Eszközeiben, stílusában, humorában végtelenül közel áll a magyar és a cseh színház. Ismerős az irónia, a sorok közé rejtett üzenetek, a ki- és összekacsintás a nézőkkel. A kis művészszínházak, a garázsokban, foglalt pincékben összeverődő alkotóközösségek világát éppúgy nem kell bemutatni a magyar közönség egy részének, mint ahogy a szerény szcenikával, de hatalmas kreativitással dolgozó produkciókat. BRAUN BARNA ÍRÁSA.
Fesztivál
Hirdetés
POLITIKAI SZÍNHÁZ GYEREKEKNEK
ÍGY JUTUNK A CSILLAGOKIG Rameau: Castor és Pollux / Müpa Régizene Fesztivál
Március 2-án hallhatta a közönség a MÜPA, Versailles-i Barokk Zenei Központ és a Haydneum legújabb nagyszabású produkcióját: az operaszerző Rameau egyik főműve, a Castor és Pollux első, 1737-es változatát. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
KÓSZÁLÓK KORA Here és The Shadowless Tower / Berlinálé 2023
Felgyorsult és hatékonyság-hajszoló világunkban viszonylag ritkán találkozunk céltalanul sodródó emberekről szóló történetekkel, és nem csak azért, mert idegen a korszellemtől, hanem mert egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a sehova nem haladás luxusát. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Hirdetés
LOBOGÓNK: PETRENKOVaszilij Petrenko és a Royal Philharmonic Orchestra / Bartók Tavasz
Május 17-én Vaszilij Petrenko vezényelte a brit Királyi Filharmonikus Zenekart az internetes Bartók Tavasz egy újabb helyszínén, a londoni Royal Albert Hallban. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
HANGOS NÉMAFILM Az aranyember / Bartók Tavasz
Rémlik, hogy Jókai Az arany emberével, amelyet, bevallom, nem olvastam, a Gertler Endre-féle színes, szélesvásznú filmváltozat mellett képregény formájában is találkoztam – Füles, Pajtás? –, különösen Krisztyán Tódor alakja dereng fel előttem Korcsmáros Pál jellegzetes megjelenítésében. Vagy mégis csak képzelem az egészet? MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
OXFORD: HAYDNTÓL BACHIG John Eliot Gardiner és a János-passió / Bartók Tavasz
A Bartók Tavasz első hangversenye, amelyet végignézhettem, minden szempontból kivételesnek bizonyult. Bach János-passióját Sir John Eliot (vagy más néven John Eliot Gardiner) vezényelte együttesei, az Angol Barokk Szólisták és a Monteverdi-kórus élén. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
(DIS)CONNECTING PEOPLE Az öldöklő angyal / A Schauspiel Stuttgart előadása a 41. Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Mintha az önmagát újra meg újra nekiduráló Estragont és Vladimirt látnám sok-sok példányban Bodó Viktor körszínházában: „-Megyünk? -Menjünk! (Nem mozdulnak.)” JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
AURAMENTES ÖVEZETEK 13. Budapesti Építészeti Filmnapok / Kortárs Építészeti Központ
Ahogy azt a filmfesztivál alcíme (RECONNECT) is jelzi, a digitális korszak alatt folyamatosan átalakuló urbanizált terekhez kötődő viszonyunk lett az idei felhozatal egyik fő témája. SÜLL KRISTÓF ÍRÁSA.
ALKONYI LÁNGOK Nagy Dénes: Természetes fény / Berlinale 2021
Magyar katonák égetik el emberségük maradékát jelentéktelen csetepatékban a szovjet hátországban, a második világháború idején. Nagy Dénes filmje a legjobb rendezésért járó Ezüst Medvét nyerte Berlinben. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
FELTÖREDEZŐ MŰFAJ-IDENTITÁSOK JFF Plus Online Japán Filmfesztivál
A tavaly indult JFF Plus filmfesztivállal együtműködő Japán Alapítvány idén online formában juttatta el a szigetország legkülönbözőbb alkotásait a hazai közönséghez. SÜLL KRISTÓF ÍRÁSA.
CSAK A SZAR Fliegauf Bence: Rengeteg – mindenhol látlak / Berlinale 2021
A lélek legkevésbé fotogén bugyraiban való vájkálás mélyen megérintő mozzanatai zavarba ejtő összképpé állnak össze. A második Rengeteg erős film; jobb, mint az első. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A PORNÓTANÁRNŐ ESETE A FRUSZTRÁLT KELET-EURÓPÁVAL Radu Jude: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban / Berlinale 2021
Tabudöntögető, frivol, megrázó és vicces – a szemtelenül kreatív Radu Jude sebészi pontossággal boncolja társadalmunkat, miközben mellesleg megújítja a filmművészetet. Az online Berlinálé versenyének egyik nagy esélyese. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Hirdetés
ESTE VACSORÁT FŐZ, MÁSNAP IDEGENEKET GYŰLÖL Miénk a haza / Budapest International Documentary Festival 2021
Shamira Raphaela egy kis szélsőjobboldali holland párt, a Holland Népszövetség (NVU) vezetőjének, Constans Kustersnek a mindennapjaiba enged betekintést, és habár számos releváns témakört érint, filmje több fontos információ részletezésével adós marad. ZALÁN MÁRK KRITIKÁJA.
SZÜLŐVÉ VÁLNI Anyáim története / Budapest International Documentary Festival 2021
Dér Asia és Haragoncs Sári rendkívül érzékeny, intim és aktuális dokumentumfilmet készített egy örökbefogadásra váró leszbikus párról. ZALÁN MÁRK KRITIKÁJA.
MÍTOSZROMBOLÓK Interferenciák 2020
A novemberben online megrendezett kolozsvári színházi megafesztivál, az Interferenciák zavarba ejtően széles kínálatából három olyan előadást választottam, amely az ismerőset más nézőpontból vizsgálta. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
SZÍNHÁZ, KÓRHÁZ Ez nem az / Desiré Central Station Fesztivál 2020
Tomi Janežić rendező felkérésére Simona Semenič drámaíró különböző társulatokban és nemzetekben dolgozó színésznőkre készített egy Balkán-háború utáni Faust-átiratot. Az előadás létrejöttében a MESS Színpad, a szarajevói Háborús Színház, a belgrádi Drámai Színház és a cetinjei Királyi Színház vett részt. A Desiré Fesztiválon láttuk az Ez nem az című előadást – járványbiztos nézőtéren. PROICS LILLA ÍRÁSA.
IZRAELBEN IZRAELIKÉNT Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál 2020
A Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál kínálatában ugyanúgy találhattak kedvükre való alkotásokat azok, akik arra voltak kíváncsiak, hogyan látja a többi nemzet a zsidó sorsproblémákat és Izrael állam történelmét, mint azok, akiket jobban érdekelt a belső nézőpont, vagyis a mai Izrael az izraeliek szemével. HUNGLER TÍMEA ÖSSZEFOGLALÓJA.
BOLDOGSÁG, HOL A TE FULLÁNKOD? Anilogue 2020
Összefügg-e a boldogság és a választás szabadsága? – teszi fel a kérdést filmje legelején a lett Ilze Burkovska, aki a szovjet kommunizmus közepébe születő kisgyermek életén keresztül töpreng azon, hogy lehet boldogan elevickélni egy olyan világban, ahol minden döntést helyetted hoznak meg. GYENGE ZSOLT ÍRÁSA.
BIZONYOSSÁG BIZONYTALAN IDŐKBEN Interferenciák 2020
Az Interferenciák nemzetközi színházi fesztivált ebben az évben – a már unalomig ismételt okok miatt – online, ingyenesen szervezte meg a Kolozsvári Állami Magyar Színház. A fesztivál tíz napja alatt igen sokféle előadás láthatott az, akinek volt türelme monitoron színházat nézni. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
ILYEN GAZDAGOK VAGYUNK Kamara.hu – 2020
Teljes egészében online eseményként, valamelyest redukált programmal és az eredetileg meghívott külföldi vendégművészek nélkül, de idén is megrendezték a Zeneakadémián Simon Izabella és Várjon Dénes kamara.hu fesztiválját. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
MEGTESZEM, MERT MEGTEHETEM Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál 2020
A nemi szerepek megváltozásával sok kultúrában kérdőjeleződtek meg a patriarchális konvenciók. Egy csapat lelkes nő futballozni akar Líbiában, néhány Fülöp-szigeteki bevándorló nem fogadja el az embertelen bánásmódot. Zavar az erőben? A fejlődés utat tör magának. VIGH MARTIN ÍRÁSA.