Megkerülhetetlen, emblematikus, legendás művész járt június 13-án este a Magyar Zene Házában. Laurie Anderson koncertje egy zavaros, kétségbeesetten kavargó világ közepén mesélt mindenről, ami fontos és elpusztíthatatlan. MESTERHÁZY LILI ÍRÁSA.
Zene
Hirdetés
HANG A FEJEDBEN
HÁNY SZÓ FÉR EL EGY NŐI TENYÉREN? A Bécsi Filharmonikusok Schönbrunnban
„À la française” címmel csupa francia darabot hallhattunk a Bécsi Filharmonikusok június 8-i Schönbrunni Nyáresti Koncertjén. A nagy nevek sem hiányoztak: Elīna Garanča, Yannick Nézet-Séguin. GYENGE ENIKŐ KRITIKÁJA.
BECSERKÉSZNI LIGETIT UMZE Kamaraegyüttes: Kalandozások Ligetivel
A BMC káprázatos centenáriumi Ligeti-fesztiváljának a május 25-i koraesti hangverseny volt az egyik tetőpontja. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
Hirdetés
NEM KÖTELEZŐ KÖR Fischer Ádám Beethoven-ciklusa / Naxos
Fischer Ádám a Dán Kamarazenekarral rögzítette Beethoven-ciklusát. Megkapta érte a rangos ICMA-t, pedig nem a sikerre hajt ez a felvétel: könnyen lehet, hogy sokaknak kifejezetten nem fog tetszeni. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
ÜZENET AZ ŰRBŐL Perényi Miklós és az Óbudai Danubia Zenekar
Életemben először írok kritikát olyan hangversenyről – online közvetítés alapján –, amelyet egy bezárt teremben, üres nézőtér előtt rendeztek. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
IFJÚ SZÍVEKBEN ÉL Járdányi Pál 100 / Zeneakadémia
Száz éve született Kodály egyik legkedvesebb növendéke, akinek összetett életprogramja mesterének ösztönző példáját követve egyszerre három síkon: az alkotóművészet, a népzenekutatás–rendszerezés és a pedagógia területén bontakozott ki. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
A BOHÓT IS VÁLLALOM Beszélgetés Kelemen Barnabással
Bohó-e még, és hogy áll a harmóniával, a korosodással, vagy épp a rivalizálással? Többek közt ezekről is kérdeztük a Kossuth-díjas hegedűművészt. LÁSZLÓ FERENC INTERJÚJA.
MESTERISKOLA A Concerto Budapest Mozart-napja
Ez a beszámoló nem szabályos hangversenykritika. Nem csupán azért, mert azon a két hangversenyen, amelyről szó lesz, nem zenekritikusként, hanem egyszerű zenehallgatóként jelentem meg, s az írás gondolata csak utólag merült fel (s ilyen módon jegyzeteket sem készítettem). MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
ÚT A TÖKÉLYHEZ Az Óbudai Danubia Zenekar koncertje
„Út a zenéhez” című sorozatának hatodik koncertjén nagy fába vágta a fejszéjét az Óbudai Danubia Zenekar és művészeti vezetője, Hámori Máté. Elszánták magukat Sosztakovics hányatott sorsú, de annál bámulatosabb Negyedik szimfóniájának előadására, ami szinte bizonyosan magyarországi bemutató is volt egyúttal. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
KOZMIKUS TAPASZTALATOK Eötvös Péter-est a Müpában
Többek között az Atlantis, Eötvös Péter egyik legizgalmasabb műve szólalt meg a Müpában a hetvenhat esztendős zeneszerző vezényletével, s két magyarországi bemutatóra is sor került. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
AKINEK ENNYI JÓ KEVÉS… L’homme armé – 70 éves a Honvéd Férfikar
Az 1949. április 29-én megalakult Honvéd Férfikar „70 éves a Honvéd Együttes” címmel 2020. február 26-án, a Müpában emlékezett meg a kerek évfordulóról. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
BACH, AZ EMBER Fejérvári Zoltán Bach-estje a Zeneakadémián
Sokadszorra is rácsodálkozom arra a minőségre, amit Fejérvári Zoltán képvisel, pedig a Francia szvitekben a technika csupán eszköz. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
Hirdetés
ZENE ÉS SZÓ Az Óbudai Danubia Zenekar a BMC-ben
Az Óbudai Danubia Zenekar Beethoven-sorozatában február 7-én az 1. és az 5. szimfóniát hallhattuk a BMC-ben, Hámori Máté vezényletével. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
EGYENSÚLY Az Európai Kamarazenekar koncertje / Zeneakadémia
Egy emlékezetes estén két stíluskorszak képviseletében három szerző négy remekműve – ötcsillagos előadásban. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
MESTEREK ÉS MŰKEDVELŐK Beethoven-maraton a Müpában
A kígyó utolérte magát a növekedésben, és a saját farkába harap: a Budapesti Fesztiválzenekar 13. maratonja a 2010-eshez hasonlóan ismét Beethoven jegyében zajlott. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
KI KICSODA? A Pannon Filharmonikusok a Müpában
Négy az egyben – hirdette a Pannon Filharmonikusok január 31-i hangversenyének programja, s mi még tovább finomíthatjuk az igen kedvező ajánlatot, hiszen ezen a koncerten két évszázad három zeneművét hallhattuk négy zeneszerző tollából, bár közben nem is hagytuk el a romantika terrénumát. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
KÉT TESTVÉRMŰ Philippe Jordan és a Bécsi Szimfonikusok a Zeneakadémián
A zeneirodalomban seregnyi olyan mű akad, amely valamilyen szempontból közeli rokona egy másik alkotásnak, az összetartozó kompozíciók mégis viszonylag ritkán kapnak helyet egy és ugyanazon hangverseny műsorán. Most ilyen alkalomnak örülhettünk. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
A NÉGYKEZESTŐL AZ ÖTKEZESIG Az Egri & Pertis zongoraduó a BMC-ben
Áthallások című sorozatának „Ha Debussy pantomimozott volna” címet viselő második koncertjén a meglepetésekre mindig képes Egri & Pertis duó a pantomim felől érkező áthallásokra koncentrált, és hangversenyeken nem mindennapos élményekkel gazdagította a BMC közönségét. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
RAJZFILMFIGURA VAGY POPSZTÁR A Tonhalle-Orchester koncertje a Müpában
Martin Fröst nevét megjegyeztük a Tonhalle-Orchesterrel közös koncertje után, Bartók Táncszvitjének előadását viszont alighanem érdemes elfelejtenünk. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
A SAS NEM KAPKOD LEVEGŐ UTÁN A Pannon Filharmonikusok koncertje
Vajon Gilbert Varga tényleg emlékeztet a szirti sasra? Habár gondolhatnánk, mégsem ez volt a Pannon Filharmonikusok hangversenyének „megválaszolatlan kérdése”. LÁSZLÓ FERENC KRITIKÁJA.
KAMARAZENE SZÓLISTÁKRA Gautier Capuçon és Yuja Wang a Zeneakadémián
Vannak hangversenyek, melyeknek számos közreműködőjük van, de a sok művész együtt sem képes olyan lelkesedést kiváltani a közönségből, mint egy másik esemény egyetlen szereplője. Azon a koncerten, amelyről az alábbi bekezdések szólnak, ketten léptek fel, s mindkettejükről elmondható, hogy egyedül is képesek megtölteni a nézőteret a világ bármely termében. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.