Ottorino Respighi tanára és igazgatója is volt a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának. A Müpa és a Fesztiválzenekar Európai hidak elnevezésű közös fesztiválját a zeneszerző Rómához írt triptichonja zárta, Fischer Iván vezényletével és egy kis Liszt-színezettel. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
Fesztivál
Hirdetés
FISCHER IVÁN ÉDES ÉLETE
VESZÉLYBEN A MŰKRITIKA, VESZÉLYBEN A REVIZOR
Összesen hárommillió forintnyi állami támogatást kapott az idei évre a Revizor – a kritikai portál. Ez az összeg töredéke annak, amelyből az évente 6-700 műkritikát és interjút publikáló lap létezni tud. A portál most arra kéri olvasóit, fizessenek elő a Revizorra.
AMÍG VAN KIVEL Reisz Gábor: Magyarázat mindenre / 19. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
„Azt nem lehet bátorságnak nevezni, mikor az embernek nincs veszítenivalója.” Bár Reisz Gábor szerint nem bátor, a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott filmje mégis szinte egyedülálló módon emeli be a magyar aktuálpolitikát a polarizálódó társadalmunkról szóló narratívájába. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
Hirdetés
„AMI MA BŰN, HOLNAP TALÁN ÉRDEM” Beszélgetés Widder Kristóffal
A 23 éves Szenes Hanna 1944-ben a brit hadsereg ejtőernyőseként tért vissza szülőhazájába, hogy zsidókat mentsen, de a fasiszták kivégezték. Widder Kristóf rendezi a Hanna – Szabadesés több szólamban című előadást, melynek ősbemutatóját Bíró Eszter főszereplésével augusztus 17-én Szentendrén tartják. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
EGYETEMI BÁBFESZTIVÁLOK NYARA Bábfesztiválok Lengyelországban és Németországban
Białystok és Berlin. Mindkét fesztivál a diverzitás, az inspiráció és a tartalmas eszmecserék jegyében telt. Beszámoló a X. Byalistok-i Lalkanielalka Nemzetközi Bábfesztiválról és a berlini Ernst Busch Színművészeti Akadémia fesztiváljáról. FODOR ORSI ÍRÁSA.
KÜZDJ, DE NE BÍZZÁL?! 32. THEALTER Fesztivál / 4-6. nap
Az utóbbi évek, hónapok leginkább meghatározó érzése a küszködés, a küzdés, legyen szó magánéleti, gazdasági, vagy akár politikai nehézségekről. Talán nem is meglepő, hogy az aktuális társadalmi kérdésekre érzékeny színházakban folyamatosan a küzdelem és a túlélés tematizálódik. BÁLINT ZSÓFIA BESZÁMOLÓJA.
AHOGY A MÚLTBÓL JÖVŐ LESZ 32. THEALTER Fesztivál, 1-3. nap
Túlélni lehet csendben, egy téliesített garázsban lapulva, mint Jankó, vagy bátran, a halál árnyékának völgyében is A velencei kalmárt próbálva, mint “az első magyar gettószínház” tagjai. Lehet az elkerülhetetlent tagadva zuhanni előre, mint Ljuba, vagy álomvilágba menekülni, mint Ottó. Aki a 32. THEALTER-re látogat, megtanulhatja az előadásokból a túlélés lehetőségeit, a legnagyobb leckét mégis magától a fesztiváltól kapja. KISS LÓRÁNT BESZÁMOLÓJA.
EXIST ÉS HEPP SZENTENDRÉN Beszélgetés Vasas Erikával és Csuzi Mártonnal
Mit jelent ma nőnek lenni? – ezt járja körül Vasas Erika duettje, az EXIsT, Csuzi Márton Heppje pedig önmagunk kereséséről szól. Előbbit augusztus 6-án, utóbbit 9-én játsszák Szentendrén, az Imre Zoltán Program keretében létrejött koreográfiákat bemutató sorozatban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
SMALL IS BEAUTIFUL Fesztivál Akadémia Budapest 2022
Az idei fesztivál utolsó előtti napján, július 23-án a BMC volt az esti hangverseny színhelye. Ez volt a fesztivál egyik „legkamarább” koncertje. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
SZEREPEK ÉS JÁTÉKOK Fesztivál Akadémia Budapest 2022
A szokásos pazar bőségben kínálja a zenei eseményeket Kokas Katalin és Kelemen Barnabás idei Fesztivál Akadémiája is; a hét szűk esztendő bekövetkezése semmiben sem érzékelhető a kötetnyi műsorfüzeten. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
ÁTTÖRNI A KOLLEKTÍV HALLGATÁS FALÁT Pablo Fidalgo: A fájdalom enciklopédiája / Wiener Festwochen, Teatro de la Abadía
A fájdalmak sokfélék, de ez az enciklopédia nem kezdi el rangsorolni őket, mert sokkal fontosabbnak tartja a közös és valódi gyógyulást. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
LEKÜZDENDŐ TÁVOLSÁGOK Beszélgetés Móga Piroskával
A Pro Progressione kétéves nemzetközi projekt betetőzéseként július 28-án közösségi színházi előadást mutat be Szentendrén. A 2078 km című produkció résztvevői cseh, francia és szerb társaik mellett hernádszentandrási fiatalok. Móga Piroskával a Kreatív Európa Program keretein belül zajló munkáról beszélgettünk. KESZTE BÁLINT INTERJÚJA.
Hirdetés
„EZ EGY TÖKÉLETES SZEREPOSZTÁS” Beszélgetés Juronics Tamással
Először látható a 91 éves Szegedi Szabadtéri Játékok színpadán a Traviata, amit július 29-én és 30-án Juronics Tamás rendezésében, Kolonits Klára címszereplésével játszanak. A Kossuth-díjas koreográfus kortárs történetként álmodta meg a Verdi-operát a Dóm térre. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
DAVID BOWIE-T MOST SEM SIKERÜLT FÜLÖN CSÍPNI Moonage Daydream / 56. Karlovy Vary-i Filmfesztivál
A Moonage Daydream című dokumentumfilm rendezője annyi archív felvételhez fért hozzá, mint még soha senki, mégsem tudott újat mondani David Bowie-ról. De a filmet nézve ezt nem feltétlenül bánjuk. BUJDOSÓ BORI KRITIKÁJA.
2030 RÁKOSPALOTÁN Uninvited Guests: Billennium / Placcc Fesztivál
Rákospalota múltjának és jövőjének felidézése eszünkbe juttatja, hogy a fejlődés nem algoritmizálható folyamat, azt minden közösségnek magának kell megteremtenie. Az, hogy mindezt épp a legmodernebb technológián keresztül tárják elénk, izgalmas helyzetet teremt az Epres soron. KISS LÓRÁNT ÍRÁSA.
BÉLA ÉS ZOLTÁN, AZ IFJÚ BARBÁROK Ifjú barbárok / Gyulai Várszínház és Kolozsvári Állami Magyar Színház
Bartók és Kodály életéből inspirálódva született Vecsei H. Miklós szövege és az alkotócsapat improvizációja alapján a meglepően profán, humoros és bátor Ifjú barbárok című előadás, melynek ősbemutatóját ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében a Gyulai Várszínházban tartották. HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA.
APOKALIPSZIS FEKETÉN-FEHÉREN Gustav Mahler – Romeo Castellucci: Résurrection / Aix-en-Provence-i Fesztivál 2022
Még szó sem volt az orosz-ukrán háborúról, sőt talán a koronavírusról sem, amikor megfogant Castellucciban Mahler II. szimfóniájának rendezői koncepciója. Az évekkel ezelőtti elképzelés próféciának hat, így most jelenünk nyomasztó képe elevenedik meg. MÁTRAI DIÁNA ESZTER ÍRÁSA.
A FIÚK NAGYON IS SÍRNAK Lukas Dhont: Close / 56. Karlovy Vary-i Filmfesztivál
A tinédzserek összes lehetséges fájdalmának egyik legnagyobb ismerője Lukas Dhont rendező. Close című második nagyjátékfilmjében szívszaggató alakításokat nyújtanak a fiatal szereplők. BUJDOSÓ BORI KRITIKÁJA.
A TEST AZ IGAZI HORROR David Cronenberg: A jövő bűnei / 56. Karlovy Vary-i Filmfesztivál
David Cronenberg új horrorfilmjének befogadásához nem annyira erős idegekre, inkább erős gyomorra van szükség. Az 56. Karlovy Vary-i filmfesztiválon néztük meg az ember fizikai és morális határaival kapcsolatban izgalmas kérdéseket felvető alkotást. BUJDOSÓ BORI KRITIKÁJA.
„SZABADJÁRA ENGEDHETEM A LOVAKAT” Beszélgetés Gergye Krisztiánnal
Gergye Krisztián rendezésében július 8-án mutatják be Szentendrén Bella Máté és Karafiáth Orsolya „horror mjuzikel komédiáját”, a Macskadémont. A koreográfus szülővárosába is visszatér: a 40 éves Kőszegi Várszínházat ünneplő projektje augusztus 3-án emlékező performance-szal zárul. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
TÁRSAS LÉNYEK Japán Filmhét 2022
Júniusban ismét megrendezte közkedvelt filmhetét a Japán Alapítvány. Az idei filmkínálat a 2021-es rendezvény alkotásainak szellemiségét folytatta: a tradíciók, a hagyományos értékek, és mindenekelőtt a közösség kérdése került a középpontba. SÜLL KRISTÓF BESZÁMOLÓJA.