Kiből lesz gyűjtő, hogyan válik vérbelivé, milyen vásárlási technikákat alkalmaz, s végül a kollekció eléri-e azt a szintet, hogy képeivel hozzá tud járulni a kérdéses művészek árnyaltabb megítéléséhez? IBOS ÉVA ÍRÁSA.
Képző
Hirdetés
A GYŰJTÉS ANTROPOLÓGIÁJA
„SOKAT RAJZOLT KŐRE” Toulouse-Lautrec világa. Litográfiák a Szépművészeti Múzeumban (1891–1901)
Vajon melyik századvégi francia festőnek nem rendezett még kiállítást a budapesti Szépművészeti Múzeum? Nos, a találgatások közül Toulouse-Lautrecet, a poszt-impresszionista festőt és plakátművészt most már kihúzhatjuk. SIMON BETTINA ÍRÁSA.
A HIRDETŐOSZLOP FORRADALMA Merészebb, mint a festészet – a modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942 / Iparművészeti Múzeum
A magyar plakátművészet csúcskorszakát megidéző Merészebb, mint a festészet című kiállítás igazi csemege és jól áll az Iparművészeti Múzeumnak. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
Hirdetés
ÉRZELMES IDŐKAPSZULA Gyermekvonatok – Kiállítás a Szabó Ervin Könyvtárban
A több évtizeden keresztül zajló, karitatív hollandiai-belgiumi gyereknyaraltatásoknak állít emléket a Gyermekvonatok című kiállítás. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
TÁVOLABB AZ UTÓPIÁTÓL UtopiaTransfer a Kiscelli Múzeumban
A kortárs művészet számára a legfontosabb kérdések ma társadalmi jellegűek. A Kiscelli Múzeum UtópiaTransfer kiállításán felbukkan Saint-Simon, Fourier, Rodrigues, kicsit távolabb Lenin is. Szabadság, Egyenlőség, Testvériség, Tulajdon. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
DÖGVÉSZ Démoni ragály: a pestis – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum
A történettudomány sokáig igen kevés figyelmet szentelt a járványoknak s azok – az élet minden apró területére kiterjedő – hatásának. Nem is csoda, elvégre ugyanily kevéssé törődött mindazzal, amit ma társadalomtörténetnek hívunk. BAROTÁNYI ZOLTÁN ÍRÁSA.
A LEVÉL IRÁNYTŰJE Szilágyi Lenke: Single Lens
Szilágyi Lenke egykori (akkori) művésznevével megcímzett, különös kötete, a Single Lens voltaképp egy köteg képeslap. Az alig tenyérnyi könyvecske a magyar Mail Art születésének, virágzásának idején postára adott, képessé tett levelezőlapok elképesztő gyűjteménye, melyből úgy áramlik elő a roppant távolinak tűnő múlt bódítóan sűrű atmoszférája, ahogy a Dzsinn szelel ki a Csodalámpából. HALÁSZ TAMÁS ÍRÁSA.
ÉRZELMEK ISKOLÁJA Aszmann Ferenc fotói a kecskeméti Fotográfiai Múzeumban
Sármos férfitekintet igéz a meghívóról; pont úgy néz – nőbolondító mosollyal a szája szegletében -, mint egy filmsztár a 40-es évekből. Ő Aszmann Ferenc, távolba szakadt hazánkfia. Nem hivatásos modell, hanem professzionális fotográfus. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
TEKERCSEK Silence – Rádai Andrea kiállítása az acb galériában
Silence címmel még látható néhány napig Rádai Andrea kiállítása az acb galériában, aztán már csak Amszterdamban újra. Végtelen festmények az amerikai modernisták és a magunk örömére. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
BICIKLITOLVAJOK V. Fotószimpózium – Alföldi Galéria, Hódmezővásárhely
A megnyitóbeszédből megütötte egy szó a fülemet, a saller. Én sose használtam, de gyerekkoromból emlékszem rá. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
A VIDÁM PESSZIMISTA Wim Delvoye kiállítása az Ernst Múzeumban
Disznóbőrre tetoválja Jézust és Lenint, pedig vegetáriánus; röntgenképet készít nemi aktusokról üvegablakra, kicsipkézi a betonkeverőt, a főműve pedig metafora mindarról, amit létrehozunk. Wim Delvoye az Ernst Múzeumban. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
EGYKÉK Gyermek – Játék II. / Kecskeméti Szórakaténusz Múzeum
A kiállítás kettészelt címe is sejteti, hogy itt nemcsak játékszerekről van szó, a magyarázó kiegészítés pedig – „Nemzedékek egymás mellett a gyermekekért” – már-már össznépi összefogást sejtet a legkisebbek vizuális környezetének javításáért. IBOS ÉVA CIKKE.
Hirdetés
RADIKÁLIS GICCS Artur Zmijewski videó-installációi a Trafóban
Ha radikalizmuson a gátlástalanságot és ízléstelenséget, az olcsó hatásvadászatot értjük, akkor a videó-installáció nemzetközi hírű lengyel mestere, Artur Zmijewski bemutatójának találó címe van: Radikális szolidaritás. SZÜTS MIKLÓS ÍRÁSA.
KELETI KÉNYELEM Oszmán-török szőnyegek az Iparművészeti Múzeumban
Az Iparművészeti Múzeum oszmán-török szőnyegeket közszemlére bocsátó vállalkozása nemcsak a műtárgyakra koncentrál, hanem a megjelenítés egészére – példaszerűen. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
A MEDICI-EFFEKTUS A Mediciek fénykora / Szépművészeti Múzeum
A reneszánsz év áthallásos kiállítása a Szépművészetiben, melynek művészeti vonatkozása is van. Botticelli, Pontormo, Leonardo, Fra Angelico és a többiek. Megfeledkezünk a reformokról. KÜRTI EMESE ÍRÁSA.
A KIS JEANNE UTAZÁSA Új Munkácsy-kép Békéscsabán
Tavaly ősszel járta be a magyar sajtót a hír: egy svájci gyűjtő eddig ismeretlen Munkácsy-képet ajánlott fel megvételre a festő nevét viselő múzeumnak. IBOS ÉVA CIKKE.
KIADÓS EMLÉKEK Révay Mór János emlékiratai
A Révai Testvérek a honi könyvkiadás legendás firmája volt. Révay Mór János, a serény és lovagias üzletember 1920-ban jelentette meg irodalomtörténeti érdekű memoárját, amelynek két vaskos kötete reprint kiadásban látott újólag napvilágot. LÁSZLÓ FERENC CIKKE.
ZICHY MIHÁLY, MINDEN OROSZOK ILLUSZTRÁTORA Zichy Mihály, a „rajzoló fejedelem” / Nemzeti Galéria
Theophile Gautier döbbenten fedezte föl a magyar festőművészt Moszkvában: meglátta valahol egy képkereskedőnél egy festményét és meg akart ismerkedni vele; beleszeretett a művészetébe és Párizsban ő tette cikkeivel világhírűvé. FORGÁCH ANDRÁS ÍRÁSA.
IDŐ, JEL, KÉP Vékás Magdolna retrospektív kiállítása a Mai Manó Házban
A negyvenen felüli látogatókat először is némi hidegrázással csapja meg a hetvenes-nyolcvanas évek kilátástalanságának fullasztó levegője Vékás Magdolna fotóművész Harminc év című, izgalmas belső utat fölrajzoló retrospektív kiállításán, a Mai Manó Házban. TEGYI ENIKŐ KRITIKÁJA.
NYITOTT ERKÉLY Balkon folyóirat, 2007-es évfolyam
Amikor tizenöt évvel ezelőtt megjelent a Balkon első száma, mintha fellélegezett volna a hazai kulturális élet. Végre legálisan hozzáférhető sajtóban olvashattunk nem csak a hazai, de a külföldi kortárs törekvésekről is! IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
A PIROS KESZTYŰ REJTÉLYE Valóság a köbön – 2B Galéria
Antoine Desailly, Gerhes Gábor és Hugues Reip valóság-alternatívái láthatók a Ráday utcai 2B Galériában: a földi élet keletkezésenek filmes szimulációja, rajz az anyai szeretetről és a piros álkesztyű rejtélye. A művészet derűsebb oldaláról. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.