Vannak életművek, amelyekről annyit lehet mondani, hogy: sok. Leonardo da Vinci esetében, ha a pontosságra törekszünk, a megnevezés is hosszú felsorolássá válik: festő, szobrász, építész, költő, feltaláló, matematikában és anatómiában egyaránt jártas tudós. A címadást ügyesen oldják meg Pécsen, maga a kiállítás azonban nem győz meg. SIMON BETTINA ÍRÁSA.
Képző
Hirdetés
A LENYŰGÖZÉS ELMARAD
„NÉZZENEK RÁM: OLYAN VAGYOK, MINT ÖNÖK” Nagy Kriszta x-T: Portréfestést vállalok / Godot Galéria
A Nagy Kriszta legújabb munkáit bemutató tárlat a x-T-től megszokott érzékenységgel ragadja meg újra a művészeti intézmények, a művészi szerepvállalás vagy a műalkotás értékelhetőségének kérdéseit alakító viszonyokat, ezúttal a közelmúlt aktuálpolitikai eseményeinek apropóján. HADI BARBARA ÍRÁSA.
NEM VICCES A Milánói Expo tervezett magyar pavilonjáról
Hemzseg a sajtó a Milánói Expo tervezett magyar pavilonjának ihletett formáját értelmező poénoktól – kreatív nép a magyar, hiába. És minden ellenkező irányú aknamunka ellenére szívósan ragaszkodik a hagyományaihoz, például sírva vigad. De bár röhej, mégis, az egész egyáltalán nem vicces… ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
Hirdetés
ÓH, BE’ SOK KINCS! Százéves a Nyugat / Petőfi Irodalmi Múzeum
Az utóbbi években a magyar múzeumlátogatók is megismerkedhettek luxuriózus tárlatokkal, fölfedezhették a kiállítási tereken tobzódó dúslakodás örömét. Ezúttal a Petőfi Irodalmi Múzeum tette közszemlére kincseit; a Nyugat tárgyi emlékeihez vonz az irodalmi ereklyetisztelet. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
A KÉP HANGJA XXVI. Magyar Sajtófotó Kiállítás
Nézik-fürkészik az emberek a képeket – itt egy szép madár, ott egy csodás táj, amott egy egzotikus, idegen város. Aztán arcok, kényszeredett mosoly, nagy kerek szempár; felnőtt-hazugság, gyerek-őszinteség. Keressük magunkat 2007 magyar sajtófotóin. Ránk ismerünk-e? CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
BOLDOG BIRTOKÁBAN Kiállítás Berzsenyi kézirataiból / PIM
A Kézirattár új kincseiből rendezett kamaratárlatot a Petőfi Irodalmi Múzeum. Az állományvédelmi okok miatt csak röpke két hetes kiállítás bemutatja Berzsenyi Dánielt, a költőt, gondolkodót és “ojto tsinyálót”. LÁSZLÓ FERENC CIKKE.
SZÁZ ÉV LUXUS Beatrix hozománya / Iparművészeti Múzeum
Az Iparművészeti Múzeum egyre interaktívabb: a kiállítás kiegészítőjeként kirakhatjuk Leonardo padlócsempéit, követhetjük a kerámiák restaurálási folyamatát, vagy leülhetünk színezni – ha az, ami odabenn van, nem volna elég. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
ALAGÚT A FÉNY VÉGÉN Regős István: Átjárások; Bartók 32 Galéria
A Képzőművészeti Főiskolán Sváby Lajos osztályába járt, első kiállítását a szentendrei Vajda Lajos Stúdióban rendezte, de pályáját nem ez a két adat határozta meg. P. SZŰCS JULIANNA KRITIKÁJA.
ÖTEZER ÉVES SZÜRREALIZMUS Roskó Gábor kiállítása a Ráday Galériában
Van, aki vele szokta kezdeni az ÉS páratlan oldalát. Roskó Gábor festő, grafikus és sokszoros biciklitulajdonos állítólag ötven éves. A Ráday Galériában ötezer éves rajzokkal ünneplik. KÜRTI EMESE ÍRÁSA.
IMPEX-MENNYORSZÁG Tóth József Füles: Reklámfotók 1962-1970
Tóth József Füles, a magyar reklámfotó eleven klasszikusa pályájának első – töredék – évtizedét mutatja be a Vintage Galéria tetszetős kötete. A képekhez Németh Gábor ad remek felvezetőt-sorvezetőt. HALÁSZ TAMÁS ÍRÁSA.
HA MÁNDY LÁTNÁ Hans van der Meer fotókiállítása a Ludwig Múzeumban
„Mindég lesz a nagyvárosok határán / egy-egy letarolt gyepü rét, / hol hűvös alkonyati órán / hallani e mély dobzenét…” A labdapuffogásét. TARJÁN TAMÁS ÍRÁSA.
HA GREENBERG ÉLNE Precisely That! – Kiállítás az acb galériában
Az autonóm művészet él és virul, mintha csak a hatvanas években. Geometrikus nosztalgia, perspektivikus minimalizmus, párnaképek. Precisely that. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
Hirdetés
ÉRZELMES IDŐKAPSZULA Gyermekvonatok – Kiállítás a Szabó Ervin Könyvtárban
A több évtizeden keresztül zajló, karitatív hollandiai-belgiumi gyereknyaraltatásoknak állít emléket a Gyermekvonatok című kiállítás. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
TÁVOLABB AZ UTÓPIÁTÓL UtopiaTransfer a Kiscelli Múzeumban
A kortárs művészet számára a legfontosabb kérdések ma társadalmi jellegűek. A Kiscelli Múzeum UtópiaTransfer kiállításán felbukkan Saint-Simon, Fourier, Rodrigues, kicsit távolabb Lenin is. Szabadság, Egyenlőség, Testvériség, Tulajdon. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
DÖGVÉSZ Démoni ragály: a pestis – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum
A történettudomány sokáig igen kevés figyelmet szentelt a járványoknak s azok – az élet minden apró területére kiterjedő – hatásának. Nem is csoda, elvégre ugyanily kevéssé törődött mindazzal, amit ma társadalomtörténetnek hívunk. BAROTÁNYI ZOLTÁN ÍRÁSA.
A LEVÉL IRÁNYTŰJE Szilágyi Lenke: Single Lens
Szilágyi Lenke egykori (akkori) művésznevével megcímzett, különös kötete, a Single Lens voltaképp egy köteg képeslap. Az alig tenyérnyi könyvecske a magyar Mail Art születésének, virágzásának idején postára adott, képessé tett levelezőlapok elképesztő gyűjteménye, melyből úgy áramlik elő a roppant távolinak tűnő múlt bódítóan sűrű atmoszférája, ahogy a Dzsinn szelel ki a Csodalámpából. HALÁSZ TAMÁS ÍRÁSA.
ÉRZELMEK ISKOLÁJA Aszmann Ferenc fotói a kecskeméti Fotográfiai Múzeumban
Sármos férfitekintet igéz a meghívóról; pont úgy néz – nőbolondító mosollyal a szája szegletében -, mint egy filmsztár a 40-es évekből. Ő Aszmann Ferenc, távolba szakadt hazánkfia. Nem hivatásos modell, hanem professzionális fotográfus. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
TEKERCSEK Silence – Rádai Andrea kiállítása az acb galériában
Silence címmel még látható néhány napig Rádai Andrea kiállítása az acb galériában, aztán már csak Amszterdamban újra. Végtelen festmények az amerikai modernisták és a magunk örömére. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
BICIKLITOLVAJOK V. Fotószimpózium – Alföldi Galéria, Hódmezővásárhely
A megnyitóbeszédből megütötte egy szó a fülemet, a saller. Én sose használtam, de gyerekkoromból emlékszem rá. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
A VIDÁM PESSZIMISTA Wim Delvoye kiállítása az Ernst Múzeumban
Disznóbőrre tetoválja Jézust és Lenint, pedig vegetáriánus; röntgenképet készít nemi aktusokról üvegablakra, kicsipkézi a betonkeverőt, a főműve pedig metafora mindarról, amit létrehozunk. Wim Delvoye az Ernst Múzeumban. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
EGYKÉK Gyermek – Játék II. / Kecskeméti Szórakaténusz Múzeum
A kiállítás kettészelt címe is sejteti, hogy itt nemcsak játékszerekről van szó, a magyarázó kiegészítés pedig – „Nemzedékek egymás mellett a gyermekekért” – már-már össznépi összefogást sejtet a legkisebbek vizuális környezetének javításáért. IBOS ÉVA CIKKE.