A Kocsis Zoltán emlékének szentelt, s az ő születésének 70. évfordulója – „A magyar klasszikus zene napja” – alkalmával rendezett pécsi koncerten két magyar mű ősbemutatóját hallgathatta meg május 29-én a kicsi, de lelkes közönség. MALINA JÁNOS CIKKE.
Zene
Hirdetés
MI A MAGYAR A ZENÉBEN?
THIELEMANN, A HANGMÉRNÖK Christian Thielemann és a Drezdai Staatskapelle
Napjaink legelismertebb német dirigense nem saját renoméját építeni, hanem egy méltán elfeledett szimfónia nagyköveteként jött Budapestre. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
SZERENCSÉS BEUGRÁS A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje
Danyiil Trifonov helyett egy ukrán művész szólózott a Fesztiválzenekarral. Ne tessék megijedni, semmi politika nincs a dologban. A zongoraművészt egy karsérülés tartotta távol. CSABAI MÁTÉ KRITIKÁJA.
Hirdetés
EGY SZENVEDÉLYES ESTE A Pannon Filharmonikusok koncertje
Március 23-án „Ereje teljében” címmel adott hangversenyt a Müpában a Pannon Filharmonikusok. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
KÖNNYŰ KOMOLYSÁG, KOMOLY KÖNNYŰSÉG Snétberger Ferenc és a Concerto Budapest a Müpában
Gitáros és szimfonikus zenekar? Ritka találkozás. Jazzgitáros és szimfonikus zenekar? Még ritkább. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
ÚJLATIN TÁJAK Ramón Vargas dalestje az Erkel Színházban
Van benne valami pavarottis – mondtam az egyik kollégának a szünetben. És tényleg: a hangképzés, a levegővételek, a tartás rá emlékeztet. Persze azért ne essünk túlzásba: a mexikói Ramón Vargas kevesebb, mint Pavarotti volt. De így is jó. Nem kicsit. MERÉNYI PÉTER ÍRÁSA.
HÁRMAS ÚT Kovács János és a Rádiózenekar a Müpában
Ballag az ifjú vándor, s elágazáshoz ér. Először úgy látja, kétfelé nyílik az út. Vonzza mindkét irány, menne erre is, arra is. Fény vetül azonban egy harmadik ösvényre, amelyet korábban észre sem vett. Ez vezeti el a céljához, ezen fog járni egy életen át. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
VOLTAK HIBÁK Stick Men / Budapest Jazz Club
Bizonyos koncerteken a hangzásbeli defektusok és a máskor rögtön szemet szúró hibák a színpadi jelenlét takarásában maradnak, és utólag is csupán önmaguk árnyékaiként járnak vissza kísérteni. RÁTOSI MILÁN CIKKE.
SZERETTÉK A HALLGATÓK Bősze Ádám zenei standup-estje / Cziffra Fesztivál
Háromezer-kétszáz hallgatója volt Bősze Ádám klasszikus zenei standup-estjének, legalábbis Bősze Ádám szerint. Szerették.CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
SZÍNEK ÉS ÉVEK Pierre-Laurent Aimard koncertje / Cziffra Fesztivál
A Cziffra Györgyről elnevezett fesztivál február 22-i zeneakadémiai hangversenyén a 20. századi és kortárs zene világának egyik ikonikus alakja, Pierre-Laurent Aimard adott szólóestet a Zeneakadémián, rendkívül izgalmas programmal. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
ELADTÁK HUGO WOLFOT Diana Damrau és Jonas Kaufmann dalestje / Müpa
Jonas Kaufmann és Diana Damrau dalciklussá, sőt miniatűr operává formált egy daloskönyvet – működött a kémia, a melankólián győzelmet vett a humor. Helmut Deutsch pedig bemutatta, milyen az a „szabályozott eksztázis”. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA.
KÉT MANKÓVAL A FELHŐK FELETT Angela Hewitt, Keller András és a Concerto Budapest a Müpában
Egy lassan gyógyuló lábtörés miatt mozgásában jelentősen akadályozva járt-kelt a pódiumon a szólista, a két diadalmas tökéletességgel előadott versenymű hallatán azonban a zenekedvelő inkább gondolt a lélek szárnyalására, mint a test esendőségére. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
Hirdetés
SZÜRKE MISE Tony Iommi és T. J. Lammers: Iron Man – A Black Sabbath útja mennyen és poklon át
A Black Sabbath gitárosának önéletrajza egy igazán nagy zenész meghökkentően apró dobása. GREFF ANDRÁS ÍRÁSA.
FÉNYES ALKONY A Fonográf az Arénában
A Fonográfot távolról sem emlegetik annyit, mint a Szörényi-Bródy szerzőpáros korábbi zenekarát, az Illést. Az évfordulós koncert alapján ideje volna változtatni a helyzeten. GREFF ANDRÁS KRITIKÁJA.
BRITTEN ÉS HÁMORI Az Óbudai Danubia Zenekar gyermekműsora a Budapest Music Centerben
Britten remekművét, a Változatok és fúga egy Purcell témára című kompozíciót általában összekötőszöveg nélkül halljuk. Pedig nem ennyire „szótlan” darabnak készült. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
SOSZTAKOVICS HELYETT Az Óbudai Danubia Zenekar a Bernstein-maratonon
A Bernsteinről elnevezett Amerika-maraton egyik koradélutáni csemegéjének ígérkezett a 3 órai koncert, amelyen az Óbudai Danubia Zenekar játszott Hámori Máté vezényletével, Várhelyi Éva és Várdai István közreműködésével. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
GYÁSZ ÉS SZENVEDÉLY Mischa Maisky, Janine Jansen, Itamar Golan és Lily Maisky a Zeneakadémián
Négy világklasszis hangszeres művész kamaraestje, mely forró hangulatával a régi idők nagy koncertjeit idézte. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
KÍSÉRLETEZNI – MINDENÁRON? Matthias Goerne és a Kammerorchester Basel a Zeneakadémián
A nagynevű bariton és egy hasonlóan jelentős presztízsű, nemzetközi hírű kamarazenekar experimentális szellemű közös fellépése. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA.
MOZDONYOK ÉS ŰRHAJÓK Gépek – Az Óbudai Danubia Zenekar koncertje
Az Óbudai Danubia Zenekar olyan műsort játszott a Zeneakadémián, amelyben egyetlen mű sem volt több száz évesnél. Sőt, előkerült egy DJ-pult is. Hát szabad ilyet? CSABAI MÁTÉ CIKKE.
EGYRE TÖBBEN A PÓDIUMON A Fesztiválzenekar koncertje
Nem érdekel annyira, hogy játszotta volna Radu Lupu Schumann zongoraversenyét, mert Várjon Dénes brillírozott Beethoven c-molljával. Tudta, hogy Budapesten háromszor annyi jó koncert van, mint New Yorkban? CSABAI MÁTÉ CIKKE.
I PERFEZIONISTI A Kelemen Kvartett koncertje
Az „Otthon a Zeneakadémián” sorozat soros hangversenyén, január 16-án a Kelemen Kvartett 19. századi bécsi mesterek remekműveit játszotta el, egy darab (és a ráadás) erejéig Nils Mönkemeyer brácsaművész közreműködésével. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.