Március 2-án hallhatta a közönség a MÜPA, Versailles-i Barokk Zenei Központ és a Haydneum legújabb nagyszabású produkcióját: az operaszerző Rameau egyik főműve, a Castor és Pollux első, 1737-es változatát. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
Fesztivál
Hirdetés
ÍGY JUTUNK A CSILLAGOKIG
KÓSZÁLÓK KORA Here és The Shadowless Tower / Berlinálé 2023
Felgyorsult és hatékonyság-hajszoló világunkban viszonylag ritkán találkozunk céltalanul sodródó emberekről szóló történetekkel, és nem csak azért, mert idegen a korszellemtől, hanem mert egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a sehova nem haladás luxusát. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
HÁNYAN VAGYUNK AZ ÁGYAMBAN? Ira Sachs: Passages / Berlinálé 2023
Párosulhat-e nárcisztikus személyiség igaz szerelemmel, avagy el tudjuk-e fogadni, hogy önmagunkban nem feltétlenül vagyunk elegek társunknak? Parádés színészi alakítások, szenzuális szexualitás és kifinomult rendezői érzékenység a Berlinálé leginkább magával ragadó filmjében. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Hirdetés
CSAK A SZAR Fliegauf Bence: Rengeteg – mindenhol látlak / Berlinale 2021
A lélek legkevésbé fotogén bugyraiban való vájkálás mélyen megérintő mozzanatai zavarba ejtő összképpé állnak össze. A második Rengeteg erős film; jobb, mint az első. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A PORNÓTANÁRNŐ ESETE A FRUSZTRÁLT KELET-EURÓPÁVAL Radu Jude: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban / Berlinale 2021
Tabudöntögető, frivol, megrázó és vicces – a szemtelenül kreatív Radu Jude sebészi pontossággal boncolja társadalmunkat, miközben mellesleg megújítja a filmművészetet. Az online Berlinálé versenyének egyik nagy esélyese. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
ESTE VACSORÁT FŐZ, MÁSNAP IDEGENEKET GYŰLÖL Miénk a haza / Budapest International Documentary Festival 2021
Shamira Raphaela egy kis szélsőjobboldali holland párt, a Holland Népszövetség (NVU) vezetőjének, Constans Kustersnek a mindennapjaiba enged betekintést, és habár számos releváns témakört érint, filmje több fontos információ részletezésével adós marad. ZALÁN MÁRK KRITIKÁJA.
SZÜLŐVÉ VÁLNI Anyáim története / Budapest International Documentary Festival 2021
Dér Asia és Haragoncs Sári rendkívül érzékeny, intim és aktuális dokumentumfilmet készített egy örökbefogadásra váró leszbikus párról. ZALÁN MÁRK KRITIKÁJA.
MÍTOSZROMBOLÓK Interferenciák 2020
A novemberben online megrendezett kolozsvári színházi megafesztivál, az Interferenciák zavarba ejtően széles kínálatából három olyan előadást választottam, amely az ismerőset más nézőpontból vizsgálta. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
SZÍNHÁZ, KÓRHÁZ Ez nem az / Desiré Central Station Fesztivál 2020
Tomi Janežić rendező felkérésére Simona Semenič drámaíró különböző társulatokban és nemzetekben dolgozó színésznőkre készített egy Balkán-háború utáni Faust-átiratot. Az előadás létrejöttében a MESS Színpad, a szarajevói Háborús Színház, a belgrádi Drámai Színház és a cetinjei Királyi Színház vett részt. A Desiré Fesztiválon láttuk az Ez nem az című előadást – járványbiztos nézőtéren. PROICS LILLA ÍRÁSA.
IZRAELBEN IZRAELIKÉNT Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál 2020
A Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál kínálatában ugyanúgy találhattak kedvükre való alkotásokat azok, akik arra voltak kíváncsiak, hogyan látja a többi nemzet a zsidó sorsproblémákat és Izrael állam történelmét, mint azok, akiket jobban érdekelt a belső nézőpont, vagyis a mai Izrael az izraeliek szemével. HUNGLER TÍMEA ÖSSZEFOGLALÓJA.
BOLDOGSÁG, HOL A TE FULLÁNKOD? Anilogue 2020
Összefügg-e a boldogság és a választás szabadsága? – teszi fel a kérdést filmje legelején a lett Ilze Burkovska, aki a szovjet kommunizmus közepébe születő kisgyermek életén keresztül töpreng azon, hogy lehet boldogan elevickélni egy olyan világban, ahol minden döntést helyetted hoznak meg. GYENGE ZSOLT ÍRÁSA.
BIZONYOSSÁG BIZONYTALAN IDŐKBEN Interferenciák 2020
Az Interferenciák nemzetközi színházi fesztivált ebben az évben – a már unalomig ismételt okok miatt – online, ingyenesen szervezte meg a Kolozsvári Állami Magyar Színház. A fesztivál tíz napja alatt igen sokféle előadás láthatott az, akinek volt türelme monitoron színházat nézni. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
Hirdetés
ILYEN GAZDAGOK VAGYUNK Kamara.hu – 2020
Teljes egészében online eseményként, valamelyest redukált programmal és az eredetileg meghívott külföldi vendégművészek nélkül, de idén is megrendezték a Zeneakadémián Simon Izabella és Várjon Dénes kamara.hu fesztiválját. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
MEGTESZEM, MERT MEGTEHETEM Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál 2020
A nemi szerepek megváltozásával sok kultúrában kérdőjeleződtek meg a patriarchális konvenciók. Egy csapat lelkes nő futballozni akar Líbiában, néhány Fülöp-szigeteki bevándorló nem fogadja el az embertelen bánásmódot. Zavar az erőben? A fejlődés utat tör magának. VIGH MARTIN ÍRÁSA.
SZÍNPADON: SZLOVÁKIA Nyitrai Nemzetközi Színházi Fesztivál 2020
A szlovák színház sokszínű, izgalmas témákban gazdag világát vonultatta fel a szeptember végén megrendezett Nyitrai Nemzetközi Színházi Fesztivál, a kifejezetten személyes témáktól indulva az egész nemzetet érintő történelmi traumákig. A vírus a nagy hagyományú fesztiválra is hatott: az alábbi előadásokat felvételen láttam. BÁLINT ZSÓFIA ÍRÁSA.
A FELKELŐK MAROKNYI CSAPATA Most Feszt 2020 / Jászai Mari Színház
A Most Feszt öt napja alatt változatos, tartalmukat és a formájukat tekintve sem megúszós előadásokat vonultatott fel a rendezvény, a stabil látogatószámot pedig sok vidéki város megirigyelné. MOSOLYGÓ MIKLÓS BESZÁMOLÓJA.
FELKAROLNI A SZOKATLANT 4. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál / Szeged
Még a járványhangulat és a szakmai feszültségek sem tudták lelassítani a Szegeden negyedik alkalommal megrendezett Zsigmond Vilmos Filmfesztivál lendületét. Sőt, valahogy mindez még komolyabb súlyt adott neki és segített rávilágítani a filmművészet szerepére a szélsőséges időszakokban. HARSÁNYI DOMONKOS BESZÁMOLÓJA.
FEJ ÉS ÍRÁS Shakespeare: Hamlet / A Gyulai Várszínház és a Nagyváradi Szigligeti Színház közös bemutatója
A Hamletet nem lehet eljátszani. A Hamletet nem lehet nem eljátszani. Telihay Péter monstre vállalása az érem mindkét oldalát megmutatja. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
AZ ÚJRAFELFEDEZÉS ÖRÖME PLACCC Fesztivál 2020
Felemás helyzetben voltunk júliusban. Volt is járvány, meg nem is, voltak is korlátozások, meg nem is. Vissza is tért az élet a megszokott kerékvágásba, közben meg dehogyis. Ebben a furcsa átmeneti helyzetben a művészek reflektálhattak a bezártság-élményükre, a megváltozott feltételekre, de a nyitással járó újrafelfedezésre is, tehettek lépéseket a jövő felé is, de akár időbélyegszerű lenyomatát is adhatták a jelen helyzetnek. SZEMERÉDI FANNI ÍRÁSA.
FÉLIG ELHÚZVA Sardar Tagirovsky: Függöny / SZFE – Szentendrei Teátrum
Egy ilyen játékos, önreflexív előadásban rögtön akad valaki, aki megállapítja, hogy erről a helyzetről kellene előadást csinálni. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
EMBER EMBERNEK THEALTER 30, 7-9. nap
A 30. THEALTER is majdnem elmaradt a világjárvány miatt, s hogy mégis sikerült megrendezni, azzal a csapat igen jókor jött gesztust tett a színháziak és közönség felé is. Még az utolsó három napon is meghatott, hogy a törzsközönség rendületlenül viselte a maszkot a zárt terekben: le sem tagadhatnák a színházhoz való makacs ragaszkodásukat. PROICS LILLA BESZÁMOLÓJA.