Jakub Józef Orliński nem jött (barokk áriaestjét felvételről, a németországi Essenből adta a Müpa), s így nem is látott semmit, viszont így is győzött. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
Zene
Hirdetés
ELRAGADTATVA
SZÍVSZORÍTÓ MEGEMLÉKEZÉS A BFZ emlékkoncertje a koronavírusban elhunytakért
A Budapesti Fesztiválzenekar május 26-án Mozart Requiemjével tért vissza a hangversenyterembe, a jelenleg egyedül közönséget fogadó Budapest Kongresszusi Központba. Több hónapnyi szünet után, élő közönséggel, büfével… GYENGE ENIKŐ CIKKE.
ESSZÉISTA A ZONGORÁNÁL Brad Mehldau Trio / Zeneakadémia
Egy újabb „fél-találkozás”: Brad Mehldau triójával érkezett Budapestre, de csak a képernyőn láthatjuk. Így is jó, győzködöm magam, ő amúgy is kifinomult játékos, akinek minden futama olyan, mintha lemezre készülne. Nem először van itt, és minden bizonnyal nem is utoljára. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
Hirdetés
CSURI MURI FUK! Dvořák: Ruszalka
A kritika címe nem holmi obszcén kifakadás, hanem Jezsibaba boszorkány varázsigéje a Ruszalkából, amely a Müpában szólalt meg a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein, Fischer Iván vezényletével. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
VIBRÁL, TRANSZFORMÁL 20,000 nap a Földön
A Budapesti Dokumentumfilm Fesztiválon vetített 20,000 nap a Földön nem a szokványos rock-dokumentumfilm, inkább egy Nick Cave perszónáját élve boncoló, de mitológiáját megerősítő tűnődés a rockköltő ars poeticájáról. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
AMÍG A NÉNI HORGOLT Baráti Kristóf és Enrico Pace kamaraestje
Izgalmas találkozások színhelye a budapesti koncertélet: a Zeneakadémián Várjon Dénes játszott Joshua Bell és Steven Isserlis társaságában, a Müpában Baráti Kristóf és Enrico Pace adott kamaraestet. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
A KATARZIS CSÖNDJE Haydn – Esterházy: Hét utolsó szó
Több zeneszerzőtől hallottam már s magam is osztom azt a véleményt, hogy tulajdonképpen minden zene kortárs zene, hiszen a reneszánsz, a bécsi klasszikus vagy épp romantikus darabot is ugyanúgy saját szűrőnkön, saját tapasztalatainkon keresztül tudjuk csak értelmezni. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA.
VALÓBAN TŰZVÖRÖS Pannon Filharmonikusok
Szentivánéji boszorkányünneptől a tűzmadár érkezéséig – magával ragadó élményt jelentett a Pannon Filharmonikusok koncertje a Müpában. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
A MÚZSA AJÁNDÉKA Remeau: Polümnia ünnepei / BTF
Nem tudni, mi lehet az oka annak, hogy a Rameau-reneszánsz legjelesebbjei érzéketlenek maradtak a Polümnia ünnepei szépsége iránt. A jelenkorban mindenesetre a magyar közönséget örvendeztette meg először Vashegyi György e művel. KOLOZSI LÁSZLÓ ÍRÁSA.
TITOKBAN ÉS TUDAT ALATT Kopacsinszkaja és az MR Szimfonikusok / BTF
Patricija Kopacsinszkaja édesanyja hegedűművész, édesapja cimbalmos volt Chișinăuban, amelyet az ő születésekor inkább Kisinyovnak ismertünk. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
ALÁZAT ÉS SZENVEDÉLY Kelemen Kvartett / BTF
Igen sokat ígért a Kelemen-kvartett március 30-i fesztiválhangversenye a Vigadóban. Az álmoskönyv szerint nagyon jó jel, ha egy hangverseny a Mendelssohn-oktettel kezdődik és Schubert C-dúr vonósötösével végződik. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
SPONTÁN KURZUS Koncert Kurtágéknak / FUGA
Manapság sajnos ritkaságszámba megy, amikor Kurtág György és felesége, Kurtág Márta Magyarországra látogat. TÓTH ENDRE ÍRÁSA.
Hirdetés
SOSEMVOLT KOROK DALAI Andreas Scholl koncertje / BTF
Az idei Tavaszi Fesztivál műsorválasztás tekintetében is tobzódott a különlegességekben. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA.
HATTYÚDAL A DUNA-PARTON Hilliard Ensemble / BTF
Ezekben a hónapokban úgy járják a világot, hogy bárhol lépnek fel, mindenütt kimondatlanul is csupa búcsúkoncertet adnak. A Hilliard Ensemble a Vigadóban. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
A VÁROS ÉS NEVELTJE Zubin Mehta és a Bécsi Filharmonikusok / BTF
Ez a zenekar: Bécs. Bécs pedig az európai zene. Zubin Mehta és a Wiener Philharmoniker a Müpában. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
GYÖKEREK ÉS TOVÁBBLÉPÉS Karosi Júlia koncertje / BTF
A fiatal Karosi Júlia Hidden Roots címmel külföldön frissen megjelent albumát mutatta be a Tavaszi Fesztivál egyik Bálna-beli koncertjén. Megvalósította vele a paradoxont: egyszerre újította meg stílusát és lépett közelebb gyökereihez. ZIPERNOVSZKY KORNÉL ÍRÁSA.
CSAK PÁR LÉPÉS Simon Keenlyside áriaestje / BTF
Az ember azt gondolná, hogy a világhírű brit bariton, Simon Keenlyside fellépése tömegeket vonz, a tomboló siker pedig borítékolható. RÁKAI ZSUZSANNA CIKKE.
EGYSÉGES EGÉSZ A Nemzeti Filharmonikusok koncertje / BTF
Enescu és Bartók nagyon is megférnek egy programon, de Csajkovszkij jelenléte már nehezebben magyarázható a magyar mester születésére emlékező koncerten. Idén is remek estét köszönhetett a Tavaszi Fesztivál közönsége a Nemzeti Filharmonikusoknak. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
RÉVÉLATION Vengerov és a Lengyel Kamarazenekar / BTF
A jól induló Budapesti Tavaszi Fesztiválnak további lendületet adott Makszim Vengerov és a Lengyel Kamarazenekar hangversenye a Zeneakadémián. A hatalmas érdeklődéssel kísért koncert ugyanis minden várakozást messze fölülmúlt. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
MAGÁNYOSAN A DOBOGÓN Baráti Kristóf szólóestje
Figyeljünk a tartalomra, hiszen Baráti is arra figyel: a hangszeres mindentudást arra használja fel, hogy teljességgel átadja magát a zenei mondanivalónak. Négy nagyszabású szólóhegedű-mű a Zeneakadémián. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
SZTÁROM A PÁROM Rozsgyesztvenszkij és Posztnyikova a Zeneakadémián
Boldog mosolyok az arcokon – a kottapultok mögött és a nézőtéri széksorokban egyaránt. Gennagyij Rozsgyesztvenszkij és Viktoria Posztnyikova a Zeneakadémián, a Concerto Budapest hangversenyén. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.