„Gottlieb Muffat találkozása Händellel – csembalódarabok”. Magyarul ez lenne a címe Fábri Flóra CD-jének, amely a német cpo hanglemezkiadó és a Deutschlandfunk közös produkciójában jelent meg. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
Zene
Hirdetés
SZVITET SZVITÉRT
SZIMFONIKUS KAMARAZENE Concerto Budapest: Hallgassunk Brahmsot! / Zeneakadémia
Brahms élete és művészete bővelkedik a termékeny és elgondolkodtató ellentmondásokban. A Keller Quartet és Elisabeth Leonskaja közös hangversenyének koherens műsora ezek egyikére hívta fel a figyelmet. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
VONALAK ÉS SZÍNEK Bach – Duruflé – Szathmáry / Müpa
Roppant izgalmas és egyedi program jellemezte a Müpa november 30-i, „Bach – Duruflé – Szathmáry” felcímű hangversenyét. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
Hirdetés
HŐSI HALÁL Óbudai Danubia Zenekar / Zeneakadémia
Miközben Amerika Kapitány és Vasember egyre többet izgul azon, mi lesz a féktelen ugrándozásaik közben a helikopterekből kizuhant emberkékkel, a Danubia Zenekar a Hősök vagyunk koncertsorozat záróestjén a halálról zenélt. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA
VIVALDI ESETE PISZKOS FREDDEL Boldoczki Gábor és a Cappella Gabetta
Vivaldi neve hallatán nem éppen a trombita az első hangszer, ami eszünkbe juthat. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA.
„LIGETI ÍRTA A DALOKAT, FAXON JÖTTEK A KOTTÁK” Beszélgetés Rácz Zoltánnal
Rácz Zoltán szerint egy igazi zenész rálát tíz évszázad zenéjére, és semmi baj nincs azzal, ha egy szerzőpáros két tagja között van négyszáz év. Május 12-i koncertjük kapcsán az Amadinda Ütőegyüttes vezetője azt is elmesélte, mivel töltötte titkos látogatásának idejét Ligeti György 2000-ben, Budapesten. CSABAI MÁTÉ INTERJÚJA.
SEMMI SZÍNHÁZ Kiscsillag: Semmi Konferencia / Erkel Színház
Sok minden eszembe jutott, mielőtt beültem volna az Erkel Színházba a Semmi Konferenciára, de az semmiképpen, hogy végül csak egy közhelyes bugyutaságot látok. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
MIKOR KELL TAPSOLNI? A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye
A Nemzeti Filharmonikusok koncertje március 19-én olyan volt, amilyennek egy jó hangversenynek lennie kell. Nagyszerű művek, némi izgalom: műsorváltozás, zongoraverseny- és zongoristacsere, és a végén a „minden jó, ha a vége jó” érzése. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
EKSZTÁZIS ÉS MEDITÁCIÓ A Concerto Budapest hangversenye
Egy koncert, amelyről nem csupán azt mondhatjuk el, hogy a magas színvonal és igényesség jegyében zajlott, hanem azt is, hogy gondolatokat közvetített, koncepciója és értelme volt. Messiaen és Haydn a Zeneakadémián. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
„SZOROS PARTNERSÉG ALAKULT KI KÖZTÜNK” José Cura az Otellóval tér vissza Győrbe
Az argentin tenor kuriózummal érkezik április 23-án a győri Audi Arénába: az Otello koncertszerű előadását rendezi és vezényli. Exkluzív interjúban beszélt Verdiről, az újabb közös munkáról a Győri Filharmonikus Zenekarral, és a mihaszna skatulyákról. KIS ÉVA INTERJÚJA.
A LOUVRE SZELLEME Anne Sofie von Otter a Zeneakadémián
Számos szépségével együtt némiképp ellentmondásos élményt jelentett számomra Anne Sofie von Otter és a Les Musiciens du Louvre február 24-i zeneakadémiai hangversenye. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
EGY TISZTELETTUDÓ TŰZJELZŐ Kurtág 90
A február 19-i, azaz a tényleges születésnapi hangversenyre a Zeneakadémián került sor, ahol a Concerto Budapest Keller András vezényletével széles merítést kínált Kurtág zenekari műveinek legjavából. TÓTH ENDRE BESZÁMOLÓJA (2. rész).
Hirdetés
A MAGASSÁGOS Piia Komsi és Nagy Péter koncertje / Zeneakadémia
„Piia Komsi nemzetközileg keresett előadó, aki hangi akrobatikája, kiváló muzikalitása és művészi tehetsége révén az egész világon megfordult” – olvassuk a finn énekesnőről nem másutt, mint saját honlapjának bemutatkozó szakaszában. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
MI, HŐSSZERELMESEK Szeretünk / Óbudai Danubia Zenekar
Amikor Werther megismerkedik Lottéval, úgy írja, derűs és boldog a szerelemtől, és „ennek folytán gyönge krónikás”. A Danubia viszont annál kiválóbbnak bizonyult e legendás szerelemről zenélve. CSABAI MÁTÉ CIKKE.
„ELINDULTAM SZÉP HAZÁMBÚL…” Bartók búcsúkoncertje / Legendás koncertek a Zeneakadémián
Várjon Dénes, Simon Izabella, a Concerto Budapest és Keller András felidézte a hangokat, amelyekkel Bartók búcsúzott Magyarországtól. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
AJÁNDÉK EZ A NAP Martha Argerich Budapesten
Hosszú idő után ismét Magyarországon hallhattuk játszani a nagyszerű Martha Argerichet, s ezt a Kremerata Baltica és a Concerto Budapest kooperációjának, közös hangversenykörútjának köszönhetjük és köszönjük is. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
ILYEN GAZDAGOK VAGYUNK Maria João Pires és a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen koncertje / Zeneakadémia
Világhírű portugál zongoraművésznő, nagy múltú angol karmester, Európa-szerte megbecsült német zenekar: akinek fontos a nemzetköziség és presztízs, jól érezhette magát Maria João Pires, Trevor Pinnock és a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen zeneakadémiai koncertjén. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
NEM MESE AZ, GYERMEK Az Óbudai Danubia Zenekar koncertje
Két népszerű mű ritkán hallható változatát játszotta az Óbudai Danubia Zenekar Mese című hangversenyén a Zeneakadémián. Megnyerő a kreativitás, melynek a fiatalos zenekar koncertről koncertre tanúbizonyságát adja. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
HOGYAN LEGYÜNK SZTÁR-ZENÉSZEK? Sol Gabetta és Alekszej Vologyin
Sol Gabetta (gordonka) és Alekszej Vologyin (zongora) szonátaestje ugyanazon a pódiumon, a Zeneakadémiáén zajlott le január 14-én, mint néhány hónappal ezelőtt Várdai István és Frankl Péter élethossziglan felejthetetlen Beethoven-estje. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
ROBUSZTUS GYENGÉDSÉG A Concerto Budapest koncertje
Bemutatkozás a magyar közönség előtt: Matan Porat Brahms B-dúr zongoraversenyével tette le névjegyét a Zeneakadémián. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
KRISTÁLYTISZTA BAROKK A Felvilágosodás Korának Zenekara / Zeneakadémia
Ritka, de nem ismeretlen vendég nálunk A Felvilágosodás Korának Zenekara nevű angol régi hangszeres együttes, amely, az évtizedek múlására fittyet hányva, továbbra is ragyogóan állja a sarat, folyamatosan, de nem ész nélkül fiatalodva, s számos jelentékeny vendégkarmesterük muníciójával is állandóan gazdagodva. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.