Várdai István képére és hasonlatosságára született az a rendezvénysorozat a Magyar Zene Házában, amely május 20-án és 21-én zajlott „Kurátori hétvége” címmel. MALINA JÁNOS BESZÁMOLÓJA.
Zene
Hirdetés
EGY HANGSZER VETÜLETEI
SZERVES SOKFÉLESÉG Várjon Dénes szólóestje
Május 11-én szólóestet adott a Zeneakadémián Várjon Dénes. Ritka eseménynek számít ez, különösen a művész súlyának és nemzetközi rangjának fényében, bár kamarazenészi beskatulyázásának mondhatni már hagyománya van. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
A HŐS DURUNGJA Az élet diadala / A Pannon Filharmonikusok a Müpában
Andrij Jurkevicset eddig kizárólag operakarmesterként ismertem, Eri Nakamura szopránját, úgy hiszem, még soha nem hallottam, sőt önhibámból ez idáig nem találkoztam a pécsi zenekar Mahler-produkcióival sem. A szubjektív felütést talán menti, hogy ezzel aligha csak én lehettem így május 5-e estéjén. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
Hirdetés
ZENE ÉS SZÓ Az Óbudai Danubia Zenekar a BMC-ben
Az Óbudai Danubia Zenekar Beethoven-sorozatában február 7-én az 1. és az 5. szimfóniát hallhattuk a BMC-ben, Hámori Máté vezényletével. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
EGYENSÚLY Az Európai Kamarazenekar koncertje / Zeneakadémia
Egy emlékezetes estén két stíluskorszak képviseletében három szerző négy remekműve – ötcsillagos előadásban. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
MESTEREK ÉS MŰKEDVELŐK Beethoven-maraton a Müpában
A kígyó utolérte magát a növekedésben, és a saját farkába harap: a Budapesti Fesztiválzenekar 13. maratonja a 2010-eshez hasonlóan ismét Beethoven jegyében zajlott. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
KI KICSODA? A Pannon Filharmonikusok a Müpában
Négy az egyben – hirdette a Pannon Filharmonikusok január 31-i hangversenyének programja, s mi még tovább finomíthatjuk az igen kedvező ajánlatot, hiszen ezen a koncerten két évszázad három zeneművét hallhattuk négy zeneszerző tollából, bár közben nem is hagytuk el a romantika terrénumát. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
KÉT TESTVÉRMŰ Philippe Jordan és a Bécsi Szimfonikusok a Zeneakadémián
A zeneirodalomban seregnyi olyan mű akad, amely valamilyen szempontból közeli rokona egy másik alkotásnak, az összetartozó kompozíciók mégis viszonylag ritkán kapnak helyet egy és ugyanazon hangverseny műsorán. Most ilyen alkalomnak örülhettünk. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
A NÉGYKEZESTŐL AZ ÖTKEZESIG Az Egri & Pertis zongoraduó a BMC-ben
Áthallások című sorozatának „Ha Debussy pantomimozott volna” címet viselő második koncertjén a meglepetésekre mindig képes Egri & Pertis duó a pantomim felől érkező áthallásokra koncentrált, és hangversenyeken nem mindennapos élményekkel gazdagította a BMC közönségét. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
RAJZFILMFIGURA VAGY POPSZTÁR A Tonhalle-Orchester koncertje a Müpában
Martin Fröst nevét megjegyeztük a Tonhalle-Orchesterrel közös koncertje után, Bartók Táncszvitjének előadását viszont alighanem érdemes elfelejtenünk. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
A SAS NEM KAPKOD LEVEGŐ UTÁN A Pannon Filharmonikusok koncertje
Vajon Gilbert Varga tényleg emlékeztet a szirti sasra? Habár gondolhatnánk, mégsem ez volt a Pannon Filharmonikusok hangversenyének „megválaszolatlan kérdése”. LÁSZLÓ FERENC KRITIKÁJA.
KAMARAZENE SZÓLISTÁKRA Gautier Capuçon és Yuja Wang a Zeneakadémián
Vannak hangversenyek, melyeknek számos közreműködőjük van, de a sok művész együtt sem képes olyan lelkesedést kiváltani a közönségből, mint egy másik esemény egyetlen szereplője. Azon a koncerten, amelyről az alábbi bekezdések szólnak, ketten léptek fel, s mindkettejükről elmondható, hogy egyedül is képesek megtölteni a nézőteret a világ bármely termében. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
Hirdetés
GYENGÉD EKSZTÁZIS A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertje
Az Alpesi szimfónia vége felé szerepel egy érdekes utasítás: „in sanfter Extase”. Nem is írhat ilyet más, csak Richard Strauss, akinek a műveiből kiváló koncertet játszott a Rádiózenekar. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
NEKEM ENNYI SZERELEM ÉS LEHETŐSÉG ADATOTT Beszélgetés Somogyi-Tóth Dániellel
A Kodály Filharmónia igazgatóját és művészeti vezetőjét többek között a debreceni koncertéletről, az orgonálásról és a repüléshez fűződő viszonyáról kérdeztük. MALINA JÁNOS INTERJÚJA.
KORHŰ VAGY NEM? A Le Concert Lorrain és a Drezdai Kamarakórus a Müpában
A ragyogóan felszerelt Le Concert Lorrain és a Drezdai Kamarakórus hangversenye után a korhűségnél sokkal fontosabb kérdésnek éreztem, hogy az együttes, amelyet hallgatok, valóban életre kelti-e az urtext partitúrát. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
MAGYAROSAN A Pannon Filharmonikusok koncertje
„Szivárvány havasán” címen hirdetett hangversenyt december 14-re a Pannon Filharmonikusok együttese a Kodály Központban. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
OROSZ KÉPEK Érdi Tamás zongoraestje
A Zongora-koncertsorozat december 13-i estéjén Érdi Tamás adott hangversenyt a Festetics-palotában. A zsúfolásig megtelt tükörteremben szünet nélkül játszotta el műsorát, amely Csajkovszkij Dumkájából (op. 59), Beethoven első, op. 2 no. 1-es f-moll zongoraszonátájából és Muszorgszkij Egy kiállítás képei ciklusából állt. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
ÖSSZEILLŐ EMBEREK Argerich, Hubert, Takács-Nagy, LFKZ
A hajdani sláger szövegében két összeillő emberről esik szó, ezt a fordulatot azonban jelen kritika címeként aligha használhatnánk változtatás nélkül, mivel ezúttal több összeillő emberről beszélhetünk. Ki így, ki úgy, ki ezért, ki azért illett a koncert középponti személyiségéhez. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
A LÉLEK ZENÉI Fülei Balázs zongoraestje
Egy hangverseny műsora lehet szokványos, de lehet különleges is. Előfordul, hogy az előadó olyan gonddal, igényességgel, olyan egységes koncepció szellemében válogatja össze a programot, hogy már magát a darabok listáját is műalkotásnak érezzük. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
CSENDES BEFEJEZÉSEK A Pannon Filharmonikusok a Müpában
A Pannon Filharmonikusok koncertjére a pianissimo finálék miatt érdemes emlékezni, még akkor is, ha ráadásként Magyar táncokkal búcsúzott a zenekar. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
FRISS, EREDETI SZÍNEK A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar estje
A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar Purcell-ünnepet hirdetett bérletsorozatában a „brit Orpheus” és a nevét tőle kölcsönző kórus egyaránt kerek évfordulója alkalmából. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.