nem rajta múlt, hogy A befutó meglehetősen középszerű lett. RAKITA VIVIEN KRITIKÁJA.
A MELLETTED ÁLLÓT ROBBANTJA SZÉT A BOMBA 15. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál
Kivételesen magas színvonalú filmekkel jelentkezett az idei, 15. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, amit a közönség ritkán látott érdeklődéssel jutalmazott. VÍZKELETI DÁNIEL ÍRÁSA.
VOICES FROM THE DARK An afterword to the New York Hungary Live Festival
As I have already alluded: From New York very little is seen of the theatrical world of Europe, let alone Hungary. The first production of the Hungary Live Festival wished to change just that. BY TAMÁS JÁSZAY.
A NETFLIX LEIGÁZZA EURÓPA FESZTIVÁLJAIT The Kindergarten Teacher, Outlaw King / BFI London Film Festival 2018
Velence után Londont is elérték a Netflixes filmek. Olaszország után az Arany Oroszlán-díjas Romát és Coenék western antológiáját láthattuk a Londoni Filmfesztiválon, de itt tartották az Outlaw King és a The Kindergarten Teacher európai premierjét is. RAKITA VIVIEN ÍRÁSA.
Hirdetés
PÁRKAPCSOLATI KRÍZISEK Bernstein: Zűrzavar Tahitin – Fekete Gyula: Római láz / CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
Csupa magánéleti válság. A Zűrzavar Tahitin című műben egy házasság kiüresedését látjuk, Fekete Gyula operájában pedig két hölgy beszélgetéséből derül ki, hogy sok éve egymás vetélytársai voltak. MERÉNYI PÉTER CIKKE.
KÉNE EGY ZSENI, AKI ÁTLÁT A KÁOSZON Bernstein: Candide / CAFe Budapest 2018
Ez az előadás egynek jó, még szerencse, hogy csak egyszer kell előadni. A történet fonala szétfoszlott, és ezen még a spárga sem segít: a Candide ment a Müpában. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
A JÓLTEMPERÁLT MIKROKOZMOSZ Wolf Péter: Wolf-temperiertes Klavier / CAFe Budapest 2018
Wolf Pétert a dzsessz, a könnyű- és szórakoztató zene hallatlanul sokoldalú, sikeres és nagyszerű felkészültségű alakjának ismerjük zongoristaként, zeneszerzőként, hangszerelőként, improvizátorként, sanzonénekesek vagy akár Hacki Tamás kísérőjeként egyaránt. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
BŐRÜNK ALÁ MÁSZIK Recirquel: My Land / Müpa, Café Budapest 2018
Akinek nincs jegye, könyörögje be magát pótszékekre: az Edinburgh Fringe fesztivál után a Müpa színpadát is letarolja a Recirquel Újcirkusz Társulat produkciója, a My Land. Még két napig látható a Cafe Budapest keretében, nem érdemes kihagyni! DOHY ANNA KRITIKÁJA.
TIZENHÁROM EGY TUCAT Working Around the Wind Quintet
Október 6-án a BMC-ben az Eötvös Péter Alapítvány két kezdeményezésének gyümölcseit is megízlelhette a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál által rendezett hangverseny közönsége. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
VALÓSÁGBÓL FIKCIÓT Meetlab: How to disappear completely? / Placcc 2018
A városi tereken mindig mindenki tart valahová. Céllal indulunk útnak, ismerjük az irányokat, és többnyire oda is találunk. Közlekedőtereink a célszerűség elve mentén rendeződnek. De mi történik akkor, ha tökéletes céltalanságra ítéljük a sétálót? DOHY ANNA ÍRÁSA.
EGYMÁS KOMPLEMENTEREI VAGYUNK Interjú Gabriela Carrizóval, a Peeping Tom alapító tagjával
Október 18-19-én tíz év után újra a Trafóba érkezik a szürreális belga Peeping Tom társulat. A Moeder (Anya) rendezőjével, Gabriela Carrizóval beszélgettünk emlékezetről, időről, családról és csapatmunkáról. NÉDER PANNI INTERJÚJA.
A KOREAI NAGY GATSBY MEGÖLI A NŐDET, ÉS MOSOLYOG Lee Chang-dong: Gyújtogatók / 15. Cinefest Miskolci Filmfesztivál
Borges szerint a művészeknek az feladata, hogy rejtélyek teremtésével még titokzatosabbá tegyék a világot. Lee Chang-dongnak sikerült. NAGY V. GERGŐ KRITIKÁJA.
A LEHÁNYT KANAPÉKON IS EMBEREK ALSZANAK Richard Billingham: Ray és Liz / 15. Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
Van filmszerűbb látvány, mint a nyomor? A festő-fotós Richard Billingham költői első filmje a szegénység szépségét kutatja. NAGY V. GERGŐ KRITIKÁJA.