„Szeretem, amikor elérem azt a szintet, amikor már minden mozdulatot unalomig ismerek. Akkor derül ki igazán, mi van az egyes mozdulatok mögött valójában.” SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA INTERJÚJA.
Tánc
Hirdetés
KÖNYVEK FÖLÖTT, FRESKÓK ALATT
PIANO ÉS FORTE Beszélgetés Horváth Csabával
„Én nem azt mondom, hogy kussolni kell. Engem nagyon is érdekel, hogy a kollégák mit mondanak, de csak abban az esetben, ha az nem csak őróluk szól.” KRÁLL CSABA INTERJÚJA.
VIRTUÁLIS POFAVIZIT Liquid Loft – Chris Haring: Talking head / Trafó
Amikor forradalmat vezényelhetnek le interneten keresztül, amikor a banki ügyintézéstől a szerelmi vallomásokig jóformán minden online van már, nincs mit csodálkozni azon, hogy a közösségi média is helyet követel magának a színpadon. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA.
Hirdetés
HAGYOMÁNY HASZONKULCCSAL Rege és Magyar rapszódia – Duna Művészegyüttes / Budafest
4900 forint nagyjából húsz euró. Ennyiért ülhetünk műsoronként a Hilton Szálló Dominikánus Udvarában (hogy kövessük a szervezők helytelen írásmódját), amelyről a műsorfüzet beköszöntői egybehangzóan azt állítják, varázs(lat)os a hangulata. PAPP TÍMEA KRITIKÁJA.
TÜKRÖM, TÜKRÖM… Shakespeare – Csajkovszkij: Hamlet / Balett Troupe Croatia, Zágráb
Svebor Sečak ámokfutása tökéletesen modellezi, milyen az, amikor egy nárcisztikus, öregedő művész képtelen a minimális önreflexióra, és még saját társulata sem figyelmezteti, hogy nevetségessé teszi magát. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
VISSZAJÁTSZÁS Experidance: Esszencia
Az Experidance rendkívül populáris műfaja a „néptánc-show”, melynek a magyar táncvilág széles palettáján való elhelyezése zavarba ejtő szakmai kérdés. VIDA VIRÁG KRITIKÁJA.
HÖRCSÖGÖK ÉS PIÓCÁK ELŐRE A katona története / Miskolci Nemzetközi Operafesztivál
A prototípusos szegénylegény találkozása a kísértéssel: vajon ér-e annyit egy régi hegedű, mint a meggazdagodás lehetősége? A főszereplő, Újhelyi István sete-suta naivitással, ártatlan tekintettel csak menetel előre, és viszi a hátán az előadást. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
FÁBÓL VASKARIKA – ÉS MÉGIS Győri Balett: Gaudí / Táncfórum 2009
Talán kimondható, a modern balett legfőbb mételye a szüzsé. A mindenáron sztori. Mintha a táncot semmi másra nem találták volna ki, csak hogy sok szálon futó cselekményt bonyolítson, vagy már megboldogult művészóriások életpályáját képezze le. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA.
KETTŐS LÁTÁS Magyar Mozdulatművészeti Társulat: Tükörfényben
Pálosi István – szándéka szerint – vizsgálódásának középpontjába a „nemi identitástól független” embert állította. Ehhez nem csupán egy férfit/nőt, hanem egy uniszex jegyekkel bíró emberpárt alkotott. VIDA VIRÁG KRITIKÁJA.
A HIÁNYZÓ SZENVEDÉLY Szergej Prokofjev: Rómeó és Júlia – Miskolci Nemzetközi Operafesztivál
„Bartók + szlávok” – hirdeti a 2008-as miskolci program; hogy jön mindehhez a Rómeó és Júlia? – kérdezhetnénk joggal. Buta kérdés: a zeneszerző, Szergej Prokofjev személye az, ami a népszerű balettet a fesztivál műsorára segítette. BÓKA GÁBOR CIKKE.
MINTASZERŰ MARCIPÁNTORTA Hattyúk tava – Miskolci Nemzetközi Operafesztivál
A Moszkvai Klasszikus Balett pontosan azzal szolgált a miskolci közönségnek, ami jogosan elvárható volt tőle: gyönyörűen kiállított, konzervatív, de a maga nemében lenyűgöző előadással. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
HOSSZÚ ORROK ÉJSZAKÁJA Mozgásbemutató / SZFE II. évfolyam, színészosztály – POSZT 2008
Miközben Ladányi Andrea táncművész Az öreg hölgy látogatása címszerepében játszott a Nagyszínházban, addig diákjai a POSZT Széchenyi téri Könyvszínpadán tartottak mozgásbemutatót. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA ÍRÁSA.
Hirdetés
SOHA NEM LÁTOTT SEMMISÉGEK Szegedi Kortárs Balett: A tudattalan
A Szegedi Kortárs Balett A tudattalan című estjének megítélése szakmai és laikus szempontból, úgy fest, nem esik egybe. A veszprémi táncfesztivál közönségdíjas alkotásai felszínes csillogással arattak sikert a táncünnepen. VIDA VIRÁG KRITIKÁJA.
MÉLYTENGER Fehér Ferenc: Villanyszék trónusán / MU Színház
A nő zöld sátorszoknyájának fogságában és menedékében nézi terméketlen pillantással a semmit. A férfi villódzva sistergi körbe, de a dermedésben nem csiholódik tűz. Végtelenített keresztutat jár néhány méterre a céltól, a másik nemtől. HALÁSZ GLÓRIA KRITIKÁJA.
A NEONBETŰK MÖGÖTT TranzDanz: Örök élet termékek / Trafó
A Tranzit – Bankett – Örök élet termékek trilógia harmadik tételeként határozza meg legújabb alkotását Kovács Gerzson Péter. HALÁSZ TAMÁS KRITIKÁJA.
A NŐ KÉTSZER Ladányi Andrea: Aino és a szívek; BL / Reflex Nemzetközi Színházi Biennálé, Sepsiszentgyörgy, POSZT 2009, DASZSZ 2009
Az eredetileg két különálló táncművet, az Aino és a szívek, illetve a BL című koreográfiákat – a táncosként is színre lépő koreográfus és alkotótársai, Bánki Zsolt és Sólya Ádám, valamint Borlai Gergely – szünet nélkül játszották. VIDA VIRÁG ÍRÁSA.
TÁNCOS SZABADCSAPAT A Budapest Tánciskola estje a Trafóban
Kifejezetten izgalmas, lelkesítő este a Budapest Tánciskoláé, a tiszta tánc ünnepe. Két sima, egy fordított: Angelus Iván és Bakó Tamás hozza a tőlük megszokott színvonalat, Eléonore Valére-től meg leesik az állunk. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
INNEN SZÉP GYŐZNI MU Terminál C est / MU Színház
A Bábel-Világban kaotikus szózuhatag ömlik a nyakunkba műkedvelő színházi keretek között, a Plain viszont egy professzionális, átgondolt, érzéki, elegáns koreográfia, mely alaposan megdolgoztatja a táncosokat. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
LOPOTT ÁLMOK Réti Anna: Éjszakai műszak / MU Színház
Ha születési körülményeit tekintjük, az Éjszakai Műszak a Lélek pulóver nélkül című előadásért járó Lábán Rudolf díjjal járó pénzből született. Valójában azonban álmokból szőtte új koreográfiáját Réti Anna. Rengeteg ötlettel, meglepő képekkel, melyek talán soká kisértenek minket (rém)álmainkban. MAUL ÁGNES KRITIKÁJA.
SÓVIRÁGOK VI. EuróPAS-Gála / Operettszínház
Tizenötödször tett lépést Európába táncművészek díjazásával a Táncművészet című folyóirat. Az EuróPAS Magyar Táncdíj átadását hatodszor körítették gálával. A díjazottakat mezei virágokból kötött csokorral köszöntötték, ami a program metaforája is lehetne. HALÁSZ GLÓRIA CIKKE.
ÓVSZERFELFÚJT Dream Team Színház: A 3 kor
Másfél órát várakozni egy huszonöt perces műkedvelő táncelőadásra – nem valami felemelő érzés. Ennyit csúszott ugyanis a meghirdetetthez képest a Dream Team Színház A 3 kor című darabja a Gesztus Fesztivál utolsó napján. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA.